Misvisende fra Aftenposten

..jeg lot meg i dag intervjue om morgendagens demonstrasjon av Aftenposten, av en journalist som er både smart og hyggelig. Men når jeg ser hvordan saken har blitt presentert så angrer jeg.

Aftenpostens nettredaksjon presenterer det slik i tittelen: «- Radikale muslimer, gjengmedlemmer og eks-kriminelle mobiliserer». Det antyder at de som kommer i morgen enten er a) radikale muslimer, b) gjengmedlemmer, eller c) eks-kriminelle. Det er selvfølgelig bare tull. Flesteparten som kommer er helt vanlige norske muslimer.

Det jeg sa til Aftenposten – og som står sitert lenger nede i artikkelen – er at NOEN av dem som mobiliserer er tidligere gjengmedlemmer eller tidligere kriminelle, og at NOEN har radikale politiske sympatier. Og det er helt riktig, tror jeg. Men det som blir helt borte i denne sammenhengen er at de aller fleste er helt vanlige ungdommer, og at alle arrangørene har understreket sterkt at det skal gå fredelig for seg.

Alle dere som skal demonstrere i morgen: Jeg er svært lei meg for dette. For at noe jeg har sagt har bidratt til å stemple dere alle. Unnskyld. Ikke bry dere om stemplingen fra media, og gjennomfør en fredelig demonstrasjon som dere kan være stolte av i etterkant – slik vil dere nemlig vise at dere er en fullverdig del av demokratiet Norge.

***

Oppdatering: Jeg ringte desken på Aftenposten akkurat, og de endret tittelen på flekken. Respekt!

16 kommentar to “Misvisende fra Aftenposten”

  1. Spaceman Spiff Says:

    De fleste er helt vanlige muslimer??

    Hvis de da går bananas slik de gjorde for et år siden og begynner å rope Khaybar Khaybar ya yahud igjen…. Er de fremdeles «Ali Pakistaner» som det er snakk om da eller er det ekstremister?

    Just a thought…

    • muslimprosjektet Says:

      Hehe, du skal alltid stille så vanskelige spørsmål, Spiff:)

      Ja og nei: De fleste som kommer på demoen – og også de som deltok for et år siden – er helt vanlige muslimske ungdommer, i betydningen at de ikke går rundt og drømmer om jihad til vanlig. Jeg tror ikke at de som drev med pøbelstreker i fjor var ekstremister heller. Kanskje noen av dem, men ikke mange. Slike ting som dette (og Gaza) vekker sterke følelser, også hos folk som ikke er ekstremistiske.

      Men selvfølgelig synes jeg at antisemittiske slagord er uakseptable under enhver omstendighet, bare så det er helt klart.

      Se her og bli klok:
      http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3491154.ece

  2. arnfinnharam Says:

    Veldig bra, Olav! Alle veit kva du står for; at det er positvt. Aftenposten har sin eigen agenda, dessverre. Keep up the good work!

  3. Arne Reidar Hæåk Says:

    Eg er imponert over denne bloggen og arbeidet du legg ned her. Nyansar forsvinn ofte i media, og islam og muslimar blir ofte sett på som ein storleik. Mangfaldet og nyansane må koma fram. Det er krevjande, men heilt nødvendig. I skulen er det òg ei av utfordringane eg ser på som ei av dei viktigaste.

  4. Lars A. Says:

    Hei

    Som jeg har skrevet i en e-post til Olav burde det ha vært presisert i saken at han mener det store flertallet av demonstrantene hverken er voldelige, kriminelle eller radikale.

  5. ephrussi Says:

    Har null respekt for folk som deltar i en demonstrasjon ledet av jødehateren Arfan Bhatti som er dømt for å ha skutt mot en jødisk synagoge. For meg blir dette like uakseptabelt som å delta i demonstrasjoner ledet av Øyvind Heian eller andre Vigrid folk.

  6. Jamal Says:

    Aller først vil jeg si at her har de muslimske organisjasnonene sviktet muslimer. De bør spørre sine lokaler moskeer, som får hundre tusener i statsstøtte, hvorfor de ikke kunne organisere en demonstrasjon for dem, slik at private aktører ikke hadde fått sjansen til å «kuppe» denne demonstrasjonen.

    Jeg forstår at muslimer føler seg hetset (det er bare å ta en titt på Aftenpostens debatt sider og vgd, hvor muslimer forbannes over lav sko, og det kommer mang en lavpannet hatfull ytring om norske muslimer), og mener at dette er noe som får begeret til å renne over. Og dette bør også IRN og disse moskeene være bekjent med. Derfor burde de ha tatt tak i dette og organisert en demonstrasjon, slik at den jevne muslim hadde sluppet å bli sammenlignet med eks kriminelle.

    Når det er sagt så vil jeg gjerne vite, hvem andre bortsett fra Bhatti av organistaorene var radikal muslim, gjengmedlemm eller eks-kriminell? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Men såvidt det er meg bekjetn så var det kun Bhatti det var snakk om.

    Heldigvis så gikk alt fredelig for seg.

  7. RB Says:

    Hva synes vi om uttalelser som dette da:
    «Hvis dette får fortsette vil det til slutt være for sent. Da vil vi få en 11. september og en 7. juni på norsk jord. Dette er ingen trussel, men en advarsel.»
    Dette må være i strid med hva de fleste muslimer mener…?
    Eller?

    • Jamal Says:

      Den jevne muslim, spesielt vedkommende som er født og oppvokst i Norge, vil nok ikke være assosieres med slikt. Og det er nettopp her de muslimske organisasjonene og moskeene har sviktet. Hadde de kommet på banen, og ivaretatt muslimenes krenkede følelser, så ville man ha sluppet å se slike uttalelser i sammenheng med en demonstrasjon hvis hadde 2-3000 stemmer.

      De muslimske organisasjonene og moskeene har vært feige.

    • muslimprosjektet Says:

      Her har jeg inside-info: Det var den mest radikale av arrangørene som sa det der. De andre i «arrangementskomiteen» hadde sett talen på forhånd, og resolutt strøket ut den delen. Men han ble revet med og sa det likevel. Har ikke inntrykk av at det er representativt for arrangørene eller demo-deltagerne, og i hvert fall ikke representativt for den jevne muslim.

      • RB Says:

        Jeg har hverken vært der eller hørt talen, men jeg kan heller ikke tro at dette er noe den «vanlige» muslimen er enig i.

        Men det er jo akkurat dette som er så skummelt med Islam!!

        Det er så lett å bruke/misbruke Koranen og diverse Hadith til nettopp å få frem poenger som dette. Og det er dette vi må diskutere. Hva skal til for at Koranen ikke misbrukes? Den vestlige verden har Kristendommen og bibelen som utgangspunkt, men de færreste tror på dette bokstavlig.

        Kanskje må muslimer også se litt på denne historikken og på hvordan de kan få muslimske land til å se det fra deres ståsted?

        Nå vet jeg ikke noe om den som talte, men muslimer har vært her i 30 år og jeg blir skremt av at de fremdeles ikke har skjønt noe om demokrati og yttringsfrihet.

        Jeg ser at Dagbladet ikke burde trykket den karikaturen, men jeg vil stå på til siste dag for retten til å gjøre det!

Legg igjen en kommentar

