Konklusjon: Ingen sensur

De siste to postene har jeg skrevet om debattklimaet her på bloggen, og at jeg vurderte å begynne å redigere mer aktivt – og å stramme inn på hva jeg slipper gjennom.

Etter å ha tenkt litt har jeg landet på at jeg ikke kommer til å snevre inn i forhold til hva jeg har praktisert tidligere, langs linjene jeg skisserte i forrige post. Grunnen er denne: I bloggosfæren er det en tendens til at debatter blir ensrettet, at det bare er folk som er enige med hverandre som prater sammen. Slik er det for eksempel langt på vei på document.no, der reaksjonene ofte blir sterke hvis det kommer noen «utenfra» og blander seg i debatten.

Noe av det jeg synes har fungert bra med denne bloggen er at folk med forskjellige ståsteder har pratet sammen. Slik ønsker jeg at det skal fortsette å være. Derfor kommer jeg til å fortsette å la alle meninger slippe gjennom, så lenge de blir fremført på en sivilisert måte.

——–

Men på et område kommer jeg til å være strengere enn før: Det er når det gjelder bastante generaliseringer om folkegrupper eller religiøse grupperinger. Uttalelser som «muslimene vil ikke integrere seg» eller «de norske hater muslimer» kommer jeg ikke til å godta – med mindre man kan underbygge det med statistikk og forskning. Hva kan man si i stedet? Slik, for eksempel: «Jeg har inntrykk av at mange muslimer ikke ønsker å integrere seg i det norske samfunnet», eller «jeg har følelsen av at mange nordmenn hater muslimer».

Jeg kommer også selv til å forsøke å delta mer aktivt i debattene for å sikre at tonen her fortsetter å være gemyttlig, og at det ikke blir mobbetendenser. Og jeg vil igjen oppfordre muslimske lesere til å henge seg på debattene, og skal prøve å gjøre det jeg kan for at dette forblir en debattarena der alle kan føle seg vel.

16 kommentar to “Konklusjon: Ingen sensur”

  1. Julia Says:

    Du bør sensurere mener nå jeg. Den ene tråden der inneholdt en del styggheter som ikke hører hjemme på bloggen din.

  2. ephrussi Says:

    I tillegg til å slå ned på det du nevner, kunne du for min del også gjerne begynne å slå ned på innlegg som er avsporende i forhold til det tema du tar opp – og særlig hvis disse avsporende innleggene er lange.

    Enkelte debattanter har en tendens til praktisk talt å skrive det samme innlegget / de samme argumentene om og om igjen – uansett hva som er tema i hovedinnlegget.

    • muslimprosjektet Says:

      Ok, tar med det innspillet Ephrussi!

      Det er en balanse der, mellom å drepe debatten (som kan bli konsekvensen dersom folk føler at de ikke får utfolde seg) og å styre den inn i konstruktive eller saklige spor. Får man til det siste er det selvfølgelig supert.

      • ephrussi Says:

        Ja, jeg skjønner du ønsker at fok skal få utfolde seg, og særlig ved lengre debatter kan det være naturlig at man etterhvert kommer et stykke bort fra det som var det opprinnelige tema – og enkelte underdebatter kan være interessante på sine egne premisser.

        Men man kan jo ihvertfall oppfordre til at folk i utgangspunktet prøver å holde seg til det spesifikke tema du tar opp i hovedinnlegget – og gjerne prøver å skrive noenlunde kortfattet.

        Skal prøve å leve opp til dette for egen del, for jeg vet jeg noen ganger henger meg opp i detaljer i hovedinnlegget i stedet for det som egentlig er tema.

  3. Hallvard Says:

    Hei, Olav. Det kunne vore spennande om du skreiv eit innlegg der du diskuterte påstandane til Ayaan Hirsi Ali.

    • muslimprosjektet Says:

      Skal tenke på det! Har debattert henne en del på facebook allerede… Men skal se om jeg kan komme opp med noe faglig substansielt.

      • muslimprosjektet Says:

        Men sånn i det store og hele synes jeg mye at det hun kommer med er det rene sprøyt. Hun er ikke noen forsker. Men altså: Skal se om jeg får skrevet noe seriøst på det.

      • RB Says:

        Jeg visste ikke at man måtte være forsker for å mene noe og for å ha substans innen religiøse spørsmål?

        Er vi tilbake på det at man må kunne arabisk for å ha en relevant mening om Islam?

      • muslimprosjektet Says:

        Neida, ikke sånn ment. Man kan ha meninger om ting man ikke forsker på – jeg har jo det i aller høyeste grad;) Men Hirsi Ali blir ofte presentert som om hun er en autoritet på disse tingene, noe hun ikke er mer enn andre vanlige europeere/amerikanere.

      • vesta Says:

        Godeste Olav Elgvin! Hva er det du påstår???? Gjelder ikke egen erfaring som bakgrunn for synspunkter lenger?? Hun er oppvokst i en muslimsk familie i et «muslimsk» land, og har vel fått større forståelse for hva islam kan være enn «vanlige europeere/amerikanere» noensinne kommer til å få! Dessuten har hun vel i kraft av sitt opphav en mye større kontaktflate enn oss ikke-muslimske europeere, der hun kan få kunnskaper og ny innsikt fra.

      • muslimprosjektet Says:

        Joda, det er klart at bakgrunnen man har gjør at man vet noe mer enn andre. Men det er ikke slik at det å ha kristen bakgrunn automatisk gjør at man blir en faglig autoritet på kristne bevegelser, for eksempel – vil en person som har statskirkebakgrunn være ekspert på pinsebevegelsen eller læstadianismen?

        Hirsi Ali har kjent på kroppen hvordan det er å leve i én muslimsk familie. Den familien er forskjellig fra andre familier, og kulturen hun levde i er forskjellig fra de muslimske kulturene som vokser fram i Europa blant muslimer her.

        Poenget er at Hirsi Ali er ikke en som har forsket på islam eller muslimer i Europa. For å si noe om muslimer her med faglig autoritet må hun undersøke hvordan ting er blant muslimer her. Derfor er det hun sier en mening, som er mer eller mindre begrunnet, men som ikke automatisk har krav på noe større tyngde enn meningen til en hvilken som helst annen europeisk muslim, eller til ikke-muslimske forskere som forsker på islam i Europa.

        Men: Jeg mener ikke at alt hun sier er feil! Hun har flere gode poenger. For meg så drukner bare det som er klokt i tingene som jeg synes er svært lite kloke…🙂

      • muslimprosjektet Says:

        Forresten, jeg tror jeg glemte å svare på utfordringen du ga meg i en annen bloggpost… sorry! Skal se om jeg finner den fram og prøve å skrive et godt svar🙂

      • vesta Says:

        Nå er det vel totalt umulig å få den fulle og hele sannhet om noe slags helst emne, – enten det er religion eller religionenes etterfølgere. Ingen mennesker er like, hverken muslimer, buddheister eller kristne, – og dette tror jeg ikke noen forsker kan fange opp!

        Hirsi Ali har hatt et kvinneperspektiv på sin holdning til islam; i tillegg har hun smertelig erfart hvordan det kan være å sette seg opp mot vedtatte sannheter innen religionen. Som vi vet, har hun levd med drapstrusler pga sine synspunkter, og det er dessverre skjebnen til svært mange som ytrer seg kritisk mot islam.

        Som den kjente islamkritikeren Wafa Sultan, har uttalt: For meg kan folk gjerne tro på en stein, – bare de ikke kaster steinen på meg!!

  4. Hallvard Says:

    Altså her:

    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3905995.ece

    • RB Says:

      To spennende tanker fra henne:
      «- Den eneste løsningen er at muslimene oppgir sin klan- og stammetenkning og blir fullstendig assimilert inn i de europeiske samfunn. Tanken om det såkalte flerkulturelle samfunnet må oppgis, slik den tyske forbundskansler Angela Merkel nylig slo fast. For å få dette til, må vi frigjøre de muslimske kvinnene fra deres ektemenns, fedres og mannlige familiemedlemmers makt. Blir de muslimske kvinnene frigjort, vil man knekke det muslimske patriarkatets fremste bastion, nemlig kontrollen over kvinnene, mener hun.»

      og

      «- Problemet er at to sterke krefter innen den muslimske verden er absolutt bokstavtro: Det gjelder herskerne i de arabiske land, og det gjelder de ytterliggående fundamentalistene. De som hevder at man kan tolke seg bort fra de vanskelige kapitlene i koranen, blir møtt av massiv motstand fra begge disse mektige kreftene. Muslimer er dessuten oppdratt til, fra de er ganske små, å tro uten forbehold på det Allah og det hans profet Muhammed sier. Når koranen utvetydig legitimerer vold mot annerledes troende og klart slår fast at en kvinnes vitneutsagn er verdt halvparten av en manns, er det ikke noe man kan omfortolke uten å få både Allah og hans profet til å fremstå som meningsløse figurer. Den såkalte nytolkningen havner inn i en blindgate, mener hun.»

      Det er vel nettopp dette en del her inne har ment over lengre tid, men høstet stor motstand for….

Legg igjen en kommentar

