– Islam oppfordrer ikke til konevold

Etter at jeg skrev den forrige bloggposten ble det mye baluba. Aftenposten nett laget et oppslag om at Yee forsvarte vold mot kona, noe NTB plukket opp, og som igjen ble publisert på VG nett. Det ble også stor debatt i en del muslimske miljøer. Noen mente at det ikke var det Yee hadde ment, og at han var blitt misforstått. Andre mente at dette var en del av islams lære, og at det derfor var feil å kritisere ham for det. Og på nettsiden document.no ble jeg heftig kritisert for at jeg ikke tok avstand fra både Yee og Islam Net.

———-

Islam Net har nå lagt ut et video-intervju med Yee der han klargjør hva han mener (skulle gjerne lagt det inn i selve posten her, men har så treig internett-linje her at det ikke går).

Der sier Yee at han aldri har oppfordret til vold mot kvinner, og at det islam oppfordrer folk til er å vise kjærlighet og respekt – altså ikke å slå! Jeg er glad for å se det. Noe av det samme sa han på konferansen: Han trakk fram at profeten aldri slo noen, og at han er eksempelet for alle muslimer, at den beste mannen er den som aldri slår sin kone.

————–

Men – jeg er fortsatt ikke helt fornøyd, jeg må innrømme det. For Yee sier ikke at det er FORBUDT for en mann å slå sin kone. I islamsk teologi skiller man sterkt mellom haram og halal: «Haram» betyr forbudt, «halal» betyr tillatt. I tillegg er det noen kategorier mellom disse – tillatt, men ikke anbefalt, tillatt og anbefalt, nøytrale ting, og dessuten ting som er mer enn halal – som altså er påbudt. Såvidt jeg har forstått det, hvertfall.

Yee sier ikke her at vold mot kvinner er «haram». Han sier at man blir oppfordret til ikke å slå. Såvidt jeg kan forstå betyr det at vold mot kona si – dersom hun er ulydig, utro eller annet – er i kategorien tillatt, men ikke anbefalt. Altså en dårlig ting, men ikke en ting som er forbudt. Men det er mulig jeg tar feil. Dere muslimske lesere som er teologisk skolert: Er dere enige i den tolkningen av det Yee sier i videoen?

———-

Ellers lovet jeg jo å ikke oppdatere bloggen nå i påskeuka, men det viste seg at jeg likevel hadde en treig modemlinje her på hytta. Ting tar imidlertid veldig lang tid (og jeg skal egentlig bruke tida her på å skrive), så jeg kommer ikke til å kunne svare så mye på kommentarer eller moderere innlegg:)

28 kommentar to “– Islam oppfordrer ikke til konevold”

  1. Barbro Says:

    Jeg syes at islam er veldig tvetydelig på dette punktet.I allefall er det mange muslimer som tolker det dit hen at det er lov å slå kona si,men at det ikke skal være så hardt at hun blør,og bare på deler av kroppen som ikke synes.

    • muslimprosjektet Says:

      Barbro: «Islam» sier ikke noe om dette, fordi det ikke finnes noen «mister Islam» som går rundt i verden og sier ting.🙂

      Derimot finnes det ulike muslimer med ulike tolkninger. Noen sier nei til all vold, noen sier ja til veldig myk vold hvis kona er ulydig, noen sier ja til symbolsk vold med en pinne. Men «islam» sier ikke noe om noenting – det er det muslimer som gjør!

  2. Barbro Says:

    Ok.Men jeg trodde at det sto i Koranen at mannen har lov til å slå kona si? Det fortalte ihvertfall min muslimske nabo fra Iran meg.
    Forresten bloggeier:Er du selv muslkim?Jeg har ikke nie med det,så du trenger ikke svare om du ikke vil,men jeg bare lurte da vet du.:-)

    • muslimprosjektet Says:

      Neida Barbro, jeg er like kristen som det du er🙂
      (jeg har hvertfall inntrykk av at du er kristen?) Til og med vokst opp som misjonærbarn!

      Hva det står i koranen er det uenighet om. Det er et vers som kan tolkes som det. Men verbet som er brukt i det verset – «daraba» på arabisk – kan også tolkes som noe helt annet, å avstå fra sex eller noe i den dur. Jeg er ikke helt sikker. Men i hvert fall er det en del muslimer som mener at det ikke er noen tillatelse til å slå i koranen. Dessuten er det ikke bare koranen muslimene regner som sin «åpenbaring», men også livet til profeten Mohamed. Mohamed skal aldri ha slått noen. Derfor mener mange at hans eksempel – å aldri slå noen – betyr at det ikke er lov å slå noen for muslimer i dag.

      Hyggelig at du har begynt å kommentere her, forresten – håper du fortsetter med det!🙂

  3. Barbro Says:

    Ja da,jeg er kristen,og jeg skal nok kommentere her skal du se.Men n¨å er jeg trøtt,og må finne loppekassa.Men ver du hva jeg skulle ønske du kunne gjøre? Skrive en blogg om hvordan det var å være misjonærbarn. Gjerne med litt bilder.
    God påske!

  4. Sanim Says:

    Denne videoen kan kanskje være interessant. Lang – men nyttig og god avklaring om kvinnevold i islam:

    Anbefales! Abu Walid og andre som tolker det dit hen at kvinnevold er tillatt bør ta en titt.

  5. Barbro Says:

    En annen film på YouTube som kan være interessant er «Wife of former extreme muslim speaks up!»

  6. Truls Engebretsen Says:

    Heisann!

    Jeg mener det er utrolig dårlig gjort av visse individer samt media å ta saken helt ut av kontekst, jeg selv var til stede og slik det er beskrevet i media og ovenfor er nærmere usant.

    Han bare forklarte saken litt frem og tilbake, brukte god humor, men til slutt kom konklusjonen hans; Profeten i Islam slo aldri sine koner og muslimer skal følge ham. Det var jo det han avsluttet med!

    Som nevnt forklarer Hussain Yee selv hva han mente i denne videon:

    • muslimprosjektet Says:

      Hei Truls! Takk for kommentar.

      Men jeg er nok ikke helt enig med deg. Han sa eksplisitt at det var lov å slå på myke deler av kroppen. Samtidig understreket han at profeten aldri slo noen, det er riktig. Og han trakk fram at en mann ikke ville komme inn i paradiset før kona hadde tilgitt ham de eventuelle slagene.

      Det er ca. i tråd med tolkningen jeg gjør her: At det ikke er haram å slå kona si som en siste utvei, men at det heller ikke er anbefalt. En dårlig ting, men en ting som likevel er tillatt.

      Det er ingen som tror (jeg tror det hvertfall ikke) at Yee ønsker at menn skal gå rundt og slå koner. Det er jeg helt sikker på at han ikke ønsker. Spørsmålet er om han og andre mener at det kan være TILLATT.

  7. Sten Norlander Says:

    Dette er politikk. Mannen ser at utspillet skapte bråk, regnet ikke med at det var journalister eller kritiske bloggere til stede og var ærlig på hva skriften forteller.

    Når Yee oppdager reaksjonene og innser at det å slå kvinner eller barn ikke er helt kosher i Norge velger han taktisk retrett. Man får tro på det om man vil. Jeg forholder meg til det han sa først. Det er lov til å slå gitt at visse forutsetninger er oppfylt. Noe han forsåvidt sier fortsatt og noe mange muslimer er enige i. Og det er dette som er klart kritikkverdig og til og med kriminelt i Norge.

    • Shoaib Says:

      Neppe. «Mannen» bor ikke i Norge, og bryr seg neppe om hva norske aviser eller blogger mener om ham.

      Han er en internasjonal størrelse, og er nok veldig vant til at mange som er kritiske til ham er tilstede på hans arrangementer.

      Jeg tror videoen her er helt riktig representasjon av hva han mener, å stille spørsmål ved hans sannferdighet blir for dumt. Spørsmålet man kan, og bør, stille er det Olav gjør. Nemlig om mannen mener det er forbudt å slå, eller ikke.

  8. anonym Says:

    jeg er muslim og tror på det verset i koranen, der det står at mannen kan «slå» kvinnen. men jeg tolker det slik at mannen kan «slå» konen sin med en bomull el. tannbørste, og at han ikke skal legge noen merker etter seg, men stryke den svakt på kroppen. hvor vet jeg ikke, men personlig hadde jeg begynt å le, og blitt kjempe fornærma om min mann hadde «slått» meg. jeg ville mest sansynlig tatt tilbake eller krevd skillsmisse. en mann har ikke rett til å oppdra meg. det er foreldres ansvar å oppdra, ikke mannen..

    jeg vet at for å leve som en god muslim må en følge profetens levevei. og han sa at å slå kvinner er forbudt. så jeg synes alle muslimske menn bør følge hans eksempel.

    en annen ting jeg altid har lurt på om min egen religion er hvorfor kvinner ikke kan «slå» mannen med bomull hvis han gjør noe uislamsk. jeg elsker religionen min, men det er det eneste verset jeg ikke helt klarer å skjønne. hva for en mann ut av å stryke meg med en bomull egentlig? jeg skjønner at islams poeng er at kvinnen skal se at mannen er alvorlig, men hvis jeg skal være ærlig hadde jeg følt meg tråkka på og latterliggjort.

    jeg håper noen muslimer som kan mye om emne kan svare meg.

  9. Barbro Says:

    Lurer på hvordan muslimer tlker Surah I V,v.46….Det står da virkelig om konemishandling der…

  10. Shoaib Says:

    Surah 4, v 46 snakker da vitterlig om noe helt annet.

    • Barbro Says:

      Unnskyld,unnskyld!Jeg mente Shakir Sura 4,34.

      • Sanim Says:

        Barbro – jeg tror kanskje jeg vet hva du tenker på.
        Ordet daraba – gjerne rett meg hvis jeg tar feil. Poenget er at ordet daraba har blitt oversatt til mangt – og blir nevnt i Koranen flere ganger uten at det tolkes som slå. I den siste tiden har det vært mange sterke stemmer som hevder at ordet tyder på å skille lag – det passer også til Profetens eksempel. Han ble ofte regnet som en «levende» Koran – og det er forunderlig for meg og andre at han ikke praktiserte denne reglen – om det skulle stemme at Gud mente å slå.

        Vi har flere hadith som viser til at profetens koner var mer opprørlige – og gjorde ting som dagens muslimske kvinner hadde selv fått «skjenn» for. Til tross for det brukte han ikke regelen – regelen som mange har oversatt til å slå.

        Likevel er det viktig å presisere at selv om enkelte lærde skulle påstå noe annet -noe de gjør – så kan ikke ordet daraba forbindes med vold i den forstand mange kvinner har havnet i krisesentre på. Selv hos de mest konservative og fundamentaliske lærde er det enighet om at daraba skal tolkes som miswak bruk – det er på en tannbørste størrelse og skal kun brukes hvis konen har blitt funnet utroskap.

        For meg er det fortsatt svært problematisk – og som muslimsk kvinne finner jeg det svært ydmykende og latterlig at en mann skal irettesette meg med en pinne på størrelse med en tannbørste. Koranen er i grunn en tolkningsbok – i likhet med alle religiøse bøker. Det bør ikke forundre deg at det finnes ulike tolkninger – og de fleste muslimene som jeg kjenner i dag bekjenner seg til tolkningen om ¨å skille lag.

        Jeg vet ikke om du har sett på videoen som jeg linket til tidligere. Det er uansett en av de mest anerkjente lærdene i det tyvende århundre som forklarer verset 4:34 og som tar klart avstand fra all vold – selv det minste slag eller klapp.

        Det europeiske fatwarådet – kanskje den mest ”viktigste” rådet for muslimer (det kan diskuteres) har også gitt ut en fatwa som sier klart NEI til vold i hjemmet – både mot kvinner eller barn.
        http://www.e-cfr.org/ar/index.php?ArticleID=282 Den er dessverre på arabisk – men oversettelsen kan du lese her: http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=15830
        Håper det her en grei oppklaring🙂

  11. Barbro Says:

    Dessuten:Hvorfor tillater Koranen at mannen kan slå kvinnen,men ikke motsatt?Jeg mener den sier ingenting om at kvinnen kan slå mannen?
    Men i islam så er vel kvinnen mannens eiendom….?

  12. anonym Says:

    barbro, det samme lurer jeg også på. jeg klager ikke på guds hellige bok, jeg vet at menn ikke skal slå, men jeg finner det merkelig at kvinner ikke kan ta tilbake. hvis mannen skal oppdra konen med miswaq el. bomull kan ikke kvinnen gjøre det samme hvis mannen gjør noe uislamsk?

    skal hun bare tie? som sakt tidligere er det det eneste verset jeg ikke helt skjønner. eller jeg skjønner, men ikke helt den delen med at bare menn kan stryke konen med bomull. kanskje det bare er meg, jeg vet ikke…
    håper fortsatt på gode svar.

    fred.

  13. grynet Says:

    Til «anonym».. Jeg har lurt på akkurat det samme.. Det finnes «vrange» menn.. Det er et faktum.. Skal man «stryke» dem , «smekke» dem med tannbørste eller nekte dem Sex??? Jeg har spurt flere, men ALDRI fått svar. Er det sånn i Islam at MANNEN skal bestemme når kvinnen er «vrang» (selvom det faktisk er HAN som er vrang, men han ser det selvsagt ikke slik), mens kvinnen skal bare..TJA…Holde kjeft?????

    • Barbro Says:

      Grynet,jeg har erfart det samme at jeg får aldri svar på noe hvis spørsmålet mitt rokker ved noe som står i Koranen.Men i det siste har jeg hørt en del uttalelser fra ex-muslimer angående akkurat dette og hat blitt fortalt at en muslim vil aldri svare på noe som kan sette islam i et uheldig lys.Det er tillatt for dem å lyve,f.eks.ved å si at muslimer aldri har henrettet en eneste kristen og at æresdrap aldri har hendt,hvis det er til fordel for Islam.En muslim vil heller aldri innrømme feil ved sin religion.Dette fordi hele verden skal islamiseres,og det er derfor ikke alt de vil at vi skal vite om islam på forhånd.
      Men nå mp vi huske på en ting:Det er ISLAM vi må slå ned på,og ikke MUSLIMENE!Viktig å skille kortene her!Husk at de virkelige offrene for islam er muslimene selv.

  14. grynet Says:

    Jeg synes det er merkverdig at man forfekter at kvinnene har så mange rettigheter og «goder» i Islam, når det i virkeligheten ikker er sånn?? Det sies at man kan få skilsmisse dersom man ikke er fornøyd, men faktum er at : Det er mye enklere å få skilsmisse dersom man er mann. En mann er mer verdt enn en kvinne ift: arv, vitnesutsagn, barnefordeling osv… Jeg fatter bare ikke hvorfor norsk-etniske kvinner konverterer til Islam. Er det noen som kan opplyse meg her???

    Hilsen «undrende»

  15. Barbro Says:

    Jeg har en interessang link her.Det er http://www.thestraightway.org
    Virkelige interessange videoer der som forklarer mye om Islam!

  16. mona nicole Says:

    det står litt om kvinnens stilling her:
    jeg vet ikke om du blir mye klokere av det grynet, men kanskje litt til hjelp.
    http://www.islam.no/page1101234420.aspx

    du kan også spørre folkene på islam.no hvis det er noe du lurer på. men jeg vet at mange muslimer synes det er irriterende å svare på disse spørsmålene fordi de gjør det ganske ofte, ikke det at det er en god nok grun, men….

  17. Shoaib Says:

    Barbro, en kristen side er neppe beste utgangspunktet for å forstå isalm og muslimer.

    • muslimprosjektet Says:

      Så da antar jeg at du neppe ser på dette som en «kristen side», Shoaib?😉

    • muslimprosjektet Says:

      Men spøk til side: En del kristen «informasjon» om islam har helt klart en slagside og prøver å fremstille islam i et lite heldig lys. Akkurat som en del muslimer i blant fremstiller kristendommen på en skjev og tildels usann måte.

      Skjønt, ut fra de muslimene jeg har blitt kjent med i Norge tror jeg egentlig ikke det er kristendommen man reagerer på – jeg møter bare respekt for å være et religiøst mennesket – men kanskje heller den moralske relativismen, gudløsheten lissom? Men jeg vet ikke.

      På fagspråket kalles det «oksidentalisme» – orientalisme i revers.

  18. Spaceman Spiff Says:

    Angående æresdrap…. Les koranen, Olav… Vers 18:65-81…

    En liten anekdote om Moses… Dette er kanskje ikke en av de mest åpenbare sakene i koranen, men det er et sterkt indisie…

Legg igjen en kommentar

