– I moskéen tenker jeg ofte på… sex

…sa en muslimsk jente jeg chattet med.

Jeg tror aldri hun kunne sagt dette ansikt til ansikt til meg. Men når vi chattet, og bare skrev på et tastatur med en skjerm foran oss, kom det fram.

– Ja, det er noe med stemningen der… at mennene og kvinnene er så adskilt. At vi ser på mennene på avstand, at vi er i samme bygning men likevel ikke kommer i nærheten av hverandre… det blir elektrisk på en eller annen måte, sa hun. Og hun understreket:

– Jeg har hørt dette fra andre også. Det er nok ikke bare meg som opplever det sånn.

——

Jeg antar at denne bloggposten kan skape reaksjoner hos noen muslimske lesere. Moskéen er jo et hellig rom: Opphøyd, en arena for bønn og fromhet. Å skrive at folk som er der tenker på sex i blant kan kanskje virke provoserende. Men det er likevel en del av virkeligheten.

I den forrige bloggposten skrev jeg om mine egne erfaringer i moskéene, hvordan også jeg har blitt grepet av stemningen som er der. Jeg skrev også et avsnitt om kjønnsdelingen, noe som skapte en del debatt i kommentarfeltet. Så jeg vil skrive litt mer om det her. Et argument som ofte brukes til forsvar for sterk kjønnsdeling er at man da kan konsentrere seg mer om bønn og Gud, og ikke blir distrahert av det annet kjønn.

Men: Det motsatte kan også skje. Det var det denne jenta hadde opplevd.

– Jeg antar at man kan si at det virker mot sin hensikt, det der med kjønnsdelingen, hvertfall for meg, spøkte hun. – Det som er forbudt blir jo ofte mer spennende.

——

For konservative muslimer er ofte et ankepunkt mot vestlig kultur den store seksuelle friheten som er her. Nå skal det sies at en del muslimer nok overdriver hvor frigjort folk i Vesten er: Tross alt er det slik at de fleste mennesker, muslimer som ikke-muslimer, stort sett lever i monogame forhold og har sex med partneren sin og ikke med ørten tilfeldige partnere.

Likevel kan jeg forstå det ankepunktet: Skilsmisse og utroskap er ikke godt for mennesker. Personlig mener også jeg at norsk kultur har blitt for liberal når det gjelder aksept for å bryte ut av forhold der det er barn inni bildet. Samtidig: Jeg vet ikke om det svaret en del muslimer har på dette området er et godt svar. Kjønnssegregering – altså at menn og kvinner deles opp, i moskéen og andre steder – kan nemlig også føre til at forhold mellom mennesker seksualiseres. Når menn og kvinner deles opp sier man implisitt at menn og kvinner ikke kan annet enn å tenke på hverandre som seksualpartnere, og ikke bare som medmennesker eller venner. Har man reist i Midtøsten merker man det fort: Stemningen mellom menn og kvinner er ikke mindre seksualisert der enn i Norge, for å si det sånn.

——

Tilbake til moskéen: Det er selvfølgelig vanskelig å vite hvor mange som har opplevd det på samme måte som denne jenta jeg chattet med. Det er et sensitivt tema folk nok ikke forteller om til den første beste.

Like fullt er det der: Delingen av kjønn fører ikke til at folk slutter å tenke på sex. I blant fører det til det motsatte.

39 kommentar to “– I moskéen tenker jeg ofte på… sex”

  1. Aisha Says:

    Interessant… har aldri tenkt på det på denne måten før. Men mener denne jenta at hun hadde klart å la være å tenke slik dersom hun hadde fått bedt side om side med mennene?

    Det jeg vet er at det hadde vært verre om menn og kvinner hadde bedt side om side i moskeene – ikke pga sex-issuen, men heller fordi det hadde vært ekstremt distraherende da begge kjønn i stor grad opplever fysisk nærkontakt som ukomfortabelt.

    • muslimprosjektet Says:

      Hehe, det vet jeg ikke:) Tror ikke hun hadde noen klare tanker om at det skulle vært annerledes, egentlig, hun bare konstaterte at det var sånn det fungerte for henne.

    • Barbro Says:

      Vet ikke om jeg helt forstår dette,Aisha.Men se på hvordan det er i kristne sammenhenger.Der sitter kvinner og menn side om side uten at de opplever fysisk kontakt som ukomfortabelt og seksuellt distraherende.Her opplever vi at det er helt naturlig å sitte sammen hele tiden.

      • Aisha Says:

        Jeg er født og oppvokst i Norge, og har gått på norsk skole og dermed alltid vært sammen med både gutter og jenter gjennom grunnskole og vgs… men det betyr ikke at man MÅ synes det er komfortabelt likevel, selvom man er blitt «vant» til det.

    • Barbro Says:

      Nei,det er vel ingen som synes man MÅ føle det komfortabelt.Ingn tvinger deg til det,men det kommer kanskje litt an på hva man er vant til hjemmefra og hvilken religion man tilhører.For meg personlig er det naturlig at menn og kvinner er side om side i et gudshus.Det har jeg vokst opp med.Men selvsagt er vi forskjellige.

    • Alex Says:

      «…da begge kjønn i stor grad opplever fysisk nærkontakt som ukomfortabelt.

      Litt drøyt å dra alle menn og kvinner inn i hvordan du føler det. Jeg opplever iallefall ikke fysisk kontakt med kvinner som ukomfortabelt. Rart det blir født folk i det hele tatt da, dersom «alle» tenker som deg. Videre tenker jeg at du har blitt indoktrinert med en tanke om at nærkontakt mellom menn og kvinner er noe skittent, jeg tenker på det som noe vakkert.

      • Cassanders Says:

        Selv om jeg på ingen måte er sjarmert av, langt mindre liker lovreligionen Islam, er de fleste varianter atskillig mindre sex-nevrotisk enn f.eks kristendom.

        Du må ikke glemme konteksten her: Moskeen.
        I en «gudstjenestesammenheng» er det for så vidt ikke urimelig å ha tanker om «åndelig renhet» i møte med gud.
        Akkurat «reneselsesritualene» som foreskrives er riktignok langt inn i det komiske (og bærer som en del andre ritualer preg av «magisk tenking» -handlingen må utføres på korrekt måte for å være gyldig)
        Men selv for meg som fullstendig utenforstående er det ikke urimelig at de kan mene at (tanken på) sex forstyrrer «kommunikasjonen» de skal ha med gud.
        Cassanders
        In Cod we trust

        Cassanders
        In Cod we trust

    • Barbro Says:

      Men Aisha,hva lærer egentlig koranen om bluferdighet og sex?På meg virker det som om den lærer at sex og også å vise litt kropp er noe skittent…

  2. Jorunn Andestad Langmoen Says:

    «Når menn og kvinner deles opp sier man implisitt at menn og kvinner ikke kan annet enn å tenke på hverandre som seksualpartnere, og ikke bare som medmennesker eller venner.»

    Enig – jeg opplever det ofte frustrerende i møte med muslimske menn at en del av dem ikke klarer å forholde seg til meg som et helt alminnelig menneske det går an å utveksle tanker og meninger med. Det er kanskje enda vanskeligere for de kvinnene som tilhører kulturen å bli hørt? Spennende og inpsirerende å lytte til Tawakkul Karman (fredsprisvinner fra Jemen) i dag.

    • muslimprosjektet Says:

      Spennende kommentar, Jorunn. Det skjønner jeg veldig godt. Jeg tror nok mye av dette handler om kultur også: Har man vokst opp i et land der kvinner ikke har ansvarsfulle profesjonelle roller er det kanskje vanskelig å forholde seg til profesjonelle kvinner som nettopp «profesjonelle», og ikke bare «kvinner».

      • Ragnhild Says:

        Dette var en kommentar som lyder noe farget av fordommer, Olav. I Egypt er for eksempel andelen av kvinner i arbeidsstyrken større enn menn, etter hva jeg forstår. De fleste land med Islam som statsreligion har likeledes mange kvinner med «ansvarsfulle, profesjonelle roller», om ikke like mange.

    • Julia Says:

      Godt poeng….det er en gjenganger både i islams tekster og i en del muslimske kultur å se på kvinner som roller: mor, datter, kone etc og ikke som hele mennesker. Seksualiseringen av kvinner som følge av kjønnssegregering og tildekking kan være ekstrem i enkelte samfunn. De som har reist til egypt for eksempel vet hva jeg mener og egypt er ikke den verste plassen. Det er land der en kvinnes hår (utildekket på gata) er en seksuel provokasjon. Det er skremmende.

  3. somalieren Says:

    Hm. Dette var et spennende tema (sex er alltid artig). Å tenke på sex og skylde dette på kjønnsdelingen i moskeen, impliserer at man ikke hadde tenkt på sex om forsamlingen var blandet? Det er en drøy påstand. Om kjønnsblanding førte til færre tanker om sex, så hadde Norge vært et ganske aseksuelt land. Det jeg vil helhjertet støtte er teorien om at det rigide skillet mellom kjønnene, som praktiseres av noen muslimske miljøer, gjør kommuniikasjonen mellom menn og kvinner anstrengt og kunstig. Menn vet ikke hvordan de kommuniserer med kvinner de er adskilt fra store deler av dagen. I min somaliske kultur er dette skillet ikke like rigid, i noen somaliske miljøer eksisterer det ikke.

    At din muslimske venninne tenker på sex i moskeen vil jeg argumentere for handler mer om noe annet: Det er vanlig å få tid til å tenke og reflektere over det som opptar en, i moskéen. Da er det viktig å huske at unge muslimske jenter er som unge jenter flest. Ikke særlig opptatt av huslånet og jobben, men obs på egen kropp og seksualitet.

    Samtidig tror jeg at muslimer, og dette er ikke tilsiktet din venninne, på mange måter har mistet kontakten med det åndelige aspektet ved islam. Det verdslige har inntatt moskéen, som i utgangspunktet skulle være et rom fritt for det verdslige. Jo mer man er opptatt av væremåte, klær og teknikaliteter i Allahs hus, jo mer man fokuserer på huset, dess mindre fokuserer man på Allah. Det vil ikke si at man ikke kan be om det verdslige, en berømt hadith forteller om mannen som ba om salt til kveldens måltid, men nøkkelordet er «bønn», man drar dit for å be. Og bønnen er mellom Gud og invidividet. Det synes å ha bli glemt. Jeg håper din venninne forsøker å huske det neste gang. Det er ikke slik at det er feil og fyfy å tenke på sex, og det er ikke feil å tenke på sexi Allahs hus (for Allahs hus er ditt hjem), men Allah gir en muligheten til å ta pause fra alt dét – akkurat da. Og den pausen trenger man noen ganger.

    • Julia Says:

      Det er ingen tvil om at kvinner seksualiseres i langt større grad i land preget av kjønnssegregering og tildekking av kvinner. Går du med håret fritt i en del gulfstater så inviterer det til en helt ekstrem grad av stirring. Du kan gå ganske så ubekymret i jeans og tskjorte i vest-europa…det kan du ikke i den arabiske verden. Gjør du det i for eksempel egypt da skal du ikke gå langt før du trakasseres på det ene eller andre viset.

  4. Barbro Says:

    Veldig interresant og fin blogg i dag også!

  5. Atle Says:

    Hvordan vet du «bloggskriveren» at det faktisk var ei muslimsk jente du chattet med?

    På chatten må man ta det folk flest sier med en klype salt.

  6. Beate Says:

    Det med at segrigering fører til at det andre kjønn er mer et mysterium, og derfor tiltrekkende på en annen måte, tror jeg har noe for seg.

    For 200 år siden var det utrolig erotisk å se en kvinneankel. Å plukke opp ett lommetørkle var noe som var ladet med spenning.

    I tenårene var jeg sammen med en gruppe engelkse tenåringer/unge voksne. En av mennene ble jeg godt kjent med, og han fortalte at det var spesielt for ham å komme til Norge og se omgangtonen mellom menn og kvinner her – som enebarn fra gutteskole hadde han aldri opplevd å ha jentevenner, og opplevde at jenter/kvinner var fremmede, ukjente, og derfor også noe han ikke så lett kunne forholde seg til. Han opplevde at den tonenen som var mellom menn og kvinner i Norge var vesensforskjellig fra hva han var vant til, og at det var bra. Det var en vennskapelig tone, likeverdig og uten den spenningen han var vant til.

    Nå vet jeg ikke hvor relevant det er for moskeer i Norge, all den tid de muslimene jeg kjenner i Norge har akkurat det samme forholde til det motsatte kjønn som ikke-muslimer. Man vokser opp sammen, går i klasse sammen, og her er det stort sett bare i moskeen man sitter på forskjellig sted. Men at det å segrigere kan føre til spenning i seg selv, det tror jeg kan være rett.

  7. Even T Says:

    Jeg opplevde noe liknende en gang jeg dro på en slags buddhistisk meditasjons-bootcamp. Den varte i ti dager, og menn og kvinner var atskilt i løpet av hele perioden. Omtrent halvveis gjennom oppholdet opplevde jeg å møte en kvinne i gangen (som både menn og kvinner brukte, men ikke samtidig, så dette var en feil). Hun gikk raskt ut uten å si noe, men på vei forbi meg kom hun til å dulte borti armen min, ettersom gangen var ganske trang. Hvor som helst ellers ville jeg ikke tenkt over dette i det hele tatt, men i den konteksten føltes det kjempesterkt. Og ganske forstyrrende.

  8. Neo Says:

    «Like fullt er det der: Delingen av kjønn fører ikke til at folk slutter å tenke på sex. I blant fører det til det motsatte.»
    Løft nå på sløret og våg å si ting som de er.
    Den islamske reduksjonen av mennesker til kjønn og drifter sørger for at kvinner i mange (de fleste?) muslimske land har vanskeligheter med å kunne bevege seg utendørs uten «anstand». Å skulle forholde meg til noe som reduserer meg til en eneste stor stå..kk som bare venter på å få stukket den inn irriterer meg faktisk en smule. At jeg endatil, fordi en kar fløy rundt i ørkenen for 1400 år siden og ikke klarte å styre seg, skal måtte møte en masse kvinner som tillegger også meg denne lite flatterende egenskapen i form av å bære hijab e.l gjør ikke saken noe bedre…..
    Presisering: Alle menn uansett opphav har en lang vei å gå for å møte kvinnen med respekt og seksualiseringa av samfunnet i vesten har gått for langt, MEN opprettelse av 1 og 2 rangs borgere, oppdeling og tildekking basert på kjønn kan åpenbart ikke være løsningen på morgendagens utfordringer når man ser hvor mye lengre samfunn som ikke praktiserer kjønnssegregering har kommet
    i likestillingsspørsmålet.

    • Julia Says:

      «Den islamske reduksjonen av mennesker til kjønn og drifter sørger for at kvinner i mange (de fleste?) muslimske land har vanskeligheter med å kunne bevege seg utendørs uten “anstand”.»

      Veldig bra sagt.

    • muslimprosjektet Says:

      Interessant innlegg og gode poenger, Neo. Og skjønner at du setter det på spissen, men det er likevel ikke presist å si at «masse kvinner tillegger også meg denne lite flatterende egenskapen i form av å bære hijab». Grunnene til at jenter bærer hijab er komplekse: I Norge dreier det seg ofte om markering av identitet, eller opplevelse av religiøs plikt. Kjønn er også inne i bildet, selvfølgelig, noe jeg blant annet skrev om her: https://muslimprosjektet.wordpress.com/2011/04/14/kvinner-er-svake-og-ma-beskyttes/
      –likevel skal man være forsiktig med å tillegge jenter som bærer hijab spesielle intensjoner.

      Ellers er vi nok enige om at verken den overseksualiserte kulturen i vesten eller kjønnssegregeringen i en del muslimske land ikke er veien å gå.

      • Ludvig Says:

        Jeg synes du hadde et bra innlegg denne gang. Nå trodde jeg ikke dette skulle bli en diskusjon om hijab, men siden du nevner det blir jeg nødt å skrive noen ord.

        I mange nettdiskusjoner har jeg konfrontert muslimer med at hijab er et kvinnediskriminerende plagg, all den tid hovedgrunnen for at plagget brukes er at kvinner skal beskytte seg mot mannens seksualitet. Det blir alltid benektet at plagget er kvinnediskriminerende, men aldri har noen benektet at hovedgrunnen for at plagget brukes er at kvinner må dekke seg til for å beskytte seg mot mannens seksualitet. For meg spiller da benektelsen overhodet ingen rolle, siden hijab da, nødvendigvis, pr. definisjon ER kvinnediskriminerende. Og mitt syn er at vi ikke skal godta slik kvinnediskriminering. For uansett hvor mye kvinnene selv legger andre definisjoner til grunn for at de bærer hijab, så kommer man ikke unna det nevnte faktum. Det finnes en rekke andre kvinnediskriminerende praksiser som har omtrent samme utgangspunkt, som vi aldri ville akseptert.

        I tillegg til dette er hijab med og skaper distanse mellom «dem og osss». Denne distansen blir dyrket av veldig mange muslimer, og den er ikke av det gode.

        Myndighetenes syn på hijab, er et klassisk eksempel på misforstått forstå-seg-ihjel-politikk.

  9. geeljire09 Says:

    Jeg er ikke overrasket over at en kvinne (les et menneske) kan ha seksuelle tanker eller biologiske drifter. Intet nytt under solen, med andre ord.

    Så lenge hun ikke leste Marquis de Sade i moskeen, så er jeg nok ikke overrasket. :p

  10. Cassanders Says:

    Dette er en problemstilling som opptar troende i mange religioner.
    se f.eks:

    http://forums.catholic.com/showthread.php?t=291938

    Islam er jo en lov-religion, og dessverre finnes det mange varianter som ser ut til å finne det meningsfullt å regulere ned i hver minste TOTALT uvesentlige detalj …..,

    se her:
    http://www.islam.tc/cgi-bin/askimam/cat.pl?c=Purity%20(Tahaarah)

    for en alldeles eventyrlig remse av tanker, hendelser og annet som på en eller annen måte gjør bønnen ugyldig. Og som i stort alvor adresseres.

    Hvis en skal følge alle disse reglene må jo fredagsbønnen bli et slags religiøst stigespill🙂

    Jeg synes det er rimelig å tolke disse forestillingene (husk at det finnes varianter i de fleste religioner) som «magiske». Altså selve handlingens struktur / handlingens form tillegges verdi.

    Dette er definitivt av de mer harmløse og bisarre sidene ved religion, og følgelig morsomme.
    Men jeg må tilstå jeg også synes synd på dem som virkelig er fanget i dette garnet.

    Cassanders
    In Cod we trust

  11. Uwaysi. Says:

    Hva mener hun med «tenke på sex her» Elektrisk atmosfære? Betyr det seksuelle fantasier? Det høres litt ille ut. Problemet er kanskje at sekter lærer ut sekatariansk lære som er i konflikt med Koranen. Og det er satan. Og koranen sier at «satan følger sin lyst». Altså er promiskuøs. Noen sekter er også inspirert av sufi-lære, hvor Gud omtales som en «elsker». Du kan jo prøve å fortelle henne dette, og også at Koranens lære er at Gud er en, (ikke skapningen). Dette kan hun tenke over, og det hjelper mot satan.

  12. De første metroseksuelle (var muslimer) « Muslimprosjektet Says:

    […] om islam i Vesten, og det er også temaer som jeg kommer tilbake til fra tid til annen på denne bloggen. Det er ikke uten grunn. Når det gjelder spørsmål som demokrati og terror, der muslimer ofte […]

  13. Azinab Says:

    dette er egentlig litt feil, at du mener at hvis kvinner og menn deles opp i moskeen så kommer de til å tenke mere på hverandre, seksuelt…
    Først av alt, å tenke seksuelt er helt menneskelig, vi gjør det nesten hele tiden, og den seksuelle tanken kan dukke opp når som helst og hvor som helst, så det har ingen ting å si om kvinner og menn er delt opp.
    og det andre er at nå har du hørt kun 1 av 100 jenter som har sagt at hun tenker på sex..altså det er 1 av 100 som tenker på sex under moskeen mens 99 av 100 ikke gjør det..

    • RB Says:

      Hvor har du det tallet fra?

      Og kan det ikke være en tanke at når noe er veldig forbudt, så er det kanskje lettere å fokusere litt mye på det?

      • Barbro Says:

        Helt enig med RB! Forbudt frukt smaker best.Og jeg tror at denne adskillelsen er med på å øke tanken på sex.La dem være sammen og bøye seg side om side,så skulle vel ikke det være noe problem?

    • Julia Says:

      Kvinner seksualiseres i en ekstrem grad i samfunn som segregerer kjønnene og dekker til kvinner. Det er bare å bevege seg litt utenfor turistzonen i egypt så finner man fort ut det, eller lese litt om kvinner som har virket i saudi arabia. Ikke at dette er spesielt for vestlige kvinner – seksuell trakassering av kvinner er et så stort problem i land som afghanistan og egypt at vi ikke kan sette oss helt inn i det her hjemme. Det er rett og slett sånn at flertallet av egyptiske kvinner opplever seksuell trakassering hver bidige uke….det er ekstremt.

  14. Ragnhild Says:

    Mange kvinner trakasseres seksuelt både i Norge og i Egypt. Det er helt korrekt. Du skylder på Islam i Egypt. Hva er unnskyldningen i Norge? Ta forøvrig en kikk på den norske voldtektsstatistikken. 9/10 voldtektsmenn er våre egne brødre, sønner, menn, studiekamerater, kolleger og naboer, som man allerede er introdusert for eller kjenner. Ikke den fremmede (eller mørke) mann som lurer i busken. Noe til ettertanke her i vårt kvinnefrigjorte og såkalt likestillede land.

    Trakassering av kvinner er ikke generelt akseptabelt hverken i norsk eller egyptisk kultur, like lite som det er akseptabelt i kristendommen eller Islam. Men det forekommer likevel. Menn som trakasserer kvinner gjør det gjerne fordi de mangler etiske sperrer, sunne verdier, oppdragelse med videre.. det er mye som kan sies til forklaring om dette, men religionen har de det i hvert fall ikke fra, om de nå er fra det ene eller annet sted.

  15. Ragnhild Says:

    I øvrig er det litt vittig å høre om hvordan kvinner seksualiseres ekstremt i samfunn som segregerer kjønnene – hvordan synes du forholdene er her i Norge da? Mener du at kvinner ikke er seksualisert her?

Legg igjen en kommentar

