– Katolikker er dårlige mennesker

Bare en kort tekst i dag, og egentlig ikke noe innlegg om muslimers gjøren og laden.

Kjørte i dag hjem til Oslo fra hytta i Sverige, etter et par uker borte fra sivilisasjonen med mye skriving. På veien hørte jeg på NRK Østfold. En av de store lokale sakene var et intervju med den lokale katolske presten. Han fortalte at katolske barn i Østfold nå opplevde å bli mobbet fordi de var katolikker. Både lærere og elever sa saker som at katolikker var overgripere, pedofile osv, i korthet: at katolikker var dårlige mennesker.

——–

Jeg måtte le litt. Ikke fordi det er morsomt, for det er det jo ikke. Men fordi det er akkurat de samme historiene jeg har hørt fra så mange muslimer: At folk sier til dem at alle muslimer er terrorister, at de konstant må forklare at de ikke driver med terror, at de føler at de får fryktsomme blikk etter seg på trikken osv.

På samme måte som noen jødiske barn i Oslo har begynt å føle det vanskelig at de er jøder, og føler at de blir stilt til ansvar for Israels gjerninger osv.

———-

Skal det virkelig ikke mer til? Mediafokus på overgrep i den katolske kirken i noen uker, og så får katolske barn oppleve mobbing fordi de er katolikker? Sukk. Hvis dette utarter – noe jeg forsåvidt ikke tror det kommer til å gjøre – må kanskje noen starte bloggen «Katolikkprosjektet», og vise mangfoldet som finnes blant katolikker. Vi får håpe det ikke blir nødvendig.

6 kommentar to “– Katolikker er dårlige mennesker”

  1. PC Says:

    “Ifølge Georg Müller er verken homofile prester, kvinnelige prester eller sølibatet tema for den offisielle katolske kirken.

    – Men den katolske kirke er vel ikke ukjent med homofile prester?

    – Jeg vil ikke utelukke at det finnes. Men prestene har strenge lover om å leve i sølibat, sier han.”

    Sjekk, The Intelligence Squared Debate, Christopher Hitchens and Stephen Fry vs The Catholics

    Is the Catholic church a force for good in the world? BBC-world, 2009.

    Sjekk også disse linkene og les boka, God Is Not Great, How Religion Poisens Everything. The Hour: Interview with Christopher Hitchens.

    • muslimprosjektet Says:

      Jeg tror ikke du kan ha skjønt helt hva jeg mente med denne bloggen, PC:)
      Jeg har ikke tatt stilling hvorvidt det har foregått overgrep i den katolske kirken, noe det åpenbart har, eller hvorvidt kirken har behandlet det på en god måte – noe den åpenbart ikke her.

      Men: Det finnes over en milliard katolikker i verden (eksakt hvor mange vet jeg ikke). Spørsmålet er da om det er rimelig å holde skolebarn ansvarlige for det noen prester driver med? Åpenbart ikke.

      Det er akkurat som å si at «Israel gjør da kjipe ting» for å forsvare anti-semittisme, eller at «bin Laden har da sannelig utført terror» for å forsvare fordommer mot muslimer.

  2. Einar Næss Jensen Says:

    «Mediafokus på overgrep i den katolske kirken i noen uker, og så får katolske barn oppleve mobbing fordi de er katolikker? »
    Typisk religiøse folk å skylde på media, når det er religionen deres det er noe galt med. Typisk religiøse å bagatellisere overgrepssaker. Det har ikke akkurat vært en mediesak «noen uker» dette. Det har vært et konstant press på den katolske kirke de siste 20 årene med stadig mer vanvittige overgrepssaker. Og man ser at det gjennomsyrer hele kulturen i den katolske kirke at slikt skal være hemmelig og unndras offentligheten. ja helst skal man la overgripere fortsette å forgripe seg.

    Siden dette er muslimbloggen så kan man jo i samme slengen nevne imam-saken i Drammen, der en imam ble anklaget for å ha slått barna. Hvem fikk støtte? Jo… Imamen. Ikke barna.

    Jeg vil tro det er slik i all religion. De lærde må beskyttes av menighetene (for gud gjør det åpenbart ikke)

    • muslimprosjektet Says:

      Einar, jeg tror ikke du kan ha skjønt hva jeg har ment her:)

      Er det noen som «skyldt på media»? Nei.
      Er det noen her som har «bagatellisert overgrepssaker»? Nei.
      Er det noen her som har «beskyttet de lærde»? Nei.

      Det som har blitt påpekt her av denne presten – og som jeg har gjengitt – er at media-fokuset nå har ført til hets av katolske barn. Betyr det at man skal slutte å kritisere overgrep og fortielse i den katolske kirken? Nei. Har jeg sagt noe om det?

      Jeg kan prøve å forklare det en gang til. Man vet for eksempel at hver gang Israel gjør noe dritt mot palestinerne (noe som skjer ganske ofte) og media skriver om det, så øker forekomsten av antisemittisk vold i hele Europa. Betyr det at media skal slutte å kritisere Israel? Nei. Betyr at vi må bevisstgjøres på at europeiske jøder verken kan eller bør stå ansvarlig for det Israel gjør? Ja.

      Det samme gjelder her. Det går utmerket godt an å ønske velkommen kritikken av visse strukturer og praksiser i den katolske kirka, og likevel mene at det er sterkt beklagelig at det oppstår hets på grunn av det.

      Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå denne distinksjonen?🙂

  3. Einar Næss Jensen Says:

    I det hele tatt er det vel symptomatisk for religiøse miljøer og grupperinger, at man toer sine hender hver gang noe jævelskap blir begått i dens navn.
    Min yndlingsfrase er «Det er ikke islam» (eller kristendom, for den del).

  4. Student Says:

    Hei, jeg håper de slipper å gjennomgå det noen muslimer gjør, og jeg håper folk klarer å bruke litt av sin sunne fornuft og ta avstand fra å dømme folk ut ifra andres handlinger🙂

Legg igjen en kommentar

