– Du trenger å møte Allah! Bli med inn:)

Jeg skriver en siste post om Islam Net og konferansen de nylig arrangerte. Som jeg har forstått det føler mange av dem som var med på å arrangere konferansen at media ga et skjevt bilde. Ja, mange kan nok (i hemmelighet) gå med på at de ikke var enige i alle uttalelsene til Yee. Men det var jo ikke det konferansen dreide seg om! -vil de innvende. Det var da sannelig ingen oppfordringer til vold mot kvinner! Det dreide seg jo om islams sannhet!

————-

Og denne reaksjonen skjønner jeg veldig godt, må jeg innrømme. For også jeg tror nok at hjertet av denne konferansen – det det virkelig dreide seg om for de fleste deltagerne – lå et annet sted.

Selv føler jeg at jeg så konferansens hjerte – om man kan kalle det for det – i en pause mellom to foredrag. Jeg sto utenfor og drakk kaffe. Et par meter unna sto en tenåringsjente og skrev tekstmelding. Hun var også på konferansen (for the record så var hun uten hijab, i fancy klær og tungt sminka). Da kom det en rumensk tigger bort til henne. En sliten dame i 60-årene med få tenner.

– Please, please. Oh, please. Children hungry. Oh, please.

Jenta smilte til henne, og sa (jeg oversetter fra engelsk til norsk):

– Å, jeg skulle gjerne så gitt deg. Men jeg har ikke. Men jeg har noe bedre å gi deg: Et møte med Allah! Bli med inn da vel:)

Tigger-dama så ikke ut til å kicke på det, sånn umiddelbart.

– Oh, please. Lady, lady! Hungry children. Please, please!

Men jenta ga seg ikke.

– Du trenger å møte Allah! Han kan løse alle dine problemer. Bare bli med inn. Han venter på deg og vil gi deg kjærlighet, sa hun med et stort og varmt smil.

Enten forstod ikke tigger-dama engelsk på dette nivået, eller så var det ikke det hun ville ha. For hun fortsatte å be om penger.

————–

Jeg må innrømme at jeg smilte litt der jeg stod. Ikke fordi jeg syntes at det var noe latterlig i å si til en tigger fra Romania at det hun først og fremst trenger er å møte Allah. Jeg smilte fordi det ikke er mange år siden jeg selv var som denne jenta.

En periode i tenårene mente også jeg at Jesus var svaret på alle problemer, og at livene til folk ville være tomme og meningsløse hvis de ikke fikk møte ham. Hvis uteliggere kom og spurte meg om penger, var jeg alltid så vennlig jeg kunne. Og jeg prøvde alltid å få inn Jesus i samtalen på en eller annen måte. Jeg visste hva som var sannheten, og denne sannheten ville jeg at alle skulle få del i. Hvis jeg virkelig brydde meg om dem – så skyldte jeg dem jo å fortelle om Jesus!

Slik tror jeg også denne jenta følte det. Hun hadde noe veldig verdifullt å dele. Hun ville dele sannheten om islam.

————–

Den opprinnelige bloggen jeg skrev om Yee og konferansen ble sterkt kritisert på nettstedet document.no av redaktøren der, Hans Rustad. Det ble en lang debatt, men det ble aldri 100% klart for meg hva kritikken gikk ut på. Men det dreide seg nok om at jeg i følge Rustad og andre ikke tok tydelig nok avstand fra Yee og Islam Net og alt det de står for. (dessuten falt det nok enkelte tungt for brystet at jeg tydelig tok avstand fra NATOs krigføring i Afghanistan). Rustad så ut til å mene at virksomheten til Islam Net egentlig «truer friheten» her i Norge – enten ved at de ønsker en islamsk stat, eller på andre diffuse måter.

Ja, hvis jeg hadde delt den analysen ville nok jeg også vært svært kritisk til Islam Net. Jeg er glad i det relativt frie samfunnet vi har i Norge, og ønsker ikke at det skal forsvinne. Men jeg tror rett og slett ikke det er dette virksomheten til Islam Net dreier seg om. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke 100% at enkelte i Islam Net drømmer om å innføre et religiøst diktatur i Norge, akkurat slik jeg ikke kan utelukke at enkelte nordmenn drømmer om å kaste ut alle muslimer. Men ut fra min kjennskap til unge muslimer tror jeg det først om fremst dreier seg om et ønske om å dele: «islam er sannheten», og da trenger mennesker i Norge å høre om det. Akkurat slik mange kristne mener at Jesus er sannheten og at alle trenger å møte ham.

———–

Så kan man selvfølgelig legge til: Kan Islam Net beholde denne kjernen i det de driver med – å invitere folk til islam – og likevel invitere foredragsholdere som fungerer bedre til den norske virkeligheten? Som for eksempel klarer å ta 100% avstand fra konevold (ikke bare 90-99%), og som sier uttrykkelig at også muslimer skal ha rett til å skifte tro og konvertere til andre religioner – eller i det minste er nøye med å understreke at man skal følge norsk lov i Norge?  Ja, det mener jeg definitivt Islam Net kan få til🙂 (men den diskusjonen får de ta med seg selv.)

Men uansett tror jeg at hjertet i virksomheten deres er den jeg så hos denne sminka, hijab-løse jenta: Å fortelle folk om en sannhet de opplever som utrolig viktig. Det klarer jeg ikke se noe galt med. På mange måter synes jeg det er vakkert.

———

Liten oppdatering: Har fått tilbakemelding fra noen lesere på at de får inntrykk av at jeg ikke lenger mener at «Jesus er sannheten» ut fra denne teksten. For the record så mener jeg definitivt det:) Men jeg utbasunerer det ikke på samme måte som jeg gjorde i tenårene.

8 kommentar to “– Du trenger å møte Allah! Bli med inn:)”

  1. Julia Says:

    Leste du kommentaren til 17-årige marwa i aftenposten?

    http://www.aftenposten.no/meninger/sid/article3597659.ece

    Jeg regner med at du hadde slått deg til ro med imamens svar? Det tragiske er at 17-åringen sikkert gjør det fordi hun stoler på imamen sin.

    Om hun eller du derimot hadde begynt å stille detaljerte spørsmål til imamen regner jeg med at dere fort hadde sett at jenter og gutter ikke har like rettigheter i islam, men komplementære rettigheter som i praksis overfører kontroll over finansene og jenters sosiale liv og jenters kropp til menn.

    Jeg foreslår at du prøver å få tak i denne imamen og stiller noen spørsmål. Forslag til spørsmål er:

    kan muslimske kvinner på lik linje med muslimske menn gifte seg med kristne?
    kan muslimske kvinner lede både menn og kvinner i bønn…som muslimske menn kan?

    Jeg har flere spørsmål om du trenger de, men disse bør raskt avsløre om imamen taler sannferdig til barna som stoler på han. Du kan jo også forsøke deg med disse spørsmålene til folkene på IslamNet.

    • muslimprosjektet Says:

      Heisann Julia!

      Ang. dine hypotetiske spørsmål: Imamen ville helt sikkert sagt at muslimske jenter ikke kan gifte seg med ikke-muslimer, han ville helt sikkert sagt at kvinner ikke lede både kvinner og menn i bønn… hvis han ikke er VELDIG liberal da. Og han ville mest sannsynlig sagt noe om komplementære oppgaver i hjemmet, ja. Er det noen som har sagt noe annet?

      Siden vi bor i Norge ville han nok ikke sagt noe om «rettigheter», siden islamske lover – forstått i snever forstand – ikke gjelder her. Den diskusjonen er ikke så relevant i Norge. I hvert fall hvis imamen er relativt bra i kontakt med det norske samfunnet.

      Men det Marwa lurte på, såvidt jeg forstod det, er hvorfor det er slik i mange muslimske miljøer at gutter har stor frihet på mange områder – også når det gjelder ting som regnes som haram – mens jenter ikke har det? Hvorfor anses det som ok at gutter har kjærester eller har sex, mens verden nærmest går under hvis det kommer ut at en jente har det?

      Hvis det var noe sånt imamen svarte på så svarte han korrekt, i tråd med normativ tradisjonell islamsk teologi, at man ikke kan utlede noe sånt ut fra islam, at det skulle være mer ok at gutter har sex enn at jenter har det, lissom. Der skjer det i dag en «oppdatering» av muslimsk moralitet (blant de praktiserende), der menn blir ilagt like strenge krav som jentene.

      Ellers er jo ikke denne Marwa – som skal ha all ære for å våge å skrive det hun gjør – islam- eller kulturforsker, så analysene hennes er preget av at hun ser ting «innenfra». Er det FORDI de er muslimer at muslimske gutter ikke oppfører seg? Eller er det fordi de lever i en spagat mellom en tradisjonell/patriarkalsk kultur og urban norsk kultur? Mest sannsynlig det siste.

      Okkesom: Hyggelig at du kommenterer her!🙂

    • muslimprosjektet Says:

      «Jeg regner med at du hadde slått deg til ro med imamens svar? Det tragiske er at 17-åringen sikkert gjør det fordi hun stoler på imamen sin.»

      Vanskelig å vite sikkert hva du sikter til, men når det gjelder hva imamer sier til jenter er det først og fremst ett område som er ekstremt viktig:
      – Oppmuntrer han kvinner til å ta utdanning og jobbe utenfor hjemmet?

      Det er fordi kvinnens posisjon i familien i stor grad blir bestemt ut fra «objektive forhold», det vil si inntekt og utdanning. En kvinne som har jobb og tjener penger vil i mye mindre grad akseptere å være underordnet enn en kvinne som er økonomisk avhengig av mannen sin. Hvis muslimske jenter (og andre jenter fra minoritetsgrupper) fortsetter å ta utdanning og gjøre karriere i samme grad som i dag, så er det bare et spørsmål om tid før de har en helt annen posisjon i forhold til mennene. Helt uavhengig av dette med at «mannen skal være kvinnens forvalter» osv, som jeg vet at du kan masse om:)

  2. mona nicole Says:

    jeg synes vi skal få lov til å ha vår tro i fred. jeg orker ikke høre på tullet om at jeg er undertrykket osv. hvis du har problemer med islams syn på kvinner julia, ber jeg deg ha det inne i deg eller prøve å hjelpe muslimske jenter som sliter, hvis du kjenner noen da. men jeg er lei av å høre hvor mye ikke muslimer tror de vet om religionen vår når de omtrent ikke kan noe.

    jeg elsker islam, hvis folk synes det er merkverdig så la muslimske jenter være undertrykte da vel. jeg er ikke undertrykket. jeg har blitt kalt alt mulig rart fordi jeg er muslim. men jeg synes så synd på disse menneskene som skal overbevise meg om at jeg har tatt feil valg i livet.

    jeg er muslim, og muslim vil jeg bli for alltid. uansett hvor mye folk skal fortelle meg om hvor undertrykket jeg er og uheldig jeg er.

    jeg er som jenten i leserinnlegget overbevist om at gutter i følge islam ikke har mer rett til å ha kjærester,sex osv. utenfor ekteskapet, men jeg vet det er mange som tror islam gir guttene litt mere frihet. slik ser ikke jeg det, jeg legger skylda på kulturen og ikke islam.

    • Sten Norlander Says:

      «jeg synes vi skal få lov til å ha vår tro i fred. jeg orker ikke høre på tullet»

      Mona.
      Jeg ser ingen annen utvei enn at du må finne deg i at vi lever i et land der alle filosofiske, religiøse og politiske ideer kan diskuteres fritt og åpent.

      At du ikke orker å høre på er ditt valg som jeg ikke skal legge meg bort i. Jeg tror imidlertid synspunktene dine ville hatt større tyngde om du brukte andre ord enn tull om denne 17-åringens historie.

  3. mona nicole Says:

    jeg er enig med deg. det var dumt av meg å formulere meg på den måten, men jeg synes bare julia alltid prøver å overbevise muslimske jenter eller muslimer generelt om at vi ikke er like mye verdt som menn, osv. men du har rett i at vi kan si hva vi vil.

    • RB Says:

      Det er vel ikke Julia som du trenger å frykte, jeg ville sagt at Islam generellt prøver enda hardere å overbevise dere…🙂

  4. thomaslg Says:

    Heh, Hans Rustad stikker seg fram her også ja. Fyren er notorisk muslimhater, nasjonalist og apologet for vestlig imperialisme. Nesten verre er hans «disipler» som spretter fram hver gang en blogger kritiserer Rustads hatpropaganda. Da er du garantert å bli kalt rasist, sosialist, muslimelsker og lignende personkarakteristikker, i en salig blanding. Lite trivelig er det, men ikke la deg bøye for presset. De ER ikke viktige, de bare forsøker å gjøre seg viktigere enn de er.

Legg igjen en kommentar

