– Er du muslim? Jeg stoler ikke på kristne!

Det var en kompis av meg som fortalte om episoden i går. Han hadde tatt en jobb som lærervikar på en skole i Oslo øst, og var i en klasse med 9-10-åringer. Han opplevde mange av tingene lærervikarer gjerne opplever: Kaos, bråk, elever som ikke ville roe seg… Og så var det en av elevene som hadde ropt:

– Er du muslim? Jeg stoler ikke på kristne!

– Det er irrelevant, svarte kompisen min. – Jeg er lærern din, og det er det du skal forholde deg til.

Da jeg hørte dette ble jeg sjokkert. Fantes det slike holdninger der ute, blant muslimske barn i Oslo?

————-

Selv har jeg nemlig aldri opplevd noe slikt. I høst for eksempel, da jeg hang på en koranskole, husker jeg at de diskuterte kristendom:

– Kan vi gå i kirka med skolen på julaften, lærer? Jeg mener, jeg synes jo at det er noe tull det de tror på, men…, sa en av gutta.

Da avbrøt lærern han skarpt.

– Vet du, sånne ting vil jeg ikke høre! Vi skal ha respekt for det andre tror på. Det er viktig at vi lærer om vår egen religion og det vi står for. Det skal vi bli trygge på. Men vi skal ikke si at det andre tror på er noe tull, understreket han.

Og bare for å si det: Selv har jeg ennå ikke fått en eneste negativ kommentar på at jeg er kristen blant muslimene jeg har møtt. Jeg har i blant blitt misjonert overfor, det må sies… ;). Men aldri møtt noe annet enn respekt.

Men antagelig finnes det andre holdninger der ute også.

——————-

Og hvordan er det for en muslimsk lærer å undervise etnisk norske eller kristne barn? Det kan godt være at de også møter slike kommentarer… jeg vet ikke.

Er det mange som har opplevd slike ting, den ene eller andre veien? (ikke bare dere som er lærere, altså:)

23 kommentar to “– Er du muslim? Jeg stoler ikke på kristne!”

  1. Beate Says:

    Jeg er litt overrasket over at du ble overrasket over kommentaren. Hva kommer det av? Det minner om en om en idealisering av «de andre». Om du tenker deg om på din egen gruppes vegne, så ville du vel ikke blitt forundret over å finne begge deler – både de med respekt, og de uten respekt, de med sleivkommentarer og de uten?

  2. muslimprosjektet Says:

    Hei Beate, takk for kommentar 🙂
    Nja, jeg håper (og tror) at jeg ikke idealiserer noen. Jeg blir like overrasket hver gang jeg hører slike ting, hvor det nå er – og det skyldes nok mest at jeg forventer det beste av folk. Møter rett som det er antisemittiske kommentarer i kristne miljøer også, og jeg blir like fortørnet hver gang.

    Og også, som sagt, fordi holdningen denne fyren viste var såpass forskjellig fra den jeg hittil har blitt møtt med.

  3. anonym Says:

    jeg går i allefall på en «etnisk norsk» skole der det er få utlendiger og jeg merker diskrimineringa bare fordi jeg er annerledes. har også opplevd å bli kalt for litt av hvert fordi jeg bruker sjal, noe som jo er ekstreeeemt uvanlig, eller hva. jeg hadde så store problemer med klassen fordi jeg virket så eksentrisk. stilen min var visst forferdelig, men det var ikke det viktigste for det rareste var at jeg er brun og bruker sjal. jeg har opplevd å bli fryset ut..og det er ikke bare meg, men alle de andre utlendingene som ikke har samme politisk mening, klesstil, holdning osv. det er desverre realiteten her på min skole.

    vet også om ei som har en lærer som snakker stygt om muslimer enda det går flere muslimer i den klassen han underviser i, men det kom vel ikke som en bombe.

  4. muslimprosjektet Says:

    Hei,
    tusen takk for at du delte opplevelsen din, du siste her 🙂
    Har du tenkt på å ta det opp med noen – lærer, rektor eller noe?
    Eller tror du ikke det vil være noe poeng i det?

  5. Leila Says:

    Jeg har møtt mange forskjellige muslimer og syns egentlig ikke det er så overaskende, for selv om Islam er en meget tolerant religion så er det til syvende og sist slik at hvis man studerer koranen står det at jøder og kristne,selvom de er Bokens folk, heller ikke vil komme til paradis.
    Så varierer det jo fra familie til familie hva de velger å legge vekt på å lære bort til barna sine. De fleste muslimer jeg har møtt har hatt veldig stor respekt for kristne og velger å vektlegge den likhetene og den gjennsidige respekten som også er muligjort ut ifra Koranen. På den andre siden er det noen som velger å vektlegge de åpenbare forskjellene som også er mellom dem og noen vil gå så langt som å referere til kristne som «kuffar» vanntro p.g.a Jesus f.eks.. Det handler mye om identitet og mange vil bli mer konservative når de flytter hit til Norge i frykt for å miste noe av sin identitet,særlig etterhvert som barna blir eldre og beveger seg ut i det norske samfunn. Dermed blir barna påvirket av det de hører hjemme og sånne holdninger kommer opp.

  6. muslimprosjektet Says:

    Takk for kommentar, Leila! 🙂
    Men jeg er faktisk ikke sikker på om det er slik blant alle muslimer at jøder og kristne ikke vil komme til paradis..? Lurer på om en del muslimer mener at vi «bokens folk» også får oss en billett til Himmelen, eller tar jeg feil?
    Ellers er jeg enig i det du skriver.

  7. Spaceman Spiff Says:

    Hvorfor blir du overrasket over dette? Det er jo til og med et eget vers i koranen som sier i klartekst at man ikke skal være venner med kristne eller jøder, fordi de er «friends of each other» som YusufAli sier.

    Det er ikke mulig å spille overrasket over dette her…

  8. Leila Says:

    hei og lykke til med veldig fint prosjekt, dette trengs!
    Når det gjelder hva muslimer mener har du rett, hvordan folk tolker og legger vekt på Koranen varierer, så det er ikke bare ett svar på dette. Noen mener som du sier at alle bokens folk får seg en «billett» til paradis. Andre vil si at de ikke vet og at det er best å svare;»bare Gud vet».

    Har også møtt endel som sier at det står helt klart at kun muslimer kommer til himmelen og at de kan peke på en konkret sura som sier dette. Dette er tydeligvis ett fortolkningspørsmål. Men til den siste kommentaren så tror jeg du har tatt det ut av sammenhengen, da har iallefall de fleste muslimer i verden feiltolket den suraen!:-)

  9. muslimprosjektet Says:

    Yo Spaceman 🙂
    Vel, enig med Leila: Jeg kjenner ikke til den suraen, men det vesentlige er uansett hvordan muslimer selv tolker koranen… Og jeg har heller aldri hørt om noen muslimer som sier noe slikt. I så fall er de ytterst marginale!

  10. Spaceman Spiff Says:

    005.051
    YUSUFALI: O ye who believe! take not the Jews and the Christians for your friends and protectors: They are but friends and protectors to each other. And he amongst you that turns to them (for friendship) is of them. Verily Allah guideth not a people unjust.
    PICKTHAL: O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them. Lo! Allah guideth not wrongdoing folk.
    SHAKIR: O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people.

    Vel, nå kjenner du den?

    Dette er klar tale. Leilas «Du har tatt den ut av sin sammenheng» gidder jeg ikke kommentere. Det er standard svaret man får med en gang, og når man går grundigere til verks får man beskjed om at man må lese koranen på arabisk. Det er bare svada, så jeg overser den.

    Selvfølgelig er det opp til hvordan folk velger å forholde seg til verset, men ALLE troende muslimer tror at koranen er Allahs ord til menneskeheten. Det er helt alminnelig praksis å ta koranen bokstavelig. Står det i koranen, så er det loven, og stort klarere enn dette kan det ikke bli?

    Og til Leila ang. plass i paradis. I henhold til muslimsk lære er det helt på det reine at kristne og jøder ikke kommer til himmelen. Så enkelt er det bare. Det er sånn at muslimer praktisk talt må kjempe mot hverandre for å være de beste muslimer for å komme til et høyest mulig nivå i paradis. Mange av de mest ekstreme er ofte folk som har levd litt på kanten en stund og føler de må ta igjen det tapte. Derfor er folk som har slitt hele livet og nylig «gjenfunnet» islam ofte de som er mest sårbar for å bli lurt til selvmordsoppdrag etc. Du veit…. «Fight in the cause of Allah» er det nobleste og man er garantert bakveien til paradis.

    Hvis jeg skal ta den store sammenhengen i koranen, så er det vel en stadig tilbakevendende fordømmelse av de vantro gjennom store deler av koranen som er hovedbudskapet, så hvordan Leila kan antyde at kristne og jøder kan komme til paradis er ubegripelig. For øvrig, les 9:29 for å få litt innsikt i hvordan muslimer skal se på kristne og jøder… åja, det var contexten da… men den kan vi komme tilbake til om det skulle bli nødvendig.

  11. muslimprosjektet Says:

    Spaceman, selvfølgelig finnes det i passasjer i koranen som er problematiske sett fra et humanistiske/sekulært perspektiv, akkurat som det er passasjer i Bibelen som er problematiske.

    Men det eneste som har noe å si er hvordan folk tolker det! Står masse om GT om steining for utroskap, ikke sant? Men kristne i dag bryr seg ikke så mye om det, fordi de bruker tolkningsnøkler som sier at NT er viktigere enn GT. På samme måte bruker muslimer tolkningsnøkler for å forstå sin hellige skrift som leder dem til andre konklusjoner enn at de ikke skal være venn med kristne.

    Og et småfrekt spørsmål: Tror du virkelig verden blir bedre av at du forteller muslimer at de er nødt til å bryte kontakten med jøder og kristne av at de må bryte kontakten med kristne venner? 😉

    • Spaceman Spiff Says:

      Nå skal det være sagt, jeg er ikke kristen så jeg føler ikke det store behovet for å forsvare dem så mye, men likevel…

      Steining for utroskap forsvant ut av teologien når Jesus skal ha sagt at den som ikke har syndet kan kaste den første stein. Det var en god måte å unngå å ta stilling til de gamle lovene på. Men det står så vidt meg bekjent ikke en MASSE om det. Husk på at det er noe ganske forskjellig mellom koranen og bibelen, og det er her mange tråkker veldig feil.

      Bibelen er en historiebok i all hovedsak. Den forteller, langt på vei i kronologisk rekkefølge, (påståtte) hendelser for lenge lenge siden. Koranen har form som en lovbok i all hovedsak. Og ja, tolkningsnøkkelen til bibelen er vektlegging av NT men du er kanskje ikke klar over at det finnes en tilsvarende tolkningsnøkkel for koranen? 2:106 tar for seg abrogasjon, fordi Muhammed skiftet ham når han fikk makt, og med denne abrogasjonen så vektlegges også her de siste åpenbaringene tyngst. Dette kalles Naskh og gjør at de fleste «fredelige vers» er utdatert for lenge siden.

      Grunnen til det er sura 9 som er et av de siste. Det skal etter koranens egne regler vektlegges mer enn det som faktisk er av fredelige vers i starten. Men som nevnt, så må du forstå at koranen er en helt annen bok enn bibelen. Den tas bokstavelig og anses for å være Allahs ord, feilfritt gjengitt. Dermed blir det noe ganske annet enn det vi har i kristen sammenheng. Det gjenspeiler seg jo også i terrorstatistikken: Vi nærmer oss nå 15.000 terrorangrep med dødelig angrep rundt om i verden siden 11/9-2001, og da telles KUN angrep mot sivile mål (altså er NATO eller amerikanske styrker eller tilsvarende unntatt) og der man enten har påvist en tilknytning til islam som motivasjon eller de har vitner som rapporterer om «krigsropet» Allahu Achbar før udåden ble gjennomført. Hvor mange terrorangrep finnes i andre religioners navn??

      Grovt sett er de eneste jeg kan komme på en håndfull terrorangrep/attentater mot abortklinikker i USA… De bruker også bibelen til å rettferdiggjøre sine handlinger. Men veit du om noen andre?

      Så til det siste: Jeg synes ikke det er småfrekt. Helt legitimt faktisk, og jo, jeg tror faktsik det. Fordi jo flere av de vi kaller muslimer som bare er fra en annen kulturkrets enn oss som forstår hva koranen faktisk er og hva islam innebærer, jo fler vil forhåpentligvis ta avstand fra det. De som er troende muslimer og følger denne boka og ikke minst leser den (!) vil komme til dette verset også. Og for å være ærlig, og uten at det endrer saken noe som helst, så tror jeg ikke de spør seg hva som er contexten til Q5:51 når de leser det. De bare følger det.

      Men contexten skal alltids tas i betraktning når islam kommer ut for kritikk, og det er en ganske alminnelig praksis for å ta noen «off-guard». Det skal ikke så mye kunnskap til før man ser at contexten som regel ikke forandrer noe i det hele tatt.

      Mvh Spaceman Spiff.

  12. anonym Says:

    hei.

    jo altså, jeg har prøvd å ta det opp med rådgiver, ettersom jeg blei bedt om å henvende meg til h*n. men det hjalp ganske lite. spurte jo om å få bytte klasse eller kanskje skole, men det kom altså ikke på tale.

    h*n kom med all verdens undskyldninger, som for eksempel at de ulike klassene ikke hadde flere elev-plasser enda jeg visste om en klasse med 23 elever.. hver klasse skal jo ikke ha mer enn 30 elever, men nei jeg kom ingen vei, fikk rett og slett beskjed om å bite sammen tennene og fortsette for det var jo folk som sikkert hadde det verre enn meg og bedre grunner for å bytte skole. rart at ei jente fra klassen som trivdes så godt fikk bytte en stund etter meg…jeg skjønte det aldri, men jeg fikk jo støtte fra venner og sånn om å bare fortsette, så nå har jeg heldigvis et halvt år igjen, så ferdig!:)

    ang. det med om bokens folk kommer til paradiset har jeg lært det slik at ikke alle bokens folk kommer til paradiset, selv blant dårlige muslimer. men det finnes vel noen troende jøder og troende kristne som kommer til paradiset, tror jeg..? det er i hvertfall det jeg har lært, men det kan jo være at det er snakk om virkelig troende, eller troende i profetens tid. jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke alle kristne og jøder havner i helvete. men jeg snakker aldri om hvor en ikke-muslim vil havne etter livet, for når alt kommer til alt er det gud som avgjør hvor vi havner, så å spekulere i hvor man havner er egentlig feil av meg…

  13. Leila Says:

    Hei Spaceman, skal prøve å svare deg;

    Du liker ikke at du må ta hensyn til kontekst,men det er noe som gjelder omtrent alt og det er ikke noe spesielt for Islam eller muslimer.
    Hvis det er ren teologi du er interessert i kan jeg annbefale Islam.no eller lignende sider,der kan du sende inn spørsmål og få svar fra de med virkelig har peil. Selv blant lærde er det jo forskjeller i fortolkning og du vet sikkert om de forskjellige skolene innen både Shia og Sunni islam. Det som diskuteres akkurat her er vel heller hvordan folk faktisk lever og tror.

    I følge din egen tolkning kan ikke kristne og muslimer være venner , men dette ser jeg ikke ute i realiteten,så det er vel ett ganske godt eksempel på at du har feiltolket?Det er også tillatt for en muslim å gifte seg med kristne og jøder. Du drar frem marginale og ekstremistiske grupper som ett eksempel, men det holder ikke da ekstremister i alle religioner som kjent vrir religionen om til sin fordel for å rettferdigjøre forbrytelser mot «de andre». Jeg tror f.eks ikke Lords Resistance Army i Uganda er representativt for kristne verdier.Senest idag snakket jeg med en kompis som mente at ingen muslim eller mennesker har rett til å si hvem som kommer til paradis, da dette er kun opp til Gud å bestemme og det syns iallefall jeg høres ut som en fin fortolkning av Koranen. Så jo, det finnes forskjellige syn på dette,noe som også bekreftes i den kommentaren ovenfor meg her.

    • Spaceman Spiff Says:

      Leila,

      Jeg sier ikke at vi ikke må ta ting i «context». Jeg sier at det forandrer INGENTING. Det er du som mener jeg tar dette ut av sin context, så fortell meg så hva contexten er. Problemet ditt er at utgangspunktet ditt er at islam er bra, og hvis det kommer tvilsomme sider så er de tatt ut av context. Jeg har i flere år diskutert dette med muslimer, og det koker veldig ofte ned til følgende tankerekke… Ut av context…. Så blir contexten tatt inn i bildet, og resultatet er det samme. Så får man beskjed om at man må være muslim eller lese koranen på arabisk… Dette er bare tull. Arabisk er ikke mer enn et språk og jeg tror det er bedre å lese engelske oversettelser av anerkjente folk som YusufAli og hans «venner». Det er bedre enn å prøve å lære seg arabisk og misforstå det meste. (Det er det flere grunner til at jeg mener, men jeg skal ikke komme inn på det her) Bottom line er, at selv om man tar med contexten, så er resultatet som regel akkurat det samme.

      Les vers 8:12 fra koranen…. Muslimer vil si at dette verset ble åpenbart i forbindelse med slaget ved Badr og at man må ha det i bakhodet når man leser det. Det er vel og bra, men hvis man først skal ta høyde for de historiske sidene så bør man vite at dette verset ble åpenbart KORT TID ETTER slaget ved Badr og at hoder og hender/føtter som skal kappes av i henhold til dette verset gjelder KRIGSFANGENE for å sette en støkk i alle andre som tenker på å angripe han, ikke i forbindelse med krigen direkte. Dette er et kroneksempel på hvordan muslimer forteller halvsannheter eller videreforteller «sannheter» som de har blitt fortalt i god tro, men som likevel er fullstendig feil.

      Islam.no og Basim Ghozlan?? Hah… Har prøvd og han liker ikke kritiske spørsmål. Nope, for når han ikke kan svare for seg sperrer han gjerne hele ISP’n ute fra forumet bare han slipper kritiske spørsmål.

      Ang. shia og sunnier, så er sunniene den dominerende gruppa og både shiaer og sunnier ser på hverandre som kjettere selv om de til nød aksepterer at motparten også er muslimer. Men spør en imam om du ikke tror meg. Svaret du får er kort og enkelt… Det finnes bare EN islam. Kanskje veit ikke alle hva som er den RETTE islam, men hvis du spør imamen om det også så tror jeg du kommer farlig nære inn på noe du ikke vil like…. Muhammeds liv og lære.

      Når det er sagt, så har jeg aldri sagt at mennesker har rett til å si hvem som kommer til paradis eller ikke. Det har Allah SELV SAGT i koranen og gjennom Muhammeds eksempel. (Ihvertfall for sunnier) Om så folk tolker koranen eller leser det som står der i KLARTEKST så er det ikke bare å prate bort dette. Igjen så kan du spørre en imam… Kommer kristne til paradis. Se hvilket svar du får. Det svaret vil være basert på skriftene, og ikke sunn fornuft som man kanskje ville få til svar ellers. Husk på at 90% av muslimene har faktisk aldri lest koranen, så at du får varierende svar ut ifra hva folk flest mener er en helt annen sak.

      Men istedetfor å bare prate i generelle vendinger, fortell meg heller contexten til 8:12, 5:51, og ta gjerne med 9:29 også…

    • Spaceman Spiff Says:

      Åja, I følge min fortolkning?

      Du kan lese verset selv om du vil…

      Eller du kan lese Ibn Kathirs korantafsir her:

      http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=14082

      La meg sitere, siden jeg antar at du ikke vil lese det selv…

      Allah forbids His believing servants from having Jews and Christians as friends, because they are the enemies of Islam and its people, may Allah curse them. Allah then states that they are friends of each other and He gives a warning threat to those who do this,

  14. muslimprosjektet Says:

    Til du «anonym» som går på skolen.. Takk for fint innlegg!

    Synes historien din virker spennende, og kunne egentlig tenke meg å høre mer om det du har opplevd. Det er jo en del av virkeligheten jeg ikke kjenner så godt til som etnisk norsk.. Hvis du har lyst kan du sende meg en mail på olavelg@gmail.com ?
    (og det er ikke noe farlig – jeg publiserer ingen ting uten godkjennelse, og du får selvfølgelig være helt anonym… hvis du vil da 🙂

  15. S Says:

    Jeg tror hele dette emnet har noe med hva man har blitt fortalt, og hva slags holdninger man har. Som muslim selv har jeg fra jeg var et lite barn blant annet blitt fortalt; man skal ikke snakke stygt om andre, heller ikke jøder og kristne. Du skal heller ikke, som god muslim, si til en kristen eller jøde (eller en ikke-troende for den saks skyld) at «du kommer ikke til paradis», for det er til syvende og sist Gud som avgjør dette. Derfor stusser jeg litt over dette med at det står i Koranen at kristne og jøder ikke komemr til paradis. Men jeg skal ikke uttale meg sikkert før jeg slev har sett i koranen.
    Jeg har også blitt fortalt at en muslim kan, hvis absolutt nødvendig, be i en kirke eller synagoge, da dette også er Guds hus. En annen ting, som kanskje er litt unødvendig informasjon, er at min bestefar, som er imam, besøkte Oslo domkirke (som type «turistattraksjon») da han besøkte Norge. Pointet mitt er at dette «hatet» mot kriste og jøder har nok mer med holdninger å gjøre.

    • Spaceman Spiff Says:

      Her holder yppersteprest Zakir Naik en liten tale om dette og sier at bare en av vel 70 muslimske sekter vil komme til himmelen… Jeg tror desverre ikke det er de muslimske feministene. Og når ikke de kommer med, så gjør vel neppe noen andre religioner det heller?

  16. Shoaib Says:

    Hva er forresten «context»? Står det så dårlig til med språkføringen der ute i rommet? 😉

    • Spaceman Spiff Says:

      Står det så dårlig til med engelskkunskapene at du ikke forstod det? Ville det vært bedre å bruke kontekst? En fornorsket vri av det samme fremmedordet?

      Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate norske substitutter?

  17. Shoaib Says:

    Joda jeg skjønte det godt, men hvorfor føler du for å bruke et engelsk utrykk midt i en norsk tekst? Spesielt når man har norske varianter tilgjengelig?

  18. Spaceman Spiff Says:

    Vel, hvorfor ikke bare bruke sammenheng istedetfor?? Joda, det kan jeg sikkert. Det har bare blitt en vane med «context» / «kontekst» fordi det er det ordet jeg til stadighet får høre at jeg tar versene ut av…. Det er ellers en veldig ny og interessant vri å spore debatten over på engelske ord i norske språk… Det var til en forandring en ny vri som jeg ikke har opplevd før. 🙂

    Det skal du ha… Kreativt!

Legg igjen en kommentar

