Tiden går fort i norsk islam

Etter noen innlegg om karikaturstriden denne uka, så nå – over til noe ganske annet, som Monty Python sier det.

——–

Jeg pratet forrige uke med en muslimsk dame som er aktiv i en av moskeene jeg har besøkt. Jeg konfronterte henne med noe som en imam hadde sagt i 2006 – for den gangen var hun nemlig knyttet til et miljø der han var sentral. Men det avblåste hun lett.

– 2006? Det er jo leeenge siden!

Hæ, tenkte jeg. Lenge siden? 2006, bare fire år?

– Hallo. Det har jo skjedd masse siden den gang, sa hun som om det var en selvfølge.

Jeg tenkte litt over det. Og så ga det mening. Det organiserte islam i Norge er nemlig fortsatt en ung bevegelse. Islam kom for alvor til Norge med innvandringen i 70-årene. Utover 80- og 90-tallet ble det grunnlagt flere moskeer. I 1993 ble Islamsk Råd grunnlagt.

Det finnes nesten ikke byråkrati. Det er få vedtekter som legger tunge føringer for hva som skal menes eller hva som skal gjøres. Hun jeg pratet med mente at det ga stort rom for enkeltpersoner.

– Det som virkelig har noe å si i det muslimske miljøene er hvilke personer som engasjerer seg. En sterk og smart person kan lett få stor innflytelse.

———

Jeg tror at dette både er en styrke og en svakhet for de muslimske miljøene. En styrke, fordi man da har evnen til å hive seg rundt og jobbe med problemer som oppstår. En mulig svakhet, fordi det også kan gjøre det lettere å gjøre sin stemme hørt for personer med dårlige agendaer. Til sammenligning tar ting LANG tid i den norske kirke. På godt og vondt.

Så jeg har et spørsmål til dere muslimer. Hvilke endringer er det dere mener å ha sett i miljøene deres de siste årene? Hvilke endringer tror dere kommer i løpet av de neste årene?

———

Forøvrig har jeg vært i alle kanaler (nesten) denne uka, og det er litt morsomt: Blitt intervjuet av Klassekampen, aftenposten.no og Klar Tale. I dag var jeg på Norgesmagasinet, debattprogrammet til Radio Norge (tidligere kanal 24), og sa at Stanghelle i Aftenposten ikke vet helt hva han prater om (ang. demonstrasjonen på fredag). Og i løpet av uka skal jeg gjøre opptak til et program på NRK P1. Moro moro:)

31 kommentar to “Tiden går fort i norsk islam”

  1. Sanim Says:

    Endringer og større fokus på følgende de siste årene:
    – Frafall fra skoler (motivasjonsseminarer)
    – Forebygging av kriminalitet
    – Tvangsekteskap (utallige seminarer om dette temaet i samarbeid med bl.a Røde Kors og årlige informasjonskampanjer mot tvangsekteskap i alle videregående skoler.
    – Nattravner
    – Samarbeid med skoler, blant annet for å få foreldre mer involvert i barnas skolegang
    – Gatemeglingsprosjekter
    – Konfliktmegling mellom generasjoner, oppdragelse, ekteskapsrådivning og ekteskap.

    Og mye annet som jeg ikke kommer i farten😉

    Moskeene har i det siste fokusert mye på tett samarbeid med politiet og andre organisasjoner og råd. Samtidig tror jeg det vil bli mye mer fokus på å kvotere inn kvinner i høyere stillinger i blant annet Islamsk Råd. Tett samarbeid med PST. Frafall fra skolen særlig for gutter. Dialogmøter om aktuelle utfordringer i det muslimske miljøet.

  2. enda mere skeptisk Says:

    Tiden går fort…
    Men nå er en person i ferd med å få tiden til å gå tilbake igjen!

    Det Mohyeldeen Mohammad gjør nå er å lage barrikader som er så store at det vil ta 10-år å komme ned av de igjen. Nå må snart det muslimske miljøet reagere, før han ødelegger alt som er gjort for å rive ned de samme barrikadene.

    Når muslimer sier at de vil vente og se, og komme med kommentarer senere, så tror jeg ikke de skjønner alvoret i dette. Jeg har sett og ser blandt bekjente og famile at dette ikke blir tatt lett på. Sinnet er i ferd med å bygge seg opp.

    Noe jeg lurer på er, hvor er alle muslim bloggerene når dette skjer? Har ikke sett mange som dementere og sier imot dette? Men det er mulig jeg er blind…

    • muslimprosjektet Says:

      Jeg kan ikke svare på vegne av muslimer, men jeg vet at Mohyeldeen ikke er representativ, og han prater ikke på vegne av noe miljø.

      Men det at uttalelsene hans nå skremmer såpass mange nordmenn er ille nok.

  3. Spaceman Spiff Says:

    Jeg lurer litt på hvor alle de som reiser til Saudi Arabia for å studere shari’ah har tenkt å dele kunnskapen sin? For det er jo ikke sånn muslimer i Norge vil ha, ikke sant?

    For øvrig, du applauderte Rabita-moskèen tidligere, gjorde du ikke?

    Walid al Kubaisi er LITT skeptisk til dem:

    Sitat:

    – Slike som Usman Rana er brikker i et spill. De vet ikke hvem de støtter, fordi de mangler kunnskap. Det er klart de viser seg som åpne, inkluderende og samfunnsengasjerte. De må være det. De spiller et spill, sier al-Kubaisi og viser blant annet til Rabita-moskeen i Oslo som ble opprettet av sympatisører av Brorskapet.

    – Om jeg snakker med en muslim tilknyttet Rabita-moskeen som forteller meg at han vil ha en liberal stat, skal jeg si til ham at han lyver?

    – Nei, men du kan spørre ham hvorfor de ikke er uavhengige. Hvorfor må de være tilknyttet denne ideologien? Vi vet at det er en ideologi som fører med seg en del bivirkninger. Kvinnene som går der, bruker hijab og forkaster feminisme. Alle som går dit, blir mer religiøse.

    – La oss si at jeg gikk der og var blitt mer religiøs. Selv om jeg kunne være uenig i noe av det den bevegelsen står for, så ville jeg ikke forlatt den, fordi jeg fant såpass mye positivt der også. Hva ville du sagt til meg?

    – Da ville jeg sagt at du høres ut som en venstreaktivist fra 70-tallet som er stolt over å ha hilst på Pol Pot. Du kan være en engel, en humanist, en antirasist, men du støttet en folkemorder.

    Sitat slutt.

    http://www.klassekampen.no/57085/article/item/null

    • muslimprosjektet Says:

      Hei Spaceman,
      jeg har ikke «applaudert» Rabita-moskeen, bare så det er sagt!

      Ang. Kubaisis uttalelser til Klassekampen så synes jeg de er ganske grunne. Han begrunner jo ikke dette med noen ting. At kvinnene bruker hijab, hva så? De kan jo være feminister likevel? Og at det er et «spill»? Hvem er de mektige motspillerne som styrer dette spillet liksom? Dagens vestlige islam er svært desentralisert, det vil si at det ikke finnes noen autoriteter som fjernstyrer alle de andre.

      Det ene han har rett i er at mange i Rabita-moskeen sympatiserer med brorskapets arbeid i arabiske land. Det bør jeg kanskje skrive om etter hvert… for brorskap-sympatisørene i Norge skiller nemlig mellom Norge og muslimske land. De støtter brorskapet i arabiske land, fordi det der fungerer som en opposisjonsbevegelse til udemokratiske regimer (og brorskapet har jo for lengst akseptert de demokratiske spillereglene). Men i Norge støtter de den pluralistiske norske staten, og stemmer gjerne SV eller Ap. Det er litt schizofrent, men mange opererer med en type tenkning for muslimske land, og en litt annen type tenkning for Vesten. Det er noe av det jeg har tenkt å skrive om i masteroppgaven min (som kommer etter at jeg er ferdig med boka).

      • Spaceman Spiff Says:

        «Hvem er de mektige motspillerne som styrer dette spillet liksom?»

        Har du hørt om imamer??? Religion er opium for massene var det vel som sa… Og hva gjør ikke folk når de er «poised with wild God!?»

        «Men i Norge støtter de den pluralistiske norske staten, og stemmer gjerne SV eller Ap.»

        Ja, hvorfor tror du?? AP har jo endelig tatt seg litt sammen, men SV er jo fremdeles en gjeng med drømmere som tror at asylsøkerne som kommer hit er personlig forfulgte. (Det er det YTTERST FÅ som er, men det er en annen debatt) SV er det partiet som syr flest puter under armene på innvandrere og motsetter seg alle former for press mot denne gruppen. Er det rart de stemmer disse partiene når de har det så fint i sine små eksklaver?

        «Det er litt schizofrent, men mange opererer med en type tenkning for muslimske land, og en litt annen type tenkning for Vesten.»

        Muslimsk brorskap har vel sin opprinnelse i Egypt hvis jeg ikke husker feil, og i det landet ser vi jo hvordan kopterne har det. Du kan prøve å hvitvaske muslimsk brorskap ved å si at de er imot diktatorene og for «pluralisme», men i realiteten er dette reine skjære våset! Faktisk er kopterne i Egypt ganske engstelig for hvordan fremtiden blir om Brorskapet får mer innflytelse eller kommer i maktposisjoner på sikt.

        Du skjønner ikke at denne dualismen er nettopp fordi de forstår at å gå «head to head» med det norske og andre europeiske samfunn ikke gavner dems sak? Det er derfor IRN tar avstand fra denne fjotten som sier at homofile skal ha dødstraff. Husk at det ikke var lenge siden de var i vinden pga akkurat det samme spørsmålet. De ville IKKE ta avstand fra det samme spørsmålet som denne andre karen innrømmet frivillig. Denne andre fjotten som jeg ikke husker navnet på (men du veit hvem jeg mener) har jo studert shari’ah i Saudi Arabia…. Spør meg ikke hvor han skal utøve sin kunnskap, men jeg vil gjerne vite hvordan man skal bortforklare hans påstander. I islam så er det gjengs oppfatning at man skal få dødstraff for homofili. Alle lovskolene står bak dette, til tross for all homoerotikken i koranen. (Åja, det finnes noe av det også…)

      • muslimprosjektet Says:

        Kort om brorskapet og sånn:
        Du har ikke helt skjønt hva jeg mener, Spiff.
        Jeg mener bestemt at brorskapet i Egypt har en del meninger som ikke er sympatiske. Samtidig har de akseptert de demokratiske spillereglene, og det er det mest grunnleggende.

        Men: Mitt hovedpoeng er at mange av de som sympatiserer med brorskapet i Norge, ikke ønsker den samme politikken her som det brorskapet står for i muslimske land. Jeg har ikke helt fått tak i hvordan det blir begrunnet, men jeg tror i hvert fall at det er tilfelle.

        Når det gjelder det du skriver om imamer så er det feil. Enkelt og greit. Det er ikke imamene som har den reelle makten i moskeene, ettersom de ofte blir invitert hit fra utlandet, og er avhengige av moskeen for å ha oppholdstillatelse. Det er snarere styrene i moskeene som sitter på makten. Og heller ikke styrene i moskeene går rundt og detaljstyrer folks liv.

    • berbermaroc Says:

      «Alle som går der blir mere religiøse.»

      Er ikke det hele poenget med en moske? Det er et sted for tilbedelse og for religiøse mennesker. Man kan knapt bli overrasket at hijab er gjengs der.

  4. Skeptisk Says:

    Enda mer skeptisk:
    Det ser ut som om mange av de du kaller muslimbloggerne deler synet til denne personen (som svarte på et av mine innlegg under artikkelen «Hva er det som provoserer». Jeg siterer:
    «hva mener du med egne rekker? beklager, men kjenner ingen kriminelle. hva vil du jeg skal gjøre, gå i demonstrasjonstog/ la meg intervjue, der jeg beklager på det sterkeste hva muslimer gjør? nei tror ikke det du.
    hvis jeg var den typen som dro på demonstrasjoner el. interesert i politikk og sånt, ja. dro jeg på denne demonstrasjonen? nei! hvorfor?
    da jeg for første gang så disse tegningene for noen år tilbake var jeg i sjokk og følte meg krenket. denne gangen trakk jeg på skuldrene og syntes tragiskt synd i DB. som sikkert sliter, og som bare ville ha en masse oppmerksomhet + salg.

    men det gikk visst ikke så bra da.
    jeg driter langt i folk som tvangsgifter døtrene sine. jeg har ingenting med dem å gjøre, å så lenge jeg vet at mine ikke kommer til å tvangsgifte meg kan ikke jeg redde klassevenninna mi. det for hun ta opp med rådgiveren på skolen. hvis du vil at jeg skal undskylde alt det muslimer gjør, må jeg nesten bare skuffe deg med at NEI det kan jeg faktisk ikke. hvorfor? var det jeg som kanskje lemlestet en pike? nei. var det jeg som tvangsgiftet noen? nei.

    hva muslimer gjør og ikke gjør kunne ikke brydd meg mindre. hva skal jeg gjøre om min søster drikker alkohol? kunne ikke brydd meg mindre. selvfølgelig må vi jo si i fra om hva islam sier om dette, men jeg kan ikke ha moral prekener med en som er 10 år eldre enn meg. det jeg kan gjøre er å kontrollere mine besøk til henne. el. kanskje kutte kontakten for godt.»

    Jeg er redd for at denne holdningen er representativ. Ved å kritisere kommer de liberale i opposisjon med familie og venner. Anbefaler alle å lese denne artikkelen her: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3131587.ece#chNum=1
    Her kan vi lese at mange synes (deler av) Pakistan har blitt for vestlig og liberalt og at de derfor vil leve landsbylivet i eksil.
    For meg virker det som om kulturen med inngifte og familiegjenforening kun er et middel for å få flest mulig slektninger til Europa.

    • muslimprosjektet Says:

      Spennende artikkel fra Bradford. Jeg tror ikke vi er der i Norge, men det er absolutt grunn til å være obs på utviklingen. Selv er jeg relativt kritisk til hente-ekteskap… der har Hege Storhaug gode poenger.

  5. Spaceman Spiff Says:

    Åja, nå forstår jeg dette med shari’ah……🙂

    Sitat:

    På spørsmål fra avisen hva han vil gjøre dersom sharialoven og norsk lov kommer i konflikt med hverandre, svarer Zahid Mukhtar:

    – Det har jeg gjort helt klart. Som muslim er man underkastet muslimsk lov, og for muslimer står sharia over alle andre lover. Ingen annen tolkning av islam er mulig, og heller ingen kristen vil si at vanlig norsk lov står over kristen lov. Men sharia stadfester også at om man ikke kan følge islam, må man flytte fra det landet man bor i. Det besvarer ditt spørsmål, sier Mukhtar til avisen.

    Sitat slutt

    http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/politikk/article304755.ece

    Ja, islamsk råd… Det er godguttene det…

    • berbermaroc Says:

      I en tråd om hvor raskt tiden går i norsk islam presterer altså Spiff å lime inn en uttalelse som er mer enn 5år gammel. Den aktuelle «smoking gun» er i tillegg fullstendig flau kinaputt.

      En muslim plikter islamsk sett å overholde sine forpliktelser, hvilket inkluderer de betingelser i den sosiale kontrakten han har inngått med myndighetene ved innvilgelse av opphold i landet.
      Hvis disse betingelsene strider med hans samvittighet har han to valg: oppfylle sine forpliktelser likevel (og anse seg religiøst sett som under tvang), eller flytte ut (sette seg utenfor kontraktens gyldighetsområde).

      Hva man velger vil være avhengig av omstendighetene, og hva man anser som «the lesser evil». Begge deler vil være legitimt.
      Men alt dette er i mine øyne av kun akademisk betydning. Jeg har ihvertfall ingen slike konflikter med min samvittighet.

      • muslimprosjektet Says:

        Enig. Kan ikke skjønne hvordan det er mulig å lese dette som problematisk.

      • RB Says:

        Selvsagt er det et problem!?!?!?

        Ikke alle kan/vil flytte og de fleste tar som regel den letteste veien! Igjen er vi kommet til det stadiet da jeg pleier å si at alt kan misbrukes/brukes og at det er godheten/onskapen innvendig som styrer og noe annet! Så hva skal man med tolkninger når det til slutt bunner i egen vilje?

        Og de som velger å se det på en annen måte enn det berbermaroc og Sanim gjør, vil alltids finne en hadith og meningsfeller som vil rettferdiggjøre dette.

        Derfor er vi pliktig å debatere Islam som religion og hvordan Islam kan gjøres mere «spislig» for vestlige demokratiske rettigheter og yttringsfrihet! Og igjen, nei, jeg diskuterer ikke DEG, men Islam som religion i Norge og bruken av Islam i andre land!

      • RB Says:

        …som styrer og IKKE noe annet!
        Skulle det stått…🙂

      • berbermaroc Says:

        @RB:

        Hvordan har du tenkt å gjøre det? Hvis noe kan misforstås og mistolkes, vil det alltid være folk som vil gjøre det. Og de vil gjøre det uansett hva du gjør for å gjøre islam «mere spiselig».

        Og hvis målet ditt er å gjøre islam mere «spiselig» ved å slette noen kilder, så kan du bare glemme det. Det er en løsning for ikke-troende.

      • Spaceman Spiff Says:

        Jada, det er klart… Islamsk Råd Norge har endret syn totalt siden da, tror du ikke??

        At artikkelen er 5 år er jo ingen alder når de samme muslimene graver i skrifter som er 1000-1400 år gamle….

      • Spaceman Spiff Says:

        Olav, Du skjønner ikke hvorfor dette ikke er en problemstilling??

        Kan du ikke da fortelle meg hvorfor det har vært så mye prat om «shari’ah råd» rundt om i Europa. UK har flere av dem og vår egen Erna ville også innføre dette i visse sammenhenger.

        Hvis et slikt råd skulle ta stilling til arv f.eks vil vi fort havne i en kinkig situasjon der rådet følger koranen og gir mer til menn enn til kvinner, mens vår egen lov (og sunn, vestlig fornuft tilsier noe ganske annet) At det er motsetninger mellom islamske «verdier» og vestlige verdier er ikke til å underslå.

      • RB Says:

        @berbermaroc: Pokker, jeg glemmer hele tiden at din religion er perfekt, så for all del, vi trenger ikke gjøre noe…

  6. Spaceman Spiff Says:

    Og merk deg: «Men sharia stadfester også at om man ikke kan følge islam, må man flytte fra det landet man bor i.»

    Han kommer ikke dragende med den gamle løgnen om at det står i koranen at de skal følge lovene der de bor. Nope, de skal FLYTTE om de ikke kan praktisere islam slik de vil.

  7. RB Says:

    Hvordan forklarer du som forkjemper for integrering og hvordan tolker muslimer denne dokumentaren fra NRK?

    Unger har ingen preferanser, voksne har det. Så hvor får de dette fra?

    • muslimprosjektet Says:

      Takk for link! Har hørt om den dokumentaren, skal se på den når jeg får tid.
      Har jo allerede blogget om det fenomenet:
      https://muslimprosjektet.wordpress.com/2010/02/06/kan-bli-smittet-av-umoral-og-norskhet/

      Forøvrig er jeg ingen «forkjemper for integrering» – min eneste agenda er sannheten😉

      • RB Says:

        Jeg så den, men etter å ha sett den dokumentaren, så ble det hele litt mere virkelig…
        Jeg har selv erfaring med andre som mobbes og det er aldri moro. Og jeg er ikke så ensidig enn at jeg ser at mange innvandrer barn også blir mobbet av norske! Men her er det snakk om indoktrinering av unger! Disse tingene de sier og de preferansene de har er voksne! Og dermed er det voksne som har prentet dette inn på de…

        Dette er unger som er født i Norge også får de slike holdninger???

        Jeg skjønner det ikke helt…
        Og jeg må ærlig innrømme at det skremmer meg.

        Er det mere grums rett under overflaten enn vi vil ha det til?

        PS: må jo også si at den nye skolen gutten begynte på også hadde innvandrer barn, men der var de mere jevnt fordelt. Kanskje det er trikset???

      • RB Says:

        Psst: Sannheten? Er ikke den avhengig av hvem side man er på?🙂 Er det mulig å finne sannheten for alle?

      • muslimprosjektet Says:

        Det var litt ironi, vet du🙂
        Ingen kan være helt objektive, og det finnes ikke én sannhet om alle muslimer i Norge, selvfølgelig ikke.

        Men jeg prøver å være så åpen for virkeligheten som jeg bare kan.

      • RB Says:

        Rart at ingen vil våge seg på en aldri så liten teori om dette?

  8. Skeptisk Says:

    Ekstremist angrepet av andre muslimer:
    http://www.dailystar.co.uk/news/view/80605/Extremist-beaten-up-over-mosque-attack/
    Litt gammel artikkel, men interessant uansett. England er jo mange år foran oss mtp innvandring men jeg har enda tilgode å høre om noe tilsvarende i Norge.

Legg igjen en kommentar

