Intervju med meg om bokprosjektet

Jeg er kristen. Jeg skriver om muslimer. Men de første som intervjuer meg om dette prosjektet er human-etikerne, her. I like!

6 kommentar to “Intervju med meg om bokprosjektet”

  1. Didrik Søderlind Says:

    Som den som tipset Fri Tanke om saken, vil jeg si at jeg synes prosjektet ditt er knallbra og at intervjuet ble veldig balansert og innsiktsfullt.

    Jeg beundrer at du ikke skyver det problematiske under teppet, samtidig som du fremhever det positive. Dette er dessverre en tilnærming alt for få nordmenn mestrer når det kommer til islam og muslimer.

  2. muslimprosjektet Says:

    Tusen takk for det, Didrik!🙂
    Og takk for tipsinga også – dette ble jo super pr for prosjektet:)
    -olav

  3. Ole P Lien Says:

    Spennende intervju i Fri Tanke.
    Viktig tiltak for forståelse over barrierer og kulturelle sperrer (for-dommer). Dette ligner et pionerarbeid. Modig og godt tenkt!
    Det eksisterer en paradoksal mangel på muslimske røster og historier i den norske offentligheten. Nordmenn er ennå veldig norske i være- og tenkemåten. All internasjonalisering til tross, mange er ennå ganske «verdensfjerne», for å si det slik. Prosjektet ditt vil bidra til å endre på dette. Derfor er det viktig.

    Lykke til videre!
    Kommer ubetinget til å følge prosjektet ditt videre på bloggen din.

    Ei god jul i vente i muslimske omgivelser!!

    Mvh
    OP Lien

  4. muslimprosjektet Says:

    Takk!🙂

  5. Tintin Says:

    I artikkelen sier du: «Jeg har inntrykk av det å gå med hijab blir litt som å gå kledd som en ”voksen kvinne”.». Er dette noe du har blitt fortalt eller har du selv observert det? Dette er et klassisk argument for de som tvinger hijaben på barna sine, for å venne dem til å bruke det når de blir eldre. Jeg er klar over at mange barn, både muslimer og ikke muslimer kler seg ut som voksne, men for de fleste er dette nettopp en leke og ikke noe man bedriver på heltid.

    Ta deg en tur til Gamle Oslo når det blir litt varmere i været, nå er alle av naturlige årsaker godt tildekket. Se om du da er av samme oppfatning, eller finner du det kanskje naturlig at det stort sett er de afrikanske småjentene som vil leke voksne? Pakistanske småjenter ser ikke ut til å ha det samme behovet for å leke voksne. Hva med 5-6 åringer som går med bukser under de lange skjørtene sine en varm sommerdag, forsøker de også å leke voksne, eller er de påtvunget dette av voksne?

    Videre så sier du «Mitt inntrykk er at det utøves et visst sosialt press, men hvis en muslimsk jente lar være å bruke det blir hun ikke utestengt på noen måte.». Det sosiale presset for å kle seg muslimsk, både hva hodeplagget og kledselen ellers er enormt.

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2956476.ece

    Her kan du lese hva er muslim selv sier om presset: http://islam-i-norge.blogspot.com/2009/11/hijab-inkludering-og-ekskludering.html

  6. muslimprosjektet Says:

    Hei, takk for spennnde kommentar!🙂

    Til det du spør om:
    1) Jeg bor selv i Gamle Oslo, og vet godt hvordan folk her kler seg. Hvis du vil vite hva jeg selv synes så er jeg ikke så happy for at små jenter bruker hijab, fordi det å bruke hijab antyder at de må beskyttes mot mannens blikk – de blir altså seksualisert. Det blir på samme måte som som at norske 6-årige jenter begynner å kle seg «sexy».
    2) Det med at små jenter kan synes at hijab er stas er noe jeg hørt selv fra jenter, og noe jeg har blitt fortalt av enkelte fagpersoner. Men: Det betyr ikke at alle synes det, noe jeg da også understreker i artikkelen? (og det var Fri Tanke som valgte å fokusere så veldig på det i ingressen).

    Interessante linker – lærte mye av å lese dem! Generelt så er jeg veldig glad for alle innspill – jeg er ikke i «mål» med dette prosjektet, og vil gjerne ha all den informasjon jeg vil ha. Men jeg tror nok ikke Fleischer i Aftenposten tegner det fulle bildet. Dette er både-og: Noen opplever tvang, og hvis det er så ille som det Fleischer sier så er det virkelig ille. Noen opplever ikke noe press i det hele tatt, og tar faktisk i blant på hijab i mot foreldrenes vilje. Men jeg tror de fleste har det slik jeg antydet i intervjuet: At de opplever et press som er mildt, men som ikke er brutalt eller veldig hardt.

    Ga det mening?

Legg igjen en kommentar

