– Får stygge blikk når jeg bestiller gris

Jeg skriver en post til om samme tematikk som den forrige bloggposten.

Jeg traff for en stund siden en voksen muslimsk dame. Hun trodde på Gud, men regnet seg som en relativt sekulær muslim, drakk gjerne alkohol for eksempel – hun hadde en individualistisk, privat tro, langt på vei på samme måte som mange nordmenn tror på Gud (man gjør det, men prater ikke høyt om det!).

I kafeteriaen i bedriften der hun jobbet var det ofte muslimer som sto og serverte. Antagelig visste de at hun hadde muslimsk bakgrunn. For dersom hun bestilte noe som inneholdt svin, følte hun at hun fikk svært stygge blikk.

– Bare et par ganger har de kommentert det åpent. Men de ser alltid veldig stygt på meg. Jeg merker det bare, at de virkelig ikke liker dette.

——–

Min erfaring er at svin er noe som er svært tabu blant mange muslimer, enda mer enn andre ting som også regnes som haram (forbudt), som for eksempel alkohol. Det er derfor ikke så rart at en troende muslim vil reagere på å servere svin til en annen muslim.

Samtidig er dette også et uttrykk for den spenningen jeg skrev om i forrige bloggpost. Denne muslimske damen var relativt norskifisert, og ønsket som mange andre nordmenn å ikke oppleve noe moralpoliti på jobben. Hun ville velge selv, uten å få negative reaksjoner for det.

——–

Men jeg lurer på en ting: Er dette bare baksiden av det å ha idealer, hvilke de nå er? I dag har for eksempel toleranse for homofili blitt et viktig ideal for mange mennesker i det urbane Oslo. Hvordan ville det vært hvis man reiste seg på en debatt på Litteraturhuset og sa at man mente at homofili var galt? Jeg tror man ville få ganske mange stygge blikk da også.

Men det er nok likevel en utfordring for de av oss som tror sterkt på noe, at vi klarer å vise respekt for folk som velger eller tror annerledes – enten det er muslimer eller ikke-muslimer (selv om vi ikke trenger tenke at de velger rett). Er dere enige?

32 kommentar to “– Får stygge blikk når jeg bestiller gris”

  1. Beate Says:

    Hm. Det som slår meg mest her er vel egentlig at om «moralpolitiet» består av at man «føler» at folk ser stygt på en eller misliker det en gjør, så er ikke problemet stort.

    Når jeg kaster på gåseøyne, så er det også fordi jeg fra egen erfaring på Tøyen og fra andre miljøer i Oslo der folk opprinnelig er fra andre steder enn Oslo (nå snakker jeg egentlig om afrikanere, og vestlendinger) opplever at folk er mer fiendtlig stilt enn de er. De tolker oppførsel, kommentarer og blikk oftere negativt enn det de er ment.

    Men om det så er negativt ment, og gjort så mener jeg allikevel at slike ting må man finne seg i. Det finnes folk rundt oss som ikke liker hvem vi er og hva vi står for, enten det er religiøse, politiske eller klesvalg. Så lenge det holder seg på et nivå med blikk mener jeg at problemet er mer eller mindre ikke-eksisterende. Ubehagelig, ja det kan det være. Men moralpoliti? Forsøk på å få folk til å forandre seg? Nei, det er jeg ikke med på.

    • muslimprosjektet Says:

      Gode poenger der, Beate.
      Helt enig at man må godta at folk ikke liker alt man gjør.

      Samtidig: Hvis det er konstant negativitet, lenge – går det ikke an å påpeke det? Og selv om folk kan være oversensitive, så kan det jo være noe i det. Afrikanere leser rasisme inn i mye og mangt, men det er jo fordi de tross alt møter mye rasisme?

      • klikk Says:

        «Afrikanere leser rasisme inn i mye og mangt, men det er jo fordi de tross alt møter mye rasisme?»

        Det kan jo like gjerne være fordi de selv har fordommer om hvite/nordmenn som rasister og ondskapsfulle som er ute etter å «ta» dem.

        Hvis man har som utgangsposisjon at man er et offer, og at det er de hvite eller de vestlige som er undertrykkere, så føler man at det er legitimt og riktig å «forsvare seg».

        Det er den samme tankegangen som mange muslimer har overfor jøder.

        Svært mange afrikanere reagerer helt annerledes om en svart person sier akkurat det samme til dem. Da leser de ikke noe rasisme i det.

        Jeg tror nok mange som kommer til Norge er svært trangsynte og fordomsfulle.

      • Beate Says:

        Jo, man kan påpeke det, og også forsøke å gjøre noe med det. Og jeg mener overhode ikke at alt er oversensitivitet. Jeg er ikke enig i det klikk sier under her at det handler om at man har som utgangspunkt at man er offer. Som hvit, etninsk nordmann får jeg jo også høre hvordan folk _blir_ trakassert og snakket om.

        Så ja, jeg tenker at du har rett, mye handler om at man møter en god del fiendsskap også, og det skremmer meg. Jeg tror samfunnet vårt fungerer så godt som det gjør på grunn av tillit og en opplevelse av å høre til og derfor tar man ansvar. Alt som er med på å bygge opp under usikkerhet og mistillit opplever jeg som nedbrytende.

        Det betyr ikke at jeg mener vi skal overse problemer og konflikter. Men man må gjøre det på en real måte, la alle komme til ordet og lytte tilhverandre. Ikke ta ting opp i verste mening og mistro det som blir sagt.

      • Spaceman Spiff Says:

        Beate,

        Kanskje blir en del pratet om fordi det rett og slett er noe å prate om?

        Seinest i går leste jeg en liten stripe i en avis der noen var litt lei av at somaliere brukte vinduene som søppelsjakt og spilte ekte jalla-musikk mens jordfestelsen pågikk på kirkegården på andre siden av steinjerdet.

        Og sannelig, Beate… Mange av de som kommer til landet trenger kort og godt litt oppdragelse om hvordan man oppfører seg i et sivilisert land. Det har altså ikke noe med rasisme å gjøre, men rett og slett enkle fakta som vi må forholde oss til. Som jeg har nevnt til Olav og mange andre her, så bør du prøve å observere et asylmottak på nært hold. Jeg har så mange inntrykk derfra, men jeg vil ikke viderebringe det av hensyn til mottaket og dets ansatte. Mye av det har jeg sett med egne øyne, så det er ikke bare morsomme røverhistorier. Men for å sette det litt i perspektiv: Når politiet i Nigeria forfølger en biltyv inn i et smug og blir overrasket av at de kun finner en geit der, og ser at det ikke er noen måter de anser som sannsynlige fluktveier, så arresterer de geita fordi de tror biltyven har forvandlet seg…. Vel… Dette er et ekstremt tilfelle, men langt fra enestående. Tenk litt over det… Er det rart vi prater litt om dem? Det trenger ikke være at de er mindreverdige av den grunn.

      • Beate Says:

        Spiff, selvfølgelig finnes det ting det er naturlig å snakke om, enten det gjelder hvite, svarte, brune eller røde eller rommenn.

        Men når jeg sier at jeg overhører trakassering og ser at folk blir snakket om på stygge måter, så handler det om andre ting enn dette.

        Som når jeg står på et busstopp og det går en afrikansk kvinne på andre siden av veien og de to damene som står ved siden av meg kommer med høylytte kommentarer om hvor stygg hun er som er svart i huden. Når jeg jobber som hjemmehjelp og mye av tiden går med til å høre på at en av de jeg jobber for skjeller ut alle svarte.

      • Spaceman Spiff Says:

        Vel, Beate. For å ta det første eksempelet først, så har jeg i alle mine år knapt hørt noe så direkte, og det til tross for at jeg omgås en overvekt av folk som er sterkt negativ til dagens innvandring. At det forekommer? Ja, det gjør det nok, men jeg tror det er VELDIG langt mellom dem. Holdningen er forsåvidt grei nok, i den forstand at det er greit nok å mene at noen ikke er særlig pene, men det er godt noe man kan holde for seg selv. Jeg tror faktisk vi i perioden 2000-2005 har hatt et historisk lavt nivå på rasisme. Det gikk jo så langt at Anti Rasistisk Senter nesten gikk tom for kampsaker og fant på orginale ting som at «det er en rasist i oss alle»-påstander. I den siste tiden tror jeg det muligens slike holdninger har fått litt mer albuerom fordi legitim kritikk av innvandringen generelt og islam spesielt blir mer og mer stuereint og i kjølvannet har andre prøvd å stikke frem nesa. Likevel mener jeg vel strengt tatt holdningen er legitim, i den forstand at det er ens personlige mening og at dette kanskje er mer et spørsmål om folkeskikk hvis de begynner å ytre seg høylytt. Damer har tross alt en tradisjon for å rakke ned på hverandre….?

        Når det gjelder en tilværelse som hjemmehjelp, så har jeg aldri prøvd, men pensjonister er nok ikke de som er de første til å holde kjeft om hva de mener.

  2. klikk Says:

    Beate:

    Og får du som hvit, norsk nordmann høre hvordan nordmenn blir omtalt?

    Jeg tror nordmenn er blant de mest naive og minst fordomsfulle i verden. Vi har stor tillitt til hverandre og mener at man kan stole på folk flest. De aller fleste andre land så mener folk at man ikke kan stole på folk flest.

    Så vi ser allerede kraftig slitasje på sammenhengskraften i det norske samfunnet. Samfunnslimet blir stadig svakere.

    • Spaceman Spiff Says:

      Det tror jeg du har rett i, Klikk.

      Det å kunne stole på folk har vært en stor fordel i Norge og Skandinavia, men dette er noe som forvitrer om dagen.

    • Beate Says:

      Klikk, nei, jeg hører ikke hvordan nordmenn blir omtalt uten at det er nordmenn til stede – det sier seg selv.

      Jeg antar at det er omtrent på samme måten som nordmenn omtaler ikke-nordmenn. Noen slenger dritt, tolker alt vi sier og gjør i verste mening, ser alt det dårlige vi gjør og generaliserer utfra det.

      Jeg tror ikke vi nordmenn er mer eller mindre naive enn andre. Men noen av oss mener at positive og negative trekk er forholdsvis jevnt fordel utover verden.

      • klikk Says:

        Jeg tror du som nordmann bekrefter det jeg sier med det siste avsnittet ditt. Du er naiv som tror det du tror der. Du er vant til at andre er stort sett like som deg og dine. Det er ironisk at nordmenn føler at de er fordomsfulle, ja kanskje til og med rasister, når de ikke stoler like mye på russere som på nordmenn, når russere selv ikke stoler på andre russere!

        Nordmenn er vant til å omgås med nordmenn og har gjennom erfaring lært at man kan stole på hverandre. Slik har det bygget seg opp en usynlig tillitt mellom folk. Det er definitivt ikke tilfelle i andre kulturer.

      • Spaceman Spiff Says:

        Dette er da godt dokumentert. Og årsaken til det er visstnok at vi har hatt en homogen befolkning. Derfor forsvinner også limet i samfunnet når man begynner å blande inn (for mye) av fremmede kulturer.

      • Beate Says:

        @klikk

        Du lager stråmenn her. Både om hva jeg tenker, tror og hvilke erfaringer jeg har.

        Jeg tror positive og negative trekk er jevnt fordelt – men jeg tror at forskjellige miljøer og situasjoner skaper forskjellige handlinger. Når rumenske kriminelle herjer i Norge, og norske kriminelle ikke herjer i Rumenia så er ikke grunnen at folk i rumenia har en medfødt lyst til å være kriminielle i andre land.

        Om du vanket blant russisk mafia, så ville jeg ikke stole mer på deg enn de andre der, selv om du var norsk.

        @Spiff

        Jeg er ikke sikker på hva du mener er godt dokumentert? At vi har mer tillit til hverandre? Ja, helt klart. Vi har klart å bygge opp et samfunn basert på stor grad av tillit til hverandre og til systemet. Det er jeg utrolig stolt over, glad for og det kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å beholde.

        Ja, jeg er også enig i at et av de viktige limene er at vi har vært forholdsvis homogene. Selv folk som står langt fra hverandre politisk deler andre interesser eller knutepunkter som binder oss sammen. Det samme med religion, sosiale klasser og demografiske forskjeller.

        Jeg er også enig i at dette er vanskeligere når vi får inn grupper i samfunnet som vi har felles slike knutepunker med. Vanskeligere, men ikke umulig. Vi har hatt styggere konflikter før i Norge de siste 100 årene enn det vi har hatt så langt med innvandrere fra andre land.

        Det jeg ikke helt kan skjønne er hva som er konstruktivt i å akke og oie seg over alt som er fremmed og farlig. Det er med på å bygge ned den tilliten, og derfor fjerne den viktigste delen av limet vi har i samfunnet vårt. På meg virker det rart at de som er mest opptatt av problemene rundt invandring er de som ser ut til å jobbe mest for å få det til å gå

      • Beate Says:

        i stykker.

        Utfra hva _jeg_tenker er med på å gjøre integrasjonen bedre eller dårligere. Jeg skjønner jo at andre er veldig uenige med meg i hvordan vi best kan få integrasjonsprosessen til å gå bra. Men jeg er i alle fall glad for at vi deler det viktigste – ønsket om at samfunnet skal fortsette å gå så bra som det har gjort til nå.

      • Spaceman Spiff Says:

        Beate, for store deler av innvandrergruppene, så ER det ikke integrasjon. Å tro at kritikk mot innvandrere gjør dem mindre integrerte tyder bare på at de neppe vil finne sin plass i Norge uansett. Dette er et land hvor man har lov til å kritisere. Saklig, ja, og selv om kritikken av islam f.eks kan virke vel skarp for mange, så har det en sammenheng med at det er kjernen i de fleste aspekter av integreringsproblemer her i landet. Islam er en større hindring, etter min mening, enn mesteparten av det andre som innvandringen fører med seg. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor all kritikk på død og liv skal være så konstruktiv når ideologien som man kritiserer for det meste er destruktiv. Det er grenser for hva slags ideologier man kan gjøre til et positivt bidrag.

        For øvrig har jeg vel antydet før her at integrering ikke på langt nær er nok. Det at noen har en jobb er jo langt på vei kriteriet for å være integrert, men det er bare begynnelsen i mine øyne. Jeg mener integrering er et blindspor som vil koste oss svindyrt og allerede har gjort det.

      • Spaceman Spiff Says:

        Det vil si… Integrering er et blindspor som kommer til å bli svindyrt, og vi bør heller arbeide for å assimilere de som kommer. Det har vi igjen for på lang sikt.

      • berbermaroc Says:

        Hvordan assimilerer man rent praktisk?

      • klikk Says:

        Beate: Ingen har snakket om at noe er medfødt. Det er en stråmann. Men det er reelle kulturelle forskjeller som er enorme. Og de forsvinner ikke bare man spaserer over grensa til Norge. I Norge opplever innvandrere en langt større tillitt mellom mennesker enn det de er vant til fra hjemlandet. Noe av den største forskjellen når innvandrere drar tilbake til hjemlandet er hvor lite ærlige folk er sammenliknet med situasjonen i Norge. Selv om man bare drar til Italia eller Hellas så er det enorme forskjeller. Om italienere ikke stoler på hverandre, hvorfor skal nordmenn stole på italienere? Fordi nordmenn er vant til å omgås nordmenn og stole på dem.

        Det tar svært lang tid å bygge opp en slik grad av tillitt som man har blant nordmenn men svært liten tid å bryte det ned. Når stadig flere ser at man kan utnytte nordmenns tillitt, ja så brytes den gradvis ned.

      • Spaceman Spiff Says:

        Hvordan integrerer man rent praksis? Assimilering har gått av seg selv i århundrer, men det var før man begynte å importere folk som det ikke er mulig å integrere, langt mindre assimilere.

        Så for å gjøre dette i praksis, så er det bare å starte med å avvise islamske trossamfunn her i landet slik at de muslimene som blir her er de «sekulære muslimene» som har sendt denne barbariske ideologien hjem dit den hører hjemme.

      • berbermaroc Says:

        Snakker vi om forbud mot å bekjenne seg til Islam, eller holder med forbud mot trossamfunn? Kanskje også forby islamsk praksis?

      • Spaceman Spiff Says:

        Beate, Ang. medfødt, så synes jeg ikke vi skal lage en lang diskusjon ut av det, men Harald Eia har ganske tydelig fått frem at det finnes en hel rekke temaer som er politisk ukorrekte å ta opp, som blant annet medfødte egenskaper osv. Jeg synes det er litt ubehagelig selv om jeg av prinsipp prøver å hoppe ut i det meste som er politisk ukorrekt, men det for å ikke rote for mye i dette, så bør du også være klar over at det absolutt er forskjeller som tyder på medfødte egenskaper og at disse varierer med opprinnelsessted. Det er helt åpenbare fysiske forskjeller på mennesker basert på opprinnelsessted, så hvorfor skulle det stoppe ved halsen eller mer korrekt før hjernen? Likevel er nok spørsmålet om tillitt i samfunnet en kulturell sak, som utviskes kraftig når andre kulturer kræsjer totalt.

      • Spaceman Spiff Says:

        For det første… Islam er ingen religion, men en ideologi. så med det utgangspunktet bør den forbys i organiserte former. Tankekontroll er jeg ingen tilhenger av, men det er reint praktiske årsaker. Det er vanskelig å gjennomføre. Mange land forbyr nazismen, så hva er egentlig forskjellen bortsett fra at Muhammed rota inn noe greier om «Gud å sånt»?

        Vi har allerede en paragraf som burde ramme islam, og det er «den berømte rasismeparagrafen».

        Så som du sikkert forstår, jeg forrakter totalt de verdier Muhammed sto for. På alle måter!

      • muslimprosjektet Says:

        Spaceman, ønsker du virkelig å forby islam i «organiserte former»? Det trodde jeg ikke. Så tydelig har du ikke vært før.

      • berbermaroc Says:

        Greit å vite hvor vi har hverandre. Spesielt greit å vite hvor lite realistisk du er i dine mål.

      • Spaceman Spiff Says:

        BerberMaroc,

        Vel, du får vente å se. Misnøyen med «MultiKulturen(TM)», og islam i sær, er i ferd med å boble over. Om jeg får det eksakt slik jeg vil eller ikke, er ikke det overordnede. Det viktigste er at islam blir marginalisert som andre volds og rasistideologier blir.

        Olav,

        Jo, jeg har nok vært ganske klar på det veldig lenge, men du har ikke spurt. Men igjen, jeg vil ikke ha noen form for tankekontroll, så hva hver og en tror og mener er en ting jeg ikke mener noen skal legge seg bort i, men det første som bør
        gjøres er å stoppe den organiserte utøvelsen. Det er moskèene som er rekrutteringsanstalter og bedriver ideologisk indoktrinering. Du bør vel egentlig ikke være så veldig overrasket over dette, for mitt inntrykk er at det er så mange som vil ha islam dit pepper’n gror… Eller mer korrekt, der ingenting gror, at det nok begynner å bli en betydelig andel som mener dette. Hvorfor kan ikke Norge være en islamfri sone (Ikke muslimfri) når Saudi Arabia er, i tråd med Muhammeds lære, er praktisk talt kristenfri. Hvor mange kirkespir får man lov til å reise i muslimske land (og ikke minst ha i fred…. I Kosovo har det blitt brent et stort antall kirker, klostre og liknende etter at det ble «selvstendig»)

        Kristne får ikke sette sin fot i Mecca og Medina. Hvorfor i all verden er det da så galt at jeg vil ha landet fritt for moskèer?

      • Michael T. Worku Says:

        «Hvorfor kan ikke Norge være en islamfri sone (Ikke muslimfri) når Saudi Arabia er, i tråd med Muhammeds lære, er praktisk talt kristenfri. Hvor mange kirkespir får man lov til å reise i muslimske land (og ikke minst ha i fred…. I Kosovo har det blitt brent et stort antall kirker, klostre og liknende etter at det ble “selvstendig”)

        Kristne får ikke sette sin fot i Mecca og Medina. Hvorfor i all verden er det da så galt at jeg vil ha landet fritt for moskèer?»

        Hvorfor i all verden argumenterer du for at vi skal forby islam på bakgrunn av at noen land forbyr kristendommen? Mitt inntrykk var at du var imot slike brudd på menneskerettighetene? Er ikke det en av grunnene til at du kritiserer islam? Hvorfor bruker du da plutselig noen av de mest kritikkverdige forholdene (som jeg antar du er sterkt imot) som rettferdiggjøring for å gjøre det samme her?

        Er det riktig å forby moskeer fordi andre land forbyr kirker? Er en handling etisk riktig bare fordi meningsmotstandere også gjør det?

  3. Tor Says:

    «Men det er nok likevel en utfordring for de av oss som tror sterkt på noe, at vi klarer å vise respekt for folk som velger eller tror annerledes – enten det er muslimer eller ikke-muslimer (selv om vi ikke trenger tenke at de velger rett). Er dere enige?»

    Edvart Current synes ihvertfall det: http://www.youtube.com/user/EdwardCurrent#p/search/0/M0Alhhe-JA8

    • RB Says:

      He he, alle fortjener respekt for troen deres ja… 🙂

    • muslimprosjektet Says:

      Hehe:) Morsomt!

      Bare en kommentar: Det er en forskjell på å vise respekt for FOLK – og å være enig i meninger, eller å godta politiske krav osv. Respekt trenger ikke bety at man er ukritisk!

      (men også her er det grenser – vet ikke om jeg trenger å vise respekt til Tore Tvedt, for eksempel)

      • Tor Says:

        «Det er en forskjell på å vise respekt for FOLK – og å være enig i meninger, eller å godta politiske krav osv.»

        Veldig sant det.

  4. Harald Fleischer Says:

    I henhold til Tanach, Bibelen og Koranen er gris noe svineri. Selv får jeg ofte stygge blikk når jeg bestiller høne på Kaffistova.

    3 Du må ikke spise noe som Herren avskyr. 4 Dette er de dyrene dere kan spise: okse, sau og geit, 5 hjort, gasell, dådyr, steinbukk, antilope, villokse og villgeit. 6 Alle dyr som har klover, klover som er kløvd helt igjennom, og som tygger drøv, dem kan dere spise. 7 Blant drøvtyggere og dyr med klover som er kløvd helt igjennom, er det bare disse dere ikke må spise: kamelen, haren og fjellgrevlingen, for de tygger nok drøv, men har ikke klover; dem skal dere holde for urene. 8 Likedan svinet, for det har klover, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. Kjøttet av disse dyr skal dere ikke spise, og når de er døde, må dere ikke røre ved dem. (1. Mos. 14, 3-8)

    • Spaceman Spiff Says:

      Dette er jo noe blant annet adventister praktiserer, men forskjellen ligger ikke på hva de spiser selv, men om de klarer å innfinne seg med at andre spiser det.

Legg igjen en kommentar

