– Jeg drikker ikke alkohol når det er ramadan

– Altså, jeg skulle gjerne blitt med deg, men det er ramadan nå skjønner du… så da kan jeg ikke drikke alkohol… du vet hva ramadan er, ikke sant?
Han jeg snakket med så på meg og flirte skjevt. Jeg nikket og sa at ja, jeg visste sånn omtrent hva ramadan var, men spurte ikke hva som gjorde at han syntes det var greit å drikke alkohol resten av året, men ikke nå.

Det var for et par timer siden. Denne helgen er jeg i Helsinki, i forkant av en fagkongress jeg skal på til uka. Jeg satt på trikken ned til sentrum, og planen var å finne en jazzklubb. Jeg hadde lyst å lukte litt på Helsinki by night, men tenkte at jeg nok ikke våget meg inn på et vanlig utested mutters aleine. Men dersom det fantes en bra jazzklubb derimot… Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i jazz, så på et jazzsted ville jeg lett kunne gå inn og bare begynne å digge, og lett føle meg hjemme.
Det dumpa ned tre gutter i 20-årene ved siden av meg på trikken. Jeg hørte at de snakket arabisk, og stotret frem: Eh, unnskyld, vet dere om det er noen bra jazzklubb i sentrum jeg kan stikke på?
– Walla, prater du arabisk? Mashallah! utbrøt de.
De begynte med en gang å snakke om ulike klubber de ville anbefale.
– Altså, DEN har de billigste drinkene, og DEN har de deiligste damene… men de er kanskje litt unge for deg de som går på den klubben, haha!
Jeg innså at det hadde skjedd en misforståelse her.
– Eh, altså, jeg har ikke tenkt å sjekke damer… jeg vil et sted de spiller live jazz.
– Jazz? Du mener disco, ikke sant? Disco dancing all night!
Jeg ga opp. Min arabisk er ikke all verden, og jeg innså at disse gutta kanskje ikke var helt sikre på hva en «jazzklubb» egentlig var. Men de var blitt såpass gira på å vise meg en bra klubb at jeg bare fulgte etter, og tenkte at de skulle få gleden av å vise meg rundt i byen sin.

Da vi sto utenfor klubben de hadde funnet fram til – et stivpynta sted jeg med en gang innså jeg aldri ville gå inn på – sa de høytidelig farvel.
– Altså, vanligvis ville jeg jo blitt med… Men nå er det ramadan. Så da drikker jeg ikke, sa han ene. Så vinket de og gikk, og jeg snek meg rundt hjørnet og rusla rundt i sentrum og så på livet.

Etterpå slo det meg: denne historien illustrerte et poeng jeg har ofte har prøvd å få fram på denne bloggen, og som religionsforskere gjerne gnukker på til de blir blå: Muslimer forstår og lever islam på forskjellige måter. Grunnleggende sett handler det om dette: hva man mener at islam «ER». La oss tenke oss en debatt mellom to personer vi kan kalle «islamkritikeren» og «muslimen»:
Islamkritikeren sier dette: «Det finnes hyggelige muslimer, for all del, men de tar ikke islam på alvor. Ekte islam er sånt vi ser hos Taliban! Alt annet er bare taqiyya! (løgn)».
Så svarer muslimen: «Nei nei, er du dum? Taliban er ikke ekte islam. Det er ikke ekte islam å regulere skjegglengden på menn og så videre, og steine kvinner på fotballstadion. Islam handler om respekt, om kjærlighet, om verdighet for alle mennesker».
«Nei», svarer islamkritikeren, «islam er ikke slik du sier at det er. Jeg skjønner religionen din bedre enn du gjør selv, kjære muslim, og det er nok Taliban som har forstått hva islam dreier seg om».
«Hæ, hvem av oss er det egentlig som er muslim, deg eller meg», svarer muslimen kanskje.
La oss tenke oss at det kommer en tredje person forbi, som vi kan kalle «religionsforskeren». Da henvender muslimen og islamkritikeren seg til ham og ber ham om å avgjøre hvem av dem som har rett.
«Tja, vel…», sier religionsforskeren. «Altså, jeg er ikke troende muslim, så fra mitt perspektiv er islam det muslimer selv sier at islam er… så jeg vil si at begge deler er islam. Taliban er islam, og tolker det på sin måte. Og du, gode fredelige og demokratiske muslim, tolker også islam på din måte, så det du sier er også islam. Ja takk begge deler, må jeg nok si.»
Da ser muslim og islamkritikeren på hverandre.
«Sånn kan det ikke være», sier de ikke kor. «Det finnes vel bare EN islam?»

TIlbake til guttene jeg møtte på trikken. Teologiske autoriterer i islam har vært uenige om mye. Men noen ting har det vært stor enighet om, blant annet at det ikke er lov å drikke alkohol, både under ramadan og ellers. Og det har vært stor enighet om hva fasten innebærer. Men, og her kommer religionsforskerens poeng inn: Muslimer over hele kloden – i dag mellom halvannen og to milliarder – har forstått, tolket og levd dette på forskjellige måter. Gutta på trikken tok på alvor påbudet om fasten, virket det som – denne måneden ønsket de å komme nærmere Gud. Men resten av året virket det som de ikke så noe stort problem med verken alkohol eller å sjekke damer på byen.
Slik er det på mange områder, både når det gjelder privatmoral, politikk og familieforhold. Muslimer flest fokuserer på noen ting mer enn andre – ser noe som viktig, ser noe som uviktig, hopper glatt over andre tng. «Hijab», for eksempel, er et konsept som i følge en del islamske teologer gjelder både kinner og menn: Menn skal senke blikket når de møter en fremmed kvinne, også kle seg på visse måter, osv. Hvorfor er det da så ofte bare kvinnens hijab som står i fokus? Det handler om det samme: Ulike muslimer velger ut ulike ting de anser som viktig.

Dette betyr ikke at ikke muslimer kan si at noe er SANN islam, og at andre ting strider mot islam… det kan man selvfølgelig. Selv, som troende kristen, mener jeg også at noen ting er sant i følge min religion, og at andre ting er mot kristendommen. Når det gjelder kristendommen ser jeg ting innenfra. Men når man står på utsiden og ser inn, slik jeg gjør i forhold til islam, og slik alle ikke-muslimer gjør når det gjelder en religion man ikke tilhører – kan man ikke påstå at man kan si hva som er sann og hva som er falsk islam.
Var det islam, det gutten på trikken sa, da han forklarte at han bare drakk alkohol når det ikke var ramadan? Nei, vil de fleste ortodokse muslimer si. Men som religionsforsker kan jeg ikke si annet enn dette: For ham var dette islam.

Hva tenker dere lesere?

18 kommentar to “– Jeg drikker ikke alkohol når det er ramadan”

  1. Ragnhild Says:

    Interessant og relevant innleg.

    Olav E. sier: «Teologiske autoriterer i islam har vært uenige om mye. Men noen ting har det vært stor enighet om,…»

    Jeg tror jeg vil omformulere det noe, og heller si: Teologiske autoriteter i Islam har alt overveiende vært enige i alle grunnleggende trosspørsmål, eller kjernen i Islam, om du vil. Men en god del spørsmål som omhandler detaljer ved disse, har det vært uenighet om.

    Det har først i de senere år fremkommet et fåtall kvasilærde/samfunnsdebattanter, som fremhever synspunkter som kan sies å være meget uenige med klassisk islamsk teologi. Synspunkter som har liten eller ingen teologisk basis, men som er mer politisk korrekte sett i forhold til de norske samfunnsverdier anno 2012.

    Noe helt annet er selvsagt hvordan enkeltmennesket rent personlig velger å fortolke disse tingene, og dernest hvorvidt de velger å etterleve dem eller la det være. Som Olav E. så korrekt kommenterer. Det vil jo variere fra individ til individ.

  2. somalieren Says:

    Hm, Ragnhild:

    «Det har først i de senere år fremkommet et fåtall kvasilærde/samfunnsdebattanter, som fremhever synspunkter som kan sies å være meget uenige med klassisk islamsk teologi. Synspunkter som har liten eller ingen teologisk basis, men som er mer politisk korrekte sett i forhold til de norske samfunnsverdier anno 2012.»

    Det er jeg nok uenig i. Klassiske lærde» har vært uenige om det meste – nesten utenom det at Gud eksisterer og at Muhammad var hans profet. Dermed har det blomstret, dødd eller overlevd ulike teologiske og juridiske retninger innenfor islam. Grunnleggende uenighet om islam og religionens utvikling er intet nytt.

    Selv alkoholen (sjekking på en discoklubb vil nok få klassiske lærde nikke anerkjennende til) har hatt sine (få) forsvarere blant klassiske lærde.

    Ellers artig innlegg, Olav! Fant du en jazzklubb?
    Til poenget i blogginnlegget: Vel, jeg mener inderlig at islam er mellom Gud og invididet – så lenge dette individet ikke oppfører seg hyklersk. Mulig guttene du møtte var fullstendig ålreite, klar over det utradisjonelle ved egen islam og dermed mindre dømmende overfor andres utradisjonelle valg, men også mulig at de – i Allahs navn – er blinde for det «uislamske» ved sine valg og særdeles opptatte av det «uislamske» ved sine søstres valg?

    Hykleri er fælt.

    • olav Says:

      Takk Warsan!
      Nope, fant ingen jazzklubb, men ble noen få dansesteg før leggetid likevel! (min lille sosialantropologiske ekspedisjon inn i Helsinkis natteliv har ikke avslørt noen store kulturelle forskjeller mellom Norge og Finland når det gjelder klubbkultur i hvert fall)

      Og ja, jeg er nok mer enig med deg enn med Ragnhild når det gjelder beskrivelsen av teologiens irranger opp gjennom islams historie.

      Ang. de gutta: Helt enig. Jeg vet selvfølgelig ingenting mer om det enn det jeg hørte i går, og vet ikke noe om hvordan de anser tilsvarende ting hos jenter. Enig i at det bør være en forutsetning at de vil tillate samme ting hos jenter som de tillater hos seg selv.

    • Ragnhild Says:

      «Grunnleggende uenighet om islam og religionens utvikling er intet nytt.»

      Her er jeg grunnleggende uenig med Somalieren. Aqida, det grunnleggende i Islam, altså kjernen i hva vi muslimer som gruppe faktisk tror på, er det og har det vært overveiende, grunnleggende enighet om blant det overveiende flertall av lærde. De fire lovskoler, som representerer fire hovedretninger innenfor islamsk teologisk fortolkningstradisjon, er ikke uenige om det grunnleggende i Islam. Detaljene har som sagt imidlertid vært mer enn voldsomt debattert, gjennomdiskutert og -analysert av islamske teologer og ikke-teologer, det finnes her en rikholdig litteratur å dykke ned i.

      I denne forbindelse anbefales jeg den korte boken «The Creed of Imam Al-Tahawi» oversatt fra arabisk til engelsk av Hamza Yusuf. Knapt 20 sider er en teologisk ukontroversiell presentasjon av kjerneprinsippene i Islam. Kan være interessant lesning for både den troende og ikke-troende.

  3. Tareq Says:

    I Libanon er det visstnok ikke uvanlig å bryte fasten med et glass `araq (عرق). Just sayin’.

  4. RB Says:

    Det er jo relativt morsomt at 2 troende ikke en gang er enige om hva deres lærde/autoriteter er og har vært enige om…🙂
    Det bør si noe,,,,🙂

    • Tareq Says:

      Ja du sier noe der RB. På mange måter har livet mitt forandret seg siden jeg leste det der. Helt sinnsyke greier!

  5. sp00x Says:

    Olav, om islam ikke «er» noe, hva da med tawheed? Det kan ikke være forskjellige sannheter med stor S. Det kan ikke være en sinna-muslim-Allah, en medium-adlydende-fredagsmuslim-Allah, en kose-moderat-muslim-Allah og en kulturell-sekulær-ikkereligiøs-muslim-som-drikker-og-puler-rundt-Allah. Alle fire og gråsonene mellom dem kan ikke være kontekstuelle heller, fordi de er selvmotsigende sett totalt.

    Muslimer, derimot, «er» mye rart. De tolker som de selv føler for, eller iallefall gjør sitt beste ut av det.

    Islam ER en ting – det er pakke med sannhetspåstander, som ultimat må være enhetlige og VÆRE noe. En Sannhet, og mange ikke-sannheter, og grå-sannheter.

    Islam kan FORSTÅS på mange måter – like mange måter som det er muslimer OG ikke-muslimer.

    Du roter med begrepene.

  6. Cassanders Says:

    Igjen,
    Jeg vil foreslå at dere tar inn over dere de faktiske forskjellene mellom «tro» og «religion».
    Det første er det «tosidige» forholdet mellom «den troende» og en (el
    ler flere) gud(er).
    (Eller som realisten i meg vil si, Det ensidige pseudoforholdet mellom deg selv og en fiksjon).
    Det andre er: 1) den «teoretiske overbygningen» altså den skrevne eller muntlig overleverte «beskrielsen av / rammeverket for troen, men også 2) tro og troshandlinger opplevd og utført i et fellesskap.

    Cassanders
    In Cod we trust

    • Tareq Says:

      Cassanders har her tatt på seg rollen som «mannen i gata». Han bedriver ikke tull og tøys slik som mange andre såkalte «intellektuelle», men skriver håndfast og enkelt slik som oss «vanlige folk». Vi forstår det Cassanders skriver. Vi vet det er korrekt. Meningselten grøsser nok når de leser SANNHETEN bokstaver fra Cassanders hånd! Årsaken til at han brukte ordet «pseudoforholdet» var ikke ment seriøst, men var en form for latterliggjøring av pk-meningseliten der «de opplyste» rundt omkring på Blindern og Vindern. Thomas Hylland Eriksen, you know I am watching you!

  7. Cassanders Says:

    @ Tareq🙂
    For så vidt fullt fortjent ironi.

    Men selv om jeg alt for ofte glemmer meg, (og benytter påfuglord) var nok akkurat denne kommentarens mangel på hypernorvagismer 🙂 skrevet i en slags forvissning om at jeg hadde en dannet leserskare (sic).

    Cassanders
    Half the lies they tell about me are true!
    S.Gorn’s Compendium of Rarely Used Cliches

    • Tareq Says:

      Hehe! Jeg liker deg Cassanders, og det vet du! Setter faktisk stor pris på dine skriverier🙂 Mangel på hypernorvagismer er noe vi alle tidvis kan være skyldige i!

  8. Cassanders Says:

    @Tareq,
    Det er jo synd å skuffe en sympatisør, men min henvisning til «pseudodialog» (falsk dialog) har en litt annen betydning enn den du antydet.

    Jeg har ved flere anledninger talt varmt for en forfatter som heter Raymond Smullyan. (Den lille selvødeleggende setningen under nic’et mitt ovenfor her er også hentet fra Smullyan).

    R. Smullyan har blant annet skrevet denne lille perlen: http://www.mit.edu/people/dpolicar/writing/prose/text/godTaoist.html

    Det var den jeg hadde i tankene da jeg brukte begrepet Pseudodialog…. i denne sammenhengen en «samtale» som kanskje(?) egentlig føres med deg selv.

    Cassanders
    Som av og til er litt som Ole Brumm…. Noe som kan virke veldig fornuftig inne i hodet mitt blir helt anderledes når det kommer ut på utsiden og andre får se det🙂

    • Tareq Says:

      Her falt jeg helt av. Tror kanskje vi snakker forbi hverandre. Min kommentar var utelukkende en spøk. Jeg tok på ingen måte stilling til noe substansielt i det du skrev.

  9. – Er ALT galt med oss, liksom? (forsinket tekst om Abid Rajas kronikk) « Muslimprosjektet Says:

    […] i norsk offentlighet grandiose påstander om hvordan muslimer “er”, eller om hvordan islam “er”. Abid Rajas kronikk er bare den siste i rekken, som forsøker å si noe om en antatt felles […]

  10. dontcallmethat Says:

    Olav, du er et nydelig menneske. MashAllah. Jeg håper du alltid forblir slik du er, åpen og tolerant og ufattelig smart, og at ingen tar fra deg evnen til å være så nyansert i din tankegang🙂 dette prosjektet ditt er kanskje det viktigste som foregår i Norge akkurat nå :p litt synd at de fleste kommentarene kommer fra folk som er så uvitende, men kanskje er det fint at de bruker tiden sin her og ikke på VGNett, og så blir de kanskje litt mindre ekstreme i sin tankegang. Anyways, mashAllah, du er så god🙂

  11. Andriod Tasbeeh App for every day adhkars, Supplications & Waziafs Says:

    I found this very useful and excellent android tasbeeh application for adhkars and supplications as well as Wazaifs. This is one of the have to have application for keeping your adhkars in day-to-day routine. I think you will also absolutely love this application. This App is available No charge to download from Google Play.

Kommentarer er stengt.


%d bloggers like this: