Mer baluba

Mohyeldeen Mohammad skaper enda mer baluba. Etter at han «advarte» mot at det kan komme et terrorangrep på norsk jord på demonstrasjonen på fredag, har han nå sagt til Klassekampen at homofile fortjener dødsstraff.

Konvertitten Yousef, som bl.a. har kommentert en del på bloggen her og som var med på å arrangere fredagens demonstrasjon, tar tydelig avstand fra det overfor VG: «Dersom man ikke kan respektere norske lover og regler, og respektere at mennesker har forskjellig seksuell legning, så går det alltid et fly. Han taler på vegne av seg selv, og det er svært få muslimer i Norge som deler hans oppfatning, sier Assidiq.»

Og nå har Landsforeningen for lesbiske og homofile (LLH) anmeldt Mohyeldeen for uttalelsene hans, noe som får støtte fra partiet Rødt.

———

Min kommentar: Jeg synes nok – etter å ha tenkt meg om – at de opprinnelige uttalelsene til Mohyeldeen har skapt mer ståhei enn hva det var grunnlag for. Tross alt var det ikke en direkte trussel, og han sa akkurat det samme som PST sier. Men det var svært uheldig og tåpelig sagt, og det blir selvfølgelig oppfattet som en trussel av mange nordmenn. Derimot støtter jeg fullt ut reaksjonen til LLH og Rødt på disse homo-uttalelsene. Han sier rett ut at «det (døden) er da den straffen han (en homofil) fortjener».

Forøvrig har jeg blitt intervjuet av Klassekampen i dag om radikalisering og slikt blant norske muslimer, noe som kommer på trykk i morgen.

(og et ekstra-spørsmål til dere erfarne bloggere: når jeg lenker til en artikkel på vg.no kommer det ikke noen link til min blogg, slik det gjør med andre blogger som linker til samme artikkel. hvorfor gjør det ikke det? hva må jeg gjøre for å bli linket til jeg også?)

———

Oppdatering: Islamsk råd tar avstand fra uttalelsene til Moheyldin, og sier at «disse er ikke representative for våre medlemsorganisasjoner eller den jevne muslim, som setter pris på de rettigheter det demokratiske Norge gir oss alle anledning til å leve i tråd med våre verdier».

Det har begynt å bli et mønster den siste tiden: En eller annen muslim sier noe, og Islamsk råd rykker ut og sier at de tar avstand fra det eller at det ikke representerer norske muslimer… tipper at de begynner å bli litt lei🙂

39 kommentar to “Mer baluba”

  1. Fr Arnfinn Haram Says:

    Igjen: Enig med deg. Viktig at dei muslimske miljøa/gruppene/organisasjonane ordnar opp i dette så raskt som råd.

    • Sanim Says:

      «Muslimske ledere reagerer kraftig på forsvaret av dødsstraff for homofile. »
      http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3520277.ece

      «Tar avstand fra radikale holdninger»
      http://irn.no/

      De islamske organisasjonene eller lederne tar disse uttalelsene på alvor, og jeg skal love deg at de har mistet nattsøvnen de siste dagene på grunn av dette.
      Det skal også arrangeres et dialogmøte ved Rabita moskeen hvor dette helt sikkert blir et brennhet tema. Møt opp!

      Paneldeltagere er:
      Lars Helle, Dagbladet
      Shoaib Sultan, Islamsk Råd Norge
      Imam Najeeb Naz, World Islamic Mission
      Per Yousef Assidiq, appellholder på demonstrasjonen 12.02
      Qasim Ali, medarrangør av demonstrasjonen 12.02

      Onsdag 17. februar kl. 17.30!

  2. Heidi Says:

    Du må pinge bloggen din:

    http://www.twingly.com/ping

  3. nokernok Says:

    Kjære muslimer!
    Håper dere forstår at det er dere som må ordne opp med grumset i deres eget miljø.
    Håper dere forstår at det er til deres eget beste.
    Før eller senere kommer opinionen til å snu seg mot dere og da vil raseriet ramme blindt. Det er skyting i Danmark og demonstrasjoner i England. Snart vil også trauste nordmenn få nok av holdninger som disse:

    Jeg sier som Mohyeldeen Mohammad, dette er ikke en trussel, men en advarsel.

    • Spaceman Spiff Says:

      «Før eller senere kommer opinionen til å snu seg mot dere og da vil raseriet ramme blindt.»

      Den har snudd for lenge siden. Hvorfor tror du AP strammer inn i asylpolitikken?? De ønsker selvfølgelig ikke at FRP skal få flere stemmer på en eneste sak. Til og med i AP-kretser er det mange som sier at FRP har en god innvandringspolitikk og sånn i farta kjenner jeg ikke en som ikke er enig med FRP på det punktet. Selv er det antakelig det eneste punktet jeg er enig med dem.

      • Spaceman Spiff Says:

        …og ja, raseriet kommer til å ramme blindt. Alle veier… Det er det vi er på vei mot og det er det jeg er redd for…

        Det kalles borgerkrig. Antakelig blir det ikke så ille, men stor sosial uro og velferdsstatens død har vi innen overskuelig fremtid.

  4. Jojo Says:

    Kvalmende å høre på disse uttalelsene. Men på den annen side så tyder det på at disse utenlandske guttene og mange muslimske menn, ikke har selvkontroll. Sikkert derfor de blir så varme i toppen mange ganger når de skal diskutere ting også. Eier ikke selvkontroll i det hele tatt disse kreka der.

    • muslimprosjektet Says:

      Jojo, det innlegget er på grensen av hva jeg godtar her inne – har en beinhard regel mot personangrep, og du beveger deg farlig nær grensen for det akseptable når du omtaler muslimske menn generelt som «de kreka der».

      Men jeg lar det stå, side det er det første innlegget ditt her.

      Hvis du vil utdype det du mener: Hvorfor mener du at denne uttalelsen tyder på mangel på selvkontroll? Det er en mening han har og han uttrykker den, i likhet med oss andre som har meninger vi uttrykker. Akkurat denne meningen er det heldigvis ikke så mange som er enige i i Norge, verken muslimer eller ikke-muslimer. Men kan ikke helt se linken til «selvkontroll»?

      Og hvordan kan du på grunnlag av det hevde at muslimske menn generelt ikke har selvkontroll?

      • Spaceman Spiff Says:

        «de kreka der» er vel ikke personangrep?

        Personangrep er på individer, ikke på grupper…

  5. geeljire09 Says:

    Jeg må nok si meg uenig med Arnfinn Haram og de som er av den samme formeningen som han angående Islamsk Råd og muslimske organisasjoner.

    Det er en ting å fordømme slike motbetydelige uttalelser som dette her. Men jeg ser ingen reell grunn til at Islamsk Råd skal ta ansvar for det hver eneste suppegjøk som kaller seg selv for muslim gjør.

    Dette begynner å bli en smule overdreven for å være ærlig.

    Når man på død og liv forventer at Islamsk Råd og organisasjoner skal komme med uttalelser (ikke fordømmelse – som er en selvfølge for dem selv) så tror jeg man har misforstått hva slike organisasjoners oppgaver er og muslimer som helhet. Vi er ikke et Borg-samfunn (sci-fi allusjon – fra Star Trek for de som ikke skjønte det). Muslimer er ikke en homogen gruppe – tro det eller ei i fare for å komme med en klisje – vi er ikke så «sammensveiset» som enkelte tror – sammensveiset – men forskjellige individer med forskjellig tankegods.

  6. Fred Says:

    geeljire09
    sjelvklart skall ikke Irn eller andre muslimska organisasjoner ta ansvar før allt .
    Men detta enligt min mening er en sak som skall førdømmas på det starkaste av alla parter ikke bara tas avstånd från.
    Detta har till grunn av att Mohyeldeen Mohammad først skapte stor debatt på demonstrasjonen av kariktatur tegningen og var en av de mer framtredande personerna .
    hans uttalelser skadar vanliga muslimer veldigt mye mer takk vare att han har vart mye i media før før demonstrasjonen sen før «olykklig»
    kommentering men som man nu ser ikke var en olykklig kommentering.

    Norske muslimer borde førdømma ikke bara ta avstånd från såna personer som Mohyeldeen Mohammad

  7. anonym Says:

    som muslim tar jeg også avstand fra denne rare mannens uttalelser.
    vi lever i 2010, og dødsstraf hører ikke hjemme i vår tid.

  8. Murmeluppa Says:

    Jeg føler i utgangspunktet ikke at jeg er pålagt av meg selv, å ta avstand fra noe en annen sier eller gjør, bare fordi vi deler samme trosgrunnlag… MEN! Når han sier ting som «det er noe alle muslimer blir pålagt til å mene» eller noe i den duren, altså at han kjører MEG inn i uttalelsene sine, uten at jeg har bedt ham om det…når jeg absolutt på ingensomhelst måte deler dette synet…han er ikke talsmann for meg i det hele tatt….da blir jeg jo nesten nødt til å si eller gjøre noe som viser at jeg faktisk ikke er enig… jeg dro det kanskje litt langt i dagens innlegg på bloggen min, men så dro han det jammen langt nok han også med den uttalelsen om homofile….så jeg står for hvert ord… de som har slike holdninger kan i bunn og grunn bare pelle seg ut av landet og bosette seg ett sted slikt blir akseptert! Jeg er muslim, men han taler ikke min sak eller mitt syn…og idag ble jeg direkte forbannet, beklager å innrømme, jeg pleier ikke la meg bli så til de grader provosert, men idag ble jeg det! Som du sier Olav, det han sa i apellen på demonstrasjonen fredag kunne, om vi legger godviljen til, blitt misforstått som en trussel, mens det kanskje ikke var ment å være det… men nå!?? Denne gangen var det ingen misforståelse, dersom media har sitert ham rett! BAH!!
    -men…det var ikke meningen å ta det ut her, jeg har igrunn sagt det jeg ville si på egen blogg…

  9. Carl Says:

    Det var jo svært uheldig at mens muslimene som demonstrerte var så fornøyd med at det var en rolig demonstrasjon i en demokratisk tradisjon, er mannen bak hovedappellen motstander av demokrati, og har såpass skremmende meninger. Hvem var det egentlig som inviterte han med?

  10. Fred Says:

    till Murmerluppa
    skulle ønska att mer vanliga normale muslimer som du
    skulle ut og kritisera honom og visa att ikke alle delar hans syn
    mina muslimska venner er alla emot vad han sa og dom kaller honom en tulling.
    men det behøvs mer av er i media annars blir denna media dekkning av denna saken veldigt ensidigt

    • Murmeluppa Says:

      Det er det mange som gjør…men jeg vet ikke om det blir spalteplass av det… Men om du feks går inn i forum på muslimske grupper på fb, eller på feks islam.no og bare leser reaksjonene, tror jeg du fort vil se, at vanlige muslimer IKKE tenker på samme måte som han som uttalte seg om disse tingene…

  11. Skeptisk Says:

    Min mening er at det hjelper lite å sitte på hver sin tue og fordømme i øst og vest. Kanskje muslimer bør snakke med hverandre og selv slå ned på de som forfekter middelaldersyn. Det virker dog noe håpløst når det ser ut til at flertallet er for tvangsekteskap og inngifte.

    • Murmeluppa Says:

      Det skjer, men det blir jo ikke direkte annonsert på nyhetene og i media, for vi gjør dette for oss selv…i den forstand at vi forsøker jobbe innad i miljøet med holdningsendringer, vi gjør det ikke for å få «medalje» i media😉 Dumt formulert, men håper du forstår hva jeg mener. Det jobbes aktivt i det muslimske miljøet med dette, både på verdensbasis og i lokalmiljøer.
      Både muslimske tvkanaler, nett-tv-kanaler, seminarer osv osv hovedsaklig ment for muslimer, addresserer problemet i økende grad. Men det skrives ikke om i norsk media, hvertfall…det er vel ikke sensasjons-holdig nok, antar jeg…terror og ekstremisme selger fler aviser og skaper mer debatt.

      • Skeptisk Says:

        Det høres jo positivt ut. De muslimene jeg kjenner er stort sett temmelig moderate, men allikevel er det noen av de som har giftet seg med noen fra hjemlandet. Av de med norske kjærester er det flere som sier at familien ikke liker dette. Jeg har også hørt de som sier at «hvis det blir slutt» med den norske kjæresten vil de vurdere å ta en kone fra hjemlandet. Det virker som om mange bruker «ungdommen» på å leve som en nordmann, for så å bli muslimer igjen når det er på tide å gifte seg. Tror forresten også det er et problem at mange muslimer skaffer seg «muslimjobber» (i mangel av et bedre ord) og derfor tilbringer det meste av livet uten særlig kontakt med nordmenn.

      • Murmeluppa Says:

        Dêt er ikke min erfaring…. Veldig mange, faktisk overvekten er på høyskoleutdannelser og har veldig stor kontakt med «ikke-muslimer» og nordmenn generelt, ett vanlig yrke er for de uten studier og høy utdannelse i Norge, gjerne butikk, taxi,renhold og barnehager…telefonselgere/sentralbord/kundebehandlere, interiørkonsulenter,bussjåfører, helseomsorg, IT-konsulenter i større eller mindre firmaer med veldig mye kundekontakt osv osv… Jeg tror, jeg med hånden på hjertet kan si jeg ikke kjenner en eneste en med yrker der de skjermes fra den norske normalbefolkning…. men, jeg vet ikke…jeg kjenner definitivt ikke hele norges muslimbefolkning, jeg bare sier min erfaring er en annen😉

        Men den første beskrivelsen….kjenner jeg litt igjen, særlig hos menn…men dog, ikke på langt nær halvparten av de jeg kjenner til personlig…jeg ser det mer hos «den yngre garde» om jeg kan si det slik…huff, og jeg er faktisk bare 31 :-O

  12. Skeptisk Says:

    Murmeluppa;
    Mulivg jeg dro litt raske slutninger ang muslimer og jobb. Ser dog at det er enkelte bransjer som er foretrukket, særlig i Oslo.

    Når det gjelder inngifte med hentebruder virker det som om målet med dette er å importere så mange slektninger som mulig til Norge. Det spiller tydeligvis mindre rolle hvordan man lever så lenge man får hentet en brud m/familie.

    • Murmeluppa Says:

      Det har jeg ingen formening om…men for en kvinne er ofte familien i sentrum, det er vanskelig å reise fra foreldrene i mange tilfeller, jeg kan forstå hun ønsker å ha de med seg til det trygge landet fremfor å la de bli igjen der det kanskje ikke er trygt, mens hun selv skaper seg ett godt liv her… om du kan følge tankegangen? De færreste jeg vet, har giftet seg innad i familien, jeg tror jeg vet om etpar pakistanske familier som har gjort det slik, resten har ektefeller utenfor egen familie…jeg tror ikke det er så utbredt som mange skal ha det til, å hente kusinen inn for ekteskap😉

      Men igjen, jeg kjenner jo bare en liten brøkdel av muslimene her i landet, så hva vet vel jeg, sånn egentlig🙂

      • Skeptisk Says:

        Om man ikke gifter seg inn i familien så er det allikevel oftest noen fra hjemlandet og da som regel innen samme landsby/klan osv? Dette har jeg snakket med en kollega (Libaneser) om og han kunne bekrefte at det veldig ofte stemmer.
        Og dette med familiegjenforening er noe som bekymrer mange nordmenn. Særlig når man har sett hele bydeler som nærmest har blitt overtatt av utlendinger i løpet av de siste 20 årene.

  13. Sten Norlander Says:

    Nye trender for henteekteskap går i litt andre mønstre ettersom særlig den pakistanske diasporaen vokser til. Ungdommene finner seg ikke lenger i å måtte dele livet med en de ikke elsker og de negative konsekvensene av kjærlighetsløse ekteskap begynner å bli synlige for mange i miljøet. Utroskapen florerer og løgn og forstillelse er mer regelen enn unntaket.

    Det nye nå er at ungdommen går med på ekteskap med en «fetter» (også i overført betydning), men til gjengjeld får de lov til å skille seg etter at bosettingstillatelse er innvilget etter tre år. Deretter kan de gifte seg med den de ønsker. Problemet med dette er selvsagt at praksisen ble ulovlig fra årsskiftet.

    • Jamal Says:

      Har du noen kilde du kan lenke til når det gjelder akkurat dette?

      • Sten Norlander Says:

        Ingen andre kilder enn norskpakistanske venner, dessverre. Det er de som gir meg innblikk i immigrantmiljøet. Fokuset ligger på å gi slekten visum, deretter på ekteskap og familie. Det er noe snusk i samtlige familier. Jeg er bekymret over at vi fostrer en hel folkegruppe til å bli juksemakere og lurendreiere med lav tillit til staten. Forskning på dette feltet blir utfordrende.

  14. Jamal Says:

    Denne Mohyeldeen Mohammad gjør muslimer i Norge en bjørnetjeneste hver gang han tilsynelatende åpner kjeften.

  15. RB Says:

    Nå er det kanskje på tide at noen virkelig går ut å sier imot denne Mohyeldeen Mohammad snart…eller?

    Jeg ser at Per har vært forsiktig med å kommentere dette, men nå er grensen min nådd. Mannen er jo riv ruskende gal og en verre trussel mot Norge enn Krekar noengang har vært!

    Jeg forventer et stort opprør mot denne mannen fra det muslimske miljøet og jeg forventer det rimelig kjappt!

    Olav, er ikke dette et lite varsku om at ting skjer, som ikke du har fått greie på? At ikke alt er like bra, selv om de fleste muslimer sier at det er de? For jeg regner IKKE med at han er alene….

    • muslimprosjektet Says:

      RB, har du lest oppslagene i VG og slikt? Det er MANGE som har gått ut mot ham. Blant annet Per Yousef. Og Islamsk Råd, Basim Ghozlan, en egen gruppe på facebook med muslimer som ikke er enige i meningene hans mm…

      Det er også mange muslimer som er uenige i det han står for men som ikke ønsker å gå ut mot han offentlig, men mener at han kan «ledes på rett vei» ved dialog og den slags.

      Skriver en kronikk om akkurat dette temaet til Dagbladet, som antagelig kommer på trykk på lørdag. Stay tuned:)

      • RB Says:

        Jada og jeg applauderer!
        Men det har kommet frem litt for mye i det siste til at dette bare kan ligge! Her må det massive oppslag og massiv kritikk fra muslimsk hold for at ihvertfall jeg skal tro på det…

        Trusselen hans er jo bare småtteri i forhold til hva som kommer frem på hans hjemmeside!

        Om ikke muslimer skjønner at han ødelegger alt de sier de står for, da begynner jeg å lure….

        Og måten enkelte muslimer er uenige med han på er betenklig!

        Som en annen blogger sa det: «De er nemlig ikke uenig i at homoer skal kunne drepes, bare at de ikke skal kunne drepes i land der det er lover mot det!»

        Har dette rot i virkeligheten?

    • Skeptisk Says:

      Les diskusjonen om saken på islam.no så ser du at de fleste debattantene er enige i at Sharia-lovene skal gjelde i muslimske land. Det ingen som mener homofili kan tolereres hvis den homofile er muslim.

      • muslimprosjektet Says:

        Link?🙂
        Det er riktig at mange mener at shariah-lover skal gjelde i muslimske land. Spørsmålet er bare hva man mener med «shariah». Mange sier i dag at både demokrati og trosfrihet er fullt forenelig med shariah.

      • Skeptisk Says:

        http://islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=15631&PN=1

        Legg merke til hvordan ingen vil svare direkte på spørsmålene fra no_compromise, på side 2 får han beskjeden «Du vet svaret på spørsmålet, bror. Hvis jeg hadde svart så hadde tråden blitt stengt.»😉

      • RB Says:

        Spennende link og interessant spørsmål.
        Jeg antar at ingen muslimer vil ta seg tid til å svare, så man må vel danne sine egne meninger om dette🙂

  16. muslimprosjektet Says:

    Har han en hjemmeside? Link?

  17. Sten Norlander Says:

    Jeg tror forklaringen på Mohammads homohat kan være funnet:

    «Allah er stor, for et nydelig ansikt, lyset skinner fra sheikens ansikt», skriver norskirakeren Mohyeldeen Mohammad (24) under et bilde av Osama bin Laden på sin profil på Facebook.»

    http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Muhammad-hyller-Osama-bin-Laden-1029903.html

  18. Jamal Says:

    Fant en side om ex muslimer, syns det er interessant å lese deres grunner til at de forlot islam. Det er nettopp slike holdninger som kommer fram av muslimser på diverse nettsteder som gjør at mange klarer å se igjennom hva religion kan gjøre med folk, når man tror at man har en guddommelig rett til å diktere andre.

    http://www.councilofexmuslims.com/index.php?www

    Er forøvrig glad jeg har aldri vært bitt av religion basillen. Er glad jeg har alltid vært religion fri. Religion kan ha hatt noe for seg, 2000 år siden, men den har nærmest ingen plass i dagens samfunn, spesielt religioner som kristendommen, jødedommen og islam, som har guder og profeter som forteller dem hvordan de skal etterfølge eksempeler til mennesker fra fordums tid. Mye ondskap i religioner dessverre.

    • muslimprosjektet Says:

      Kan jeg spørre hvordan bakgrunn familien din har, Jamal? Ble bare nysgjerrig🙂
      Du sier at du alltid har vært fri for religion. Betyr det at familien din heller ikke er religiøs, eller bare at du selv har visst fra du var liten at du ikke trodde på noen gud?

Legg igjen en kommentar

