Hva de sa i moskeen om minaretforbudet

På fredag var jeg som vanlig i  moskeen. Fredagsbønnen er muslimenes hovedgudstjeneste, litt som gudstjenesten i norske kirker på søndager. På forhånd var jeg spent: Hva ville de si etter minaretforbudet i Sveits? Jeg ventet meg kanskje sinte reaksjoner: Hvordan kan de gjøre dette mot oss! Hvordan kan de begrense vår frihet!

Men ingenting slikt ble sagt. Predikanten sto rolig foran oss og sa:

– For det første må vi reagere rolig. Vedtaket i Sveits er galt, men vi skal jobbe mot det med fredelige og demokratiske midler.

Han fortsatte:

– Dessuten må vi spørre oss: Hva er det vi har gjort som har ført til at sveitserne har stemt på denne måten? Jo, de er redde. Og det er delvis vår egen skyld: De ser på muslimske land, og de ser at det ikke står bra til der. De ser at de er korrupte og styrt på en dårlig måte. De ser at folk er undertrykt, sa han.

Og jeg tenkte: Oi. Det var sterke ord. Og han fortsatte:

– Så noe av det viktigste vi kan gjøre for at ikke noe lignende skal skje her i Norge er å jobbe med oss selv. Vi må jobbe med å bli de beste muslimene vi kan være. Det vil si vennlige, fredelige og gode mennesker, som bidrar positivt til samfunnet. Når mange nok av oss muslimer gjør det, så vil folk se at vi ikke truer samfunnet men tvert i mot bidrar positivt.

8 kommentar to “Hva de sa i moskeen om minaretforbudet”

  1. Marie Says:

    Så bra blogg! Gleder meg til å følge med på den:)

  2. muslimprosjektet Says:

    Kult Marie! 🙂

  3. Peter Says:

    Spennende prosjekt.
    Selv ser og hører jeg i det daglige knapt nok forskjell på ungdom med etnisk norsk og etnisk pakistansk bakgrunn. Kanskje bl a derfor dukket følgende spørsmål opp da jeg leste innlegget: Hvorfor ble det i det hele
    tatt presisert at det skal brukes demokratiske og fredelige midler? Siden det skal bli bok av det er dette gjerne et interessant spørsmål.

  4. muslimprosjektet Says:

    Godt spørsmål!
    Jeg kan selvfølgelig ikke sette meg inn i hva som var predikantens baktanker. Men det han sa rett før, som jeg ikke har sitert her, handlet om sinne:
    «Når sånne ting skjer kan det være lett å reagere med å bli sint. Men det bør vi ikke, som gode muslimer. Vi må forstå hvorfor det skjer».

    Kontektsen var altså ikke så mye storpolitikk eller politisk ideologi, men de konkrete følelsene til folk – sinne, frustrasjon osv.

  5. Knut I. Tønsberg Says:

    Hvordan stiller muslimer i Norge seg til jihad (såkalt hellig krig) og sharia-lover? Er det riktig, som jeg har inntrykk av, at de gjerne vil markere avstand? Hvorfor står det ikke noe om jihad på netsiden til muslimene i Norge?

  6. muslimprosjektet Says:

    Hei Knut! Jeg kan ikke svare for alle muslimer i Norge, selvfølgelig. Men jeg kan si noe:
    – 99.9 % av alle muslimer vil si at jihad (altså «krig», jihad kan også bety å overvinne seg selv) bare er tillatt i forsvar. Det vil si at hvis et muslimsk samfunn blir angrepet så kan statslederen erklære jihad mot angriperen. Mange vil hevde at bin Laden ikke akkurat driver forsvarskrig, men hvis man hører på talene hans ser man at han hvertfall PRATER om forsvar: «vi muslimer er under angrep osv, vi må forsvare oss osv»
    – jihad kan ikke erklæres av enkeltpersoner, bare av stater / samfunn
    – har ikke møtt en eneste muslim i Norge som noen gang har prata om jihad, at man trenger jihad eller noe sånt – i hvertfall ikke i Norge og Europa.
    – jeg har HØRT – via en kompis – om én person som fabulerte om å dra og kjempe jihad i Afghanistan. Men jeg tror heller ikke denne personen (som jeg ikke aner hvem er og som ikke ville kjempe jihad i Norge) gjorde alvor av planene. Han var nok litt for glad i livet her 🙂

    Sharia blogger jeg om etter hvert!
    -olav

  7. Zahoor A. Says:

    Det er vel ikke helt sant det ikke står noe om jihad på nettsidene til muslimer. Konseptet om jihad blant ahmadiyya muslimer, kan man lese på:

    http://www.khuddam.no/index.php?option=com_content&view=article&id=183:det-sanne-konseptet-av-jihad&catid=78:mot-islam&Itemid=86

    Ahmadiyya regnes ikke som muslimer av andre, men så langt det gjelder dette prosjektet, håper jeg at også de inkluderes i ditt arbeid.

    Forresten et sårt trengende og nødvendig prosjekt som jeg ønsker deg lykke til med.

  8. Mia =) Says:

    Det du skriver om er veldig intressangt å lese.. =)
    Du har jobba veldig bra med dette, fortsett på den måten du 😉
    Klemmer fra Mia

Legg igjen en kommentar

