Debatt: «Er islam en trussel mot norsk kultur?»

Jeg har sagt ja til å være med i en debatt som den kristne avisa Vårt Land arrangerer neste torsdag. Temaet er «Er islam en trussel mot norsk kultur?». Hovedinnlederne er Hege Storhaug og Amal Wahab. Usman Rana, Ole Jørgen Anfindsen, Paul Johansen (ex-muslim) og jeg skal være med i panelet og kommentere. Torsdag kl 19 i lokalene til Vårt Land i sentrum! Mer info her. Og event på facebook er her.

Jeg har en innstendig oppfordring til dere muslimske lesere: Kom! Det er en uting hvis vi skal sitte der og prate OM dere, liksom – vi bør heller prate MED dere. Det blir helt sikkert en annen type debatt hvis halve salen består av muslimer! Og kom tidlig, det blir nok fullt… (en relativt sann generalisering om muslimer: Dere er ikke så flinke å komme presis;)

Mange av dere er helt sikkert lei av denne typen debatter. Og det er ikke kult å stadig være nødt til å forsvare seg mot anklager som man synes er helt borti natta. Samtidig: Hvis dere trekker dere tilbake så får jo bare anti-muslimske debattanter fritt spillerom? Så jeg håper dere kommer manns- og kvinnesterke, med og uten hijab, med og uten skjegg 😉

33 kommentar to “Debatt: «Er islam en trussel mot norsk kultur?»”

  1. b en Says:

    Forøvrig, gårsdagens debatt på NRK/Litteraturhuset var over gjennomsnittelig interresant. Så du denne?

  2. Mohamed Says:

    Disse debattene begynner å bli en smule overflødig, for å være ærlig. Ad nauseam….

    Men lykke til!

  3. Spaceman Spiff Says:

    Svaret på overskriften er NEI.

    Den trusselen er det den ene politiske vingen av politikken som utgjør.

  4. b en Says:

    Forøvrig; syns det er interessant at debatten på 15 år har snudd fra å handle om å bekjempe rasisme (FMI, FRP, etc) til å handle om å bekjempe slemme muslimer. Det ble tatt såvidt opp i går – men skulle gjerne ha sett statistikker om hvor stort rasismeproblemet er i disse dager.

  5. muslimprosjektet Says:

    Nope, så ikke den debatten.. link online?

  6. Ano Says:

    Here you go, Olav: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/601662
    Et raskt søk på NRKs nettside var alt som trengtes 😉

  7. muslimprosjektet Says:

    Hehe, takk 🙂

  8. Murmeluppa Says:

    Jeg bor nok for langt unna, men lykke til 🙂

  9. RB Says:

    Selvsagt er Islam en trussel mot norsk kultur…om vi skal beholde den akkurat som den er i dag. Poenget er vel at vi kanskje burde se litt på den norske kulturen. Foreksempel når det gjelder gjestfrihet, der har vi nok mye å lære av mange andre kulturer.

    Derimot ekstreme muslimer og til dels kristne, de er en trussel mot all Norsk kultur og væremåte. Koranen ser ikke akkurat med blide øyne på hverken kristne eller vantro, så når ekstreme bruker dette for det det er verdt, så er det en trussel…

    • Spaceman Spiff Says:

      En liten studie i Putnams arbeid vil fortelle deg at homogene samfunn er mer åpne enn andre. Jeg skal ikke gjøre noe stort nummer ut av det, men i og for seg synes jeg det norske samfunnet er ganske bra selv om det er en del galskap også her i landet.

  10. Daniel Garratt Says:

    Ateisme/humanisme er en mye større trussel akkurat nå. Etter nesten 1000 år med Jesus som grunnsteinen i kultur har vi nå valgt å vende oss fra Jesus, og dette kommer til å ødelegge landet vårt etter vært (bare ta en titt på England, og hvor fort det havne i doen!).
    Som kristne bør vi behandler muslimene som vi behandler alle andre – med å vise Gud’s kjærlighet, og forteller dem de gode nyheter om Jesus – at de trenger ikke å sliter med å være god nok, fordi han er god nok og vi får hans godhet som en gave – og de trenger ikke å bekymrer seg for Gud’s dom, fordi i Jesus er vi garantert Himmelen som en gave på grunn av hans død og oppstandlese. Alt vi må gjøre er akseptere gaven.

  11. Peter Says:

    Interessant prosjekt! To spørsmål til prosjektet som sådan:

    * Hva var hypotesen du hadde da du gikk inn i prosjektet.
    * Og hvordan har du forsøkt å unngå confirmation bias ved først å finne argumenter mot.

    Jeg spør fordi jeg har inntrykk av at du står i fare for å gå i denne velkjente fellen, siden du 1) virker til å bli overrasket hver gang du hører muslimer si noe negativt, og 2) i dagens Vårt Land skriver at du ikke har møtt noen muslimer med skjult agenda (det tror ikke jeg heller at du har, men det var det med å ta forbehold om at du så langt du har registert ikke har møtt noen).

  12. muslimprosjektet Says:

    Takk for hyggelig kommentar, Peter!

    Til det du spør om:
    «Hypotesen» min da jeg gikk inn i prosjektet var at jeg skulle være så åpen for virkeligheten som jeg var i stand til. Jeg hadde ikke én hypotese jeg jobbet ut i fra. Det er mulig at det er kunnskapsteoretisk naivt, men jeg tror at jeg er relativt «kognitivt åpen», det vil si at jeg er i stand til å korrigere oppfatningene mine og verdensbildet mitt i møte med empiri og informasjon.

    Derfor har jeg også lært mye underveis: Jeg har blitt overrasket over hvor sterkt muslimer flest støtter den norske staten (jeg trodde flere ville være mer islamistiske), men jeg har også blitt overrasket over graden av sosial kontroll og kvinneundertrykkelse i en del minorietsmiljøer (jeg trodde de var mer likestilt).

    Men selvfølgelig er «confirmation bias» en utfordring jeg prøver å være bevisst på. Når jeg blir overrasket over negative ting er det nok helst fordi jeg gjerne vil tro det beste om både mennesker og miljøer, og ikke synes det er en god ting å gå rundt og forvente det verste fra folk. Det gjelder over hele fjøla, med ikke-muslimer også 🙂

    Det er dog ikke riktig at jeg bare blir overrasket over negative ting, jeg understreker jo også i intervjuet med muftien hvor overrasket jeg ble av hans meninger, blant annet.

    Vet ikke om det gjorde det klarere? 🙂

  13. Bjørn A Jenssen Says:

    Islam er ikke ennå en trussel mot norsk kultur. Men etter hvert som antall muslimer øker vil vår kultur svekkes. Særlig fordi islam er totalitær i den forstand at man har en og bare en Fører på alle områder som berører religion, politikk, økonomi osv..; Muhammed som ikke aksepterer noe slinger i valsen.

    Det er jo ellers interessant å merke seg at islam har konsentrert seg om mindre stater i Vesteuropa; Sverige, Nederland og Belgia, der man i de to sistnevnte utvikler råd som skal dømme ved siden av statenes egne lover. Samme utvikling har man i byer i England.

    Endelig skal man merke seg islamistenes utsagn om at man for å nå sine mål – det spilller ingen rolle om det tar 100 eller 1000 år – tar i bruk alle demokratiske rettigheter. Og her kan man jo komme langt ift til vår politiske korrekthet…

    • Spaceman Spiff Says:

      «Det er jo ellers interessant å merke seg at islam har konsentrert seg om mindre stater i Vesteuropa; Sverige, Nederland og Belgia»

      Det har nok en hel del med innvandringspolitikken å gjøre. Nederland har alltid vært særdeles liberale og svenskene er ikke svensker om de ikke hater seg selv og kan få importert noe mer saliggjørende. Jeg tenker på Mona Sahlin som beklaget seg stort over at de ikke har 2000 årig historie osv som en del andre og syntes det var så mye mer spennende med alle andre «kulturer» enn hennes egen. Svenskene er i så måte eksepsjonelt naive der de importerer nye landsmenn og snakker allerede om at «vi må være snille med innvandrerne, for da vil de være snille med svenskene når de kommer i mindretall.» En Nederlandsk politiker sa noe tilsvarende en gang. Noen burde henvise dem til 9:29 i koranen…. (igjen…)

      Det er helt åpenbart at når svenskene tar inn godt over en million nye landsmenn på 40 år, så vil det være mer enn de 8 millionene etniske svensker klarer å assimilere og dermed vil man få nye kulturer som vil dominere. Det sier seg jo selv når hele befolkningstilveksten i land er av ikke-vestlig opprinnelse som i svenskenes tilfelle.

      Problemet er ikke innvandring, men omfanget som skyldes den berømmelige statsideologien som har blitt multikulturalisme. Vi skal altså ha kulturer om hverandre, selv om suksesshistoriene er ganske få på dette området. Det er rimelig utrolig. Hadde vi hatt en helt annen linje i innvandringsspørsmål hadde vi hatt betydelig mindre problemer knyttet til dette.

      • RB Says:

        Men spørsmålet blir også: har vi godt av å få andre synspunkt på hvordan vi skal leve? Bør vi ta imot nye inntrykk og sysnpunkter fra andre kulturer? Kan vi forvente å være de samme her oppe på berget i 100 år til og bør vi det?

        Jeg mener vi har godt av ny kultur og nye måter å se ting på. Vi har mye å lære og det har ofte de som kommer her også. Det er ikke bare negativt med å blande kulturer og vi bør ha lært noe av historien nå!

        Når det er sagt, i de land der dette er prøvd før, hva har skjedd? Som Spaceman sier, dette har ikke vært bare postivt i andre land! Men det bør og skal ikke stoppe oss fra å prøve! Men vi må luke ut de elementene som er negative og jeg mener at deler av forskjellige religioner og kulturer bør debatteres uavhengig av om noen bruker de postivt. For når mesteparten bruker det negativt, så hjelper det lite.

      • Spaceman Spiff Says:

        Impulser har vi alltid tatt imot, og en viss utveksling over landegrensene har det også vært. Dette er ikke i noe problem så lenge det fører til en assimilasjon. Da er vår kultur norsk og vestlig som har vært ganske suksessrik som har vunnet frem så langt. Det er noe som heter Never Change a Winning Team, ikke sant? Og ihvertfall ikke til en utviklingsmessig tilbakestående kultur som enkelte har vist seg å være. Det betyr ikke at vi må stenge grenser osv, for kulturell utveksling har vært naturlig hele tiden, men enkelte kulturer ser ut til å ha vesentlig større problemer her i landet enn andre. Jeg har hatt den tvilsomme gleden av å bivåne et asylmottak på relativt nært hold i det siste, og sannelig er det ikke mye rart som dukker opp der. Her snakker jeg ikke bare om muslimer, bare for å ha det sagt, selv om det er hovedtyngden. Så langt kan jeg ikke si at de bringer med seg noe som vil tjene landet vårt nevneverdig. Men det er jo heller ikke hensikten med asylinstituttet selv om argumentene som brukes er at vi ikke hadde klart oss uten. Det er selvfølgelig sprøyt, men som nevnt: Det er ikke hensikten med asyl.

        Jeg hadde for et års tid siden en diskusjon med ei som syntes det var veldig greit med disse nye kulturene, men når jeg spør om hva konkret hun har fått ut av det så var det en grønnsakshandler på hjørnet. Handler vi så mye med Somalia at 20-25.000 somaliere er en berikelse og en fordel for oss i fremtiden? Eller 50-60.000 for den saks skyld, for tallene flater ikke ut? Nope, i praksis har vi klart oss veldig godt uten denne kulturen, men i og med at noen kulturer har religiøse vedtekter mot å ta til seg norske verdier, så får vi et segregert samfunn og toppen på krona var når NRK stilte spørsmålet nylig (i forbindelse med moralpolitiet) om dette ikke var verdier vi kunne ta til oss. Det er derfor jeg mener at vår kultur er ikke truet av muslimer, men av en hærskare av venstrevridde journalister som ikke helt evner å se at den utviklingen vi er på ikke er særlig bærekraftig.

        Det som skjer nå er at vi får minoriteter som IKKE blir integrert. Det er en helt annen verden. Da har vi allerede skapt konfliktlinjer og man kan jo bare ta seg en titt rundt om i verden for å se hvor godt det går. Vi kan bare ta en titt rundt om i verden: Av pågående konflikter er muslimer innvolvert i de fleste, men også andre steder har folkegrupper barket hardt sammen. Rwanda er et eksempel. Når det gjelder førstnevnte, så må jeg sikkert dokumentere det (som alltid), så jeg kan hoppe i det først som sist:

        Kashmir, Tsjetsjenia, sør-thailand, deler av fillippinene, Nigeria, Somalia, Bosnia har jo fremdeles arr etter konflikten der muslimer fremstod som egen part, Kosovo…. Libanon…. For ikke å nevne Israel/Palestinakonflikten. Nå har jeg unnlatt å fordele «skyld» her eller plassere det noe sted for å unngå en lengre diskusjon, men bare konstaterer hvem som er innvolvert og dette var bare de jeg kom på i farta, men det illustrerer ganske tydelig at det er rimelig risky business å skape minoriteter.

        Man trekker frem USA som et strålende eksempel, men faktum er at det ofte er hvite, svarte og latinobydeler… Av og til også andre farger. Jamal Al Gahr bin Støre fremholder India som et multikulturelt samfunn så vidt jeg forstår, men noen bør fortelle han at landet har vært i krig to ganger og blitt delt like lange ganger på den korte tiden det har vært selvstendig. Og man kan jo bare filosofere over årsakene der også.

        Som sagt, multikulturen er oppskriften på en katastrofe. Ikke nødvendigvis krig, men på generell mistro og store ekstra utgifter for samfunnet. Det værste er kanskje om man leser hva sjefsideolog Thomas Hylland Eriksen snakker om… «Dekonstruere majoriteten». Mannen må være splitter pine gal.

        La oss nå ihvertfall få en folkeavstemming om vi vil bli dekonstruert eller ikke.

  14. Svein Says:

    Muslimer er noen gale mennesker,Islam er en hatfull religion,noe vi aldri skulle tillatt i Norge.Det skulle ikke vært lov til og bygge moskeer i Norge,men med en haug av evneveike politikere som styrer den Norske barnehagen kan vel ikke annet forventes!Hadde det vært opp til meg,skulle de fått følge Norske regler,godtar de ikke disse regler,skulle de vært sendt ut av landet,hjem til møkkahølet de kom fra!Fant en nettside som heter salam,passer jo bra for muslimer,de glemte ikke en i da?»SALAMI»passer jo utmerket,de elsker jo svin»men personlig syntes jeg de er noen jævla store svin,med sin holdning til andre menneskers religion!!De skulle faen ikke hatt lov eller anledning til og fordømme andre,de kommer jo fra den største drittreligionen som finnes på jorden!!!!!!!Forby alt som har med islam,muslimisme,koranen,og alt annet de står for!!!

    • muslimprosjektet Says:

      Her var det mange ting på en gang, Svein:)
      Først: Hvor mange muslimer kjenner du eller har du pratet med egentlig?
      Du kommer nemlig med en del generaliseringer som kanskje gjelder noen, men som nok i alle fall ikke gjelder alle.

      Så: har du blitt kjent med noen muslimer selv?

      • Spaceman Spiff Says:

        Generalisering…. Hvis det ikke går an å snakke om en gruppe som har i all oftest har en eller annen kulturell eller religiøs hindring uten at du skal komme med «generaliserngskortet» hele tiden, så er det like greit å la debatten være.

        Argumentet om at han generaliserer forutsetter at han tar feil og det er et ganske dårlig utgangspunkt for å diskutere noe, er det ikke? At du MENER han generaliserer er en annen ting. Det kan sikkert være rett i at det er «generalisering» han bedriver, men om du sier at muslimer er fredelige velintegrerte så er det vel så mye generalisering. Men da er det i all politisk korrekthet helt greit å si det.

        I realiteten er det som at man ikke kan at Sovjet-kommunistene var undertrykkende, fordi ikke ALLE ville undertrykke. Noen trodde selvfølgelig på Lenins visjoner!?

        Eller som å si at nazismen ikke var jødefiendtlig, men at noen støttet nazismen fordi de egentlig ikke ønsket å gasse jøder.

        Av og til må man bare generalisere for å kunne utrykke noe som helst meningsfullt. Det går ikke an å ta høyde for alle unntak. Å da bruke argumenter som «generalisering» eller «islamofobi» eller liknende blir da bare billig hersketeknikk.

        For øvrig, «muslimer er noen gale mennesker» trenger ikke være så galt egentlig. Tross alt må man være litt gal for å være religiøs og ekstra gal om man følger en morder og en krigsherre. Så han har et poeng.

  15. mojtaba Says:

    In the name of allah.
    Mine kjære muslimer og kristne vi alle er født av hiva og adam. vi er ikke noe trussel mot hverandre.
    vi muslemer eller dere kristne vi alle kan begå feil en eller annen gang i livet fordi vi er mennesker og ikke gudiner, hvis det er noe trussel i mot kristne eller muslimer så er det politiken.
    alle har sine meninger men det viktigste er at vi veit hvem vi er og hva vi ønsker oss. for min del kan jeg si at jeg er en muslim men ikke trussel for den norske kulturet som hjulpet meg og familien min og redda livet våres. Sellom de fleste av dere er kristne og kankje de fleste av dere er rasister mot oss (muslimer) men fortsatt kan jeg ikke tenke meg å være en trussel mot den norske kulturet eller religjønen deres. jeg respekterer dere for det dere er og for det dere mener. alle har sine meninger. ikke glem at i skogen finnes det masse forskjelige dyr, sleme snile og videre videre, akkurat som en skogen som har forskjelige type dyr så finnes det forskjelige type mennesker i verden. sleme mennesker, snile mennesker. i dag ser vi at det er mange utenlandske som driver med ulovlig ting og tang i grønland eller tøyen, men i tilleg ser vi at det er mange norske også som står foran Oslo s og driver med masse rart og ulovlig greier. og det er der vi kan si at det er ikke noe forskjell mellom oss, untatt troene våres meningene våres og hodfargen. ja jeg er muslim men ikke trussel mot norske kulturet eller religjønen deres. Islam sier respekter andres religjøn for å få tilbake respekt til ditt eget religjøn. Så for min del skal jeg altid respektere deres meninger, deres religjøn og deres kultur og selvfølgelig vil jeg ha tilbake respekt fra deres religjøn, meninger og kultur.
    Jeg har ikke bodd lenge i Norge og det er derfor jeg snakker dårlig norsk så håper dere har forstatt meninga mi.
    mvh
    Mojtaba

    • julia Says:

      hei mojtaba,

      norsken din er både veldig bra og veldig forståelig 🙂

      Ellers er ikke alle nordmenn kristne…de fleste nordmenn har vel ikke noe personlig forhold til kristendommen som sådann. Vi er ikke akkurat et kirke-gående folk 🙂

      Jeg tror heller ikke folk flest er redde for islam fordi noen muslimer gjør slemme ting. Jeg tror mange er redde for islam på grunn av reelle verdi-forskjeller. Saken er altså ikke så enkel.

  16. Svein Says:

    Jeg ser meg nødt til å understreke at den «Svein» som har et innlegg her mener omtrent det motsatte av hva jeg gjør. Jeg mener integreringen i Norge går bra, og kan gå enda bedre hvis vi konsentrerer oss om det store flertallet av moderate og tilpasningsvillige muslimer som er kommet her til landet.
    Jeg kommer til å kalle meg «Svein E» hvis jeg skriver flere innlegg her.

  17. Svein Says:

    Spaceman – I rest my case. Du er din egen parodi.

    • Spaceman Spiff Says:

      Parodien er vel egentlig når du hevder at integreringen går bra, for dette er noe ikke engang AP-pampene hevder.

      • Svein Says:

        En som ikke tror på tallene fra offisielle myndigheter, har vel egentlig meldt seg ut av fornuftig debatt.

      • Svein Says:

        http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2010/Innvandring-og-integrering.html?id=603905

        Tror kanskje det kan hentes ut noe her om at integreringen går såpass bra at regjeringen har tenkt å fortsette å satse på det? Spiff?

      • Spaceman Spiff Says:

        http://www.abcnyheter.no/node/87319

        Her sier ypperstepresten Jamal al Gahr bin Støre: «- Jeg velger å snakke om det som er viktig for oss, og jeg har lenge ment at dette er den største utfordringen vi har som felleskap, sier Støre. »

        Den STØRSTE utfordringen, faktisk. Ikke eldrebølge, ikke en tid etter oljen, men «integreringen».

        Men si meg, har du NOEN GANG hørt en politiker si : «Jeg tok feil!»

        Neppe. Det gjør selvfølgelig ikke disse heller og Jamal al Gahr bin Støre er en av de som har ivret mest for denne multikulturelle utopien de siste årene, så dette er en milepæl at han i det hele tatt erkjenner at det er store problemer, eller utfordringer som han velger å kalle det.

        «Dette har også Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) erkjent. I juni 2006 kom følgende advarsel fra dem: Innen få år kan den nasjonale oljeformuen være tapt. Årsakene er innvandringen av ikke-kvalifisert arbeidskraft og at mange med innvandrerbakgrunn ikke gjennomfører utdanning. Dette fører til lav sysselsetting og derav høyt trygdeforbruk. Med dagens politikk vil innvandrerbefolkningen fordoble seg innen 2015. Tidspunktet sammenfaller med den kommende eldrebølgen. En reduksjon av arbeidsstyrken med syv prosent tilsvarer tapet av hele oljeformuen, advarer NHO.*****»

        http://www.nettby.no/community/article.php?id=1080062&community_id=327452

        Men dette er tydeligvis ikke noe å tenke på lengre, for du synes innvandringen går fint.

        Et problem mindre. Kan vi gå over til å løse problemene med eldrebølgen kanskje? Eller kan det være et poeng at et stort antall analfabeter som ser onde ånder, og ellers har et helt annet syn på tilværelsen kan brukes på våre sykehjem?

        Det er helt innlysende at regjeringen ikke vil innrømme omfanget av problemene fullt ut. Det er jo det samme som å innrømme at de har spilt falitt. Poenget er bare at de andre politikerne har heller ikke klart, noe som forteller enhver oppegående at dette er tilnærmet en umulighet under de rådende forhold.

  18. mojtaba Says:

    hei julia,

    takk for du forstått det jeg skrev.

    jaa julia jeg vet at de fleste i Norge er ikke så religjøse eller kirke-gående men fortsatt ville jeg bare informere de som mistenker oss, at alle er ikke likt om det er muslimer eller kristene eller hvem som helst.
    ja ja håper en dag vi kan ta bort de forskjelene som vi selv skapet mellom oss mennesker.

    • Spaceman Spiff Says:

      Vel, Mojtaba, en av forskjellene mellom oss mennesker er det religion/ideologi som skaper. Vi får håpe en verden der folk legger mindre vekt på religion blir bedre for oss alle.

  19. Svein Says:

    Jeg sliter litt med å finne argumenter i ditt siste innlegg, Spiff, men hvor du står hen politisk kommer veldig tydelig fram.

  20. Norgee Says:

    Islam er århundrets største trussel og frykt i Europa. Kommer først snikende før den brer om seg med elendighet som pest og kolera. For de landene og menneskene som blir hardest rammet vil symptomer som blindhet, underkastelse og handlingslammelse være første symptom. Politikere på venstresiden er spesielt utsatt. Jo mere dette viruset får spre seg og jo flere skjeggete mørkemenn,hijaber og niqaber,koranskoler og moskeer som vokser frem så vil dette på sikt føre til selv utslettelse av egen identitet og kultur samt at vi på sikt vil miste alt som er av demokrati, ytringsfrihet, likestilling mellom kjønnene og ikke minst feiring av norsk jul med svineribbe og aquavit . Om 50 år vil vi eller våre barnebarn sitte der tapt bak en låvevegg(moskevegg) med skjegget i postkassen og burkaen tredd ned over hodet med bønnerop jomende fra minareter 5 ganger om dagen og tenke, hvorfor gjorde vi ikke motstand hvorfor var det ingen som fikk stoppet dette??

Legg igjen en kommentar

