Fem bud for integrering

Hittil har jeg stort sett prøvd å beskrive virkeligheten, og ikke kommet med så mange forslag til tiltak for integrering og lignende.

Men: På oppfordring fra Ny Veg, online-magasinet til Kristelig Folkepartis Ungdom, har jeg nå skrevet en kronikk der jeg lister opp fem forslag til hvordan integreringen i Norge kan bli bedre. Link her – les! Jeg foreslår blant annet at kontantstøtten må fjernes, at det viktigste fokuset må være på å få minoritetsguttene gjennom skolen, og at man må stramme inn på muligheten for å gjøre henteektekskap.  Og at man må slutte å henge seg opp i symboler som hijab.

Jeg tror at jeg kan en del om muslimer og islam. På integreringsfeltet har jeg lest noe, men jeg er ikke på noen måte en ekspert. Så vil gjerne ha innspill – er dette klokt? Dumt? Kjempesmart? Hva er dere enige og uenige i?

17 kommentar to “Fem bud for integrering”

  1. Svein Says:

    Veldig enig i alt, og spesielt i dette:
    «Det finnes utfordringer i det flerkulturelle samfunnet, definitivt. Men de handler ikke om religion, men om arbeid, utdanning, skole og bolig, blant annet. Meningsmålinger viser at norske muslimer setter pris på det norske samfunnet og det norske demokratiet».
    Jeg jobber med norskopplæring for innvandrere, og har bare erfaringer som understreker dette.

  2. Svein Says:

    Jeg har ingen «statistisk signifikant» innsikt i form av å kjenne et stort antall. Men som lærer kommer man nær noen muslimer, og bildet er entydig: De jobber med å skape et godt liv for seg og sin familie i Norge, og respekterer det norske samfunnet og norske lover.

  3. Geir Says:

    Hva sier koranen om integrering?

    • berbermaroc Says:

      Ordet integrering finnes nok ikke i Koranen eller i andre kilder.🙂

      • RB Says:

        Det var vel ikke det han spurte om?
        Men som vanlig er det å gå rundt grøten…

      • berbermaroc Says:

        Definer hva du legger i ordet integrering (så konkret som overhodet mulig), så skal jeg besvare hva jeg mener islam sier om det.

  4. Svein Says:

    «Respekter lovene i det landet du bor», eller noe sånt, men jeg husker det ikke ordrett.

  5. Geir Says:

    Det står vel noe sånt som.. «Du skal ikke ha vantro som venner…» Er det noe vi må ta hensyn til i integreringsprosessen?

    • berbermaroc Says:

      Gitt at det er den rette tolkningen, hvordan har du tenkt å «ta hensyn» til det i integreringsprosessen?

      • Svein Says:

        Jeg får så mange invitter fra muslimer som ønsker meg som norsk venn, at de tydeligvis – gitt at dette er den rette tolkningen – tolker dette romslig.

  6. Asbjørn Says:

    Du kommer med mye godt her, men mye av det er gammelt nytt:
    Da Kontantstøtten kom hadde jeg mange muslimske venner som sa at dette kom til å gjøre innvandrerkvinner, og barna deres, enda mer sidestilte i det norske samfunnet. Dette er snart 13 år siden. Det er bra (og på tide) at noen i på «innsiden» av KrF tør å sette det på dagsorden.

    Hijabdebatten setter fokus på det vi ser, og ikke veldig mye mer. I dag ser vi mange unge kvinner med hijab på universiteter og høyskoler, både i Norge og Midtøsten. Noen ser på dette som en trussel, og et tegn på at universitetsmiljøer er i ferd med å radikaliseres. Det kan det selvfølgelig være. Det er også mulig at de unge kvinnene som dette gjelder, får en utdannelse de ellers ikke ville fått, utsetter ekteskap, og blir selvstendige nok til å kunne uttrykke det dersom de ikke ønsker å hente en ektefelle fra foreldrenes hjemland. Det vil med abndre ord si at de faktisk kan bli mer norske av å gå med hijab. At de kanskje «må» bruke skaut for å vise at de er dydige og ansendige er et helt annet spørsmål, og bør nok tas opp, men i forhold til integrering, og om hijab bør forbys, er det litt på siden.

  7. RB Says:

    Igjen…enkelte muslimer slutter aldri å overaske:
    http://www.dagbladet.no/2010/03/19/nyheter/innenriks/skup/arfan_bhatti/tv_og_medier/10935237/

    Bhatti vil være islams ansikt utad…
    Om det ikke kommer reaksjoner på dette fra muslimsk hold, så tror jeg nok Spiff har rett i det meste han har skrevet her inne!

    • berbermaroc Says:

      Hvorfor skulle noen seriøse personer gi ham den legitimiteten det er å i det hele tatt ta notis av ham? OK, så han ønsker å være islams ansikt utad; good for him, and good luck.

  8. muslimprosjektet Says:

    Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor man er nødt til å ta avstand fra Bhatti når han sier dette… er det noen som på alvor tror at Bhatti representerer islam i Norge?

  9. RB Says:

    I alle dager? Har du konvertert eller?

    Jeg skal gartantere at noen kommer til å bruke disse uttalesene og denne mannen MOT muslimer og islam! Jeg ville tro at de fleste muslimer ikke vil ha sånne brukt mot seg, men jeg kan ta feil.

    • muslimprosjektet Says:

      Hehe, ingen konvertering her i gården nei;)
      Kan være du har rett. Har nok bare blitt så godt kjent med så mange muslimer nå at det er helt absurd for meg å tro at noen kan ta Bhatti for å representere dem… men det er jo sant at det kanskje ikke gjelder for folk flest i Norge.

Legg igjen en kommentar

