– Får ingen kommentarer slengt etter meg

Etter bloggposten om jenta som opplevde å få kommentarer slengt etter seg fikk jeg en del respons. Blant annet fikk jeg en mail fra en etnisk norsk jente som også bor her på Tøyen. Hun kjente seg over hodet ikke igjen i dette. Hun forteller at hun så og si aldri har fått kommentarer slengt etter seg, og at det gjerne har vært etnisk norske som har stått for det de gangene det har skjedd. Jeg fikk lov til gjengi den:

——–

«Jeg leste et av de siste innleggene dine hvor du forteller om samtalen du har hatt med ei etnisk norsk jente på Tøyen. Jeg føler i den sammenheng for å nevne at jeg også bor på Tøyen. Jeg har bodd her i flere år, og jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det du sier at hun opplever. Jeg får på ingen måte kommentarer slengt etter meg hver gang jeg går til t-banen, handler eller kommer hjem fra byen. Det har vel kanskje skjedd fem-seks ganger totalt i løpet av disse årene. Flertallet av gangene har det vært berusede norske menn fra Borggata Pub eller Bydelskroa som har vært ufine.

Jeg tror ikke at det hun opplever er gjengs på Tøyen. Jeg går på Tøyen i alt fra hettegenser og baggy bukser til skjørt og sandaler med utslått hår – får uansett ikke ufine kommenaterer slengt etter meg. Og for å ha det sagt; også jeg stortrives på Tøyen!🙂

Bare sånn for nyansenes skyld.»

———

Rett skal være rett!🙂

13 kommentar to “– Får ingen kommentarer slengt etter meg”

  1. Beate Says:

    Jeg har også bodd lenge på Grønalnd og Tøyen, og aldri fått kommentarer slengt etter meg. Men dette begynner å bli noen år siden nå, så jeg tenkte kanskje det hadde forandret seg. Jeg flyttet i 2002, og dengang hadde jeg heller aldri møtt noe moralpoliti av noe slag. Jeg tenkte kanskje ting hadde forandret seg veldig de siste årene. Men så har det kanskje ikke det allikevel?

    • muslimprosjektet Says:

      Nja, journalistikk er jo såkalt anekdotisk. Man møter én person som sier noe, og slår opp det. Man skriver om det ene huset som brenner, men ikke om alle husene som ikke brenner. For å få mer sikker kunnskap om noe er det derfor bedre å vende seg til kvalitetssikret samfunnsforskning. Selv om journalistikk jo kan si NOE, i det minste.

      Siden 2002 har vel Grønland og Tøyen heller fått flere etnisk norske, tror jeg, ved at sånne unge hvitinger som meg har flyttet inn og startet gentrifiseringsprosessen.

      Såvidt jeg vet finnes det ikke mye forskning på livet i oslo øst, i hvert fall ikke når det gjelder «moralpoliti» osv. Mitt perspektiv er dette: Ja, slike ting skjer – jenter kan bli kalt «horer» hvis de går i miniskjørt, homser kan få kommentarer slengt etter seg osv. Men dette er unntak. Og i ærlighetenes navn er det jo slett ikke bare fra nye landsmenn at slike kommentarer kommer? Jenta som sendte meg denne mailen forteller jo at de er de etnisk norske mennene på puben i gata som har slengt kommentarer.

      Det som det derimot ikke er tvil om er at det er mye sosialt press innad i minoritetsgruppene, som spesielt går ut over kvinner. Dette presset er ofte usynlig i gatebildet, og handler ikke om steinkasting, kommentarslenging osv. Men det er det ikke like mye fokus på i offentligheten, fordi det ikke påvirker hvite norske opinionsmakere..

      • Sten Norlander Says:

        Er det greit å bruke ordet «svarting» Olav? Jeg spør fordi du bruker den motsatte hufarvebetegnelsen om deg selv, nemlig «hviting».

        Er dette begreper du anerkjenner?

      • muslimprosjektet Says:

        En gyllen regel er at man kan bruke de begrepene man vil om seg selv, men skal være forsiktig med å bruke kallenavn om andre. En del afroamerikanere kan gjerne omtale seg selv eller andre afroamerikanere som «nigger», men vil bli opprørt hvis hvite gjør det.

        Jeg vet ikke om jeg hadde likt det hvis en innvandrer hadde hvest «din hviting» mot meg, og ment det som et skjellsord. Men når jeg sier det om meg selv så er det jo en viss ironi i det.

        Greit svar?

      • Sten Norlander Says:

        Det er et slags svar. Jeg er ikke enig i at det er greit å benytte uttrykkene uansett hvem som bruker det. Både «svarting» og «hviting» er tilsvining av ordskiftet og bør ikke brukes, heller ikke om egen gruppe. I alle fall om intensjonen er en høvisk debatt.

        Det samme er forsåvidt også tilfelle med det nedsettende uttrykket «blendahvit» og den håpløse «norsking»-konstruksjonen fra Hylland Eriksen.

      • Sten Norlander Says:

        Et annet og langt viktigere poeng er at jeg og mange med meg, vil ha oss frabedt å bli kategorisert ut fra hudfarge. Da er nasjonalitet langt å foretrekke. Jeg er en etnisk norsk europeer. Hvit, med de konnotasjonene det begrepet har, er jeg ikke og det vil jeg heller ikke være.

    • Konrad Says:

      Journalistikk er anekdotisk, det er sikkert. Hva en enkelt person har opplevd er ikke sannheten om alt mulig (selv om det er sant for den aktuelle personen). Man kan ikke generalisere fra ett tilfelle, som jo kan være et beklagelig unntak like godt som en hovedregelen. At ulike personer har ulike erfaringer tyder jo på at dette ikke er så gjennomgripende som noen vil ha det til.

  2. selwo Says:

    Hvorfor dette ekstreme fokuset på «miniskjørt» som selve symbolet på all umoral fra kvinner? Virker som om språket til mange ikke har endret seg siden 1960-tallet. Bestandig når man skal trekke frem umoral fra kvinner, så er det miniskjørtet som trekkes frem. På tide å oppdatere språkbruken litt?

  3. Spaceman Spiff Says:

    Kanskje dama er mindre pen…?

  4. Emaan Says:

    Salaam🙂 Jeg har slettet bloggen «Drømmenes Blomst», så du kan godt fjerne den fra listen din hvis du vil.

  5. Øyvind Says:

    Jeg har aldri sett noen komme med ufine kommentarer mot kvinner på Grønland, og jeg har bodd der noen år.

    Det jeg opplevde, og som for meg innledet til et meget dårlig forhold til islam, var nedsettende snakk om norske jenter mellom unge mannlige innvandrere. Hore-ordet forekom svært ofte, sammen med mye banning, og generellt aggresive holdninger.

    Men dette ble aldri tatt ut mot noen kvinne, og jeg kan aldri si jeg har sett noen muslim gjøre noe slikt mot en kvinne. Jeg opplevde det som veldig betryggende at innvandrerfamilier ofte var ute på kveldsturer i tøyengata. Koselig rett og slett.

Legg igjen en kommentar

