Hvem bør frykte hvem?

I dette prosjektet har jeg satt meg fore å undersøke om mennesker i Norge har noen grunn til å frykte islam og muslimer. Men i blant lurer jeg på om jeg har valgt feil innfallsvinkel. Kanskje burde jeg heller drevet research blant etniske nordmenn, og undersøkt om muslimer har noen grunn til å frykte dem?

———–

I blant hender det nemlig at jeg debatterer på uttalt islam-kritiske blogger. Da møter jeg holdninger og utsagn som hadde skremt vettet av meg hvis jeg selv hadde vært muslim. Det gjorde jeg blant annet i går, da jeg skrev et innlegg på bloggen til Jan Simonsen. Signaturen «Ugle Sett» skrev dette i dag tidlig kl. 09.17:

«Hver gang pisseredde dhimmietuder innrømmer noe ovenfor islam, jo mer rykker denne naziidelogi inn på våre enemerker.
Vi nordmenn har mest håndvåpen pr. innb. i hele verden, kun slått av USA.
Mye skarpskytterkompetanse i våre skytterlag spredt over det ganske land.
Foreløbig skytes det på blink, elg,rein,tiur osv.
Men i framtiden….hvem vet??
Vi nordmenn må igjen kjempe slik at vi vinner ,,vår rett,, tilbake slik det står i vår fedrelandssang.
Foreløbig med ordet, resten blir opp til utøverne av nazi-idelogien islam.»

————

Jeg har aldri – og jeg gjentar, aldri – hørt en norsk muslim si noe som kan måle seg med dette i ekstremisme og voldsforherligelse. Og at dette ikke nødvendigvis bare er ord, vet vi nå, etter drapsforsøket på Mullah Krekar. Ord blir fattige.

28 kommentar to “Hvem bør frykte hvem?”

  1. RB Says:

    Slike utsagn og slike holdninger skremmer de fleste av oss. Jeg tror (og håper) det ikke er den gjengse holdningen blandt «folk flest».

    Jeg tror de fleste ikke-muslimske her inne tar avstand fra det!

  2. muslimprosjektet Says:

    Ugle Sett skrev dette på bloggen til Simonsen, og sa at jeg kunne legge det ut her også:

    «På hvilket grunnlag er din anmeldelse basert på om jeg tør be?
    Jeg har ikke oppfordret til vold om du ser nøye etter.
    Men selvforsvar kan dessverre bli en mulig utgang, ikke en ønskelig situasjon for noen.
    Alt avhenger av hvordan tilhengere av islam opptrer framover.
    Spørs hvilke svar du får på din blogg.
    Du kan muligens bli overrasket.
    Spør deg også hvorfor middelalderne danske husmødre nå ser på Hells Angels med positive øyne.
    Du har som ung mann ennå mye å lære.
    Lykke til videre og legg denne også til din blogg hvis du vil.
    Mye stoff for deg også fra andre her.»

  3. L. Says:

    Vet du at det ikke var muslimer som angrep Krekar? Det vet nemlig ikke jeg.

    Forøvrig enig i at slike uttalelser er skremmende.

  4. Trude Says:

    Dette er ikke om muslimer i norge men en «løsning» på hvordan man kan bli kvitt hele problemet mellom israelere og Palestinere. Denne etnisk Norske mannen (som forøvrig er en jeg har vokst opp med i vennekretsen med) Sa at man burde bare slippe en gedigen bombe som utryddet dem alle (da palestinerene), da var man kvitt det problemet. Som om det ikke er mennesker man snakker om. Og han sa det i fullt alvor, desverre har jeg hørt flere som sier det samme.

    • Spaceman Spiff Says:

      Og så sitter det folk på andre siden som gjerne støtter hamas som har et uttalt mål om å hive Israel på sjøen…. Jeg klarer ikke helt å se forskjellen.

      • thomaslg Says:

        Det du refererer til er et politisk Charter fra 80-tallet som ikke lenger brukes som veiledning av Hamas-politikere. Tvert imot er det palestinerne som er i ferd med å bli kastet på sjøen. Ja, allerede i 1948 fikk jo Israel kastet ut 800.000 palestinere og jevnet 500 av deres landsbyer med jorda. I dag kontrollerer de det meste av landet til palestinerne. Hvem kaster hvem på havet sier du?

  5. Spaceman Spiff Says:

    Ble du overrasket, Olav?

  6. Spaceman Spiff Says:

    Ble du overrasket, Olav?

    For det første, jeg ser ikke på det som noen voldsforherligelse, mer et uttrykk for at i fremtiden kan det bli nødvendig.

    Du bør heller prøve å forstå hva han mener fremfor å henge deg opp i ordbruken. Han sier jo nesten rett ut at han frykter voldelige konflikter:

    «Men selvforsvar kan dessverre bli en mulig utgang, ikke en ønskelig situasjon for noen.»

    «Alt avhenger av hvordan tilhengere av islam opptrer framover.»

    Og i en slik «context» snakker han i litt flåsete vendinger rundt skytterlag…

    Det bør kanskje være en liten tankevekker om at skoen begynner å trykke litt her og der for en del… Frykten for vold og uro i fremtiden er faktisk større i den norske befolkningen enn den oppskrytte klimakrisa. Og ja, det er islam som står i sentrum.

    Jeg forsvarer ikke den truende tonen, men jeg synes du kanskje bør lese det uten å ta det i værste mening. Jeg forstår ihvertfall ikke dette som en oppfordring til noe som helst voldelig.

    • RB Says:

      Hmmmm, om du ikke ser baktankene og de dårlige ordvalgene i dette innlegget, så må jeg si at du leser dette på samme skrudde måte som enkelte muslimer og kristne leser sine bøker på. Eller er du ikke enig i det?

      Innlegget kan man sikkert være enig, men måten det er skrevet på er mere en trussel enn et innlegg.

  7. Ugle Sett Says:

    Siden dette dreier seg om meg, så vil jeg gjerne komme med noen betraktninger.
    Hamassympatier og støtte til andre terrororganisasjoner avstedkommer ikke trusler om anmeldelse.
    Jeg får det.
    Olav slår også rundt om seg om at muslimer i Norge kun er fredelige.
    Jeg husker skudd i mot synagoder og gateopptøyer med stor oppslutning i Oslo i fjor.
    Tilsvarende opptøyer i Gøteborg tiet i hjel i media.

    Tidligere ,,aktivister,, er i dag pk-rikssynsere med defiisasjonsmakt ovenfor kritikere av feks. islam.

    Et politisk norsk parti hadde vold(væpna revolusjon) på partiprogrammet uten at noen kom på tanken å poltianmelde de for ,,voldsforherligelse,,.
    Trond Ali Linstad er en tidligere AKP-er som hadde våpenopplæring hos palestinerne på 70 tallet.
    Det samme hadde Finn Sjue og Mads Gilbert.
    Lars Gule ble tatt med eksplosiver i bagasjen i Libanon.

    Da er det for meg et meget stort tankekors at bloggeier her, truer med straffeforfølgelse for mine bange anelseren om uønsket utgang av det som nå ulmer.
    Han diskuterer lenger opp med en ung norsk kvinnelig konvertitt hva han ,,skal gjøre med dette,,. dvs meg.

    Bloggeier er ikke objektiv slik en forsker skal være.
    Hele prosjektet virker for meg meget naivt, selv om initativet er interessanrt og prisverdig.

    • muslimprosjektet Says:

      Kjapp kommentar: Det som sto «lenger oppe» om tiltak var en misforståelse. Valgerd, som skrev kommentaren, refererte til sin kommentar på tråden om polygami. Det var den jeg også refererte til. Fjernet derfor begge de innleggene nå for å unngå ytterligere misforståelser.

  8. Ugle Sett Says:

    For å være helt klar.
    Jeg bruker ordet for alt det er verd.
    Jeg ser på islam som undertrykkende og menneskefientlig.
    Jeg ser tiltakende voldsbruk mot nordmenn og internt blant muslimer.
    Jeg er ikke pasifist.
    Hvis det er et problem, så versågod å gå til nærmeste polistasjon å legg inn en anmeldelse.

  9. Beate Says:

    Slike ting viser bare at man kan finne mange andre, og mer kontruktive måter å dele mennesiker i grupper på, enn å se på religiøs tilhørighet eller etnisitet. For min del så deler jeg ofte folk inn slik:

    De som oppfordrer til voldt, og de som ikke gjør det.
    De som tror på terror og de som ikke gjør det.
    De som tror man kan bli kvitt det man ikke liker med aggresivitet og vold, og de som ikke gjør det.
    De som nører opp under frykt for de gruppene man ikke er en del av selv, og de som ikke gjør det.

    Jeg ser ikke helt forskjellen mellom fantatisme med norsk etnisk bakgrunn, og ikke norsk-etnisk bagrunn, jeg liker den like lite uansett.

  10. muslimprosjektet Says:

    Til Ugle Sett (og Trude):
    Jeg ønsker ikke å gjøre dette til en debatt om enkeltpersoner. For alt jeg vet er du, Ugle Sett, en knakende flott fyr, du er sikkert god og snill mot venner og familie, og det er flott at du bryr deg om landet vårt.

    Det var det ene konkrete innlegget jeg reagerte sterkt på, og som jeg synes er totalt uakseptabelt, og som jeg gjentar er mer voldsromantiserende enn noe jeg har hørt fra en norsk muslim. Er du fortsatt ikke i stand til å skjønne det?

    Ang. vold og terror blant norske muslimer: Jeg skriver et svar på bloggen til simonsen om dette. Veldig kort: Vi har ikke sett noe som minner om at muslimer som gruppe ønsker å kjempe mot nordmenn, skyte nordmenn, reise seg mot oss eller den type ting. Ikke et fnugg.

    Til det du nevner: Opptøyene var selvfølgelig uakseptable, men det var ikke mot Norge som sådan, det var ikke muslimene som gruppe som «gjorde opprør», og det var i en helt spesiell kontekst, nemlig Gaza-krigen. Alle moskeer og imamer og muslimske ledere og den slags tok avstand fra det.

    Skudd mot synagogen er enda mer uakseptabelt, men heller ikke her dreier det seg om noe muslimsk opprør eller noe slikt. Det var én gærning.

    I denne konteksten – der norske muslimer forholder seg fredelig og ikke-voldelig til det norske samfunnet – blir det totalt grotesk at du rasler med sablene og prater om norske skarpskyttere.

    • Tintin Says:

      @ Olav
      Etter min oppfatning, så er du ganske uredelig i denne bloggposten, og innleggene som følger. Du kopierer inn et innlegg fra Ugle Sett, og mener at muslimene kanskje bør frykte nordmenn. Når så Ugle Sett kommer med eksempler på hva noen muslimer har foretatt seg i Norge, så sier du at det er enkelt personers handlinger, og ikke muslimer som gruppe som er ansvarlige. Snakk om å være konsekvens!

      Om du ønsker å finne ut hvem som bør frykte hvem, så foreslår jeg en liten øvelse, bruk gjerne google. Sjekk hvor mange muslimer i Norge som har blitt drept av en ikke-muslimsk nordmann, deretter kan du sjekke hvor mange ikke-muslimske nordmenn som har blitt drept av muslimer, eller mennesker med muslimsk bakgrunn. Sjekk gjerne hvordan det står til på overfallvoldtektsstatistikken, og statistikkene over knivstikking også. Om du er god i regning, så kan du jo også sjekke hvordan det blir prosentvis for hver enkelt gruppe.

      Om du etter dette ikke er lei av å google, så foreslår jeg at du sjekker bakgrunnen til Mullah Krekar, og etterpå ser om du kanskje ikke tror at det kan finnes andre med motiv, enn muslimhatende nordmenn.

      • muslimprosjektet Says:

        Tintin,
        tak for kommentar.

        Om det er noe jeg ønsker å være så er det redelig, så jeg tar på stort alvor det du skriver her. Skal tenke over det!

        Men en ting ser jeg umiddelbart at du har rett i. Selvfølgelig er det urimelig å generalisere Ugle Setts uttalelser til å gjelde alle nordmenn, men å avfeie synagoge-skudd for eksempel med at det er et unntak.

        Det var heller ikke min intensjon, men jeg skjønner at det kunne oppfattes slik. Mea culpa. Det riktige er selvfølgelig at både pøbelstrekene under gazakrigen, synagoge-skuddene og slike uttalelser som her representerer unntakene.

        Til det du skriver konkret:
        Det stemmer nok at muslimer er over-representert på kriminalitetstatistikken. Slik kan man kanskje gjøre en case for at «flere muslimer dreper nordmenn» enn omvendt. Men det blir misvisende. For de casene der muslimer har vært innblandet har det ikke dreid seg om at en muslim tenker at «nå skal jeg sannelig drepe en nordmann fordi han er norsk og jeg er muslim», av typen Theo van Gogh-drapet.

        Så langt vet vi bare om et slikt drap i Norge, og det var han i Heimdal som hadde satt seg fore å drepe en muslim.
        http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6598327

        Både kriminalitet og drap og voldtekt er strengt forbudt i islam. Forklaringen på over-representasjonen er nok ganske enkel: En del muslimske grupper er de aller fattigste og mest marginaliserte i Norge (det gjelder folk med bakgrunn fra Somalia, Irak, Pakistan og Tyrkia).
        Se SSB-rapport her:
        http://www.ssb.no/emner/02/sa_innvand/sa103/kap5.pdf

        De fra Bosnia og Iran har det bedre. Jeg har ikke sett noen tall på dette (tviler på det finnes), men jeg er ganske overbevist om at du vil se en tydelig tendens til at det er mest kriminalitet og den slags i gruppen med lavest inntekt, og mindre i gruppene med høyere inntekt. Det vil si mest kriminalitet blant somaliere, og lite hos bosniere.

      • Ugle Sett Says:

        Kiurdere i Norge skjemmes av Krekar lik det nordmenn gjør når det gjelder Rinnan og Qusling.
        De har en meget lavere terskel enn oss nordmenn mht. bruk av våpen.
        Kurderne sier til meg at de egentlig er jøder og at islam ble påtvinget de av det arabiske herrefolket.

      • Tintin Says:

        Har du eller noen andre foretatt noen forskning som tilsier at i de tilfellene muslimer har drept nordmenn, ikke har tenkt «nå skal jeg drepe en nordmann(kufr)»? Eller er det bare en påstand fra din side?

        Du, og muslimer ellers har gjentatte ganger sagt at det finnes ulike tolkninger av islam. La meg gjøre et forsøk på tolkning, riktignok ekstrem, men som sagt, islam kan tolkes på flere måter. Jeg påstår ikke at min tolkning er hverken korrekt, hverken etter mine eller noen muslimers synspunkter. Det er kun et eksempel på hvordan noe kan tolkes på sitt verste. Som kjent kan muslimer drepe i selvforsvar,i en krigssituasjon, mange muslimer mener at det pågår en krig mellom islam og vesten. Muslimer forsvarer islam, og anser altså de som kriger mot det de har kjært som fienden. Om vedkommende tolker islam slik jeg tolker det over, kan ikke vedkommende da drepe en nordmann, og påstå at det er i selvforsvar? Fordi nordmannen har angrepet islam. I islam er det lov til beholde krigsfanger som slaver. En slaveeier har rett til å ha samleie med sin slavinne, og jeg antar at det ikke trenger å være frivillig. En muslim som tar en kufr-kvinne til fange, kan ha samleie med henne enten hun vil eller ikke, altså er voldtekt tillatt.

        Nå tror ikke jeg at overnevnte er årsaken til at muslimske menn, eller menn med muslimsk bakgrunn «skårer» 100% på statistikken over overfallsvoldtektene i Oslo. Jeg tror årsaken er kvinnesynet, og det stammer fra islam. Tildekte damer = ordentlige damer. «Avklede» damer = uanstendinge og villige damer.

        Angående saken du linker til, nå er det vel hevet over enhver tvil at vedkommende skrev mye hatfullt mot muslimer på nettet, men om du leser de andre lenkene på siden, så ser du at det er sådd tvil om hvorvidt han begikk drapet eller ikke.

      • muslimprosjektet Says:

        Du er flink til å argumentere Tintin, det skal du ha!

        Ang. forskning på motivasjon for eventuelle drap (har du noen konkrete eksempler, forresten? Sist jeg sjekket skjedde de fleste drap i hjemmet, evt. i interne gjengoppgjør og den slags):
        Har man gjort forskning på om nordlendinger som dreper trøndere gjør det pga trønderhat? Eller om menn med skjegg som dreper menn med bart gjør det på grunn av et intenst barte-hat? Nei. Det er fordi slik motivasjon for å drepe heldigvis hører til unntakene.

        Dessuten: I dagens debatt-klima: Tror du det er noen som helst sjanse for at det IKKE ville bli massiv medie-storm dersom en muslim drepte en ikke-muslim fordi han var «kuffar»? Det tror ikke jeg. Bloggosfæren ville druknet i det, tro meg.

        Ang. islam-tolkningen du skisserer: Selvfølgelig er det mulig å tolke islam på måten du skisserer. Akkurat som det har vært mulig å tolke kristendommen til å forsvare massemord på bosniere og til å legitimere apartheid i sør-afrika og terrorisme i sør-sudan. Religioner kan brukes til så mange, det gjelder både islam og andre religioner.

  11. Ugle Sett Says:

    Jeg viser til mitt svar til deg på Simonsens blogg.
    Du kan også legge den ut her.

  12. Mohamed Says:

    Jeg frykter at Hufsa skal komme og ta meg. Hvem skal jeg få hjelp fra?

    mvh
    en oppgitt og frustrert muslim

  13. Ugle Sett Says:

    Jeg vil nevne Khalid-saken for å illustrere hvordan islamsk tenke/væremåte skiller seg ut fra oss nordmenn og andre vesteuropeere.
    Khalid hadde ingen tegn på ekstrem islamforståelse som idrettsidol og gift med en norsk kvinne.
    Helt sikkert til forvelsling lik mange av Olavs intervjuobjekt.
    Tilsynelatende godt intigrert i vårt vestlige samfunn.

    Ser man bort fra det formelle diptomatiske krøll denne saken avstedkommer(en helt annen diskusjon mht diplomatiske spilleregler) og ser kun på hva det er, familiefordelingssak, så vil man se hvilken avgrunn det i realteten er mellom ,,de,, og ,,oss,,.
    En voldsmann og opplagt løgner truer med krig og forlanger straff ovenfor de involverte av norske myndigheter.
    Han holdt barna tilbake med tvang.
    Han får med seg en hel islamsk nasjon, Marokko , med utenriksminister og det hele, i sterk islamsk arabisk retorisk tradisjon ved å ta i bruk sterke ord,løgn,trusler for å få bort fokus på han selv som den person han er.
    Her avdekkes for en hel verden hva islam er.
    Kone og barn er mannens eiendom.
    Hva de reflekterte barna selv mener om saken, blir løgnaktig avvist som om at de blir tvunget til å si at ,,pappa er slem ,,av norske myndigheter.
    Dette tankegodset, opparbeidet i gjennom i 1400 år, gjennomsyrer selvsagt hele befolkningen, moderate eller ikke, uavhengig av tolkninger.
    Selvsagt er det ,, snille,, muslimer, men av og til dukker
    ,, sanheteten,, fram slik nå sist under Khalid-saken.

    Vår gamle vestlige kristendom, den katolske,måtte i sin tid inngå kompromisser med den keltiske, romerske og germanske gudelære for å ha sjans for å få innpass.
    De gamle godt innarbeide guder ble transformert til helgener.
    Det bød ikke på problemer med å skifte ut Frøy med Jomfru Maria for våre forfedre.
    Det eneste kirka ikke godtok, var gudeoffer, overflødigjort ved Jesus.
    Ellers er mange av våre tradisjoner og personavn(Odin, tor) ,,hedenske,, uten at det byr på problemer.
    Den irske helgen St. Brigida var opprinnelig en keltisk gudinne.
    Et annet eksempel.

    På den måten fikk man en helt annen kristendom i vest enn i øst, de såkalt ,,hedningekristne,, som ser på Gud med ,, kompisøyne,,.
    Det var ,, barbarisk,, kristendom som fikk stoppet islam ved Pointers i 783.
    De ortodokse kristne i øst, foraktet forøvrig de ,,primitive,, latinerne.
    Muslimene kalte katolikker for ,, frankere,,.

    Dette sammen med dualismen(totalt fraværende innen islam), har preget vår kultur, totalt i kræsj som man i dag ser feks med hele nasjonen Marokko.
    Minner nok en gang om at han har en hel nasjon bak seg.
    Marokko regnes også for å være ,,moderat,, og blir feilaktig kalt ,,arabisk,, da de er berbere i hovedsak.

    Det nærmeste kristendommen i vest kan sammenlignes med islam, er faktisk det terrorstyret Calvin etablerte i Geneve, Guds Stat.
    Det var en statsform kun ansvarlig for Gud.
    Den eneveldige ,, konge av Guds nåde,, noe av det samme.
    De gamle guder ble faktisk kastet ut av kirka her i nord gjennom reformajonen.
    Etter den tid så mistet folk mye indentitet !
    Personlig mener jeg at reformasjonen tredd nedover hode på oss ikke var av det gode.
    Det var først ved Hans Nielsen Hauge at nordmenn igjen fikk tilbake trua på seg selv.

  14. Ugle Sett Says:

    En bok du egentlig skulle ha lest er følgende:

    Stephen Neil:
    Misjon i 2000 år.
    Nomi Forlag
    1972

    Finnes helt sikkert i et eller annet antikvariat.
    Stoler overhode ikke på nyere historiebøker skrevet i en marxistisk, posivitistisk samfunnsforståelse.

  15. Jamal Says:

    Simonsen er typen som fremmer hat, men aldri innrømmer det åpenlyst. Husker han hadde noe merkelig artikkel om barneovergrep i et muslimsk land, hvor han selvsagt ikke oppga noen troverdig kilde.

  16. Peter Says:

    Jeg er vel som de fleste andre og omgås stort sett likesinnede. Så erfaringen min er begrenset. Men jeg har aldri møtt noen som jeg har hørt har sagt noe som har vært rasistisk, hat eller sjikane. Aldri.

    Kanskje fra noen få eldre mennesker (dvs. født før ca. 1940) har jeg hørt noen antydninger i retning av «vi fra Nord-Europa er best» (selvsagt også bedre enn spanjoler og italienere). Men fra folk yngre enn dette heller ingen slike antydninger overhodet, så vidt jeg har registrert.

    En – 1 – eneste gang har jeg hørt noen si ordet «svarting». Det var en norsk-pakistaner som omtalte sin egen gruppe slik. Og jeg merket at jeg steilet av å høre et så uvanlig ord. Og det sa jeg til ham.

    Håper disse erfaringene kan bidra positivt.

Legg igjen en kommentar

