«Islam» eller «muslimer»?

I dag vil jeg blogge om noe så kjedelig som begreper 🙂

Da jeg begynte med dette prosjektet hadde jeg nemlig tenkt å kalle det «islamprosjektet». Jeg skulle finne ut hva «islam» hva for noe i Norge.

Men så forandret jeg innstilling. Jeg ville skrive om MUSLIMER! For finnes det egentlig noen abstrakt «islam»? I dag er det veldig sjelden vi prater om «kristendommen» i Norge. Man prater gjerne om kristne, om kristne menigheter, og kristen tro, osv. Men «kristendommen» i seg selv?

Når folk i Norge sier at de er urolige for islam så betyr det – i praksis – at de er redde for muslimene, som da eventuelt er bærere av «islam». Det jeg har bestemt meg for å finne ut her er altså ikke sannheten om islam, om noen slik finnes, men sannheten om muslimene i Norge. Hvem er de? Hva tenker de? Hva tror de på?

Det er muslimer som lever i Palestina og er i konflikt med Israel. Ikke «islam». Det er muslimer som bor i USA og der har blitt en velstående middelklasse. Ikke «islam».Og det er muslimer som er her i Norge. Ikke «islam».

Og jeg innser at dere muslimer som leser dette vil være veldig uenige! For nesten alle muslimer jeg har møtt mener at det bare finnes én type islam, og at det er den rette. Og denne typen er som oftest deres egen islam, som gjerne skiller seg en del fra andres tro.

(jeg er selv kristen, og når det gjelder kristendom har jeg det på akkurat samme måte: Jeg mener at min kristne teologi er den rette! De andre tar feil! 😉

Hva sier dere? Kan vi prate om én type islam som den «riktige»? Og er det en god plan å være opptatt av muslimer heller enn av hva islam ER?

5 kommentar to “«Islam» eller «muslimer»?”

  1. Hans Øyvind Lied Says:

    Å finne ut av hva islam ER kan være interresant hvis man vurderer å konvertere, men i forhold til problemstillingen her mener jeg det absolutt har mer for seg å fokusere på menneskene som utøver religionen, enn religionen i seg selv. Det interresante er jo på hvilken måte Islam påvirker mennesker, i dette tilfellet i Norge. Spennende tema, Olav, kommer til å følge med på hva du finner ut fremover…

  2. muslimprosjektet Says:

    Takk for det, Hans Øyvind! Enig i det du skriver.

  3. Teo&Tao Says:

    Men spørsmålet er hva man er når man er det. Man kan selvsagt si at det er muslimene som er i konflikt med Israel, men det finnes også kristne i det palestinske området som er i konflikt med Israel. Dessuten: Før Hamas – den gangen PLO var toneangivende. var det religiøse aspektet i motstandskampen i stor grad tonet ned. Er vi egentlig på villspor når konflikten lades med religiøse begreper

    Mitt poeng er bare at mennesker – også muslimer – er mer enn bare den religiøse identiteten. Når vi betrakter mennesker først og fremst ut fra deres religiøse tilhørighet, blir det lett slik at vi overdriver hvor mange handlinger og tendenser som motiveres av religionen.

    Da den ikke-vestlige innvandringen til Norge startet, og langt opp i vår tid, gikk vi ikke rundt og delte inn mennesker etter religiøse kategorier.

    Nå skjer dette i en slik utstrekning at et individ fra Indonesia og et individ fra Marokko i stor grad plasseres i den samme gruppen: Muslimer.

    Noe sier meg at en slik merking av folk er svært, svært mangelfull.

  4. muslimprosjektet Says:

    Veldig bra og viktig innlegg, Teo&Tao. Helt enig. Tidligere kalte vi innvandrerne i Norge for «pakistanere» eller «irakere», og nå er de plutselig «muslimer».

    Og noe av det jeg håper å kunne vise i dette prosjektet er at muslimer er innbyrdes forskjellige, det finnes ikke én muslimsk idealtype. Men takk for viktig påminning!

  5. Murmeluppa Says:

    Jeg tror du velger helt rett tilnærming for å være ærlig…Det finnes kun ên islam, det er forsåvidt riktig, og den kan vi finne i Koranen…men det er *muslimene* som står for tolkningene…hvorfor ellers har vi forskjellige lovskoler? muslimer i feks. Malaysia eller Singapore lever veldig forskjellig fra muslimer i arabiske eller oss i europeiske land, ja selv innenfor Europa er det store forskjeller fra ummah til ummah… selv om basisen i vår tro er den samme, fundamentet er likt, søylene er de samme…men for å kunne fullføre ditt prosjekt, må du tilnærme deg muslimene…er *de* slik de blir fremstilt? jeg har nettopp oppdaget bloggen din, den kommer jeg til å følge, spennende prosjekt du har! 🙂

Legg igjen en kommentar

