Dette blir nok et kort innlegg siden jeg har hendene fulle med masteroppgaveskriving. Tenkte jeg skulle dele noen prinsipielle tanker om det som enkelte observante lesere kanskje allerede har registrert: At jeg har endret undertittelen på denne bloggen.
——–
Da jeg startet bloggen tenkte jeg at jeg måtte finne en undertittel som ville skape interesse. Det ble «På jakt etter sannheten om muslimene i Norge». Først og fremst fordi jeg syntes det var tabloid og fengende. Men også fordi jeg den gangen – før jeg hadde blitt kjent med særlig mange muslimer – fortsatt tenkte at muslimer til en viss grad var én gruppe. Derfor ga det mening å si at noe kunne være sant eller ikke sant om dem: «Muslimer er sånn», eller «muslimer er ikke sånn».
Men etter som tiden har gått har kategorien «muslimene» blitt vanskeligere og vanskeligere å definere for meg.
Jeg har blitt kjent med religiøse, ikke-så-religiøse, konservative, liberale, politiske, ikke-politiske, kjedelige, spennende, feministiske, patriarkalske, feminine, maskuline, rølpete, besteborgerlige, vegetariske, kjøttetende – you name it – muslimer. Ga det mening å si at det fantes én sannhet om alle disse menneskene – som jeg puttet sammen i sekkebetegnelsen «muslimene»? Nei.
Nettopp dette mangfoldet har jeg prøvd å formidle her. Men jeg innså for noen dager siden at jeg ikke kan fortsette å ha undertittelen «sannheten om muslimene i Norge» som undertittel – nettopp fordi det antyder at muslimer er én gruppe, og at det finnes én sannhet om dem.
——–
For det finnes ikke én sannhet om «muslimene». Det finnes ulike virkeligheter blant ulike muslimer. Noen ting er nok mer dominerende, det er så. Likevel er forskjellene muslimer imellom i blant like slående som likhtene.
Derfor endret jeg det. Nå er undertittelen «På jakt etter virkeligheten blant norske muslimer». Også den tittelen er litt pompøs, selvfølgelig – men hey, it’s me ;). Likevel: Disse ordene sier noe annet. De sier ikke «sannhetEN». Og de sier ikke «muslimene». De sier «virkeligheten blant norske muslimer» – noe jeg håper kan formidle at virkeligheten også inneholder stor variasjon.
Og det har jeg tenkt å formidle videre på bloggen, i det minste en liten periode til – virkeligheten i alle dens fasetter, slik jeg møter den.
——-
Og med det ønsker jeg alle god helg!
(og jeg går tilbake til masterskriving)
mai 13, 2011, kl. 15:48 |
Aiaiaiai, Olav. Nå er du virkelig blitt akademiker i hodet av all masterskrivingen din. Det første vi i den virkelige verden lærer, er at sannheten (virkeligheten blant virkelige mennesker om du vil) er at en kommersiell formulering alltid går – bør gå – foran en nyansert, presis formulering. I uttrykket «På jakten etter sannheten om norske muslimer» har du med ordet «muslim» – alltid en opplagsvinner – og sannhet, som i mediene i alle fall har betydningen «truthiness», men som klinger mer sexy enn «en av flere mulige narrative strukturer som former det diskursive rommet som sosial konstruerer og rekonstruerer identiteter, kjønn og sosial virkeligheter, samt forståelse av tid og rom i alle sine relative dimensjoner».
mai 13, 2011, kl. 15:50 |
Hehe! Word!
(men ja, jeg har blitt miljøskadd av blindern. Tittelen «Muslimprosjektet» er dog fortsatt litt tabloid i formen, eller hva?)
mai 13, 2011, kl. 17:52 |
Hei Olav.
Hvorfor er du på jakt etter virkeligheten blant muslimer?
Hvorfor er du ikke på jakt etter den virkelige Islam?
Mvh.
MuslimBlogger 🙂
mai 13, 2011, kl. 21:30 |
Hva er den virkelige Islam?
Denne bloggen handler – så vidt jeg kan se det – om mennesker. Ikke om teologi. Andre kan sikkert skrive om teologi, men – så vidt jeg forstår det – så handler denne bloggen om mennesker – da i særdeles grad én type mennesker. (de som betegner seg selv som muslimer eller som etter visse (gode eller dårlige) kriterier ofte regnes som muslimer).
mai 14, 2011, kl. 00:36 |
Syns den nye undertittelen passer bedre i forhold til den gamle. Men bare en bitteliten ting jeg vil paapeke: Det er ikke sikkert det bare er EN virkelighet blant norske muslimer. Du har jo saa aa si bare byttet ut ordet «sannhetEN» medn «virkelighetEN». Jeg ser seff at det er en klar distinksjon mellom denne og den gamle, men saa tenkte jeg «det er jo EGENTLIG ikke noen stor forskjell saann sett». Det jeg har faatt inntrykk av er at du vil finne ut av hvordan muslimer i Norge (EGENTLIG) fungerer i det norske samfunn, i motsetning til hvordan mediene fremstiller hvordan vi fungerer. Eller er jeg bare paa baertur naa?
Btw, jeg har forslag til (hva JEG syns er) en helt awesome-fantastic-superduper blogg: http://maniacmuslim.com. Morsomste muslim-bloggen ever.
mai 14, 2011, kl. 16:45 |
Digger den nettsiden! Her er for øvrig et morsom (men med seriøst budskap) klipp fra YT-kanalen til han som eier nettsiden (Hamza Moin):
mai 14, 2011, kl. 18:14
Jeg vet, Hamza Moin er genial! =D
mai 14, 2011, kl. 16:41 |
Som en av de tre mest kjente zindiqene («muslimske» kjettere/free thinkers) sa det i sin tid:
Look not above, there is no answer there;
Pray not, for no one listens to your prayer;
Near is as near to God as any Far,
And Here is just the same deceit as There.
Det er et kort vers som viser hvor heterogen den gruppen som kalles for muslimer er nå og har alltid vært. Uansett hvordan Vesten (og en del islamister) prøver å framstille det.
Man har alt fra vin-elskende zindiq som Omar Khayyam til Osama Bin Laden.
Lykke til med innspurten og ikke selg deg selv til akademia – dvs ikke bli en tørrpinne av akademiker. :p
mai 14, 2011, kl. 20:11 |
@Mohammed
Jeg er klar over at det finnes det som kan kalles «kulturmuslimske». Men jeg sliter litt med terminologien her.
Jevnt over har de fleste (lov)skoleretninger dødsstraff for frafall. «Kjettere» som uttaler noe tilnærmet det du siterte vil jeg regne som ikke-muslimer. For øvrig blir da folk som har mistet sin kristne tro, neppe bli regnet som kristne (kanskje med unntak av en del arabiske medier :-)) .
Cassanders
In Cod we trust
mai 15, 2011, kl. 11:52
Jeg er enig med deg. Både Omar Khayyam og en hel bråte med andre «muslimske» (legg merke til at jeg skriver det i gåseøyner) vitenskapsmenn, forfattere, diktere og etc var i realiteten frafalte og ikke muslimer. En del ble fengslet, en del ble forfulgt og andre ble drept. Men du vil aldri høre dette her når en del muslimer skryter over den muslimske gullalderen.
Omar Khayyam for eksempel blir nærmest framstilt som en sufi av en del sufiretninger.
mai 16, 2011, kl. 21:03 |
Vin og _kvinne_elskende hehe
mai 25, 2011, kl. 12:08
Selvfølgelig.
Hvordan kunne jeg glemme det? Mea maxima culpa!
mai 20, 2011, kl. 15:00 |
Apropos karriereplaner, du burde prøve deg som skribent Mohamed. Norsk offentlighet trenger flere stemmer som ikke så lett lar seg plassere i bås. Hva du presterer å lire av deg på obskure blogger er til tider langt mer reflektert enn hva presumptivt intellektuelle får på trykk i Morgenbladet…
mai 21, 2011, kl. 10:10
Word!
mai 21, 2011, kl. 10:11
..jeg håper forresten ikke du regnet dette som en av de «obskure bloggene»? 😉
mai 21, 2011, kl. 11:44
Hehe, hva tror du selv? Du fortjener en større leseskare, men spør du ”folk flest” tipper jeg de tror muslimprosjektet er en del av en større snikislamisering… Nok et tegn på at miljøskade à la Blindern er at man tror Litteraturhusmennesker utgjør et representativt tverrsnitt av det norske samfunnet. 😉
mai 25, 2011, kl. 12:07
@Humlesnurr:
Takk for forslaget (og komplimentet) men kateteret kaller.
Foreløpig så kommer jeg til å poste i obskure blogger (og ja Olavs er den mest obskure av dem alle – men ikke si det så høyt) og kverulerere i noen par diskusjonsforumer.
Mitt korte forhold til skjønnlitteratur: Jeg har prøvd å skrive en roman to ganger tidligere. Men etter 3 kapitler (og en patetisk epilog som mistenkelig nok lignet på den fra Brødrene Karamazov) den andre gangen så fant jeg ut at det ikke var noe for meg. Jeg har også prøvd å skrive noveller Men med et enda verre resultat. Det ble rett og slett for mange korte replikker, ergo det utviklet seg til en helt annen sjanger (skuespill). Det er vel det man kaller: Epic Fail?
Det har vært noen få middelmådige forsøk på å skrive «klissete» poesi oppi gjennom årene – nærmere bestemt sonetter. Ikke for å målbinde eller forføre noen fra det motsatte kjønn, men fordi jeg fant frelsen hos Christopher Marlowes lyrikk.
Nei , min sanne kjærlighet er kanskje sakprosaen?
Angående norsk samfunnsdebatt: Den er til de så grader så politisert at det er enkelt å legge merke til de som greier å heve seg over dette. Evnen til å inngå kompromiss – retorisk uten å selge ens prinsipper er en mangelvare i norsk ksamfunnsdebatten. Folk er ikke heller klar over det overordnede målet før de begynner å diskutere i det hele tatt.
mai 15, 2011, kl. 15:48 |
siterer deg her:
«Ja ja ja!
(men altså: du må ikke kaste bort livet ditt på medisin! det finnes nok medisinere i norge! du må bli professor i sosiologi og fortsette å opplyse oss andre resten av livet!)»
Hva? Norge trenger mange flere «medisinere». Bare 4/10 sosiologer får arbeid basert på studie.
Slutt å komme med feilaktig fakta. Norge har altfor mange folk som tar utdanning etter intresse og ikke etter forespørsel og det landet trenger.
mai 15, 2011, kl. 17:36 |
Hehe, hei! (til forvirrede lesere: det var en kommentar på en annen blogg som blir referert til)
Ja, som sosiolog er det vanskeligere å få relevant jobb enn for leger selvfølgelig – men er man flink nok så går det stort sett bra. Og hun bloggeren jeg skrev det til er et av de smarteste menneskene jeg har vært borti.
mai 22, 2011, kl. 11:42
ja, men vi trenger virkelig kloke leger, leger som ikke bare er smarte og gode til å pugge, men som kan forstå hvordan mennesker er!
nei nei, mitt ønske er 1. at den gale somalieren gjør det hun har lyst til
2. at hun forhåpentligvis fortsatt har lyst til å bli lege, selv etter å ha lært seg litt om hvordan foreleserne hennes er
mai 26, 2011, kl. 08:13 |
Takk nok en gang for dine velmente ord Olav. Måtte Herren gi deg den beste belønning! for ditt «brobyggingsprosjekt». Synes timingen av å bytte undertittel er bra nå som boka «utilslørt» har kommet 😉 Men de fleste oppgående mennesker er vel klar over at mushlinger;) (som jeg kaller dem, for mange klarer ikke å si muslimer men sier mushlimer) vet at dette ikke er en homogen gruppe. Stå på videre og lykke til med oppgaven!
Kan noen oversette hva nils august mener for jeg syntes kommentaren ble i overkant for avansert for meg og ironisk nok veldig akademisk etter min mening? hehe. ha en fin dag alle sammen.
mai 26, 2011, kl. 11:25 |
@abdelhak abdellaoui
NAA kan sikkert gjøre rede for seg selv, men her er mine 2 cent: Så vidt jeg forstår referer han til / ironiserer litt over kulturrelativister med hang til postmoderne språkføring.
Forholdet mellom klar forståelse og klar tale er alt for ofte omvendt proporsjonale. Dette ble institusjonalisert i postmodernismen.
Den har et par tiår vært en hemsko for intellektuell virksomhet i akademia -og langt ut i «the chattering classes».
Hvis du vil ha et illustrerende eksempel kan du google «Sokal hoax».
Helt generelt kan en si at uklare og til dels vrøvlete tanker (og dårlig forsvarbare politiske posisjoner) har vært kamuflert i et høyttravende men egentlig meningstomt språk(dessverre med atskillig suksess). Det er heldigvis i ferd med å endre seg, men det henger fremdeles atskillig slagg igjen i universitetes- og forlagskontorer.
Cassanders
«Beware of the man who works hard to learn something, learns it,
and finds himself no wiser than before. He is full of murderous resentment of people who are ignorant without having come by their ignorance the hard way.» Kurt Vonnegut (Cat’s Cradle)