Blogging på sitt beste…

…er når jeg skriver noe, og umiddelbart får respons som gjør at jeg må tenke meg om, og kanskje må vurdere mine oppfatninger en gang til.

Slik det skjedde i den forrige bloggposten, der Linda og Beate poengterte overfor meg hvordan dette med at menn slenger kommentarer overfor kvinner er noe man finner i mange kulturer, slett ikke bare muslimske – blant annet i det kristne latin-Amerika.

Så jeg håper på fortsatt engasjement fra leserne:)

En fortsatt god dag til alle sammen!

22 kommentar to “Blogging på sitt beste…”

  1. RB Says:

    Var ikke poenget at man finner de i kvinnefiendtlige kulturer?
    Kulturer som baserer seg på gamle skikker og en noe forhistorisk væremåte?

    Og hva er det som får frem slike holdninger? Jo, gamle skikker, gamle skrifter og religion som ikke klarer å fornye seg!

    Muslimer og andre bruker sine oppslagsverk til det fulle for å fornye sine fordommer…
    Kristendommen gjorde også dette, men har til en viss grad klart å endre på mye av dette.

    • muslimprosjektet Says:

      Kan jo være ulike forklaringsmodeller. Men Latin-Amerika er da ikke akkurat en forhistorisk levning, er det?

      • Spaceman Spiff Says:

        Katolisismen er vel ikke akkurat det mest oppdaterte?? Likevel skal det sies at å være jente i latinamerika er nok noe ganske annet enn i et muslimsk land. Man må ta i betraktning at en blondine i visse strøk vil få mye oppmerksomhet. Som nevnt, prøv Italia. Men kommentarer kan være av forskellige karakterer og jeg vil bli overrasket om latinamerikanske land er like ille som historien jeg hørte fra Jordan… Og Jordan skal jo være et av de bedre landene?

        Jeg har prøvd å få deg til å revurdere din oppfattelse av de muslimske tekstene, men det ser ikke ut til at viljen er der.🙂 Derimot synes jeg du var kjapp til å gripe anledningen til å flytte fokuset over på andre land og kulturer.

      • muslimprosjektet Says:

        Meg bekjent dreide ikke dette seg om de muslimske tekstene, men om et helt konkret sosialt fenomen?😉
        Åja, forstod – du mener at jeg tar til meg kommentarer om kultur raskt men ikke om muslimske tekster. Hehe:) Joda, det er nok noe i det. Men det er jo fordi jeg er først og fremst er opptatt av å forstå muslimer i dag (som du vet), og mener at de islamske tekstene ikke nødvendigvis er det som forklarer aller mest av hvordan muslimer oppfører seg i dag. Men det har vi jo vært i gjennom før😉

      • Spaceman Spiff Says:

        Denne bør du ta deg 5 minutter til å se på. Hør godt etter på hva Robert Spencer sier. Dette med svinekjøtt f.eks veit jeg har blitt innført i en barnehage i nærheten her. Ingen får svinekjøtt i barnehagen fordi det er en håndfull muslimer som forlanger særordninger og det er for mye bry å ta hensyn til begge grupper.

        Flott, hva?

      • Konrad Says:

        Robert Spencer er en demagog.

    • Heidi Says:

      Innlegget ditt fikk meg til å tenke på dette bildet:
      http://www.orkinphoto.com/american_girl.php

  2. RB Says:

    En ting jeg lurer på er, hvor er alle muslimene når folk i Iran henges i profetens navn og med koranens velsignelse (ifølge overhodene) og 7 år gamle gutter skytes som spioner?

    Hører vi noengang muslimer som går ut i media for å fordømme den slags? Jeg hører det ihvertfall ikke, men nå har jeg Tinitus, så det kan være jeg hører dårlig…

    Men når en artist tar navnet Medina, når en tegner skal forklare hvorfor han tegner profeten deres og når de ikke får lov til å gå inn på en fest de ikke er innbedt, da kriger de og forbanner vesten og alt dets vesen…

    Er jeg dum som ikke skjønner dette?
    Jeg så en forklaring om at de ikke klarer å identfisere seg med dette, men når islam som religion er altoppslukende og 100% sant, så skjønner jeg ikke det heller…
    Kan noen forklare dette?

    • Konrad Says:

      Hvor mange katolikker går ut og tar avstand fra pedofile prester?

      Jeg er mann i min beste alder. Bør jeg derfor ta avstand fra Lommemannens handlinger?

      • RB Says:

        Nå har faktisk Paven gått ut å tatt avstand, så jeg vet ikke hva mere du vil ha…?

        Lommemannes handling kommer av en høyst privat handling som ikke bunner i noe annet enn et sykt sinn og veldig dårlige valg. Det kan ikke forklares med hverken kristendom eller det å være Nordmann generellt.

        Muslimer har en bok som de mener er skrevet av deres gud og som ikke bare er en retttesnor, men det ENESTE som skal telle i livet og de mener denne boken og dets ord er feilfrie, det stiller seg litt annerledes da vil? Alle disse handlingene til muslimer kan forklares med denne boken. Om da noen misforstår denne boken og dets ors, som en del påatår, så burde flere si i fra, ikke sant? Men det er det ingen som tør/vil.

        Men du var vel mere opptatt av å kveruelere litt?🙂

      • Konrad Says:

        Overhode ikke kverulering.

        Mitt poeng er at man kan ikke lage andre «regler» for muslimer. Du generaliserer voldsomt om muslimer og krever implisittt at enhver muslim skal ta ansvar for alt som på en eller måte har (eller kan ha) med islam å gjøre. Det er helt meningsløst.

        I USA blir abortleger utsatt for voldeligheter og sågar drept i guds navn. Bør jeg som kristen ta ansvar for det? Selvsagt ikke. For meg er det opplagt at det ikke har noe meg å gjøre. Hvorfor kan du ikke tilkjenne muslimer den samme logikken?

      • RB Says:

        Dersom jeg hadde vært medlem av samme menighet og ment at et de gjorde ikke kan stemme med den troen jeg har, ja da hadde jeg jammen sagt i fra! Og jeg hadde protestert høylydt når noen misbrukte min tro/religion!

        Man KAN lage andre regler for muslimer. Det er faktisk ingen andre som er så bastante i sin tro og det er ingen andre som tror at deres egen gud har ordrett nedtegnet sine ønsker og meninger!

        Og det er dette mange ikke skjønner…
        Jeg begynte å lese blogger for ikke så lenge siden og har blitt skremt av holdningen til enkelte. De angriper min tro og selvsagt protesterer jeg!

        Jeg vil at mine barn skal kunne gå i gaten å være redd for at de tilhører feil religion. Jeg vil at de skal kunne gifte seg med hvem de vil, uten at de trenger å se seg over skuldrene for å sjekke om familien er der med kniver og balltre, jeg vil at Norge skal være et land der man kan tro hva man vil, men at man også kan kritisere og bruke de regler dette landet er bygd opp av.

        Selvsagt må vi generallisere. Hvordan skal man ellers få diskutert dette? Selv om noen ikke føler seg truffet, så er hodningene gjengs for mange og det er disse holdningene vi må til livs. Akkurat som når noen sier at sosialister er sånn og sånn og at politikere er slik og slik, så er ikke alle slik nei, men det er det en viss allmenn sannhet i mye av det og da må det være mulig å ta tak i akkurat det!

        Jeg og du kan ikke diskutere meg og deg eller han, men må ta dette over en gruppe! Og tilfeldigvis så stemmer ofte en generallisering godt med virkeligheten!

      • Konrad Says:

        Nei nå vaser du godt. Kravet om egne regler for muslimer er meningsløst. Hvordan kan du holde enhver muslim (av ca 1 mrd i en rekke ulike land) ansvarlig for det et bestemt regime finner på eller det en bestemt ekstremist sier?

        Din påstand om at muslimer er særlig bastante er i seg selv en vill generalisering basert på noen blogger du har lest. Det holder ikke på en flekk, du lager bare sirkelresonnement.

        Du protesterer når muslimer angriper din tro, hva tror du da muslimer tenker om deg? Jeg vil nok tro at du fremstår som temmelig bastant.

      • RB Says:

        Når du ikke gidder å lese det jeg skriver, så gidder heller ikke jeg å diskutere med deg.

  3. Julia Says:

    Man finner flere eksempler på kulturer som hemmer kvinners bevegelsesfrihet i samfunnet men ingen som gir seg så ekstreme utslag som islam. I vest-europa kommer den store trusselen mot europeiske kvinners individuelle frihet så definitivt fra islam og det blir bortforklaring å snakke om latin amerika.

    Islam setter sterke knytninger mellom ærbarhet og kvinners bekledning. Resultatet av dette sier seg selv. Vi finner ekstreme utslag av dette i store deler av den muslimske verden der kvinner tvinges sosialt allerede fra tidlig alder inn i høy grad av tildekning. Ikke bare er dette uheldig for hvordan kvinners ærbarhet måles, men det bidrar også til en ekstrem seksualisering av selv de minste deler av kvinnekroppen. En naken kvinneskulder er problematisk i deler av verden. Enkelte steder er selv en kvinnes stemme problematisk…selv en kvinnes gange er problematisk. Det finnes land der en kvinne helst ikke skal løpe etter bussen fordi former kan ‘vugge på seg’. På islamske nettsteder her i norge diskuteres det om kvinner kan synge offentlig. Om sistnevnte er ekstreme utslag så er de likevel gode indikatorer på graden av kontroll over kvinner som islam inspirerer til.

    Resultatet her i vest-europa er, som flere jenter gir uttrykk for, svært uønsket oppmerksomhet fra en del gutter med kulturbakgrunn fra den muslimske verden. Det er heller uvanlig at jenter i de største byene IKKE har opplevd dette dessverre.

    • Konrad Says:

      Dette er bare løse påstander. Når et konservativ muslim sier noe rart og skrudd, blir vedkommende latterliggjort i VG og Dagbladet (og vedkommende blir fotefulgt til Koran-skolen i Saudi). Når en kristenkonservativ sur gammel dama sier noe skrudd og forstokket, da får hun statsstipend og Fritt Ords pris (jada hun heter Nina Karin Monsen).

      Trusselen mot kvinners frihet i Norge kommer dels fra ytre høyre (Frp ogslikt) og dels det sentral venstre (SV/Ap) med sin paternalistiske holdning.

      • Julia Says:

        Kvinners stilling i muslimske land er meget godt dokumentert i både FN’s store undersøkelse i kvinners kår verden rundt og av amnesty international og human rights watch.

        Å kalle det løse påstander å knytte islam og undertrykkelse av kvinner sammen blir fullstendig uforståelig.

        -Islam tillater menn å gifte seg med ikke-muslimske kvinner. Kvinner kan bare gifte seg med muslimske menn.

        -Islam tillater menn 4 koner under de rette forutsetningene, en kvinne kan bare ha en mann.

        -Islam gir menn dobbel arv i forhold til kvinner.

        -Islam tillater menn å lede begge kjønn i bønn…kvinner tillates ikke dette.

        -Islam tillegger mannen primærrolle som forsørger. En av mange mekanismer som selvfølgelig fører til at menn dominerer samfunnets offentlige rom. Andre eksempler er strenge kleskoder for kvinner og at deltakelse i moskeen på fredager bare er obligatorisk for menn. Dette er den viktigste årsaken til at kvinner er så dårlig representert i det offentlige rom i muslimske land…og at kvinner har så liten samfunnsmakt der.

        -Islam legger kvinnen under sin ektemanns autoritet/myndighet. Han har endog rett til å disiplinere henne via 3 steg om hun er ulydig.

        -Islam nekter kvinner bevegelsesfrihet. Lengre reiser må foretas sammen med en mannlig slektning. Dette på budet gjelder ikke menn.

        -I tillegg kommer et vell av nedsettende kommentarer i hadithlitteraturen (også bukhari og muslim) om kvinner. Alt fra å være seksuelt tilgjengelige for sine ektemenn til menns rett til sex med slavepiker, til nedsettende bemerkninger om kvinners intelligens, til ummenneskeliggjøring av kvinnelige krigsfanger, til kommentarer om at de fleste i helvete er kvinner etc etc.

        Islams tekster trykker kvinnen ned i bakken, og kvinners stilling i muslimske land kan bare være overraskende for folk som ikke har lest koranen eller hadither.

      • Konrad Says:

        OK, jeg tror ikke du tok poenget. I Norge har jo konservative muslimer null gjennomslag i offentligheten (selv om de kan være viktige i sitt snevre miljø som utgjør promiller av Norges befolkning), mens vi på norsk høyreside har Krf og Frp med 30-40 % av velgerne bak seg. Forstår du ikke at det forskjell i politisk makt? Trusselen mot kvinners, homofiles etc rettigheter kommer jo fra mainstream.

      • Julia Says:

        Jeg snakker nå nettopp selvfølgelig om mainstream islam…ikke om spesielt konservativ islam.

  4. Studnet Says:

    Hehe, godt spørsmål! Jeg tror det ligger noe i at vi ikke er så veldig flinke med selvkritikk. Må si jeg er enig med deg!

  5. Studnet Says:

    Beklager, glemte å svare under det RB sa!

Legg igjen en kommentar

