Den siste tiden har det gått en het debatt blant unge religiøse muslimer om det er lov å høre på musikk eller ikke. En del sier ja og noen sier nei. Kanskje skriver jeg mer om denne debatten senere (uansett – hvordan man enn vrir og vender på det – er det neppe en trussel mot det norske samfunnet at noen mennesker velger å ikke høre på musikk!).
Men her skal det handle om noe litt annet.
————
Jeg har nemlig merket meg at noen av dem som mener at musikk ikke er lov – altså haram – bruker et spesielt type argument mot «musikk-tilhengerne».
– Dere er bare opptatt av å tilfredsstille kuffar. Snart sier dere at alkohol er tillatt også, leste jeg på en nettside.
Kuffar er flertall av kafir, altså vantro på arabisk. I seg selv betyr det ikke annet enn at en person ikke er muslim, men i praksis brukes det ofte i en viss nedsettende betydning. Ikke-muslim er et nøytralt ord, mens kafir/kuffar er mer negativt (akkurat slik ikke-kristen er nøytralt, mens vantro eller frafallen er mer negativt).
Til grunn for dette argumentet ligger en forestilling om at muslimer aldri bør etterligne kuffar, nesten uansett. Det har støtte i noen vers i koranen, som kan tolkes dithen at muslimer ikke bør ta etter ikke-muslimer. Mens andre vers kan tolkes annerledes.
På engelsk har denne tenkemåten fått et eget navn: «Not Invented Here». Dersom en idé kommer fra en gruppe eller person man konkurrerer med, kan man hvertfall ikke godta det! Hvis ikke-muslimer synes musikk er ok, kan en muslim hvertfall ikke høre på musikk. Hvis ikke-muslimer er for demokrati, kan man hvertfall ikke være for demokrati. Osv.
Eller: Hvis en kollega på jobben som man misliker kommer med en idé, må man for all del ikke være enig.
———–
Men det er ikke bare hos muslimer at Not Invented Here-syndromet finnes. I Norge ser vi for eksempel at FrP på relativt kort tid har gått fra å være det partiet i Norge som var minst opptatt av likestilling og feminisme, til nå å bruke det aktivt i retorikken sin. Det er vel ikke helt urimelig å anta at det er fordi de forstod at det var et retorisk våpen de kunne bruke i innvandringsdebatten?
Og Pål Espen Kapelrud har i en masteroppgave fra UiO dokumentert hvordan Vebjørn Selbekk og avisen Magazinet først forsvarte blasfemi-paragrafen da debatten gjaldt kristendommen – det skulle ikke «være fritt fram for å tråkke på menneskers tro og overbevisning». Men et par år senere, da karikatur-saken oppstod i Danmark, endret de oppfatning – nå gjaldt det islam.
(så skal det legges til at jeg synes Vebjørn Selbekk er en modig mann som jeg har stor respekt for!)
———–
Det Not Invented Here-tanken sier, enten det er muslimer eller kristne eller sekularister som står for den, er at vi ikke kan lære noe av de. Det muslimer gjør kan vi ikke-muslimer ikke lære noe av. Og det kuffar driver med må muslimer uansett holde seg unna. Eller?
Men dette er feil. Jeg har lært masse av de muslimene jeg har møtt. Og jeg håper at noen kan lære noe av meg også, selv om jeg er usikker på akkurat hva det skulle være;)
Dessuten: Muslimer og kuffar er vel ikke avgrensede grupper som står på hver sin side av skolegården, liksom, der alle er enige med hverandre? Jeg er for eksempel dundrende uenig med mange ikke-muslimer: Jeg er mot krigen i Afghanistan. Jeg er for en relativt konservativ samlivsmoral. Mm. Og like stor uenighet finnes blant muslimer.
————
Eller hva sier dere lesere? Kan dere kjenne igjen Not Invented Here-tenkningen fra deres eget liv?
april 16, 2010, kl. 11:51 |
Jeg har en grei livsfilosofi. Det er ikke jeg som tar etter andre, det er de som tar etter meg.
april 16, 2010, kl. 12:03 |
Usikker på hva du mener her. Betyr det at du har svaret på alt og at andre ikke kan ha rett i noe? At så lenge du er muslim, så gjør du alt riktig?
april 16, 2010, kl. 12:07 |
Nei nei, Yousef! Det er JEG som har det sånn! 😉
Jeg har rett og alle andre tar feil. Basta.
april 16, 2010, kl. 20:25 |
Tøysekopper! Dere vet jo det er meg som alltid har rett 🙂
-bortsett fra det…så synes jeg stort sett gode idêer er gode, og dårlige idêer er dårlige. Uavhengig av hvem de kommer fra…Det har tilogmed hendt jeg har vært enig med både Jensen og Hagen, selv om jeg i utgpkt synes det i seg selv er en dårlig idê 😉
april 16, 2010, kl. 20:40
Hehe 🙂 Minner meg om sitatet til filosofen Justin Martyr: «Alt sant som er sagt, av hvem det enn er sagt, tilhører oss kristne». 😉 Med den holdningen er det ihvertfall enklere å omfavne alle gode ideer, hvem det enn er sagt av.
april 17, 2010, kl. 09:28 |
Hva mener du med relativt konservativ samlivsform?
april 17, 2010, kl. 09:30 |
Rettelse.
SamlivsMORAL.
april 17, 2010, kl. 20:43 |
Nja, jeg er tilstrekkelig mørkemann til å mene at det beste for mennesker er å ha sex med bare én person gjennom hele livet. Så der bryter jeg med tidsånden:)
Samtidig har jeg respekt for at livet ikke alltid er ideelt, og at folk gjør erfaringer og lærer av det.
Men mitt viktigste anliggende er egentlig at man virkelig bør legge inn alt man kan på å holde sammen hvis man først har fått barn!
april 18, 2010, kl. 21:34
Ok. I så fall så er ikke du den eneste mørkemannen. 🙂
april 18, 2010, kl. 21:15 |
Minner meg om synspunktet «det er to meninger om alt, den jeg har, og den/de som er feil. Hva som er min mening kan alltid forandre seg, og situasjonen forblir den samme, min mening, og den/de som er feil»
april 20, 2010, kl. 07:54 |
”Kuffar er flertall av kafir, altså vantro på arabisk. I seg selv betyr det ikke annet enn at en person ikke er muslim…”
Beklager, men her er du unøyaktig, som dessverre en del muslimer også er. Ikke alle ikke-muslimer er kuffar. For at noen skal være en kafir trenger trenger en del betingelser være oppfylt, veldig kort (se også kildene nedenfor på engelsk):
1. å nekte for Allah’s godhet, å være utakknemlig;
2. å forkaste Tro, å nekte for Hans åpenbaringer;
3. å spotte Gud, tilskrive Allah begrensninger eller egenskaper for å fornedre eller nedsette;
4. handlingene (altså ovenforstående) er tilsiktet (‘deliberate’) og
5. valget er avgjort (‘definite’), personen kommer ikke mer til å endre meningen sin;
6. valget er basert på riktig kunnskap: kunnskap om islam, kunnskap om Allah etc. For har personen et feil(aktig) bilde, en feil oppfatning om Allah, om troen etc., men
samtidig et oppriktig ønske for å se og forstå sannheten, da ville Allah veilede ham/henne. Dette i motsetning en person som oppfyller alle disse krav (1. t/m 6) for veiledningen ville bli bortkastet.
Mye mer kan bli sagt om ordet kafir, f.eks. at det er en avledede form av KaFaRa og dermed dets betydning og implikasjoner.
”… men i praksis brukes det ofte i en viss nedsettende betydning.”
Dessverre stemmer dette. ’Dessverre’ fordi jeg mener at det ikke passer seg (adab) for en muslim å bruke dette ordet på en slik måte. Dessuten kan man spørre seg hvordan et vanlig menneske (muslim eller ikke) kan vite noe som jeg nevnte ved 4. t/m 6. Til slutt, hvis noen kaller en annen for en kafir da er en av disse en kafir; hvis den som uttalte seg hadde rett, da er den andre kafir-en, hvis h*n tok feil da er h*n selv (!) en kafir og skal dra rett til Helvete.(**)
Kilder:
1. t/m 3. The Holy Qur-’an, English translation of the meanings and commentary, Revised & Edited by The Presidency of Islamic Researches, IFTA, Call and Guidance;
-Ibid., Surah 2:88, note 93: “The root kafara has many shades of meaning. (1) To deny Allah’s goodness, to be ungrateful; (2) To reject Faith, deny his revelation; (3) To blaspheme, to ascribe some limitation or attribute to Allah which is derogatory to His nature. In a translation one shade or another must be put forward according to the context, but all are implied.”
4. t/m 6. ibid., Surah 2:06, note 30: “Kufr, Kafara, Kafir, and derivative forms of the word, imply a deliberate rejection of Faith as opposed to a mistaken idea of Allah or faith, which is not consistent with an earnest desire to see the truth. Where there is such desire, the Grace and Mercy of Allah gives guidance. But that guidance is not efficacious when it is deliberately rejected, and the possibility of rejection follows from the grant of free will. The consequence of the rejection is that spiritual faculties become dead or impervious to better influences.”
-Ibid., Surah 2:39, note 57: “As their rejection of faith was deliberate and definite, so the consequences must be a punishment of an abiding character.”
(**) Al-Adab Al-Mufrad, A code for everyday living: The example of the early muslims, Imam Bukhari, General editor: Iqbal Ahmad Azami, UK Islamic Academy, Leicester, 2005, no. 440; ‘Abdullah b. ‘Umar said: “The Messenger of Allah said, ‘When someone says to another, “Unbeliever,” then one of them is an unbeliever. If the one he says it to, is an unbeliever, he has spoken the truth. If that is not the case, then the one who said it has brought down disbelief on himself.” ’
Måtte Allah subhana wa ta’ala tilgi meg hvis jeg tar feil eller har misforstått.
april 20, 2010, kl. 11:11 |
Veldig bra Pakiza, og kanksje verdt å legge til at den leksikalske betydningen av ordet faktisk er en som skjuler, i denne betydningen de som skjuler sannheten(islam) for seg selv … og at muslimene bes i Koranen å gjøre kufr mot avgudsdyrkelse så ordet kafir brukes faktisk om muslimer og i Koranen.
september 7, 2010, kl. 13:08 |
[…] eller ikke-muslimer på arabisk). Jeg utfordret henne på dette, og lurte på om det betydde at alt ikke-muslimer drev med per def var […]
desember 18, 2010, kl. 13:43 |
[…] bak konferansen jeg er på, er svært forskjellig fra en tendens jeg har skrevet om tidligere: “Not invented here”-tenkningen. Det Not Invented Here-tanken sier, enten det er muslimer eller kristne eller sekularister som […]
oktober 20, 2012, kl. 14:02 |
En kristen mann sier: «Jeg vil dø for min tro». En muslimsk mann sier: «Jeg vil at DU skal dø for min tro». Da er det vel ikke noe å tenke på da vel, er det det da? Noen er modigere enn andre & andre er igjen bare feiginger. Døm selv den som tror eller den som tørr.
oktober 20, 2012, kl. 17:53 |
Takk for et spennende og nyansert svar, Regor! Fortsett det fine arbeidet 🙂
VÅKN OPP NASJONEN NORGE!1