– Vi må komme forbi «oss muslimer» og «dere nordmenn»

I går var det valg i Sverige, og Sverigedemokratene sjokkerte mange ved å rase inn i riksdagen.

En del av Sverigedemokratenes retorikk har gått ut på å være skeptiske til islam og muslimer, slik det dokumenteres her av en fyr som var på et av deres islam-møter undercover. Samtidig har Sverigedemokratene konsekvent nektet å prate om innvandrere som svensker: «Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk».

———

Da jeg fulgte med på de svenske valgsendingene og debatten rundt Sverigedemokratene ble jeg minnet om en prat jeg hadde med en mann som sitter i styret i en moske her i Oslo. Han var lei av å høre om «muslimer» og «nordmenn» som om det var to forskjellige raser.

– Vi må slutte med det der! Vi må komme forbi det! jeg mener, vi hører det på begge sider. Vi muslimer blir automatisk «utlendinger», og det verste er at vi omtaler oss selv på den måten også.

Han håper at man etter hvert kunne få fokus på hva man har felles.

– Når jeg tar med barna på fotballtrening, og prater med de andre fedrene der… så er det jo mye de samme tingene vi er opptatt av, ikke sant? Da tenker jeg ikke at «han der er ikke muslim», og jeg håper ikke at de utelukkende tenker på meg som «han muslimen». Da er vi der som mennesker, som fedre, som nordmenn. Vi møtes på tvers av religiøs oppfatning.

———

Tiden vil vise om ting utvikler seg i retningen som denne mannen håper på. Min erfaring er i hvert fall at jeg noen ganger helt glemmer om den jeg prater med er muslim eller ikke – og det er gjerne når vi samles om noe som vi begge har felles. Hvis vi sitter i en studiesirkel på Blindern, hvis vi denger løs på hverandre på kickboxing-trening (jeg begynte på det i høst), hvis t-banen er forsinka og vi begge er sinte på Oslo Sporveier – så er det ikke viktig at jeg er kristen og den andre er muslim. Det viktige da er at man er studenter, kickboxing-nybegynnere eller frustrerte T-bane-passasjerer.

Den religiøse tilhørigheten er ikke borte, det er ikke det. Men i slike situasjoner er den ikke spesielt viktig. Og det er kanskje slike ting denne mannen håper skal bli mer vanlig?

———

Til slutt ønsker denne bloggen svenskene lykke til med å stable på beina en regjering!

86 kommentar to “– Vi må komme forbi «oss muslimer» og «dere nordmenn»”

  1. random Says:

    helt enig med det hær. Den samme feilen har blitt gjentatt så mang gang at det begynne å bli en parodi. Det e på tide vi bli ferdig med det hær.

  2. evergood Says:

    Det er muslimene selv som har distansert seg fra oss i vårt land…. vi har lagt mer enn nok godvilje til, men nå begynner hele Europa å bli lei av å gi og gi uten å få noe tilbake! litt godvilje fra muslimenes side ville hjulpet i massevis…

    • muslimprosjektet Says:

      Kan du utdype dette, Evergood? 🙂
      Hvilke muslimer prater du om? Det er jo rundt 160.000 muslimer i Norge, og 30 mill. Europa. Det er vel ikke slik at ALLE distanserer seg..? Og på hvilken måte har de distansert seg?

      (selv kjenner jeg mange muslimer, og mange av dem distanserer seg ikke i det hele tatt)

      • Spaceman Spiff Says:

        Bruk fantasien, Olav… Hvorfor er det KUN muslimer som har problemer med å tilpasse seg samfunnet, mens andre innvandrergrupper har klart det greit?

        «Det er vel ikke slik at ALLE distanserer seg..?»

        Nei, men en betydelig del??

        Mer enn nok til at denne gruppen fremstår som annerledes enn andre grupper?

      • muslimprosjektet Says:

        Jeg benekter ikke at det er slike tendenser blant noen muslimer. Men det er ikke slik overalt. I USA, for eksmepel, er muslimene for eksempel jevnt over svært godt integrert, og scorer på en del ting «bedre» på sosiale indikatorer enn ikke-muslimer:

        http://pewresearch.org/pubs/483/muslim-americans

        (så da kan man spørre hva som er årsaken: i USA er de muslimske innvandrerne stort sett høyt utdanna og ressurs-sterke. mens i europa er de gjerne lavutdannede. så spørsmålet er om det ikke er andre ting enn islam som avgjør de tingene her?)

      • Spaceman Spiff Says:

        Eller kanskje rett og slett at i USA er det ingen som syr puter under armene?? Svøm eller synk!

        Ikke at jeg er særlig begeistret for den samfunnsformen, men det er klart at der har man ikke det samme valget. Og fremdeles er det relativt få muslimer i USA hvis jeg ikke tar feil. Vi hadde ikke de største problemene med de første pakistanerne heller.

        Om du tar en runde i f.eks Pakistan og ser etter, så vil jeg gjette på at det også er en sammenheng mellom hvor utdannet folk er, og hvor religiøse de er…. Jeg vil gjette på at den er omvendt proporsjonal. Så det skulle isåfall tyde på at din hypotese om at det ikke er islam, men utdanningsnivået som er årsaken til problemene vil falle igjennom. Men igjen, dette blir litt substans-løst.

    • Tareq Al Sheikh Says:

      Disse irakiske kristne synes å være veldig godt integrert i Sverige. De snakker godt svensk og har massevis av svenske venner. Hvorfor kan ikke muslimene bli mer som dem?

  3. Jalla Halal Says:

    Det skal bli morsomt å se om dere kan møtes som fedre den dagen din sønn blir kjæreste med hans datter.
    Men slike fundamentale mellommenneskelige forhold på tvers av religioner er selvsagt mindre viktige enn fotball, forsinkelser på T-banen og kickboksing, ikke sant?

    • muslimprosjektet Says:

      Neida, det er ikke uviktig det. Jeg vet ikke hva denne mannen ville sagt om det, men jeg vet om flere muslimer som er tydelige på at barna må få velge partner helt selv.

      • Spaceman Spiff Says:

        Ja, gjerne velge selv… Innenfor visse rammer….? Gitt av Allah?

      • muslimprosjektet Says:

        Nei. Noen sier at barna får velge helt selv. Det vil si: Foreldrene kan gjerne si at de mener det bryter med islam for en muslimsk jente å være sammen med en ikke-muslimsk gutt. Men de understreker at det likevel er hennes eget valg.

      • Spaceman Spiff Says:

        «Foreldrene kan gjerne si at de mener det bryter med islam for en muslimsk jente å være sammen med en ikke-muslimsk gutt.»

        Gjør det?? Er det ikke bare tolkninger, dette?

      • Moskus Says:

        Muslimprosjektet sa: «jeg vet om flere muslimer som er tydelige på at barna må få velge partner helt selv»
        Jeg er tidligere lærer i Oslo, og har møtt tonnevis av muslimer, både elever og foreldre, og: Hvis du TROR at muslimske foreldre ville synes det var helt greit for deres døtre å gifte seg med en ikke-muslim (for ikke å si være kjæreste med, som selvfølgelig er totalt utelukket/haram), så er du helt i ørska. Sønnene deres kan som regel ha norske kjærester (enkelte muslimske fedre, de vi kan kalle de «kaftakledte», sier nei til det og, de er i hvert fall konsekvente – og de er så konsekvente på den totale fysiske adskillelsen mellom mann og kvinne, og troende og ikke-troende/kaffir, at fedrene ikke engang kan håndhilse på kvinnelige lærere), og de kan også gifte seg med dem, da det sier seg selv at kvinnen «følger mannen» også religiøst: M.a.o.: Hun blir automatisk konvertitt når hun gifter seg med en muslim, i hvert fall i mannens families øyne, og det er forventet at barna skal oppdras som muslimer. Alt dette bunner i det reaksjonære, patriarkalske samfunnssystemet som er en del av islam.
        Jeg fatter ikke at du gidder skrive denne bloggen, når du åpenbart vet så lite om denne religionen. Det er greit nok at han kompisen din oppfordrer til å «bygge bruer», for å si det sånn, men han er slett ikke representativ for muslimer flest. For jeg har møtt mange av dem.
        For min egen del sier jeg ja til innvandring fra ethvert ikke-muslimsk land. Men muslimer, det har vi nok av nå, for å si det sånn.

      • muslimprosjektet Says:

        Moskus: De miljøene jeg kjenner til er i moskeene – altså de religiøse muslimene som virkelig tar religionen sin på alvor. «Vanlige» muslimer kjenner jeg ikke så alt for mye til.

        Men de tingene du beskriver finnes, selvfølgelig. Noe som jo også kommer implisitt fram her, ved at denne mannen også kritiserer «sine egne». Men hvor representativt det er? For å finne ut av det bør man basere seg på samfunnsforskning og ikke bare egne opplevelser.

      • muslimprosjektet Says:

        Spiff: Jo, det er en tolkning. Men det er en veldig vanlig tolkning 😉

      • Spaceman Spiff Says:

        Jasså… Men hva med at det ikke er tvang i religionen?? De kan ikke tvinge noen til å ikke gifte seg med ikke-muslimer?? Det står jo i koranens vers 2:256 som tydelig sier at det ikke skal være tvang, så da må det jo være fritt frem å gifte seg med dem de vil….?!

        Gjelder ikke 2:256 her?? Er det ikke en ganske vanlig tolkning at dette verset gjelder i praktisk talt alle sammenhenger?

      • muslimprosjektet Says:

        Akkurat de tingene trenger ikke stå i konflikt med hverandre. Man kan godt mene at islam sier en ting, at man ikke skal gifte seg med ikke-muslimer feks. Men at det er et individuelt valg om man velger å følge det islam sier eller ikke. En slik individualistisk kultur er egentlig i ferd med å utvikle seg blant noen unge muslimer i norge allerede (men ikke blant alle)

      • Spaceman Spiff Says:

        Høh høh!! Reine ord for penga, fra Moskus!! Hører du Muslimprosjektet?? Var det ikke i forrige tråd det var diskutert noe rundt dette med at kvinner bortimot automatisk blir regnet som muslimer?? Ay ay!! I all min visdom!! 🙂

        Moskus, kom gjerne en tur innom på Document.no og del dine erfaringer der!!

        Og Olav, hva med å ta litt til deg det som kommer her… Det er i bunn og grunn det samme jeg har sagt til deg: Det er underlig å skrive en bok om et fenomen når du åpenbart ikke helt har forstått grunntrekkene i ideologien.

        Ihvertfall en litt grundig tilbakevisning av påstandene ville vært fint! 🙂 Kanskje et intervjuobjekt for boka di?

      • Spaceman Spiff Says:

        Nei nei nei nei, Olav!!!!

        Ah, jeg gir meg over og tar et par paralgin forte til…

        «n slik individualistisk kultur er egentlig i ferd med å utvikle seg blant noen unge muslimer i norge allerede (men ikke blant alle)»

        Jeg orker ikke engang å begynne på dette. Jeg tror jeg tar kvelden igjen… MEN HØR PÅ MOSKUS… Virker det som om det er mye av det overnevnte å spore i det som kommer derfra?

      • muslimprosjektet Says:

        Som sagt: Jeg sier da ikke at det Moskus sier er feil, gjør jeg?
        Men at det ikke er helt bildet, det han beskriver, det står jeg fast på.

      • Spaceman Spiff Says:

        Neida, kanskje ikke hele bildet, men det er det samme bildet som du ser på, men du ser bare i et lite hjørne i et lite øyeblikk med kraftig tunnelsyn…. Moskus ser det alle vi andre ser…

    • Tareq Al Sheikh Says:

      Moskus du er en kjempekul fyr! Disse mennene du snakker om – og jeg kjenner noen av dem – vil som regel aldri håndhilse på en jente som ikke er i rendt nedandgående eller oppadgående slekt med dem som har avsluttet puberteten. Det er ikke fordi de de skal hilse på er muslimer eller ikke. Fra min 500+ store arabiske og muslimske familie vet jeg om to menn og en kvinne som oppfører seg sånn.

  4. Håkon Says:

    Enig med Jalla. Det som skal til for at vi alle skal bli nordmenn, er at barna våre gifter seg med hverandre. Mange norske foreldre er skeptiske til at barna gifter seg med «utlendinger», og skepsisen er tilsynelatende enda større blant innvandrernes egne foreldre (og brødre).

    Så lenge «utlendinger» kun kan gifte seg med ungdom fra samme land og/eller med samme religion, så forblir de «utlendinger» i et ubegrenset antall generasjoner.

    Se på forskjellen på USA og søramerika. I Sør har svarte, hvite og indianere mer eller mindre blandet seg, og rasisme er sterkt redusert (men ikke helt borte). I USA er det fortsatt veldig tydelige raseskiller.

    • muslimprosjektet Says:

      Kloke ord, Håkon!
      Enig i at det er en del «beskytte reviret»-tendenser blant innvandrere generelt, og også da i muslimske grupper. Men heller ikke her er bildet svart-hvitt. Som jeg kommenterte til Jalla Halal er det foreldre som understreker at barna kan velge helt fritt, selv om de fleste nok håper at barna finner en muslim. (det er jo ikke unikt for dem – også kristne foreldre vil ofte håpe på kristne svigerbarn, samme med jøder osv..)

      • Spaceman Spiff Says:

        Hvis det å finne seg folk blant sine egne er et naturlig trekk hos folk, som jeg tror du har helt rett i i utgangspunktet, vil ikke det implisitt medføre at multikulturen ikke akkurat er noen berikelse, men heller at det resulterer i nettopp det denne forskeren jeg ikke husker navnet på sa om at flere etniske og religiøse grupper vil medføre redusert tillit i befolkningen?

      • Jalla Halal Says:

        I følge koranen kan ikke en muslimsk kvinne gifte seg med en ikke-muslimsk mann. Å tro at småjenter som går med hijab fritt kan velge partner når de blir voksne er vel mildest talt litt naivt og bruken av hijab blant småjenter viser en økende tendens.
        Vi hører ofte om muslimske kvinner som lever med ny identitet i en helt annen del av landet enn familien pga at de har valgt en ikke-muslim til partner og dermed begått en blasfemisk handling. Jeg kjenner derimot ikke til tilfeller der slike giftermål er godtatt i hennes familie.
        Så lenge de fleste håper at barna skal finne seg en partner med samme livvsyn som en selv, viser dette bare at vi aldri kan komme oss forbi «oss» og «dem». Helt umulig blir det selvsagt når det er selve religionen som forbyr slike blandingsekteskap.

        Så lenge menneskene er fanget i religionenes tvangstrøyer vil det alltid dreie seg om «oss» og «dem». Vi som har den rette tro kommer jo til paradis, de andre er fortapte.

      • muslimprosjektet Says:

        Putnam, Spiff. Alle anti-multikulturalisters helt 😉

      • Spaceman Spiff Says:

        ja, det var det… Han var jo selvfølgelig ikke en ukjent skikkelse for min del, men det står litt stille i dag… Må klarne tankene med et par paralgin forte og en flaske vin, tror jeg.

        Takk for oppfriskelsen. Ellers er det ingen kommentar fra din side som vanlig når du abdiserer i en diskusjon.

      • muslimprosjektet Says:

        Nja, abdisert har jeg ikke… bare litt trøtt akkurat nå og skal straks legge meg.
        Vin og paralgin forte sammen? Kreativ medisinbruk, spiff 😉

      • Spaceman Spiff Says:

        Ahh, Paralgin Forte er bare sukkertøy. Savner min gode gamle Somadril!!

      • julia Says:

        Rimelig naivt Olav…jeg tror de fleste vet at for en muslimsk jente og for mange muslimske gutter så er ikke en ikke-muslim er akeptabelt/reelt valg.

    • Tareq Al Sheikh Says:

      Dette er litt anekdotisk, men jeg kjenner en libanesisk familie som er shia-muslimer. De har to barn: en gutt og ei jente. Gutten har giftet seg med en ortodoks kristen jente. Jenta giftet seg med en ortodoks kristen mann. Foreldrene godtok dette. Gutten derimot likte ikke at søstra gjorde som ham. Maronittene er mye strengere enn muslimene i Libanon på dette. «Gud, land, familie!».

  5. Scelerant Says:

    Men hvordan ville de føle det dersom hun kom hjem med en Ateist eller agnostiker som føler det at religion er det største ondet på vår Big Bang skapte, Evolution by natural selection utviklede Jord?

  6. bobkenneth Says:

    Det ser ut som mange her finner på mye rart om muslimer og islam, uten å kunne bevise noe som helst. Europa gjorde det samme mot jødene for 2 generasjoner tilbake. Jødene hadde mange rykter på seg, som ingen kunne bevise at de var sanne, det samme gjelder for muslimene i dag. Mange islamkritikere i dag har problemer med å bevise ting som de mener er generaliserende for islam og muslimer, f.eks muslimer har lov til å drepe ikke-muslimer, er et argument jeg har hørt ofte, men når jeg ber om bevis, så er det ingen bevis å få bortsett fra «det er bare sånn det er».

    • Tareq Al Sheikh Says:

      De referer til sura 9.5 hvor det står:

      5. But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, an seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war); but if they repent, and establish regular prayers and practise regular charity, then open the way for them: for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful.

      Islamkritikere og noen muslimer hevder at dette verset gir dem rett til å drepe såkalte vantro. Andre mener at når man ser verset i sammenheng gir det en annen mening og refererer til en spesiell hendelse.

      Spacemann spiff kommer til å kommentere dette.

      • Spaceman Spiff Says:

        Jeg burde gjort det, men jeg vil heller høre hva du mener om dette verset først…

        For ja, muslimer mener gjerne at det er en kontekst som er veldig viktig her… Jeg er ikke så fryktelig opptatt av dette verset, siden 9:29 er mer relevant for oss…

        Men kom igjen nå, i all din visdom: Fortell oss!

      • Tareq Al Sheikh Says:

        Jeg kunne ikke bry meg mindre om hva dette måtte bety eller ikke.

      • Spaceman Spiff Says:

        Så hvorfor ta deg bryet med å kommentere et vers uten å mene noe som helst om det?

      • Tareq Al Sheikh Says:

        Fordi det var det kommentaren til bobkenneth handlet om.
        Jeg synes selv Quranen er en utrolig kjedelig bok – det samme gjelder hadithene. Selv de gangene jeg har prøvd har jeg ikke greid å lese mer enn et par sider av gangen. Fordi min kunnskap om religionen islam er forholdsvis liten føler jeg ikke at jeg har kunnskap nok til å kommentere om hva visse vers av Quranen måtte bety. Jeg har forøvrig veldig liten interesse av det. Når min onkelen prøver å fortelle meg noe om Islam pleier jeg enten å sovne eller å si «ja,ja, enig, enig»,
        Jeg refererte kun til verset sånn at andre som måtte bry seg kan kan gjøre opp sin mening.

    • Jalla Halal Says:

      I følge norske lover har ingen rett til å drepe. Imidlertid hevder noen som selv sier de er muslimer f.eks. at alle som karikerer islam eller muhammed kan drepes.
      (Du har kanskje ikke fått med deg at muslimske miljø har satt opp belønning til den eller de som dreper en karikaturtegner og at det allerede har vært et drapsforsøk i Danmark?)
      Ellers inneholder koranen en del vemmelige instruksjoner om i hvilke tilfeller man skal drepe de vantro.
      Å «bevise» om det er riktig at muslimer kan drepe ikke-muslimer må derfor overlates til muslimene selv, men det er i alle fall en del muslimer som hevder at dette er i tråd med religionen.

      • Tareq Al Sheikh Says:

        Studerer du jus Jalla Halal? Har du hørt om nødverge-og/eller nødrett? Har du også hørt om Geneve-konvensjonen? Det er lov å drepe i krig. I visse tilfeller tillater både vårt eget rettssystem og internasjonal rett at det er lov å ta andres liv. Jeg forstår at du kan være uenig i at det er slik det skal være. Jeg respekterer det, men det er en veldig absolutistisk holdning. Til og med deontologene tillater det i visse tilfeller.

    • Spaceman Spiff Says:

      Ta gjerne og mail meg, så skal jeg gi deg en liten leksjon i islam for nybegynnere…

      Olav gir deg sikkert mailen om du spør pent.

  7. Birger Says:

    Hva om alle muslimer går over til å bli ateister slik de fleste kristne i skandinavia allerede har blitt, så kan vi alle sammen bli venner i et stort multikulturelt religionsfritt samfunn. Flerkultur kan være ok men da må islam og alle dens skikker og kulturer dø!

  8. Og folk biter på.... Says:

    Disse konfliktene som har dukket opp.. siden 2001.. var aldri store konflikter før..

    Dette har ingenting med at folk har lært noe nytt.. Det er for å holde sauene uvitende..

    DISTRAHER FOLKET MED TULL… slik at politikere kan få seg en politistat.. der alt er kontrollert.. og Rike privatpersoner har monopol..

    VÅKN OPP… relgion er bare en maske for å skjule fascismen som er på vei….

    Politistater..

    OG NOE MER MORSOMT!!

    12000 år gammel by funnet… i india… SÅååååååååå
    Nyere relgioner.. blablabla… som kristendom,islam,judaism…og alt det der betyr ingenting..

    FORDI gjenskrives historien nok engang..

    SÅ INGEN AV DERE HAR ELLER HADDE RETT!! VÅKN OPP! Folkens…

    «no bodies right when everybodys wrong…»

  9. Rett dere inn, ikke vi Says:

    Rasisme er det når noen mener at andre er mindre verdifulle fordi de har en annen hudfarge eller fordi de er fra en annen rase. Religions diskremenering er det når noen ikke respekterer andres religion. Det er derved ikke rasisme.
    Sverige demokratene har såvidt vites ikke utrykt at innvandrere fra Islamistiske land skal kastes ut. Det de sier er at det må bli stopp med flere innvandrere fra disse land. Grunnen er svært enkel, de hevder at svært mange av de som allerede er kommet, ikke er inntegrert i samfunnet. Dette har de rett i. Derfor vil de ikke ha inn enda flere, ihvertfall ikke før samfunned har fått kontroll og integrert de som allerede er der. I Norge så er det mange tusener som er ulovlig i landet, disse må ut. Deretter eller samtidig må man få inntegrert ordentlig de som er kommet lovlig inn. Det er ingen tvil, fra min side, at eksempel Pakistanere som kom for mange år siden har integrert seg veldig godt og jeg tror ikke de har følt rasisme fra etniske Normenn. Det som desverre skjer i disse dager er den ukontrolerte innvandringen fra Iran Irak Somalia og andre land som ligger i disse regioner ikke har villet eller forsøkt å integrere seg. Husk det er ikke Normenn som skal integrere seg til dere, men dere som skal integrere dere til oss. Dere skal respektere våre tradisjoner og religion. Vi skal respektere deres tradisjoner og religion, men dere skal holde dette for dere selv. når dere begynner å kreve at vi skal respektere de for oss rare klesdrakter med dekken foran ansiktet for kvinnene da har dere allerede sagt til oss at dere ikke er interesert i å integrere dere til våre tradisjoner.
    Når dere forteller oss at dere ikke aksepterer kjærlighet og ekteskap mellom etniske norske gutter og deres kjære døtre, så forteller dere oss at dere betrakter oss som en mindreverdig gruppe. Altså diskriminerer dere oss. Når det er representanter fra deres religion som nekter å arbeide i dagligvare butikker fordi de selger alkohol og svinekjøtt, selvom de er så sterkt innpakket at ingen ting kommer utenfor innpakningen. da håner dere vårt samfunn og vår levestil. Dere krever at våre husdyr skal slaktes etter et spesielt rituale, tiltross for at dette er langt over grensen til våre tradisjoner og kultur. Når man går på grønnland i Oslo og ser de klesdrakter som deres kvinner bruker så er det bare en bekreftelse på ders manglende respekt av vår kultur. Når vi besøker deres hjemland så må vi både oppføre oss og moderere våre klær etter hva som er kotyme hos dere og våre tradisjoner og kultur må vi legge i Norge og deres kultur er det som er i fører sete og som er den som gjelder. Vi må respektere den og det gjør de fleste av oss. For ordens skyld så har jeg muslimske naboer. De er alle strålende mennesker utenom en familie som ligger utviklings messig på steinalder nivå. det siste var sitat fra en Persisk venn fra Iran.

    Kloke ord fra en på nett (ikke meg altså)

    • Tareq Al Sheikh Says:

      Det er noen viktige og prinsipielle problemstillinger som blir tatt opp i den kommentarer, og det er viktig at vi diskuterer dem. På den andre siden synes jeg det er rart at en som er så stor tilhenger av norsk kultur og levemåte ikke kan skrive godt nok norsk til å stå norskeksamen i ungdomskolen.

      For øvrig er jeg helt enig i at innvandrere som kommer til nye land bør respektere de innfødtes kultur og levemåte. Det hadde vært spennende å diskutere i hvor stor grad man bør gjøre det.

  10. Kai Says:

    Vet bare at hvis her kommer en musslim inn i mitt hus så blir det nytt garasjegulv.

  11. heliumhue Says:

    Informasjon om Hala-ost sakset fra Tine:

    http://www.tine.no/om-tine/pressesenter/Nyheter/Nyhetsvisning?key=106453

    «Andre viktige kriterier for halal-stempelet er at Norbo må PRODUSERES, FRAKTES og PAKKES ADSKILT fra andre ostetyper. Det må ikke være animalske stoffer i produktet, og emballasjen må heller ikke innholde spor av stoffer med animalsk opprinnelse eller andre stoffer som ikke er halal-godkjent (for eksempel alkohol). Norbo skal i tillegg ha de samme næringsstoffene og samme kvalitet som andre ostetyper fra TINE.»

    Synes du det rart at det er «oss nordmenn» og «dere muslimer»?

  12. julia Says:

    Det er islam som i første rekke segregerer samfunnet vårt. Den mannen som sitter i styret i en moske i Oslo bør stilles en rekke spørsmål:

    -Kan muslimske menn gifte seg med folk fra ikke-abrahamske livssyn?
    -Kan muslimske kvinner gifte seg med ikke-muslimer?
    -Hvorfor er det slik at bare det serveres pølser i et barneselskap på en barnehage eller skole så dukker mange av de muslimske barna ikke opp?
    -Hvorfor begrenses jenters sosiale frihet så mye i enkelte innvandrermiljøer?

    Vi må komme oss forbi ‘oss muslimer’ og ‘dere nordmenn’? Javel…det er bare å begynne sier nå jeg. Man blir ikke et folk uten at man stifter familier sammen, omgås sosialt etc. Lurer på om denne mannen også har lyst til å sende barna sine til en islamsk skole slik at de har enda en arena mindre å møte sine ikke-muslimske medborgere på?

    Eller vent…kanskje han mener det er greit å legge mennesker i ulike kategorier etter rase og religion som man omgås i ulik grad. La oss heller bruke begrepene ‘oss muslimske nordmenn’ og ‘dere ikke-muslimske nordmenn’…da er det vel greit tenker jeg så kan man passe på at ens sønner og døttre holder seg unna den gale kategorien slik at man unngår (ut)blanding.

    • Anonym Says:

      julia. Hvor mange troende muslimske jenter tror du har lyst til å gifte seg med mennesker som ikke er religiøse?

      • julia Says:

        Om islam hadde tillatt de å gifte seg med den de forelsket seg i uavhengig av mannens religion så hadde nok mange hatt det. Islam er problemet.

      • RB Says:

        Anonym: hvor mange troende muslimske menn tror du har lyst til å gifte seg med mennesker som ikke er religiøse?

        Åja…pokker, det er jo en del det. Det er sikkert forskjell på jenter og gutter da…?

      • muslimprosjektet Says:

        Min erfaring er at også religiøst praktiserende muslimske menn i dag helst ikke gifter seg med ikke-muslimske damer. Det er altså ikke noe som bare gjelder damer. Det ser man også ved at en god del av de damene som gifter seg med muslimer velger å konvertere.

        Derimot er det helt riktig at det kulturelt sett er mer aksept for at muslimske gutter kan ha norske jenter som kjærester, enn omvendt. Langt strengere sosial kontroll over gutter enn jenter. Men dette er noe som til en viss grad utfordres islamsk sett i moskeene: Det er noe som folk ser på som «kultur», ikke som «religion».

      • RB Says:

        Du mente vel omvendt?
        At det er strengere kontroll på jenter enn på gutter?

      • Tareq Al Sheikh Says:

        Personlig er jeg imot all form for regler med mindre de lar seg forsvare fra et rasjonelt ståsted. At muslimske kvinner ikke skal kunne gifte seg med menn av en annen religion lar seg – ifølge meg – ikke forsvares. Noe viktigere er likevel å se på om dette er et stort problem. Vil virkelig så mange religiøse muslimske (!) kvinner gifte seg med menn av en annen religion?

        Så vidt jeg har forstått mener en del muslimer at kravet om at kun menn kan gifte seg med ikke-muslimske kvinner var forbeholdt tiden koranen ble skrevet og at heller ikke menn bør gifte seg med ikke-muslimske kvinner. Jeg liker ikke dette, men jeg tviler på at mange troende muslimer synes det er så forferdelig at de ikke kan gifte seg med folk som enten tror at de kommer til helvette eller at deres religion bare er tull.

      • muslimprosjektet Says:

        RB: Ja, det ble en trykkleif. Strengere kontroll overfor jenter.
        Ellers helt enig med det Tareq skriver om dette.

      • RB Says:

        Det er det dummeste jeg har lest!!
        Fordi du TROR at ikke mange kommer til å gjøre det, så er det ikke et problem???
        Og dette er du enig i Olav?
        Dette stedet er i ferd med senke kravene….

  13. SD er ikke høyreradikalt. Says:

    Ser at mange referer til Sverige Demokratane som et høyreradikalt parti.
    SD er et sosialnasjonalistisk parti, og nazismen bygger på sosialismen.

    Nazismen blir ofte feilaktig referert til som høyreradikal, sikkert et krampeaktig forsøk på å stemple høyresiden som rasistisk. De fleste vet nok at rasisme ikke er noe som hører hverken høyre eller venstresiden til, mindre opplyste mennesker finnes nemlig i alle politiske fløyer Nazisme, eller nasjonalsosialisme, bygger derimot videre på sosialismen. Med sin kritikk mot kapitalisme, individets frihet og demokrati er den lite forenlig med høyresiden og liberalismen. Nasjonalsosialismen fremmer nemlig strengere statlig styring og oppbygging av et klasseløst samfunn. Liberalisme (som representerer den høyre fløyen i politikken) og nasjonalisme vil alltid stå i et motsetningsforhold til hverandre da nasjonalisme legger en begrensing på fri flyt av varer, kapital, og mennesker, noe som for en liberalist er en positiv ting.

    SD, er et nasjonalistisk parti og inspirert av nasjonalkonservatisme og den sosialdemokratiske, det som skiller dem fra resten av sosialistene er innvandringspolitikken.

    Jeg tror faktisk SD dobbler sine stemmer neste valg. FrP ble forsøkt fryst ned med rasist og nazist karakterstikker, men det viste seg derimot at det slo kraftig tilbake. Nå er ikke SD og FrP forenelig da SD er et sosialistisk parti med innvandringsfiendtlig politikk. Men prinsippet om å prøve å fryse ned et parti med karakteristikker er det samme.

    Syns folk det er greit å bruke udemokratiske virkemidler for å knerte politiske partiet man er uenig med? Vil vi undergrave demokratiet for å knekke partier som ikke deler vårt syn?

    åten Sverigedemokratene har blitt behandlet på er under enhver kritikk. Partiet har blitt:
    Nektet å kjøpe reklameplass for flere av deres kampanjer
    Flere av deres reklamekampanjer har blitt sensurert
    Partiet har blitt nektet deltagelse i flere debatter på TV
    Deres valgkamparrangementer har blitt avlyst pga. manglende beskyttelse av politiet
    Partilederen har ikke fått god nok beskyttelse, noe som har medført at han ikke har kunnet drive valgkamp på lik linje med de andre partilederne
    Listekandidater har blitt ekskludert fra sin fagforening pga. at de stiller til valg for Sverigedemokratene. Og stemmer har blitt offentliggjort, noe som til de grader undergraver demokratiet.

  14. julia Says:

    Kan legge til:
    Jeg leser og skriver en god del på salam forumet. Der får man et visst innblikk i en del av tankegangen bak segregeringen. Det som slår meg av og til er på hvor mange nivåer man har/etablererer segregeringsmekanismer. Har noen her vært med babyer/barn i pirbadet i Trondheim og opplevd hvor koselig det er for voksne og barn å møtes der? Det er kjempekoselig!

    De man ikke treffer der er de som arrangererer svømmehalltimer for muslimske kvinner. Man må jo ikke ferdes i et kjønnsblandet miljø i badedrakt!
    Ikke skal man dra på stranda og sole seg, med mindre man dekker seg godt til da…men igjen ‘that kinda defeats the purpose’.

    De segregerende mekanismene i islam er meget omfattende spesielt for kvinner. Jeg skulle ønske Olav kunne spurt denne mannen fra moskee-styret hvordan han mener ‘oss og dem’ skal bygges ned til et oss stilt ovenfor disse mekanismene.

  15. ephrussi Says:

    Litt rart å lese at det for deg nærmest er en unntakelse å se bort ifra islam når du er i sammen med muslimer. Kanskje du er mer opphengt i deres ”muslimitet” enn en del vanlige folk fordi du driver dette prosjektet ? For meg er det å se bort fra den religiøse bakgrunnen mer regelen enn unntaket, tror jeg, har kanskje sammenheng med at jeg møter muslimer mer sporadisk og da mest enkeltpersoner, ikke store muslimske grupper. Jeg er også så gammel at jeg gikk på skole med et par muslimske elever før islam ble en stor sak, vi var ikke opptatt av at de var muslimer i det hele tatt som jeg husker. Jeg har også en tendens til å betrakte alle med jugoslavisk bakgrunn som ”jugoslaver” uten å henge meg noe spesielt opp i deres nærmere etnisitet / religion – i en del tilfeller vet jeg ikke om de jeg møter for eksempel er serbisk ortodokse eller bosniske muslimer og har ikke lurt på det.

    Samtidig er det nokså sjeldent at jeg betrakter innvandrere som norske, uansett hvor de kommer fra – heller ikke svensker og dansker er i utgangspunktet nordmenn for meg. Andregenerasjonsinnvandrere ser jeg mye oftere på som norske, hvis de snakker perfekt norsk, har norske venner, norske fritidsinteresser osv. Men en større av gruppe ungdommer med tydelig innvandrerbakgrunn blir for meg en ”innvandrergjeng” og ikke en gruppe vanlig norsk ungdom.

    I forhold til muslimer, blir vel poenget du prøver å gjøre nokså irrelevant for meg. Man kan jo også merke på en del jugoslaver at de er ekstremt mistroisk til ideen om et flerkulturelt samfunn, nettopp fordi de har opplevd å være naboer og venner med folk av annen religion, hvor dette ikke syntes å bety så mye – før man begynte å skyte og massakrere hverandre pga. religiøs bakgrunn. Nå tror ikke jeg Norge blir et nytt Jugoslavia eller Libanon fordi om vi får flere muslimer, men det faktum at folk med forskjellig religiøs bakgrunn i mange tilfeller kan omgås hyggelig og uproblematisk, får meg likevel ikke til å endre meningen om at et samfunn som etnisk og religiøst er rimelig homogent sånn alt i alt har en del fordeler – og at jeg derfor ønsker stopp i masseinnvandringen til Norge.

    • muslimprosjektet Says:

      Spennende kommentar!
      Jo, jeg tror du kan ha rett i at jeg er mer opphengt i «muslimheten» til muslimer enn andre. Men det har også sammenheng med at jeg primært har besøkt religiøse sammenhenger, altså miljøer hvor islam er sterkt i fokus.

      Når det gjelder det flerkulturelle samfunnet: Jepp, det finnes utfordringer. Det er jeg smertelig klar over. Og selv om noen oppfatter det sånn er ikke denne bloggen et skjult forsøk på å agitere for liberal innvandringspolitikk, men noe som handler om menneskene som allerede er her. Se denne bloggposten for eksempel:
      https://muslimprosjektet.wordpress.com/2010/03/06/henteekteskapenes-m%C3%B8rke-side/

  16. Demokrati – i Sverige? : Liberaleren Says:

    […] Se også Muslimprosjektet […]

  17. Professor Says:

    Verken avisredaktører eller andre kommentatorer har lest SDs program hvor de eksplisitt sier at de tar avstand fra rasisme og etnisitet som kriterium på nasjonalitet osv.

    Hva SD sier at at svensk kultur og verdier ikke tåler for mange mennesker med avvikende verdi- og kvinnesyn og som samtidig er inkompetente og uten ferdigheter til å bidra til fellesskapet.

    SD sier kun hva som burde vært sagt for lenge siden:

    Inkompetente og kvinnehatende ikke-vestlige innvandrere (statistisk sett mange nok til å «rive Sverige i filler) kan finne seg et annet sted å plage sine medmennesker, uavhengig av hvor mye eller lite de skulle være verdt som mennesker.

    Det menneskelige verdispørsmål kan selvsagt diskuteres, men er i denne sammenheng irrelevant; hva det handler om er samfunns evne til å overleve dersom deltakernes verdisett blir for avvikende og inkompetansen for stor slik at man ikke bidrar til fellesskapet.

    Dét er poenget; å være kritisk til ukritisk innvandring er ikke rasistisk, snarere tvert imot; en kritisk innvandringspolitikk viser omsorg både for mottakerlandene, men også for innvandrerne, fordi de blir satt på plass og orienert om hva som fungerer og ikke fungerer.

    Selv blåser vi hva andre mennesker er verdt, all den tid de innfinner seg, har et sunt verdisett og er såpass kompetente at de uten problemer både glir inn i samfunnet og bidrar til fellesskapet.

    1. Verden har idag ca 50 000 000 flyktninger (noen kilder oppgir 43 000 000) FEMTI MILLIONER flyktninger, folk på flukt av ulike grunner.

    2. Norge og Vesten har begrensede ressurser, dvs. ressursene er ikke uendelige, abåde landareal, økonomi og menneskelige ressurser er begrenset.

    3. Om vi skulle ta inn samtlige flyktninger med argumentet at vi på et personlig plan skulle sympatisere og solidarisere med hver og en, ville dette føre til at man måtte ta inn absolutt alle.

    4. Om Norge skulle tatt inn alle, ville Norge raskt gått under, arealmessig, økonomisk og menneskelig.

    5. Fordi Norge (og Vesten) av ressursmessige grunner ikke kan ta imot alle må grensen trekkes et sted, en grense umulig å trekke dersom vi legger følelser til grunn for hver enkelt avgjørelse.

    5. Problemet er ikke den enkelte flyktning på det individuelle og personlige plan, men at fordi for mange flyktninger som m-e-n-g-d-e ville befinne seg på samme sted uten at det samme sted kan levere tilstrekkelige ressurser.

    Det har mao ikke å gjøre med at det ikke er synd på den enkelte, men at fordi de er så mange, fører de som m-e-n-g-d-e til problemer for mottakerlandene.

    6. Vi tror at SV/AP/RV osv. består av mennesker ute av stand til å trekke disse grensene, fordi de nettopp på det personlige plan i sin barnlige naivitet ønsker å være snille mot alle.

    7. Siden vi ikke kan redde alle her, er vi nødt til å returnere noen i tillegg til å hjelpe dem der de kommer fra. Eller kan de postmoderne politisk korrekte, men akk så virkelighetsfjerne, eliter trylle; uendelig med penger, areal og menneskelige ressurser?

    Mvh
    Professor

    • Spaceman Spiff Says:

      50 mill flyktninger… Det er jo bare EN side av saken også, for de fleste av asylsøkerne går jo ikke med i disse tallene. De kommer i tillegg som folk som forlater landet i søken etter noe bedre. Disse flyktningene som nevnes av «Professor» er gjerne folk som sitter i flyktningleirer osv, ikke de unge menn som blir sendt av familien i håp om å kunne sende noen penger hjem og hente en slektning.

  18. Relay Says:

    «Sverigedemokratene konsekvent nektet å prate om innvandrere som svensker: “Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk”. »

    Du kan vel for pokker ikke kalle noen rasistiske bare fordi du er uenig i definisjonen?!

    Her er jo definisjonen intuitivt opplagt; de som ikke undertrykker kvinner, de som anerkjenner alle menneskers likeverd (mao. samtlige unntatt muslimer), de som forfekter verdier som likestilling, likeverd, ytringsfrihet og demomkrati, de er svenske. Og her finnes ikke rom for å fire: her er det enten eller. Man er aldri litt demokrat, litt kvinnemishandler. Det er enten eller og her har SD sitt på det tørre.

    Dersom du er uenig med definisjonen av hva det vil si å være svensk, får du selv komme med en bedre definisjon. Samtidig må du også tenke deg om; du må passe på så du ikke lander på en definisjon som nettopp aksepterer vestens anti-verdier.

    Lykke til!

  19. Sony Says:

    «Hvilke muslimer prater du om? Det er jo rundt 160.000 muslimer i Norge, og 30 mill. Europa. Det er vel ikke slik at ALLE distanserer seg..? Og på hvilken måte har de distansert seg?

    (selv kjenner jeg mange muslimer, og mange av dem distanserer seg ikke i det hele tatt)»

    Dette er bare tull: dette er kasuistikk; dersom vi ikke kan navngi alle de som muslimer som er et problem, så har vi ikke noe problem. Problet er ikke de muslimer som IKKE lager trøbbel, men de som, uansett hvor få eller mange de er, er mange nok til å lage trøbbel for oss: det skal ikke er enn EN ENESTE drapstrussel mot en forfatter til for å hindre 100 andre fra å skrive kritisk om islam. Forstår du?

    Dersom du mener at vi ikke hadde hatt et problem med muslimer, ville jo vi jo for pokker ikke diskutert dette oppad vegger og nedad stolper. Hvorfor tror du man debatterer muslimer og islam over hele verden? FORDI DE ER ET PROBLEM UANSETT HVOR FÅ ELLER MANGE!

    • muslimprosjektet Says:

      Jeg vet ikke helt med deg, men for egen del – som patriotisk norsk borger – synes jeg det har litt å si om det 50 prosent av norges muslimer som er åpen for å sprenge oslo city fordi vi er i afghanistan, eller om det er en promille. Men det er kanskje bare meg som synes at det gjør en forskjell? 😉

  20. Sony Says:

    «For å finne ut av det bør man basere seg på samfunnsforskning og ikke bare egne opplevelser.»

    Du er inkompetent du! Selv såkalte «forskeres» erfaringer kan reduseres til «personlige opplevelser», eller mener du at man kan oppleve noe uavhengig av bevisstheten som opplever noe, slik at du får en erfaring out of nowhere, fordi først da er den objektivt troverdig?

    Jeg vet du kristen, men det får da for faen være grenser for naivitet!

    • muslimprosjektet Says:

      Altså: I samfunnsvitenskapen skiller man mellom såkalt kvalitativ og kvantitativ forskning. Kvalitativ forskning handler om få caser – man prater med folk, og går i dybden. Altså noe som minner om det jeg gjør her (selv om jeg understreker at denne bloggen ikke er vitenskapelig). I slik forskning er ganske riktig forskerens subjektivitet viktig.

      Kvantitativ forskning handler om store tall: Man ser for eksempel på hvem som er kriminelle, av et utvalg på 10.000 mennesker – og så ser man om det er noen ting de som er kriminelle har felles. I slik forskning spiller også forskeren en rolle, selvsagt. Men subjektiviteten her er ofte mindre enn i kvalitativ forskning.

      Så når man skal vite noe om hvor utbredt et fenomen er, så må man basere seg på kvantitativ forskning. Det er ikke noe kontroversielt å hevde det.

  21. Tarzan Says:

    «Som sagt: Jeg sier da ikke at det Moskus sier er feil, gjør jeg?
    Men at det ikke er helt bildet, det han beskriver, det står jeg fast på.»

    Dette er også bare tull: slik du holder på må man til enhver tid ha tall på hvor mange som mener hva når, noe som er umulig. Da kan du bare legge ned hele prosjektet.

    Forstår du overhodet betydningen av generaliseringer og tendenser? Vi snakker i den VITENSKAPELIGE betydningen?

    Du oppfører deg som om all volden, all undertrykkingen, alle selvmordbombene, all forakten mot jøder, homofile, kristne osv. er enkelttilfeller og ikke utslag av ideologisk forankring. Når skal du se at hatet mot alle ikke.-muslimer er forankret i Koranen?

  22. Anonym Says:

    Er document.no nede for telling eller? siden det virker som om hele gjengen har kommet inn hit.

    Tar av hatten for deg Olav som gidder å diskutere med denne gjengen her, det er jo tydelig at de ikke er åpne for noe annet enn det de selv har bestemt er riktig.

  23. Humlesnurr Says:

    Problemet er vel akkurat at (dere) bokfolk(et) mener å være i besittelsen av den 😉 Sannheten altså.

  24. Laban Says:

    Multikulturalisme – Les dette så får ett innblikk i om dette er løsningen for Norge !

    multikulturalisme; . Et multikulturelt samfunn består av et samfunn hvor flere kulturer lever side om side. I den forstand er Norge i dag et multikulturelt samfunn. Kjernen i multikulturalisme, ideologi om det multikulturelle, kan anses å være hyllest av pluralitet og mangfold. Det er ikke til å se bort fra at vi mennesker er avhengige av organiserende og strukturerende mekanismer rundt oss for å kunne leve sammen i all fordraglighet. Slike mekanismer er ytterst påkrevd i alle samfunn som blant annet ikke ønsker å føre en rigid assimileringspolitikk. For å sikre harmonisk kulturell sameksistens, må det føres en politikk for å se til at forskjellene ikke byr på større friksjoner.

    fra Klassekampen
    – En sammenliknende studie av integreringspolitikken og velferdsregimene i sju europeiske land, viser at i land med multikulturalistisk politikk og sjenerøse velferdsordninger er innvandrerbefolkningen oftere arbeidsløs, lever i segregerte boområder og er overrepresentert i fengslene. Dette gjelder i størst grad Nederland, Sverige og Belgia. Land som har strengere integreringspolitikk (Tyskland, Østerrike, Sveits og Frankrike) eller en svak velferdsstat (England) har oppnådd bedre integreringsresultater, særlig målt i arbeid.

    Når det gjelder Østerrike er det nesten ingen forskjell mellom innvandrere utenfra EU og personer født i Østerrike når det kommer til deltakelse i arbeidsmarkedet. 66,6 prosent av innvandrerne er i jobb, mens andelen for personer født i Østerrike er 68,1.

    Det at etniske briter og særlig muslimske innvandrere ofte lever separate liv, har vært tema for debatt i England knyttet til opptøyer i engelske byer og avdekking av terrorceller i boligområder dominert av muslimer.

    Multikulturalisme er i prinsippet bra for innvandrere, men den svekker majoritetsbefolkningens tillit til velferdsstaten, og det er uheldig for innvandrere når de blir avhengige av velferdsstaten, fordi det fører til sosial og økonomisk marginalisering.

    – I Norge og Sverige har du et type arbeidsliv, hvor det nesten ikke er arbeid å få for ufaglærte. Norge og Sverige har også tatt imot mange innvandrere på humanitært grunnlag, som du ikke finner i de andre landene. Dette er faktorer som er med på å forklare lav arbeidsdeltakelse

    Konklusjon
    Deltakelse i sivilsamfunnet er viktig.
    – Koopmans viser til at i land med multikulturell politikk, er graden av politisk deltakelse blant innvandrere høy.

    Han viser til suksess i Tyskland. Hvis man her går uten jobb for lenge risikerer man å miste oppholdstillatelsen og retten til statsborgerskap. I Tyskland debatteres det også om sosialstøtten bør reduseres for å motivere flere til å ta seg jobb.

    Aller viktigst er at innvandrere kommer i arbeid på lik linje med landets innbyggere. Her kommer Norge og Sverige dårlig ut, mener Koopmans.

    Eksempel på hva som fungerer – MUF (hentet fra en kommentar i en kommentar i na24)
    Et annet og svært så interessant eksempel her er de såkalte “MUF-erne”. Dette var en gruppe på rundt 200 kurdere, vesentligst unge menn, som fikk opphold på unntaksbetingelser. De kvalifiserte ikke til opphold på ordinære vikår, men fikk opphold midlertidig uten familiegjenforening. (Derav forkortelsen) De fikk heller ikke fulle sosiale rettigheter eller tvungen språkopplæring – resultatet er den best integrerte grupen vi har! De MÅTTE skaffe seg inntekt selv, de MÅTTE lære seg norsk etc. Resultatet er blant annet en skredder som har slått seg til i Tromsø, har dekket et behov som var der og fått til en blomstrende forretning. En annen var buss-sjåfør i Kristiansand.

    Norge har vært en debatt om at AP ødelegger norsk kultur og velferd (Tybring-Gjedde, Frp i Oslo). Utifra forskningen til denne Ruud Koopman så ser vi klart at eneste måte å få ett harmonisk samfunn er at det stilles krav til innvandrerne om å integrere seg uten for mye velferdsgoder for å få opphold og at dette nok vil medføre at de må forsake en del av sin kultur og religion. AP og SV ønsker en multikulturell politikk i Norge, men dette er ødeleggende!
    Og hvis det ikke er arbeid og få så er det heller ikke plass for disse innvandrerne som kommer på humanitært grunnlag etter tysk modell!

    MUF ble innført av Dørum i Bondevik-regjeringen . Mange kurdere som kom og fikk MUF «gikk under jorden» for ikke å bli sendt hjem. De demonstrerte mot at de ikke fikk familiegjenforening og en begikk sågar selvmord. Statsråd Erna Solberg uttalte seg på generelt grunnlag i 2003 (med den visshet om at det nå var trygt i Kurdistan) «De hadde seg selv å skylde fordi de ikke forlot Norge»

    Dette viser etter min mening hvor tøff innvandringspolitikk Høyre og Bondevik regjeringen førte og at de var inne på riktig sti . En avart av MUF ville være det beste for landet ! Og muligheten for at de får opphold om de kan vise til at de har lært Norsk og skaffet seg jobb og godtar norsk kultur og det norske samfunn.

  25. Halvmånen Says:

    I våre dager har det kommet så langt at det er bortimot umulig å kritisere muslimer og deres religion islam.

    Brenning av Koranen må ses på som en slags siste desperat utvei for å nå fram med offentlig kritikk.

    Jeg har iaktatt muslimsk og islamsk utbredelse i den vestlige verden de siste 30 åra og kan med redsel og forbløffelse bare konstantere at det ikke lenger er mulig å kritisere hverken muslimer eller islam lenger. Det er både forbudt og farlig.

    I vesten har establishmentet lansert en rekke lover og lovendringer som beskytter musimer/islam mot kritikk. Kritikk av islam og muslimer er i disse lovene jevngodt med rasisme. Flere har allerede blitt straffeforfulgt og mistet jobber og posisjoner. De fleste kritikere blir imidlertid skremt til taushet med hån og latterliggjøring før det kommer sålangt

    På internet og i media sensurereres 95% av innleggene. på noen fora er det så ille at bare innlegget inneholder ordet muslim , ja så blir det automatisk blir slettet.

    I Norge har politiske partier de siste åtte årene skrevet under på et opprop som gjør innvandring og multikultur (utbredelse av islam) til et .

    Bøker som inneholder kritikk av muslimer og islam skrives oftest av anonyme forfattere. Der få som har skrevet med ekte navn har enten blitt myrdet, forsøkt myrdet (villiam Nygård), eller blitt straffeforfulgt (oriana fallaci).

    Flere har også forsøkt seg med kritiske filmer. De fleste av disse er endt opp med stupen kuttet over.

    For en del år siden tegnet noen danske kunstnere «kritiske» tegninger av muhammed. Flere norske avser trykket faksimiler av disse tegningene. Dette endte opp med at Norske myndigheter måtte undskylde seg og underkaste seg overfor islamske imamer i en direktesendt tvoverført rettsak mellom oslo og midtøsten.

    I praksis betydde denne episoden at Norge beklaget overfor muslimene at de hadde kunstnere og presse hadde så stor frihet at de kunne kritisere muslimer og islam.

    I tillegg er det også lyst ut fatwaer over kunstnerene som tegnet tegningene.

    Da en liten sekt med 50 kristne truet med å brenne koranen i usa for å markere sin avsky for islam, vakte dette så stor verdensoppstandelse at selv presidenten Hussein Obama i amerika tok affære og truet med represalier. I england gjorde noen få andre personer for et par dager det samme. De brente koranen og ble promte arrestert.

    Så hvordan kritiserer man egentlig musimer og islam idag? Det er faktisk ikke mulig.

    Jeg anser Sverige som det landet i vesten hvor kritikk av muslimer eller islam er vanskeligst. Etter min mening har svensker et nesten paranoid forhold til dette. Minner litt om hvordan tyskere reagerer når en begynner å snakke om nasistenes herjinger under andre verdenskrigen.

    Jeg er av dem som likevel ønsker sverigedemokratene velkommen. Håper de har sterke nerver og hjerter, for det kommer til å bli stygt.

Legg igjen en kommentar

