Påskeferie!

Kjäre alle lesere – har nå dratt til familiehytta i Sverige der det er dårlige internett-muligheter (derav de svenske tegnene). Tar derfor blogg-ferie fram til tirsdag/onsdag neste uke. Da lover jeg å få opp frekvensen her igjen, har blitt for få oppdateringer de siste par ukene:)

En klargjöring ang. siste blogg-post: Jeg tror noen har reagert på at jeg skrev kritisk om ting som ble sagt på et foredrag i regi av Islam Net. Derfor vil jeg poengtere at det går an å väre uenig i noe, uten å väre uenig i alt! Islam Net gjör mye bra arbeid også. Men jeg synes likevel det er uakseptabelt at man ikke klarer å ta prinsipielt avstand fra vold og flerkoneri i Norge. Altså: Mye bra, men det betyr ikke at man ikke kan reagere på uttalelser som kommer. Ok?🙂

Jeg kommer ikke til å kunne moderere innlegg her denne uka. Men det er likevel rom for å poste kommentarer. Da gjelder regelen om frihet under ansvar: Regelen her på bloggen er at personangrep er forbudt.

I blant hender det at innlegg ikke går gjennom automatisk, jeg vet ikke helt hvorfor – som oftest innlegg der det er linker til andre nettsider. Så hvis det skjer er det altså ikke sensur fra min side.

Og med det önsker jeg alle god påske!

———

PS: På kontroll-siden min ser jeg hvilke google-sök som gjör at folk havner på bloggen. Sist uke var et av toppsökene «ragnarok +Dagbladet». Jeg har fundert over det, men er fortsatt ikke i stand til å skjönne hva som er sammenhengen mellom ragnarok, Dagbladet og denne bloggen.

10 kommentar to “Påskeferie!”

  1. Barbro Says:

    God påske til deg også!

  2. einjen Says:

    angående Ragnarok og Dagbladet: Det burde være opplagt.

  3. Sten Norlander Says:

    Jeg ser ikke det opplagte her, einjen. Kan du utdype forklaringen på treffene?

    Og Olav. Hva er det egentlig Islam Net gjør som er bra?

    Jeg må erkjenne at jeg ikke er stand til å se noe bra med denne fundie/kreasjonistgjengen. Jeg anser dem som samfunnsnedbrytende og farlige, demonstrert ved blant annet kjønnssegregeringen. De er en langt større fare enn AKP-ml noengang var. Noe som understrekes ved at talsmannen deres lyver Aftenpostens journalist rett opp i ansiktet:

    «-Jeg vet ikke hva han har sagt. Jeg vet ikke hva han mener med dette, det blir umulig for meg å si noe om dette, sier Fahad Qureshi».

    22-åringen Fahad Qureshi med det lange skjegget er en mann jeg skal følge med interesse i årene som kommer. Han vet godt hva Hussein Yee sa. Han vet godt hva han mener og han kan si godt noe om dette om han hadde villet. I stedet velger han å lyve. Det sier en del om hva slags menneske vi står overfor her.

    • muslimprosjektet Says:

      Vel, Islam Net har gjort at en del ungdommer har fått en sterkere islamsk overbevisning. For ungdommer på skråplanet innebærer det at man kutter ut kriminalitet og denslag. For en del «kulturelle muslimer» får det som konsekvens at man stiller samme strenge krav til menn som til kvinner, i motsetning til en del kulturelle muslimer som stiller mye strengere krav til kvinner enn til menn.

      Så kan man selvfølgelig argumentere for at Islam Net har en noe fundamentalistisk forståelse av islam, og at det også kan bringe utfordringer med seg.

      Men bildet er ikke svart-hvitt. Jeg forbeholder meg retten til å kritisere det jeg synes er dårlig, men anerkjenne det jeg synes er bra.

      • Sten Norlander Says:

        «Noe fundamentalistisk»? Ja, det var også en måte å uttrykke seg på.

        Jeg forholder meg til at de lyver offentlig og tenker at det sier det meste om dem og hva slags mennesker de er innerst inne.

      • Urbefolkningsnordmann Says:

        Du, Olav Elgvin, som er så krypende forståelsesfull ovenfor islam, hvorfor er du da så tilsvarende ondskapsfull ovenfor forsiktige samfunnsdebattanter som brødrene Anfindsen?

        Jeg spør, fordi jeg nettopp har lest Anfindsens forklaring av begrepet eksponensiell vekst, og de følgende dette vil få for islamiseringen av Europa. Der de også må forsvare seg mot er nedrig personangrep fra deg: http://honestthinking.org/no/pub/KK.2005.06.02.OJA.Eksponensiell_vekst.htm

        Du nektet dem tilogmed å legge ditt debattinnlegg ut på deres hjemmeside, som en av få noensinne. Hvordan forsvarer du sådan perfiditet, på bakgrunn av ditt nåværende «dialogs, forståelses og toleranseprosjekt»?

        Hvem er du, og hva er egentlig dine motiver i samfunnsdebatten? Skal muslimer forståes ihjel, mens bekymret europeisk urbefolkning som nå er rammet av verdenshistoriens største folkevandring og av islamisering, de skal demoniseres og brungrumses ihjel?

      • muslimprosjektet Says:

        Heisann, du autentiske nordmann!🙂

        Til det du spør om: I dag er jeg og Ole Jørgen Anfindsen gode venner. Vi har hatt mange gode samtaler, og lærer også en del av hverandre, tror jeg. Jeg har beklaget flere ganger overfor Ole Jørgen at jeg skrev det innlegget – jeg brukte en retorikk der som jeg i dag virkelig prøver å unngå.

        Og både jeg og Ole Jørgen har nok beveget oss noe siden den gang: Ole Jørgen er ikke like opptatt av islam som han en gang var. Han har fått god kontakt med mange muslimer, noe som nok har endret hans syn på islam og muslimer til en viss grad. Slik jeg oppfatter ham i dag er han mer opptatt av multikulturelle samfunne og innvandring i seg selv, og ikke så mye av islam og muslimer spesifikt.

        Og jeg har innsett at Ole Jørgen – og andre innvandringskritikere – har og har hatt en del gode poenger. Derfor vil du heller ikke finne meg bruke slike retorikk i dag. Send gjerne en mail til Ole Jørgen for å få dette bekreftet, hvis du vil det:)

      • Urbefolkningsnordmann Says:

        Greit, det synes jeg var en akseptabel forklaring fra deg, min respekt for deg og dine prosjekter økte nå betraktelig.
        Jeg holder selv på med å researche begrepet eksponensiell vekst i forbindelse med dagens innvandring, og det var i den forbindelse alle de usle angrepene på Anfindsen dukket opp.

        Blant annet fra den ytre venstreside, feks representert med Marte Michelet. At du siden har beklaget det du i den debatten skrev om Anfindsen, viser at du er en redelig person som er villig å revurdere gamle holdninger og standpunkt, og det respekterer jeg deg for🙂

        Sorry derfor for den harde tonen i mitt første innlegg. Men noen av angrepene mot Anfindsen fra Michelet og co gjorde meg skikkelig forbanna da jeg leste dem nå i ettertid.

  4. Laila Says:

    Salaam og God påske!

    Her kommer Yee’s svar om vold i Islam: http://www.youtube.com/watch?v=F58rGxCR6aQ

  5. Barbro Says:

    Laila,er du muslim? Jeg har ikke noe med det,så du trenger ikke å svare,men jeg bare lurte da vet du.
    God påske til deg også! KOS deg!!

Legg igjen en kommentar

