Og så: Noe helt annet (exit Ghana og Argentina)

..de siste dagene har jeg begynt på ferien, og dessuten primært tenkt på fotball. Jeg har prøvd å finne på en unnskyldning for å kunne blogge om VM her, og tenkt på om  jeg på noen måte kan linke det opp mot muslimer.

Men jeg har ikke kommet på noe.

Bare dette: Mitt inntrykk er at de fleste muslimene jeg har i min bekjentskapskrets i likhet med meg har heid på Ghana og Argentina, og i likhet med meg har håpt at det ikke blir en ren europeisk finale.

Kanskje er det ut fra sympati med den ikke-vestlige delen av verden, jeg vet ikke?

——–

Trist er det uansett. Diego, Diego, hvordan kunne det ende slik?

God lørdagskveld alle sammen!

17 kommentar to “Og så: Noe helt annet (exit Ghana og Argentina)”

  1. Spaceman Spiff Says:

    Jasså… Er det ingen lag fra muslimske land i sluttspillet du kan heie på??

    Hmmm.. Hva kan den dårlige utellingen komme av? Rasisme kanskje?

  2. Svein Says:

    Spreke unge tyskere mot artistiske latinere – ja, her bør man trå forsiktig i kommentarfeltet! 🙂

  3. jilmavi Says:

    Kanskje. Men eg trur fotball er fotball og at folk ikkje nødvendigvis tenkjer storpolitikk eller vesten vs resten når det kjem til VM. Dei tre mest populære VM-laga i Syria er forresten Tyskland, Brasil og Argentina. Kanskje for di spesielt dei latinamerikanske landa har mange innbyggjarar av syrisk og libanesisk opphav? Eller kanskje for di dei er sterke lag. Ikkje veit eg.

  4. Kamelryttersken Says:

    Både palestinerne og israelerne heier på Argentina, så det hender vel at religionen er sterkere enn opptuktelsen?
    http://www.frie-ytringer.com/2010/07/03/israelere-og-palestinere-heier-pa-argentina/
    http://www.nihk.org/2010/07/02/israelere-og-palestinere-heier-pa-brasil-og-argentina/

  5. capercaillie Says:

    Du har «håpt at det ikke blir en ren europeisk finale», noe du begrunner med «sympati med den ikke-vestlige delen av verden».

    Hva i all verden slags tankegang er det som ligger bak dette??

    Det må være en kombinasjon av ideologisk korrekthet, relativisme, selvforakt, påtatt arvesynd, apologetisme og det ene og det andre. Rasjonelt og logisk er det langt unna, iallefall.

    Det er snakk om FOTBALL, Olav: SPORT. Hva i all verden har dette med hva slags nasjonalitet, kultur, etnisitet, religion eller hva nåenn slags bakgrunn personene som spiller tilhører?!

    Nå har jeg riktignok hørt argumenter som at «Norge stemte nei til EU i 94 fordi vi vant så mange gullmedaljer på Lillehammer, og dermed trodde vi var best i verden og ikke trengte EU», men hva er det du håper skal bli oppnådd om VM-finalen ikke ble «rent europeisk»? Skal vi europeere da ta inn over oss at «vi» ikke alltid er best i verden? Jekke oss ned litt, kanskje?

    Og hvem er «vi» egentlig når det er snakk om best i fotball-VM? Spiller noen av dere i fotball-VM? Er det noen her på landslaget? 2. div?

    Nei, det er nok heller snakk om at det er noen helt andre personer som gjør en god jobb, og som «vi» tar æren for. De fleste av oss sitter bare med rompa velplassert i sofaen og gjør ikke en døyt.

    Dette blir sprøyt og meget avslørende (og ikke minst skuffende) i forhold til hele «muslimprosjektet» ditt.

    • muslimprosjektet Says:

      Capercaille: Må innrømme at jeg er litt overrasket over hvor sterkt du reagerer på den ene sentningen her? 😉

      Og du leser veldig mye inn i det, arvesynd, selvforakt mm. Kommentaren om sympati med ikke-vestlige land gjaldt forøvrig muslimene jeg skrev om, ikke meg selv.

      Hvis du lurer på hva jeg generelt mener om Vesten, Norge og Europa, så er jeg på mange måter svært pro-vestlig: Jeg digger demokratiet her, likestillingen, rettssikkerheten med mer, og synes at det er langt overlegent samfunnssystemene i de fleste andre deler av verden.
      (så har jeg til dels svært kritiske holdninger til utenrikspolitikken til en del vestlige land, men det betyr ikke at jeg er fiendtlig til samfunnet/samfunnene her hjemme som sådan)

      Og når det gjelder VM: VM er en global fotballfest, som milliarder av mennesker følger med på. Derfor er det rett og slett litt synd hvis det er to europeiske lag som møter hverandre – da forsvinner noe av det globale, noen av spenningene, noe av dramatikken. Tyskland-Uruguay i finalen, derimot (usannsynlig, men dog) – det hadde blitt en folkefest!

      • capercaillie Says:

        Vel, du må gjerne synes at jeg overreagerte, men jeg synes det blir litt tynt å bortforklare dette med at det er snakk om en «internasjonal folkefest». Isåfall var det bare en utrolig uinteressant og perifer sak i forhold til noe som har med islam å gjøre.

      • muslimprosjektet Says:

        Altså, no problemo amigo – reaksjoner på bloggen synes jeg bare er bra! 🙂

        Hvorvidt dette var uinteressant får andre bedømme, men perifert, ja, selvfølgelig. Det skriver jeg jo også mellom linjene;) (jeg ville skrive et eller annet om VM og kom ikke på noe bedre).

        Det er er ellers ikke en «bortforklaring» når jeg sier hvorfor jeg ønsket en finale som ikke var rent europeisk. For meg er fotball dramatikk og store følelser, og et ikke-europeisk lag mot et europeisk lag ville rett og slett vært mer fengende, og det ville føltes mye mer globalt – som VM og ikke som EM.

  6. Blomstedt Says:

    Kan du elaborere litt rundt det at muslimer og du har sympati for den ikke-vestlige delen av verden? Ville dere fortsatt ha heiet slik hvis Norge var med? Og ville du akseptert motsatt standpunkt, nemlig det å konsekvent heie på vestlige lag?

    Dettte virker i den akadmeiske verden ikke å være noe særlig originalt standpunkt. Hva er det som gjør det vanskeligere å heie på et vestlig lag i Norge enn i Syria tror du?

    • berbermaroc Says:

      Everyone loves an underdog.

      • Blomstedt Says:

        🙂 Good point

        Men kan ikke se at Ghana f.eks. er underdogs i forhold til Slovakia og Slovenia f.eks. Fotmallmessig er jo det motsatte tilfelle, så mye talent som tross alt er oppsamlet i ikke-vestlige» lag.

      • berbermaroc Says:

        Det er flere nivåer av underdogs. Ghana som representant for et kontinent som aldri har vunnet før får massevis av underdog points. Slovenia og Slovakia har omtrent like mye underdog cred som Norge ville hatt. Husk også at underdog cred er delvis knyttet til hvor langt landene kommer, og hvordan de kommer seg dit (spiller mat kynisk søppelfotball trekker det kraftig ned).

      • JJ Says:

        Det hjelper også at Ghana har bare svarte spillere. Slovenia og Slovakia har bare hvite spillere og det trekker kraftig ned. Det hjelper svært lite at Øst-Europa aldri har vunnet noe VM. Afrika er også mye fattigere enn Øst-Europa og jo fattigere jo bedre.

    • muslimprosjektet Says:

      Hvis Norge var med ville jeg SELVFØLGELIG heid på oss! 🙂 (og det ville antagelig vært en lidelse, brutte forhåpninger osv)

      Ellers, om jeg ville «akseptert» å bare heie på vestlige lag: Ja, seff – dette var bare en observasjon fra min side. Fotball er ikke politikk, og folk får heie på akkurat hvem de vil for min del. Selv land helt uten fotballtradisjoner som USA og Japan, selv om det skjærer meg i hjertet å se at de er med i VM 😉

  7. capercaillie Says:

    Og siden Olav var så ivrig på at dette ikke måtte bli en kjedelig, uberiket inter-europeisk greie;

    Spain: Final brings Spaniards together (Islam in Europe)

    http://islamineurope.blogspot.com/2010/07/spain-final-brings-spaniards-together.html

Legg igjen en kommentar

