– Islam dreier seg om hva jeg har i hjertet

Anbefaler i dag å lese en artikkel i Aftenposten fra noen dager tilbake. Den viser til forskning som sier at muslimer i Europa raskt blir sekularisert: De gjør religionen til en privatsak, på linje med mange andre europeere. Over halvparten av muslimene i Europa går aldri i moskeen, faktisk.

————

Folk som er kritiske til dette prosjektet hevder ofte at jeg er for naiv overfor muslimer, at jeg blir lurt, at jeg er offer for «taqiyya» osv. Men jeg tror at en større svakhet er at jeg nesten utelukkende har vært i aktivt religiøse miljøer. Så dersom målet er å gi en beskrivelse av muslimene som gruppe i Norge, så lykkes jeg ikke helt – fordi jeg primært kjenner dem som er religiøst praktiserende og aktive.

Flertallet er nemlig ikke så alt for religiøse av seg. Det kommer også fram i den eneste omfattende undersøkelsen vi så langt har om holdningene til norske muslimer.

————

Men noen «privatpraktiserende» muslimer har jeg møtt. Jeg husker for eksempel at jeg pratet med en norsk-pakistaner i starten av 20-årene. Jeg spurte ham om han var muslim.

– Ja, selvfølgelig er jeg muslim.

– Hva innebærer det for deg?

– Islam er i hjertet, ikke sant. Det er det alt dreier seg om. Ikke om jeg skal gjøre det eller det, eller om jeg håndhilser på jenter reller ikke. Alt det der er overfladisk. Men det dreier seg om å ha Gud i hjertet. Om å være god mot menneskene man har rundt seg.

———–

En del religiøst aktive muslimer ville nok riste på hodet av dette, og si at jo – reglene om rett og galt er en sentral del av islam.

Samme fenomen tror jeg vi kan se hos etnisk norske og kristne. En del religiøse nordmenn har en religiøs tro, men går sjelden i kirken, og er ikke opptatt av teologiske dogmer. Mange av dem kan si ting som at «Gud er i hjertet» og «de ytre tingene er ikke viktige» eller «Gud er den samme for alle».

Og en del mer religiøst aktive kristne vil riste på hodet av dette, og si at de kanskje ikke tar Bibelen på alvor.

Så også her er det kanskje likheter som går på tvers av religiøs tilhørighet?

———–

Forøvrig: Vi er alle sjokkerte over det som skjedde utenfor Gaza i går. Sender i dag en ekstra tanke til familiene til de døde, og til palestinerne i Gaza.

19 kommentar to “– Islam dreier seg om hva jeg har i hjertet”

  1. Heidi Says:

    Jeg ble trist da jeg leste artikkelen i Aftenposten. De virker som om de aller fleste religioner som fraktes til Vesten får det samme protestantiske preg som vår religiøsitet har. Selv de religionene som tradisjonelt har vært definert av praksis omdannes til å bli trosreligioner, og det er underfundig med tanke på at det innenfor deres opprinnelige kontekst, ofte blir meningsløst å spørre om hva de praktiserende «tror på». Islam havner selvfølgelig i en slags mellomposisjon her, ettersom den jo har trosartikler, men likevel har praksis vært fundamentalt.

    • muslimprosjektet Says:

      Spennende kommentar! Noen religionsvitere har definert det sentrale i religioner som jødedom og islam som «ortopraksi» heller enn «ortodoksi» – altså at det viktige er å handle riktig, heller enn tro riktig.

      Når det er sagt mener jeg vel at det finnes bra og dårlige sider ved alle former for religiøsitet (eller mangel på religiøsitet). Den europeiske privatreligiøsiteten har pluss, og minus. Samme gjelder for religiøs praksis med større tilstedeværelse i det sosiale rommet.

      • Konrad Says:

        Jeg kjenner flere som har blitt katolikker, og begrunner overgangen med at protestantismen er fargeløs, kjedelig og innadvendt – bedre med seremonier og konkret handling.

    • berbermaroc Says:

      Jeg kjente meg ikke helt igjen i den artikkelen. Et annet problem er at manglende oppmøte i moskeen tas som tegn på manglende religiøsitet.

      Min erfaring er at mens en del moskeer KAN være ganske tomme og dominert av første generasjons innvandrere, så er graden av religiøsitet hos unge ganske stor. De bare søker seg bort fra de etablerte miljøer som er preget av gammelkulturens tanker.

      Når moskeledelsen ikke fornyer seg og inkluderer de unge, så finner de unge seg andre miljøer. Det vi derfor ser, er at mange moskeer tiltrekker seg en stor del ungdommer, samtidig som mange ungdommer finner seg andre arenaer, som ikke-moskebaserte organisasjoner.

      • muslimprosjektet Says:

        Ja, delvis enig i det – jeg synes også jeg ser stor religiøsitet hos unge, på mange måter en «vekkelse».

        Samtidig: Husk at du også i stor grad henger i aktivt religiøse miljøer blant muslimer. Det er ikke derfor gitt at du ser hele bildet «utenfor» sirklene av religiøst aktive unge.

        Mener også at det sto i artikkelen at det skjer to bevegelser på samme tid:
        Delvis sekularisering (dvs. at troen blir gjort til en privatsak), dels en sterkere religiøst bevissthet hos mange.

        Ellers tror jeg du har helt rett i dine analyser av moskeer kontra andre muslimske fellesskap.

  2. Konrad Says:

    Henvisningen til taqiyya er jo stort sett bare en del av den generelle mistenkeligjøringen av muslimer, av «noen» endog tolket konspiratorisk.

  3. Heidi Says:

    Nå mente jeg ikke å si at det er bedre å vektlegge ritualer fremfor tro, og jeg er enig i at det er positive og negative sider ved begge deler. Jeg synes det er spennende at det i dag finnes retninger som representerer begge deler i de fleste religioner, fordi jeg tror det gir mulighet for nye perspektiver og gjensidig læring. Men jeg synes det er synd når mangfoldet forsvinner, slik det jo gjør når religioner av alle slag forventes å passe inn i den protestantiske modellen. Den rituelle religionen blir gjerne sett på som utdatert og uforenelig med det moderne samfunnet – særlig når det innebærer at ritualene ikke bare kan presses inn i den private sfære og «fritiden».

    • Pean Says:

      Protestantisk? Er ikke Spania, som artikkelen er fra, katolsk?

      • muslimprosjektet Says:

        Forskningen som blir omtalt i artikkelen var fra hele Europa! Men ja, Spania er katolsk.

      • Heidi Says:

        Her bruker jeg «protestantisk» som et begrep for å vise til skiftet i bevissthet fra ritual til tro, og ikke minst fra det kollektive til individet – slik protestantismen har virket innenfor kristendommen. Begrepet brukes også om tilsvarende endringer i andre religioner, eller endringer i samfunns syn på religion, slik protestantismen har preget det europeiske synet på religiøsitet – også i land der flertallet er katolsk.

  4. Spaceman Spiff Says:

    Hva er problemet om 90% har sluttet å praktisere islam fullt ut?? Det er vel ingen som sier at det er like mange som er like troende som de er i hjemlandet, selv om mye tyder på at en del blir mer religiøse når de kommer hit?

    Det er ikke problemet i det hele tatt. Problemet med islam er at det ikke trenger å være så mange. 10% som praktiserer islam fullt ut er mer enn nok til å skape problemer for ethvert samfunn. Dette er jo så gammel viten at Muhammed fikk det klort ned i koranen. Husker du verset 20 steadfast will overcome 200 eller noe slikt…?

  5. – Man må ikke tenke så bokstavelig « Muslimprosjektet Says:

    […] Da jeg leste denne kommentaren, og neste dag pratet med kjøpmannen, ble jeg igjen minnet på det jeg opplever som den store svakheten ved prosjektet mitt: At jeg primært har hengt i religiøse miljøer. Det vil si at jeg ikke får skildret alle dem som tenker på seg selv som muslimer, men som ikke praktiserer så alt for mye. […]

  6. dont let them blind you Says:

    hei!
    islam i praksis er frykt og frykt,frykt,frykt hele veien,frykt for gud frykt for djevler.
    derfor veleger mange å leve i fred uten å henge seg opp i slikt praktisering.
    mange muslimer går ekstremt dypt i islam og det med å be og følge kuranen og muhamed så opplever de at det begynner å spøke rundt dem.
    dessuten er det mye baksnakking i muslimske miljøer,rykter,skandaler,utestenging og for å ikke snakke om de voldelige straffene en kan få av familie og islamsk myndiget i muslimske land.
    lever du med islam må du leve for to verden,glemme den den verden du er lever i og tenke samtidig på at en bedre verden kan komme i bonus,men bounuset er bare nåde fra gud så du vet ikke kan hende du havner i helvete allikevel selv om du praktiserer islam.
    i kuranen så står det mye om frykt,straff og djevler noe som gav meg angst for livet,frykt og redsel,jeg mistet trygghetsfølelsen for godt av det.
    du føler deg som gal av å tro på det usynlige og av å vokte deg for djevler fordi det er det du lærer av islam.
    jeg synes så synes for de små barna som må praktisere denne religionen siden man kan få psykose av frykt av det man leser 9i kuranen og i hadith.
    de fleste hadith er brutalt skremmende og man vet ikke om de hadithene stemmer eller hvilken hadith man skal tro på.
    i hadith er det snakk om djevler og steining av folk og mm.
    noen hadith jeg har lest har ødelagt trygghetsfølelsen min og mye av det som står i kuranen.
    i islam er det mye som ikke er lov,ikke lov å høre på musikk,ikke lov til det ene og andre.
    kvinner og barn lider mye i islamsk miljø siden mannen er bossen og tyranen som styrer med dobbelt moral ufffff.
    jeg har vært muslim i 33 år nå,da jeg ble født fant jeg mine foreldre som muslimer de var ikke sterk troende men mor hadde sterk nok tro til å sende meg på en kuranskole.
    etterhvert fikk jeg sterkere og sterkere tro og da var det snakk om å praktisere troen,å gifte seg for allah,å spise halal,å lese kuranen og be og ramadan så hele pakken.
    men det endte med at mannen hadde bare lurt meg han giftet seg med meg for oppholdstillatelse men han løy at han giftet seg med meg for allah liksom,han bare stakk av med bossetingtillatelse og jeg ble alene med barna.
    den muslimske mora og faren min hater meg og alltid kritiserer meg fordi de vil bare bestemme alt og søskene er fiender,sladrete og arrogante
    det kjøttet som vi spiste var det halal merke på men ingen garanti for at det er halal allikevel siden det er mye lureri så vet du ikke om det er halal du spiser engang.
    araberne er ikke til å stole på uansett så hvorfor skal man stole på at islam er ekte?når arabere er løgnere, bedragere og arrogante.hos arabere er det alltid snakk om jødehat,og hat og hat og hat,de hater alleuansett og en araber bryr seg verken om gud eller noen,de bryr seg bare om penger,damer og luksus.når sjansen byr seg har de glemt allah.
    araberne blir mer styrt av hat og lyst en fra gud og kuranen.
    mange muslimer blir hjernevasket til å følge islam siden den er basert på frykt og den lover mye.helt fra vi er sm blir vi programmert til å ha respekt og tro på islam det er liksom en blind stolthet.
    alle de som praktiserer islam for mye og blir for opptat av det de blir ødelagt psykisk.
    et eksempel på frykt.pappaen til ibrahim var veldig redd da ibrahim knuste statuen hans som han tilbad den som gud,pappaen ble redd og sa hvorfor knuste du den han kan straffe oss hehe.osv.

  7. – Jeg ble mer religiøs da jeg kom hit « Muslimprosjektet Says:

    […] tilsvarer det som er det generelle mønsteret i Europa, i følge undersøkelser som jeg også har skrevet om før: muslimske innvandrere går mye i moskeen de første par årene, men mindre etter […]

Legg igjen en kommentar

