– Hvorfor tenker vi ikke mer på vår neste?

I blant hører jeg ting i muslimske sammenhenger som så og si kunne vært sagt på et kristent møte – hvis man hadde byttet ut «Allah» med Jesus.

En slik dag var i går, da jeg hørte en sterk emosjonelt ladet appell om å hjelpe flomofrene i Pakistan.

– Hvorfor gjør vi ikke mer? Hvorfor ønsker vi ikke det samme for vår neste som vi ønsker for oss selv, sa en ung mann – innstendig og insisterende.

– Det er alltid jeg, jeg, jeg. Vi setter oss selv først. Vi er fanget i oss selv. Men Gud ber oss om å vende blikket utover – om å glemme egoet, og se vår neste.

Han fortsatte, med ord som kunne vært tatt rett ut av en kristen preken om den barmhjertige samaritan.

– Din neste er like verdifull som deg! Husk det! Målet er at vi ønsker det samme for andre som vi ønsker for oss selv! Hvordan kan vi egentlig si at noe som helst tilhører oss, når alt er en gave fra Gud? For alt – alt – har vi fått fra Gud. Vi har det til låns. Vi har ingen rett til å si at det er vårt.

———–

Den unge mannen fortsatte.

– Ta en pause og se inn i deg selv. Lukk øynene. Ser du omtanke for din neste? Eller ser du egoistiske ønsker? Jeg vet at når jeg ser inn i meg selv så ser jeg egoisme. Vi må kjempe mot det. Kjempe for å overvinne vår egoistiske natur, sa han.

Jeg fulgte oppfordringen, lukket øynene og forsøkte å se inn i meg selv. Jepp. Jeg innså at taleren hadde noen poenger.

———–

Dette kravet om altoppofrende nestekjærlighet skiller seg fra hva man finner i en del andre muslimske sammenhenger. Der er gjerne fokuset på at man har noen klart definerte plikter: Gi så og så mye, gjøre det man skal – og så har man gjort sitt. Man trenger ikke ha dårlig samvittighet over at man har det utrolig mye bedre enn andre, så lenge man gjør sin plikt og gir bort noe.

Mens her var det annerledes: Det etiske kravet var absolutt. Man skal ville det samme for sin neste som man vil for seg selv. Et umulig krav, men et vakkert ideal å strekke seg etter.

Den samme spenningen finner man egentlig innenfor både kristendommen og den akademiske moralfilosofien. I den kristne tradisjonen har et alltid vært noen som har manet til opprør – som har tatt til seg Jesu absolutte budskap om stadig å strekke seg lenger, om at man aldri kan slå seg til ro med at nå har man gjort «nok». Mens andre kristne har vært opptatt av klare plikter, av å sette ting inn i rammer man lett kan forholde seg til.

Og i moralfilosofien er det en spenning mellom konsekvensetikken og pliktetikken. Konsekvensetikken er på mange måter grenseløs: Hvis noen andre har mer bruk for en hundrelapp enn du, så må du gi den bort. Mens pliktetikere kan si at man har klart definerte plikter som man må utføre – og når man har gjort det kan man kanskje si seg fornøyd.

———–

Kanskje dreier dette seg også litt om hvor man er i livet. Da jeg var yngre tenkte jeg mer som denne unge muslimen: Man kan alltid gjøre mer. Man kan strekke seg litt lenger. Mens etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg blitt mer etablert, blitt glad i det jeg har, fått et behov for ikke å ha dårlig samvittighet for at jeg i et globalt perspektiv velter meg i luksus.

Kanskje vil også denne unge mannen om noen år lande på en type islamsk etikk som sier at man kan lene seg tilbake og være fornøyd når man har gjort akkurat det islam foreskriver. Men jeg synes likevel det er tøft at han i dag er så kompromissløs.

33 kommentar to “– Hvorfor tenker vi ikke mer på vår neste?”

  1. Mohamed Says:

    Du er treig, Olav. 😛

    Jeg har allerede skrevet om dette her – «angriper» det fra et annet synsvinkel da.
    http://geeljire09.wordpress.com/2010/09/02/definisjonen-av-jihad/

  2. Spaceman Spiff Says:

    Hvis muslimer skal tenke så mye på sin neste, hvorfor nekter de da nødhjelp til kristne og ahmadiyya-muslimer i Pakistan? Hvorfor går zakat utelukkende til andre muslimer?

    Finnes det noe slikt i kristendommen?

    • muslimprosjektet Says:

      Om det finnes noe slikt i kristendommen: Du vet for det første at jeg tenker på religion som noe mer enn tekster 😉 Så om det har funnets slike ting i kristne miljøer: Selvfølgelig. Og i tekstene? You betcha. I apostlenes gjerninger og brevene blir det ofte sagt at man først skal tenke på andre kristne brødre – for at hedningene skal se hvor snille kristne er med hverandre, og at de derfor skal få lyst til å bli kristne.

      Men det finnes også en universalistisk tendens – være god mot sin neste osv. I dag har nok den begynt å dominere mer, men den gjorde ikke det før.

      I tradisjonell islam skal zakat bare gis til muslimer, men sadaqa kan gis til ikke-muslimer også. Såvidt jeg har forståt. Lurer på det finnes et tolkningsmangfold her.

      • Spaceman Spiff Says:

        Sadaqa er frivillig. Slikt blir det ikke mye av. Har du noen gang hørt om en større pengeinnsamling i muslimske miljøer til fordel for de trengende på Haiti?? Og jeg bare minner om kristne og ahmadiyyaer som ikke får nødhjelp fordi det står noen med AK’n på skulderen litt lengre nede i veien og insisterer på å få hjelpen til sine med-muslimer.

        Solidaritet i praksis…

  3. Svein Says:

    Hvis jeg traff et veldig godt menneske, eller et alminnelig menneske som ville gjøre noe godt, og som tilhørte en religion jeg er skeptisk til, hva ville jeg da gjøre?
    – Straks fortelle vedkommende at din religion slett ikke påbyr deg dette?
    – Og at dine trossøstre og – brødre rundt i verden slett ikke lever etter dette?

    Eller ville jeg oppmuntre vedkommende, fordi hun eller han var på riktig spor mot en bedre måte å leve på?

    Jeg ville gjort det siste, selvfølgelig.

  4. Shoaib Says:

    Spiff, ja faktisk var det en god del penger sendt til Haiti fra muslimske organisasjoner.

    Det med at minoritetene ikke har fått nødhjelp har kommet opp, jeg har sett det diskutert på nasjonal tv i Pakistan. De som bedriver nødhjelp benekter dette, men det kan være greit å vente til en uavhengig kommisjon går gjennom det i etterkant?

  5. Tareq Al Sheikh Says:

    Spaceman Spiff.

    Palestinerne samlet inn penger til Haiti. Til og med palestinere i Gaza.

    • Spaceman Spiff Says:

      Og hvor mye ble samlet inn hos den drøye milliarden med muslimer?

      Var det noen summer, eller var det bare lommerusk? Jeg tviler for øvrig ikke på at det er barmhjertige sjeler i muslimske land også, men jeg tviler på at det var imamene som ba folk gi litt på vei ut døra.

  6. Tareq Al Sheikh Says:

    What: Help Haiti, Heal Haiti Online Fundraiser
    When: Sunday, January 17th, 2 p.m. EST (click here to convert to your timezone)
    Registration: Register to attend this event by clicking here

    Confirmed Speakers:
    – Imam Zaid Shakir
    – Imam Tahir Anwar
    – Imam Khalid Latif (Chaplain NYU)
    – Shaykh Faraz Rabbani (SeekersGuidance)
    – Shaykh Yahya Rhodus (SeekersGuidance)
    – Nader Khan (Reliefworks)
    – Nura Sediqe (MSA National)
    – Chris Abdur-Rahman Blauvelt (Fawakh Institute)

    Invited Speakers:
    – Shaykh Muhammad Ninowy
    – Imam Siraj Wahhaj
    – Azhar Usman
    – Dr. Sherman Jackson
    – Much more…

    Jeg må likevel presisere at alle disse personene for alt vi vet bare heter Imam til fornavn, mens de egentlig er eiere av strippeklubber…

    • berbermaroc Says:

      Jeg kjenner ihvertfall godt til de 4 første imamene. Zaid Shakir er en tungvekter i USA, og er en av to grunnleggere til det anerkjente Zaytuna Institute. Faraz Rabbani er en av lederne til et populært online islamundervisningssite (han har vært i Norge også), og har bakgrunn fra Sunnipath (et av de viktigste engelskspråklige fatwastedene). Tahir Anwar og Khalid Latif er begge unge karismatiske imamer som jeg har hørt mye godt om.

  7. Svein Says:

    http://www.muslimsforhaiti.org/

    • Spaceman Spiff Says:

      «Our Current Appeal | $1.5 Million Appeal for Haiti Earthquake Relief Fund»

      Ja, Svein… Dette var imponerende. Og her er det snakk om muslimer i USA, hvis jeg ikke tar feil?!

      Argumentet mitt om at det fremdeles er peanøtter i det store bildet står fremdeles ved lag.

  8. Tareq Al Sheikh Says:

    Bahrain: The government has donated $1 million to relief efforts.

    Jordan: A Jordanian air force plane carrying a military field hospital and 6 tons of food and supplies left Amman on January 14. A second plane carrying Jordanian medics left the following day.

    Iran: Iran’s Red Crescent society sent 30 tons of humanitarian aid, including food, tents and medicine, on January 16.

    Kuwait: Kuwait donated $1 million to relief efforts; the Red Crescent is preparing 100 tons of food, medical supplies, tents and blankets to fly to Haiti.

    Lebanon: Lebanon is loading a plane with 25 tons of tents and 3 tons of medical supplies; it leaves tomorrow.

    Morocco: Two planes carrying 24 tons of aid left the city of Kenitra on January 16. The Moroccan government has pledged $1 million in aid to Haiti.

    Qatar: A Qatari C-17 aircraft loaded with 50 tons of aid left for Port-au-Prince on January 14. The Qatari government also sent a rescue team to set up a field hospital; the Red Crescent will sent another $100,000.

    Turkey: Three cargo planes — carrying search-and-rescue teams, a mobile hospital and aid materials — left for Haiti on January 16. Another two planes left yesterday. Turkey has also donated $1 million in cash.

    United Arab Emirates: The UAE sent two planes loaded with tents, and a team from the UAE’s Red Crescent will arrive in the Dominican Republic tomorrow to buy $500,000 worth of supplies and truck them to Haiti. Another 50 tons of emergency supplies will be air-lifted from Abu Dhabi tomorrow.

    And these are just the countries in our area of interest — I didn’t include majority-Muslim countries like Indonesia and Malaysia, which have also made contributions. Oh, and the Islamic Society of North America set up a fund for Haiti, too.

    • Spaceman Spiff Says:

      Og det samlede beløpet er fremdeles langt under det NORGE aleine gir, fra statens side.

      Som nevnt, jeg er ikke overrasket over at det finnes enkelte barmhjertige sjeler der.

  9. Mohamed Says:

    Med andre ord Spacemann Spiff er selektiv.

    Og et godt eksempel på hva slags virkelighetssyn islamofober har.

  10. Svein Says:

    RB – har du lest alle kommentarene her?
    Det argumenteres ikke generelt her, men spesifikt mot Spiffs påstand/spørsmål om muslimske land sendte hjelp til Haiti.

    For øvrig opplever jeg nesten fler ikke-religiøse enn religiøse som belærer meg om hvilket virkelighetssyn de mener bør gjelde.

    • Spaceman Spiff Says:

      Påstanden var vel ikke at muslimske land IKKE sendte nødhjelp, isåfall har jeg forfattet meg litt galt, men at det er marginalt i det store bildet. Minner også om at en del land ikke engang sender nødhjelp til «sine egne» i Pakistan. Ihvertfall ikke så det monner. Saudi Arabia var vel et av landene som fikk kritikk her.

    • Spaceman Spiff Says:

      Utgangspunktet var for øvrig innlegget datert september 5, 2010 klokken 12:32 og september 5, 2010 klokken 04:09, og der skrev jeg bl.a:

      Har du noen gang hørt om en større pengeinnsamling i muslimske miljøer til fordel for de trengende på Haiti??

      Merk deg: STØRRE…

      Og fra den andre:

      Sitat: «Og hvor mye ble samlet inn hos den drøye milliarden med muslimer?

      Var det noen summer, eller var det bare lommerusk? Jeg tviler for øvrig ikke på at det er barmhjertige sjeler i muslimske land også, men jeg tviler på at det var imamene som ba folk gi litt på vei ut døra.»

      Sitat slutt.

      Jeg tror kanskje du bør lese kommentarene istedetfor. 🙂

      • Svein Says:

        Tror ikke jeg gidder, Spiff. Jeg lurte på om du kanskje hadde et trinn to i din folkeopplysningsvirksomhet, nemlig å oppmuntre de bra muslimene, men du har nok ikke det.

      • Spaceman Spiff Says:

        En bra muslim er en frafallen muslim, Svein.

        Det er som med nazister, i mine øyne… En bra SS-soldat er en som har innsett hvilken galskap han har vært med på.

    • Svein Says:

      «Det er som med nazister, i mine øyne…»

      Da vet vi jo hvor vi har deg, Spiff, hvis vi ikke skjønte det fra før.

      • Spaceman Spiff Says:

        Dette er ingen nyhet, så om du bare hadde vært litt våken så hadde du visst at jeg ikke ser noen større prinsippielle forskjeller på nazisme og islam. Begge nærer en ekstrem forrakt for jøder, homofile osv…

        Forskjellen ligger i at den ene parten tror de har fått en rett til å oppføre seg slik av en gud…. Det er om mulig enda mer absurd.

      • Tareq Al Sheikh Says:

        Mener du at alle muslimer er som nazister? Kun at de bytter ut «arier» med «muslim»? Det er helt klart at det går an å se på noen muslimer slik, men er det ikke litt urettferdig å se på alle muslimer slik? Kanskje du mente å skrive at noen muslimer er slik. For alle som daglig leser israelske aviser vet jo at det også finnes jøder som tenker slik også. Kanskje jeg missforsto deg.

      • Spaceman Spiff Says:

        De som følger koranen og Muhammeds eksempler kunne like gjerne ha tatovert blodtypen på armen og hatt sin glanstid for 70 år siden. (Altså SS-soldater) Når det er sagt, så kan jeg ikke si at alle tyskere var nazister av ypperste klasse, ei heller alle som har en kulturell bakgrunn som bygger på islam er i nærheten av så ille. Så jeg mener ikke muslimer i den utvidede forståelsen man ofte bruker i dag (aka «sekulære» muslimer, «moderate» muslimer osv), men utelukkende de som prøver å følge islams påbud, forbud og faenskap.

        At det finnes jøder som tenker slik også, i den forstand at de ikke liker homofile, er en ting, men det er vel så vidt meg bekjent ikke dødstraff i Israel for homofili…

      • Tareq Al Sheikh Says:

        Jeg tenkte på det at det finnes respekterte jødiske rabbinere som har kommet med kommentar som at det ikke er lov for jøder å leie ut til arabere, at det er greit å drepe arabiske barn, at gaza burde utslettes, at det palestinske folk burde utryddes etc. Disse rabbinerne bygger sine kommentarer på talmud og tora etc Og de hevder at deres måte å se jødedommen på er den korrekte. Det er mulig å hevde at de kommentarene også ligner på nazistiske kommentarer og syn. Jeg har aldri hevdet at staten Israel offisielt eller i sin lovgivning er slik. Tror ikke at jeg i det hele tatt nevnte Israel. Israels lovgivning bygger jo ikke spesielt mye på jødedommen (religionen) heller. Så hva Israel måtte gjøre er irrelevant hva gjelder jødedommen.
        Samtidig er det tåpelig – slik jeg ser det – å sammenligne jøder med nazister. Noen jøder – kanskje. Jøder generelt – nei,

      • Spaceman Spiff Says:

        «greit å drepe arabiske barn, at gaza burde utslettes, at det palestinske folk burde utryddes»

        Nå kan man vel diskutere hvor mye palestinere er et eget folk, eller om de egentlig hører til andre grupper, men ja, det overnevnte gjør dem ikke særlig bedre. Det kan jeg gjerne være med på, men dette er uansett ikke et kall til å legge under seg ALLE «vantro». Og det at det finnes rabbinere som sier slikt og f.eks begrunner dette med at Gaza er en del av landet som jødene skal ha fått av gud, så ja, det setter dem et stykke på vei i samme kategori som imamene. Likevel tror jeg ikke dette er så alminnelig oppfatning at palestinerne må utryddes og i en krigstilstand som midtøsten faktisk langt på vei befinner seg i, så er det klart at mange kan tenke seg å ytre slikt uten å mene det særlig inderlig. Noe spiller ut av frustrasjon… På begge sider. Det jeg vil frem til, i min kritikk av islam, er at islam har imperialistiske ambisjoner allerede fra unnfangelsen av og når muslimske land har vært sterke nok, så har de forsøkt å følge dette målet. Men vis meg en imam som tar avstand fra 9:29, 9:111 eller 9:123… Derimot står ALLE FIRE sunni lovskoler helt og holdent bak 9:29…

        «Så hva Israel måtte gjøre er irrelevant hva gjelder jødedommen.»

        Jeg vil ikke si at det er helt uten relevans, for gitt at dette var en gjengs oppfatning blant jøder, så ville det også gjenspeile seg i nasjonens aktiviteter. (Så er det de som mener at Israel også oppfører seg rasistisk og despotisk, men det er jeg ikke enig i, uten å være noen stor Israel venn av den grunn)

        «Samtidig er det tåpelig – slik jeg ser det – å sammenligne jøder med nazister. Noen jøder – kanskje. Jøder generelt – nei,»

        Underforstått, ja ja… Jeg skjønner hva du antyder og det er fair enough. Igjen, så sier jeg ikke ALLE «MUSLIMER». Jeg sier MUSLIMER. Dvs… De som håper på å komme til paradis og faktisk strever for å sanke nok poeng i Allahs øyne til at de slipper inn. For å få til dette hengir de seg til en barbarisk ideologi som ikke er bedre enn naziregimet. Jeg sier ikke det er identisk i praktisk utførelse, men verdiene som følger med islam er sett under ett forferdelige.

        Hvis man IKKE følger koranens påbud og forbud og hadiths «perfekte» eksempel, vel, da er saken en ganske annen.

  11. Tareq Al Sheikh Says:

    Supermann skriver:
    men jeg tviler på at det var imamene som ba folk gi litt på vei ut døra.

    Du tok feil:) Du er veldig søt. Hvis du vil kan du komme på besøk til min palestinske familie hvor ingen er religiøse, og vi spiser svin og drikker vin, men samtidig har mange av de samme meningene som Hizbollah har:O Oi betyr ikke det at det kanskje ikke bare er islam som gjør at folk tenker som de gjør. Oh Herregud la illah la il allah wa mohammad rasul allah! Hvor dan går det an!!!!!! :O

  12. Spaceman Spiff Says:

    Vel, var det noen innsamlinger på vei ut fra fredagsbønnen av imamene??

    Hvis det er DET som er kriteriet for om jeg tok feil eller ikke, så har jeg enda ikke hørt om innsamlinger i moskèer av betydning. Du får holde deg til det som var kriteriet innledningsvis når du definerer hvem som tar feil og ikke.

    «Hvis du vil kan du komme på besøk til min palestinske familie hvor ingen er religiøse, og vi spiser svin og drikker vin, men samtidig har mange av de samme meningene som Hizbollah har»

    Jaha, ja… Og du skrev tidligere at du ikke var religiøs, så hva er så oppsiktsvekkende med at du spiser svinekjøtt og drikker vin? Kos deg med kotelettene dine. Det er denne diskusjonen ganske uvedkommende.

Legg igjen en kommentar

