Jeg snakket med hun som leide ut huset til familien jeg har bodd hos, og som jeg etter planen skal skrive om. Hun var såre fornøyd: For noen fantastiske leieboere! Hyggelige! Renslige! Ansvarlige! Men, fortalte hun, noen av hennes bekjente var skeptiske. Leie ut… til muslimer?
Det hadde mange ment var skummelt. Jeg spurte henne hva hun trodde lå bak denne skepsisen.
– Eh… de frykter kanskje intifada? Det er veldig diffust, egentlig. Hvis jeg spør dem så nevner de palestinerne, eller Irak, eller Afghanistan. På en eller annen måte føler de at mine hyggelige leieboere er knyttet opp mot volden i Midtøsten, sukket hun.
Og hun fortsatte:
– Det er akkurat som om folk overfører de store tingene som skjer ute i verden til lokalmiljøet her. De tror at fordi noen muslimer slåss i Irak, så betyr det at mine hyggelige leieboere også kan finne på å gjøre gærne ting helt uten grunn.
—————–
Det hun sa, i korthet, var at vi nordmenn her i Norge tolker muslimene vi har her ut fra verdenssituasjonen. Når vi ser palestinere som kaster stein eller irakere som sprenger seg i luften, så tenker vi at sånn er muslimene her også.
Jeg skriver dette nå fordi det igjen stormer rundt muslimske issues i media. Vi har sikkert alle fått med oss somalieren som prøvde å drepe Muhammed-tegneren Kurt Westergaard. Sannsynligheten er stor for at dette vil bli assosiert med muslimer her i Norge. Kanskje vil utleieren til «familien min» neste gang møte en diffus frykt for at de skal klatre inn til henne og drepe henne med øks?
—————-
Nils August Andresen, redaktør i Minerva og en fornuftig mann (som jeg likevel er veldig uenig med politisk;), oppfordrer muslimer i Norge til å ta tydelig avstand fra drapsforsøket på Westergaard (selv om han understreker at han ikke liker å gjøre det). Jeg vil gjerne henvise både ham og andre til bloggen til den norske konvertitten Per Yousef, der han sier sterkt unnskyld til Westergaard:
«Jeg vil be om unnskyldning for de drapstruslene og alt som muslimer har satt på deg. Du fortjener ikke dette. Vi muslimene tok tak i problemet på feil måte, vi agerte på feil måte, og det har vi måttet betale dyrt for i ettertid. Det er på tide at vi lærer, at vi lærer å kanalisere makten slik den er ment. Vi burde ha krysset over tegningen din, ikke tent på lunta. Vi burde fjernet bomben, ikke lagt til flere…»
Og debatten etter innlegget har blitt intens!
——————–
Spørsmål til ikke-muslimske lesere: Assosierer vi «muslimene her» med «muslimene der» – altså, frykter vi muslimer i Norge fordi vi ser voldelige muslimer i andre verdensdeler på TV?
Spørsmål til dere muslimske lesere: Er dere enige i den kraftige unnskyldningen Per Yousef gir til Kurt Westergaard?
januar 5, 2010, kl. 00:20 |
Muslims leser:
Per Yousaf har ifølge meg kommet med en unnskyldning som burde ha kommet mye tidligere. Selv om jeg synes det er moralsk feil å trykke tegninger av mennesker som er hellige for andre, kan det fortsatt ikke unnskyldes all det rabalderet som mange muslimer har gjort.
Det er leit og fryktelig for meg å høre at Westergaard lever i frykt og i isolasjon fra å bli angrepet av truede muslimer. I dette tilfellet synes jeg at han har måttet betale en fryktelig dyr pris for ytringsfriheten.
Jeg tror ikke det er lønnsomt for noen parter å tie i hjel denne saken, og muslimene er pent nødt til å lære seg å holde seg i skinnet. Andre religioner har blitt kritisert og hånliggjort på verre måter. Dette moraliserer ikke det Westergaard gjorde, men ved å vise tålmodighet, hadde ikke karrikaturtegningene fått så stor oppslutning.
Her synes jeg muslimske ledere burde vise litt ansvar ved å holde khutbaer om hvordan en skal oppføre seg når slike tegninger trykkes. Dette bør ikke misforstås, jeg har vanskelig for å tro at det er de aktive muslimene i moskeene som har oppførst seg urimelig, men heller de samme som laget oppstyret under palestine-israel konflikten under demonstrasjonene.
januar 5, 2010, kl. 00:22 |
Er det mulig å endre på kommentaren etter å ha sendt inn?
Blir så pinlig flau når jeg ser så mange feil i teksten.
Sorry, folkens, har en vane med å skrive så raskt og glemme å lese gjennom.
januar 5, 2010, kl. 00:26 |
Hehe, takk for kommentarer. Jeg kan redigere, så hvis du sender meg en mail (olavelg@gmail.com) skal jeg se hva jeg får gjort. (men ikke la det bli en vane! 😉
Og synes da ikke dette var så ille. Det norske språket har blitt langt verre behandlet av andre..
januar 5, 2010, kl. 00:37 |
Det er i orden. Så lenge leserne forstår budskapet, satser jeg på at det er i orden. 🙂
Skal huske å lese gjennom neste gang jeg poster noe. 🙂
januar 5, 2010, kl. 11:44 |
Unnskyld, men lurer på om du kan slette innlegget mitt. Jeg angret litt etterpå :p Beklager igjen.
januar 5, 2010, kl. 11:46 |
Gjort! 🙂 Men hvorfor det da? Syntes det var et bra innlegg!
januar 5, 2010, kl. 11:55 |
Takk 🙂 Synes det hadde noen brister, så man kunne lett argumentert mot det, pluss jeg er ikke såå glad i diskusjoner.
januar 5, 2010, kl. 11:56 |
Seff. Du får vurdere om du vil formulere det på en annen måte, da 🙂
januar 6, 2010, kl. 10:55 |
Det er jo riktig hun sier, nordmenn frykter det fordi det har vært så mye oppstyr rundt media, det har blitt en «trend». Samtidig kan en ikke se bort fra situasjoner som har oppstått i asylmotak rundtom i landet. Men det igjen er Norge sin feil, vi tar imot, men stiller ikke med nok leger, psykiatri osv. En stabler de i falleferdige bygninger, uisolerte, er det rart for klikker? Igjen, nordmann sin feil. Men, Nordmenn er nordmenn, «vikinger»… Det er så enkelt å dømme noe man i liten grad får sett den positive siden av.
Veldig spennende innlegg på bloggen din, følger med! 🙂
januar 6, 2010, kl. 12:48 |
jeg skjønner at han ber ham om unnskyldning. jeg mener jo tross alt denne dansksomalieren faktisk angrep meg også, angrep min tro, mitt liv og min fred. jeg synes ikke vi kan svare med å drepe, som muslimer, de av oss som er sterke nok i troen og som ser vakkerheten i den, kan argumentere.
her er min kommentar i Klassekampen 6. jan. 2009:
Drapsforsøket er et overgrep mot oss alle.
Kjære Kurt Westergaard,
Så har det skjedd da – det mange muslimer i Europa generelt, og i Skandinavia spesielt, fryktet kunne skje, av frykt for en ny bølge mot dem. Andre ventet på at dette skulle skje for å kunne reise seg opp, slå ut med armene og si ”var det ikke det vi sa!”, og flytte debatten et hakk videre mot bekreftelsen av den islamske faren i Europa.
Du ble angrepet av en dansksomalier med øks i ditt eget hjem. Jeg satt hjemme i min stue i Kairo og så på nyhetene, da bildet av ditt hjem fylte skjermen. Min første reaksjon var sinne, forbannelse og frustrasjon.
Jeg hadde lyst til å banke livet ut av den unge dansksomalieren. Virkelig denge ham i veggen og slå ekstremismen ut av ham. Jeg ville gjøre det to ganger: En gang for å ha angrepet deg og en gang for at han har angrepet verdens 1,5 milliarder muslimer. Hans handling er en enmannshandling, en kriminell handling som han skal og må straffes for, likevel betaler alle andre muslimer verden over prisen for hans kriminelle handling. Mange mennesker i Danmark, i Norge og eller i Europa, nikker nemlig bekreftende til hverandre. Profetien er blitt oppfylt – islam er en fare, muslimer er en fare for ytringsfriheten, nå må vi demme opp for disse farlige muslimene.
Jeg kjenner ikke denne dansksomalieren, som jeg har så lyst til å banke helseløs, men jeg ligner ham ikke, Kurt. Det gjør heller ikke Danmarks nesten 200 000 muslimer, de nesten 30 millioner av europeiske muslimer, eller verden 1,5 milliarder muslimer – ellers ville du jo vært død for lenge siden. Om en liten brøkdel var ute etter å drepe deg, ville det bety hundretusener av drapsmenn.
Det betyr ikke at jeg liker dine ytringer, at jeg liker dine tegninger, eller at jeg ikke tror du bevisst ønsket såret meg som muslim, men jeg vil forsvare din rett til å leve for det. Noe annet ville være sinnssykt, noe annet ville for meg være uislamsk. Så pustet jeg ut et par ganger, og tenkte at slikt må jeg ikke si høyt. Jeg er jo selv troende og praktiserende muslim – og om jeg sier høyt at jeg har lyst til å banke livet ut av en dansksomalier, så blir jeg sikkert brukt som enda et bevis på muslimenes «voldelige egenskaper». Men jeg håper jo at du skjønner at mine ytringer denne gangen kommer som forsvar for din rett til å leve, og ikke min rett til å banke dansksomalieren opp. Vil du love meg det, Kurt? Vil du love meg at neste gang du snakker om muslimer og den trusselen de utgjør, at du også vil nevne en annen type muslim – en som ville banke opp mannen som tillot seg å krenke ditt hjem, angripe din familie og skremme ditt barnebarn?
Min familie var like forbannet over dette angrepet. Det sies at en journalist er en journalist hele dagen. Så da nyheten kom, tok jeg en ringerunde til venner og bekjente. Og vet du hva, Kurt, det var den samme antipatien mot aksjonen over alt.
Men det var et annet fellestrekk som gikk igjen, Kurt. Det var ingen som brydde seg lenger om deg eller om tegningene. Den hørte historien til, rett og slett. Det betyr ikke at folk ikke syntes tegningene var krenkende, eller at du hadde noen rett til å fremstille deres profet med en turbansk bombe, med trosbekjennelsen påskrevet i pannen. Det betyr bare at de synes det var ille og idiotisk og uakseptabelt at denne unge danskmuslimen skulle gjøre noe så grotesk som å ta sin inn i ditt hjem med en øks for å drepe deg.
Det er lenge siden noen snakket om å boikotte danske varer, og for de bedrestilte egypterne her nede kjøper nå danske produkter i bøtter og spann. Boikotten har aldri vært aktuelt for andre enn bedrestilte muslimer.
Der ser du, Kurt. Jeg er ikke en spesiell muslim, selv om jeg er imot angrepet. Den overveldende majoriteten er det skjønner du. På mandag gikk en gruppe som kaller seg liberale muslimer i Norge oppfordret andre muslimer til å demonstrere til støtte for deg. Men jeg har aldri forstått hvem alle de andre muslimene er. Du skjønner det, Kurt, at jeg ikke kjenner noen muslimer som støtter drapsforsøket på deg. Den store majoriteten er imot det som har skjedd.
Hvor plasseres jeg i denne skalaen? Jeg som ble så sint av overgrepet at jeg ønsker angriperen til helvete, men som ber fem ganger om dagen, faster, og ikke minst bruker hodeplagg. Er jeg liberal eller konservativ? Moderat eller fundamentalist? Det er et problem for mange av oss skandinaviske muslimer, skjønner du Kurt, at vi hele tiden skal presses inn i båser som andre har lagt for oss.
Alle kjemper for å komme ut av det markedsførte bildet av den europeiske muslimen, ofte fremstilt som voldelig, strengt religiøse, anti-skandinavere og farlig for våre frie skandinaviske verdier. Dette bildet virker med tiden selvoppfyllende, også for noen muslimer – som etter hvert er så opptatt av å ta avstand fra denne oppkonstruerte muslimen, at de glemmer at den er oppkonstruert. De glemmer at de selv er eksempel på at prototypen er oppkonstruert. Jeg stiller gjerne opp på en demonstrasjon til støtte for ytringsfriheten og for din rett til å leve i fred. Det tror jeg mange muslimer kan tenke seg å gjøre. Jeg og alle muslimer jeg har kontaktet vil gå under parolen ”Vern Ytringsfriheten” og ”Nei til vold!”. Men mange vil ha noe mer, noe samtidig forteller at ytringsfriheten kan være sårende og krenkende, noe sånt som ”Ingen har rett til å drepe Kurt! Selv om hans ytringer sårer!” Tror du den blir for dum, Kurt? Eller er min ytring om at din ytring sårer meg i seg selv noe du forstår som en trussel mot ytringsfriheten? Jeg vil bare formidle at vi skandinavere står samlet, muslimer og ikke-muslimer, i kampen mot alle former for ekstremisme. Lev vel, Kurt!
amal.wahab@klassekampen.no
januar 6, 2010, kl. 13:03 |
Ja, leste den i dag tidlig – veldig bra!
Takk for at du la den ut her 🙂
januar 6, 2010, kl. 13:57 |
Thumbs up for amal Wahab! 🙂
januar 6, 2010, kl. 15:04 |
Enig med siste taler.
januar 6, 2010, kl. 16:38 |
Jeg er enig med Amal, flott innlegg. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor jeg, som muslim, skal stå til ansvar for hva andre mennesker gjør?
Skal muslimer unnskylde andre muslimer, muslimer som begår urett mot andre? Jeg kan unnskylde en person jeg er nærme, jeg kan unnskylde min venninnes frekkhet igår kveld, men hvorfor skal jeg unnskylde en person jeg ikke har noe tilknytning til utenom vel Islam.
Men som somalier må jeg vel unnskylde dobbelt. Da synes jeg synd på dansksomaliere som må unnskylde trippelt, eller danske somaliske muslimske menn som må unnskylde firedobbelt.
Jeg er enig med Yousef når han sier at han reagerer som et menneske og ikke som en muslim.
Forøvrig vil jeg applaudere deg, du har en virkelig fascinerende prosjekt på gang, føler jeg allerede gleder meg til boken.
januar 6, 2010, kl. 17:13 |
Flott innlegg av bloggholder, og flott kommentar fra Amal… Jeg har rett og slett intet å tilføye! 🙂 Vil samtidig bare si meg enig med Somalieren over her, jeg gleder meg allerede til boken, og jeg ser frem til neste post fra deg og prosjektet ditt 🙂
januar 6, 2010, kl. 19:39 |
Hehe, takker og bukker!
En kommentar til Somalieren: Jeg er helt enig i at man ikke trenger å unnskylde slike ting på vegne av andre, når man ikke er knyttet til det selv. Men kan det noen ganger være klokt å gjøre det likevel?
Eksempel: Hvis man har vært i et forhold (eller i et nært vennskap) så vet man at det noen ganger er lurt å ikke bare stå på sitt, men kanskje gi etter og si «unnskyld» selv om man innerst inne tenker at man har rett… for å opprettholde freden i heimen, liksom?
Og i dagens situasjon, når så mange har fordommer mot islam og muslimer: Kan det være klokt å være så tydelig man bare kan, selv om det ikke er påkrevd (og egentlig ikke burde være nødvendig)?
januar 6, 2010, kl. 20:12 |
Enig, med siste kommentar av muslimprosjektet. Jeg er heller ingen tilhenger av å gå ut og unnskylde for all verdens alskens sh** mine trosfeller i Danmark eller Langtvekkistan bedriver med.
Men i dette tilfellet tror jeg at det er nærmest formålstjenlig for muslimer flest å ta avstand fra det. På denne måten kan vi unngå at nordmenn vil generalisere alle muslimer, og innse at i alle religioner, nasjonaliteter og kulturer er det noen gode mennesker, og noen ikke fullt så gode.
En enkeltindivids handlinger bør ikke gi konsekvenser for de resterende.
januar 7, 2010, kl. 02:47 |
Men hvor lenge skal uskyldige muslimer unnskylde noe de ikke har noe med? Dette kravet om å «ta avstand» har blitt fremlagt siden 11/9. Hvis det ennå er tvil om at muslimer tar avstand fra terror, fra vold og fra ekstremisme så har muslimene feilet i å formidle hva Islams sanne budskap er.
Kan vi ikke bare slutte med dette offensiv/defensiv-spillet som pågår?
Jeg er fryktelig naiv. Nå skal jeg ta på meg en blomsterkrans og synge ‘Kumbaya’ til jeg faller i søvn. Natta!
januar 13, 2010, kl. 22:50 |
Kravet fremsatt, men det skjer ikke. Det er problemet, og dermed blir det en stadig tilbakevendende problemstilling.
januar 8, 2010, kl. 23:54 |
jeg er også en somaler, men jeg ser ingen grunn til å unnskylde bare fordi jeg er somaler og muslim i tilegg. jeg beklager ingen andre enn mine egne handlinger. jeg står ikke til ansvar hvis venninna mi er utro. jeg går ikke å beklager det til typen bare fordi jeg kjenner han. det får hun gjøre sjæl.
beklager etnisk nordmenn for eksempel når tore tvedt kommer med trassige påstander om jøder og andre?
januar 10, 2010, kl. 09:43 |
Skjønner godt den opplevelsen og den holdningen, du siste somalier 🙂
Men bare for å si det så har jeg gått i fakkeltog et par ganger når det har skjedd rasistiske drap og sånn. Det er mest for å vise minoriteter at rasismen ikke gjelder alle. Men selvfølgelig: Det er nok lettere når man er en majoritet enn når man er en minoritet som opplever å være under stadige angrep. Så skjønner godt det du skriver.
januar 16, 2010, kl. 10:30 |
Rart med denne overskriften: «Frykter de kanskje en intifada?»
Hvor var du i januar ifjor?
Du er unnskyldt i forbindelse med valgkampen, for da var det et ganske samlet pressekorps som fortiet hendelsene i Göteborg-regionen.
Men så var det f.eks Frankrike da.. Nyttårsfeiringen i de «belastede strøkene» tok med seg over 1100 biler… Nå er det sikkert tilbake på det vanlige antallet, ca 100 bilbranner i døgnet…
Det har ellers vært opptøyer i Hellas….
Nå nylig sør i Italia…
København hadde vel en runde for en tid siden.
Nederland har jo også litt problemer…
Jaja…. Hvorfor frykte noe vi allerede ser konturen av…?