– Man må ikke tenke så bokstavelig

– Jeg mener, hva er det som er det viktigste med ramadan? Det er ikke handlingene i seg selv, men det som ligger bak. Man må tenke grundig gjennom ting, ikke bare tolke ting bokstavelig.

Jeg pratet nylig med en muslimsk kjøpmann i Oslo. Jeg nevnte at jeg skrev bok om muslimer, og da begynte han uoppfordret å fortelle om sitt syn på ramadan og islam.

– Se på meg. Jeg driver en butikk. Hvis jeg skulle ha fastet fra morgenen av kunne jeg aldri klart jobben min tilfredsstillende. Det ville gått ut over alle mine ansatte, og familien min. Og det kan jo ikke være meningen? Så jeg har tenkt grundig gjennom hva som er poenget med ramadan, sa han.

————

Denne mannen hadde kommet fram til dette: Poenget med ramadan, slik han så det, var at de som hadde mye skulle bli minnet om hvordan det var å ikke ha så mye. At man skulle huske på hvordan det var å leve i fattigdom. Derfor skulle man avstå fra visse ting, og villig dele det man hadde med andre under måneden. For eksempel invitere slekt og venner på middag.

– Det er det som er viktig. Man må forstå hvorfor Gud har gitt oss reglene. Ikke bare følge det blindt og bokstavelig. Men jeg vet at en del muslimer ville si til meg at det jeg nå sier er feil hvis jeg sa det til dem, humret han.

————-

Dagen før jeg traff denne kjøpmannen leste jeg en interessant kommentar i Aftenposten av Inger Anne Olsen. Der poengterer hun at muslimer, akkurat som andre troende, «plukker ut de delene av sin religion de kan bruke, og gjør så godt de kan» – og altså ikke bare tar hele pakka.

(det jeg ikke er enig i er det som står i ingressen: at religiøse muslimer fremstiller det som om «alle jordens muslimer» overholder ramadan. tvert imot er min erfaring at de religiøst praktiserende muslimene føler at muslimer flest ikke praktiserer islam)

Da jeg leste denne kommentaren, og neste dag pratet med kjøpmannen, ble jeg igjen minnet på det jeg opplever som den store svakheten ved prosjektet mitt: At jeg primært har hengt i religiøse miljøer. Det vil si at jeg ikke får skildret alle dem som tenker på seg selv som muslimer, men som ikke praktiserer så alt for mye.

I moskeene jeg har vært i vil nok de fleste si at denne kjøpmannen har misforstått – at man ikke bare kan hoppe bukk over fasten sånn uten videre, og likevel tenke at man overholder ramadan. Det er opp til Gud å dømme, vil mange understreke, og man velger selv som muslim hvor mye man praktiserer. Men man kan ikke endre på det Gud har sagt.

Men når det gjelder muslimer flest i Norge tror jeg denne mannen er relativt representativ. Det trodde han selv også.

————–

– Jeg tror egentlig de fleste jeg kjenner tenker sånn ca. som meg, sa kjøpmannen til meg.

– De fleste av mine ansatte, slekta mi – man prøver å gripe fatt i det virkelig viktige med islam. Ikke bare å følge reglene slavisk.

28 kommentar to “– Man må ikke tenke så bokstavelig”

  1. RB Says:

    En fornuftig mann!! 🙂

    • muslimprosjektet Says:

      Hehe, godt at du endelig fant noe å glede deg over her RB 🙂

      • RB Says:

        Jeg tror de fleste muslimer er akkurat som oss! De er interesserte i å leve sitt liv i fred ofordraglighet 🙂
        Men det er aspekter av det religiøse jeg ikke liker, folkene derimot, de tror jeg at jeg kan like uansett!

        Og jeg gleder meg over mye her jeg… 🙂

      • RB Says:

        OG fordraglighet…skulle det stå… 🙂

      • muslimprosjektet Says:

        Hyggelig å høre!

      • Spaceman Spiff Says:

        Og det er akkurat det som er poenget… Dette er en fyr som åpenbart ikke praktiserer islam så veldig, men i realiteten er en muslim av kultur. Det er heldigvis mange slike, men det er desverre for få uansett. For som «moskèfolket påpeker, så står de ganske hardt på at man ikke kan ta seg slike friheter, noe som ikke gjør så mye i denne saken annet enn for dem selv, men i andre sammenhenger er det flere hakk værre med en slik holdning til koranen.

        For øvrig, så er det morsomt å se effekten av ramadan på muslimer. De orker ingenting og gjør heller ingenting. Realiteten er at de faktisk er helt satt ut hele måneden. Jeg har egentlig ikke tenkt over at det var så ille, men etter å ha sett dette på litt nært hold i den siste uka, må jeg nesten bare gi meg over og le av dem. At det er mulig å gå og sulte en hel måned fordi en gud mener det skal være sånn er en ting, men da kan man vel ikke forvente at arbeidsgivere og liknende skal ansette dem? Om jeg hadde hatt en liten bedrift ville jeg gjort mye for å unngå å ha folk som går på halv fart 1 mnd i året. De skal faktisk jobbe ganske bra resten av året for at det skal gå i null….

      • Spaceman Spiff Says:

        Overnevnte problemstilling kom jo opp i mediene for ikke så lenge siden med fotballspillere. Det er jo ingen Ramadanferie for spillerne ennå, men du skal se det kommer forslag fra IRN snart… (Og vår regjering kommer til å bifalle det)

        Men frem til da, så har de fotballklubbene i prinsippet et problem… Nå har muslimske fotballspillere fått et unntak om det er nødvendig, men hvis ikke… Hvor galt ville det gått da på banen og hvor lenge ville fotballklubbene tolerert det?

  2. berbermaroc Says:

    Den kjøpmannen har enten tenkt litt for mye, eller ikke nok. Fantes det ikke kjøpmenn på profetens (saw) tid, kanskje? Fikk DE, eller andre som har andre arbeidsmessige forpliktelser, dispensasjon?

    Ren ignoranse fra han sin side. Eller, kanskje ikke ignoranse, men svakhet og manglende iman.

  3. berbermaroc Says:

    Målet med fasten er ikke primært å avstå fra mat, men kontrollere seg og sine lyster. Lære seg disiplin og underkastelse for sin herre. DET oppnår man ikke ved å si «det er ikke så nøye…».

    • Nils August Andresen Says:

      Men Maroc, man kan da godt tenke som så at poenget med fasten, som du sier, er å kontrollere sine lyster – kanskje også å finne tid til Gud, minnes om at det kan være en spenning mellom å tjene Gud og Mammom; men likevel tenke at den konkrete regelen, faste fra akkurat da til akkurat da, ikke er den eneste måten å gjøre dette på. Dette kommer an på hvordan man tenker om religion. Mange muslimske lærde minner om kristne ortodokse i den egentlig forstand av ordet – «Rett praksis/ritualer» – men det er fullt mulig å tenke på religion, også islam og Koranen annerledes, at poenget er rett tro og rett sinnelag, snarere enn rette ritualer. For å sitere en profet fra Koranen, Isa Alayhi as-Salam (sitatet er rett nok fra en annen kilde): «Sabbaten ble til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten.»

      • berbermaroc Says:

        Man kan godt tenke slik, men da tenker man feil. Fastepåbudet er en av islams søyler, og det er ikke rom for tolkning der.

      • RB Says:

        Begynner å tro at det er de ny-religiøse/konvertittene som er problemet her. Ikke religionen i seg selv… 🙂

      • berbermaroc Says:

        Jeg er hverken nyreligiøs eller konvertitt. Men du har rett at det ikke er noe problem med religionen. 😉

      • Spaceman Spiff Says:

        Ikke rom for tolkninger, nei… Men andre steder ER det rom for tolkninger… Hvorfor i all verden kan man ikke tolke her, når man angivelig kan tolke seg bort når det gjelder å slå sine koner og andre mer «kontroversielle» temaer?

  4. Barbro Says:

    Dette var en fritttenkende og fornuftig muslim.Men jeg tror ikke at han hadde fått støtte for sitt syn i moskeen…

  5. Aisha Kausar Says:

    Jeg tenker det er best å la hver person ha sine meninger. Ingen har rett til å blande seg inn i noen andres forhold til Gud, eller hvordan andre praktiserer Islam. Hvem som kan og ikke kan kalles muslim er ikke opp til mennesker, men opp til Allah, for det er Han som skal dømme. Og alle vil få som fortjent, for Allah er den Rettferdige.

    Personlig er jeg dypt religiøs, bruker niqab, faster, prøver så godt jeg kan å alltid be 5 ganger om dagen og strever hardt for å være et godt menneske.

    Jeg syns det er kjedelig når «liberale» muslimer kommer og sier slike ting som denne kjøpmannen sier. Det gjør at de fleste som har begrenset kunnskap om Islam tror at Islam tillater at en muslim praktiserer religionen så lite som denne mannen gjør.

    Når folk begynner å tro at Islam tillater at folk praktiserer så lite, så medfører det at vi som virkelig strever for å praktisere vår religion blir sett på som ektreme, og folk tror vi overdriver bare fordi vi ber 5 ganger om dagen, bruker hijab eller har langt skjegg. Vi blir alltid møtt med «men den personen er også muslim, men bruker ikke hijab… hvorfor må du gjøre det?».

    Dette vil igjen føre videre til at den gjennomsnittlige ikke-muslimske nordmannen aldri vil klare å akseptere f.eks. meg, som er en av veldig få jenter som bruker niqab. Og det er dumt.

    • muslimprosjektet Says:

      Takk for veldig interessant kommentar, Aisha!

      Imponert over at du tar religionen din så alvorlig 🙂 Vet ikke helt om jeg er enig i at nordmenn ikke vil akseptere deg så lenge andre er mer liberale… Jeg tror at det som gjør at en del nordmenn har vansker med å akseptere islam er hva de forbinder med islam – terror osv – og at de forbinder hijab og/eller niqab med undertrykking av kvinner. Hvis de skjønner at kvinner kan velge hijab helt frivillig, så tror jeg kanskje det vil forandre seg – selv om de ser at andre muslimske jenter ikke bruker hijab.
      Eller hva tror du?

      Når du sier at du bruker niqab – betyr det at du da skjuler ansiktet også?

  6. Anonym Says:

    Aisha
    Du starter innlegget med å si at hvordan man utøver sin tro må være opp til hver enkelt.
    Litt lengre ned i innlegget gir du ikke inntrykk av at det er opp til hver enkelt, men derimot at det er din forståelse som er den eneste riktige (ref: Jeg syns det er kjedelig når “liberale” muslimer kommer og sier slike ting som denne kjøpmannen sier. Det gjør at de fleste som har begrenset kunnskap om Islam tror at Islam tillater at en muslim praktiserer religionen så lite som denne mannen gjør)
    Om man skal kunne hente forståelse for sin egen situasjon så må man også vise andre repekt og forståelse for andre uten å pålegge andre sin «riktige» oppfatning være seg sak eller religion.

  7. Vanskelig å stå fram som “dårlig muslim”? « Muslimprosjektet Says:

    […] Muslimprosjektet På jakt etter sannheten om muslimene i Norge « – Man må ikke tenke så bokstavelig […]

  8. Aisha Kausar Says:

    @ Olav: Neida, det er ikke BARE «liberale» muslimer sin «skyld» at det ikke er lett å akseptere meg som bruker niqab (niqab er å dekke hele ansiktet). Men jeg tenker at det kanskje er EN av grunnene til at det blir vanskeligere for folk å akseptere meg.

    Folk sier jo «hun er jo også muslim og bruker ikke hijab, hvorfor går du kledd sånn?!». Da blir jeg oppfattet som ekstrem i forhold til den som ikke bruker hijab, og dermed vil det bli vanskelig å akseptere at jeg kler meg sånn jeg gjør, når det, i nordmannens øyne, er greit å ikke gjøre det. Nordmannen har jo lettere for å akseptere ikke-hijab enn hijab.

    Er enig i det du sier, altså. Jeg tror at mangelen på aksept ligger først og fremst i hva som forbindes med Islam etc.

    Forresten, du vil vel ikke ha en niqab-jentes perspektiv med i boken din da?

    @Anonym:
    Nei,jeg har på ingen måte sagt at det er MIN måte som er den riktige. Jeg mener bare at det er kjipt for meg når ikke-praktiserende muslimer blant annet er grunnen til at nordmenn ikke aksepterer meg fordi jeg bruker niqab. De som ikke praktiserer kan fortsette å gjøre det, fordi det er Allah som dømmer på Dommens Dag, ikke jeg. Men jeg skulle bare ønske at de ikke gjør det vanskeligere for meg 🙂

  9. vesta Says:

    Jeg tror at selv om mange muslimer ikke er «alvorlig» praktiserende, så har de blitt oppdratt i samsvar med muslimske verdier og tankesett. Dette vil prege dem, akkurat som de fleste etniske nordmenn er påvirket av de kristne verdier som vår kultur bygger på.

    For hva annet kan forklare muslimske gutters tendens til å kalle norske jenter for «horer»? Jeg har selv en datter som gikk på en skole der dette var et nytt og alvorlig problem, og siden hun selv ikke fant seg i å få en sllik merkelapp, så ble hun desto sterkere plaget. Det som slo meg i forbindelse med dette, var hvor overbevist disse guttene så ut til å være i det de gjorde. Det virket som om de mente at islams krav til kvinners påkledning ikke var til å diskutere, og at de var i sin fulle rett til å fortelle omverdenen om det de mente var riktig. – Nå har jo også norske gutter opp gjennom tidene kalt jenter for «hore» og lignende nedsettende betegnelser, men jeg mener at den kristne religionen gir mindre rom for å rettferdiggjøre det. Tenk på hva Jesus sa da fariseerne ville steine kvinnen som ble tatt i hor – hvis det var noen som mente de var syndfrie, skulle de begynne å kaste steiner. Selvfølgelig var ingen det….

    Selv om alle religioner har tilhengere som er mer og mindre inderlige i sin gudstro, så er det likevel stor forskjell på hvilket grunnlag religionene bygger på. Og det er dette trosgrunnlaget vi etter mitt syn må legge vekt på i vår bedømmelse av religionene.

  10. Anonym Says:

    Aisha
    Oki, da mener du ikke at kjøpmannen ikke gjør nok for å kunne kalle seg muslim da eller?

  11. anonym Says:

    jeg må nok skuffe kjøpmannen med at jeg er uenig. synd at han tolker ramadan på sin helt underlige måte, men men.
    hva for han til å tro at flest muslimer tenker som han..

  12. – Er ALT galt med oss, liksom? (forsinket tekst om Abid Rajas kronikk) « Muslimprosjektet Says:

    […] bor rundt 200.000 muslimer i Norge med ulik etnisk bakgrunn, ulike livshistorier og ulik grad av religiøsitet. Likevel trykket mange islamkritikere kronikken til sitt bryst, og jeg ble av mange utfordret til […]

Leave a reply to Spaceman Spiff Avbryt svar