De siste par ukene har det vært mye debatt om hijab. Deler av SV og FrP har åpnet for å forby hijab i barneskolen, men både Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg har avvist det. Og i går slo det meg: Hittil har jeg ikke skrevet en eneste blogg-tekst om hijab.
På en måte er det rart at jeg ikke har skrevet om det: Det er så mye debatt om hijab. Hijab i politiet, hijab i barneskolen… Og jeg har møtt masse damer og jenter med hijab. Småjenter, tenåringsjenter, eldre kvinner. Men når jeg ikke har skrevet om det er det fordi jeg intuitivt ikke har oppfattet det som et problem. Jeg har nemlig møtt så mange sterke kvinner med hijab:
– Jamila, rektoren på koranskolen jeg har vært mye i
– Lena Larsen, tidligere leder av islamsk råd og nå stipendiat i religionshistorie
– «Rima», en fraskilt trebarnsmor som resolutt gikk fra mannen sin fordi han ikke tok nok ansvar
– …og så alle jentene på Blindern, da: Utdanna, sterke jenter, som vet hva de vil – og mange av dem bruker hijab.
———-
Samtidig har jeg møtt mange jenter uten hijab. De har sosialisert med jentene med hijab uten store problemer. Noen tar på seg hijab inni moskeen, men tar den av i øyeblikket de går ut. Og jeg har aldri sett noen utfrysing av den grunn.
Og jeg har blitt kjent med jenter som gikk med hijab, men så plutselig valgte å ta den av. Og som ikke fikk negative reaksjoner på grunn av det.
Men jeg har også sett hvordan det i noen kretser er et visst press på å gå med hijab: Når en jente velger å ta på hijab kan folk rundt si: «mashallah», «så nydelig», «den kledde du» osv. Implisitt: Det er slik du bør gå.
———
Men mitt klare inntrykk har vært at hijab ikke hindrer jenter i å ha kontroll over eget liv. Samtidig kjenner jeg ikke hele virkeligheten. På Tøyen, der jeg bor, er det mange småjenter ned i fire-fem-årsalderen som går med hijab. De har neppe valgt det selv. Og noen tenåringsjenter har nok blitt tvunget til å ta på hijaben mot sin vilje. Men er det ikke da tvangen som er problemet, og ikke selve hijaben?
Men det kan være at jeg er naiv, og ikke forstår at hijab per def er kvinneundertrykkende. Hva mener dere lesere?
februar 28, 2010, kl. 12:22 |
Du har veldig rett… jeg har igjen forfryktelig lyst til å poste en link til ett innlegg…men hehe, jeg føler jeg spammer bloggen din med linker til egen blogg…men jeg HAR krevet om det, hijab del 2 😉
En undertrykker, som bruker tvang, vil ikke slutte å undertrykke, selv om hijaben blir forbudt… H*n vil bare finne andre, og kanskje verre måter, å kontrollere eller undeertrykke…jeg tror, konsekvensene kan bli større, dersom man får et forbud…
-ikke at undertrykkerene skal få herje fritt, på ingen måte, men da må vi gå inn på problemet fra en annen vinkel… Man kan ta smertestillende for en brukket arm, men armen vil fortsatt være brukket…løsningen ligger ikke i å forby hijaben…vi må finne en mer langsiktig løsning enn som så, om vi virkelig ønsker hjelpe jenter og kvinner som lever med undertrykkere…. isj…jeg poster linken:
http://www.murmeluppa.net/?page_id=366
februar 28, 2010, kl. 12:28 |
Kjære Murmeluppa, du får gjerne poste lenker her! Bare hyggelig det 🙂
februar 28, 2010, kl. 12:54 |
Tihi, det er bra 😉 jeg hater nemlig å gjenta meg selv…særlig når jeg vet jeg har noe så enkelt som en link som kan forklare mitt syn for de som ønsker lese det ;))
Jeg kunne jo alternativt limt inn hele poster, men hallo….en linje tar liksom mindre plass 🙂 Forøvrig enig med Nils under her 🙂
februar 28, 2010, kl. 12:49 |
Synes ikke dette er så vanskelig.
Dersom noen bærer hijab frivillig er dette helt greit og det bør også være uproblematisk på de fleste arbeidsplasser. Der man har spesielle uniform regler kan man diskutere om det riktig å tilpasse uniformen. Uansett er vel dette ikke en stor sak.
Det som ikke er greit er dersom noen «passer på» at kvinner bruker hijab. Alle former for sosial kontroll er feil.
Hijab på småbarn virker litt unødvendig men er vel heller ikke noen stor sak.
Niqab/Burka er det forsvinnende få som bruker i Norge. Generelt synes jeg at du ikke skal tildekke ansiktet helt i det offentlige rom.
februar 28, 2010, kl. 12:53 |
Takk for kommentar, Nils – stort sett enig!
Vet ikke helt om jeg kjøper det med at sosial kontroll er feil, uansett.. i alle miljøer er det sosial kontroll. Prøv å reise deg opp på en debatt på litteraturhuset og si at du mener at homofili er galt, så skal jeg love deg at du merker sosialt press/sosial kontroll.
Tror ikke man kommer unna at det er normer og et visst sosialt press i alle miljøer. Spørsmålet er hvor tolerante man er overfor avvik i forhold til den dominerende linja. Og det gjelder både kulturradikalere på litteraturhuset og konservative kristne og muslimer.
februar 28, 2010, kl. 15:59 |
Ja, hva er nå «frivillig»? Fri vilje har opptatt filosofene i tusenvis av år og fasit mangler fortsatt.
Uansett blir det merkelig dersom vi kommer i den situasjon at frivillig hijab er OK, mens påtvungen ikke er OK. Dersom dette skulle være en regel vil det være ytterst vanskelig å håndheve. 🙂
Hijab er ikke noen stor sak for min del. Mitt utgangspunkt at vi skal la folk være i fred, de får gjøre som de vil.
februar 28, 2010, kl. 16:23
Det er de det gjelder som må si fra om noe er frivillig eller ikke. I dette muslimske kvinner. Dersom de ikke sier noe må man gå ut fra at de gjør det av fri vilje 🙂
februar 28, 2010, kl. 14:26 |
Selvfølgelig finnes det elementer av sosial kontroll i alle miljøer, men det blir vel ikke riktigere av den grunn.
De som bruker hijab i Norge gjør det stort sett for de ønsker å vise sin kulturelle og religiøse identitet. Det må de selvfølgelig få lov til.
I den siste boka til Shabana Rehman forteller hun om drosjesjåfører i Oslo som kommenterer at hun ikke bruker Hijab, likeledes forteller Nazneen Khan-Østrem i «Min hellige krig» at hun blir spurt på gata i New York om hvorfor hun ikke bærer hijab.
Denne formen for sosial kontroll synes jeg svært lite om.
februar 28, 2010, kl. 19:15 |
Til ditt hovedspørsmål:
«Er hijab pr def kvinneundertrykkende.» Til det må jeg svare nei.
Og selv om det kan hevdes å være kvinneundertrykkende er det ytterst problematisk å regulere bruken gjennom lov. Da måtte man også regulere ethvert klesplagg som kan hevdes å være undertrykkende på en eller annen måte, f.eks. BH eller skjørt (hos læstadianere må kvinner/jenter gå med skjørt).
Interessen for hijab har lite med kvinnefrigjøring å gjøre, og mye med muslimer å gjøre.
februar 28, 2010, kl. 20:13 |
Hei Olav:)
Du har et poeng der; Dersom hijab er undertrykkende, er det viktig å spørre seg selv fra hvilke perspektiv?
Når det gjelder småbarn, er det også viktig å vudere dette ut ifra barnligperspektiv. Ja, det kan virke undertrykende for utenforstående, men etter å ha jobbet en stund med barn også muslimske, opplever jeg det stikk motsatte. Vi må ikke glemme at barn generelt kan ha stor tendens til å identifisere seg med foreldrenes adferd eller utseende.
Et annet relevant dimensjon i debatten, er at dette strider paradoksalt imot mangfoldsprinsippet de fleste skolene operer med..
Mvh Førskolelærer
mars 1, 2010, kl. 14:31 |
Takk for spennende kommentar, Førskolelærer! Kan du utdype det du har sett hos barna – at du ikke opplever dem som undertrykt selv om de går med hijab? Hvorfor ikke?
mars 1, 2010, kl. 14:56 |
scdzb
mars 1, 2010, kl. 23:16 |
Beklager, leste ikke nøye. Med undertrykkende mente jeg påtvungen i andre avsnitt;).
Basert på mine erfaringer, har jeg fått inntrykk av i de tilfellene småbarn bruker hijab, er det lite tvang i bildet. Og at barn identifiserer seg selv som regel med det som oppleves nært og trygt.
mars 11, 2010, kl. 09:09 |
Spennende innlegg. Verdt å lese.
http://www.dagbladet.no/2010/03/11/kultur/debatt/kronikk/hijab/islam/10789536/
mars 11, 2010, kl. 13:12 |
Jo, han har noen gode poenger!
Men det er jeg ikke enig i er han har en «one size fits all»-forklaring på hijaben. For mange jenter dreier det seg om identitet, en måte å si «jeg er muslim». For andre er det noe de gjør fordi de føler at det er en «gave til Gud», på en måte.
Og noen blir tvunget.
Og noen tenker at det er for å avverge blikk fra menn osv.
Det er ikke slik at hijab bare betyr én ting..
mars 11, 2010, kl. 14:30
Skal man godta noe fordi noen ikke blir tvunget?
Skal vi kjøre uten bil seler fordi det er et fåtall som dør i trafikken?
Er det ikke snakk om å sette opp prinsipper som alle kan få nytte av? Så kanskje etterhvert så vil de som faktisk ønsker å gå med den slags bli forbundet med frivillighet, ikke tvang?
mars 11, 2010, kl. 14:49
På hvilke andre områder vil du benytte dette prinsippet ditt om forby først og spør etterpå? Hvorfor ikke like godt si at vi avskaffer religionsfriheten, til vi kan være sikre på at ingen misbruker den? Når vi først er igang, kan vi ta for oss ytringsfriheten også. Søren heller: la oss forby ALT, unntatt det som vi kan være 100% sikre på at ingen misbruker. Men vent litt – da må vi også forby forbud…..
april 14, 2011, kl. 14:40 |
[…] om hijab har vært det rene tullball (blant annet fordi jeg har blitt kjent med veldig mange sterke kvinner med hijab). For å si det rett ut: For muslimske kvinner i Norge er hijab det aller minste problemet de har. […]
april 17, 2011, kl. 20:14 |
Hi, det ble skrevet veldig mye om hijab. Folk og politikere ser på plaster og ikke på såret. Det er riktig at hijab forhindrer deg ikke å ta egne valg i livet. Det er ganske kinky når nordmenn på jobb begynner å grave for mye og spør, hvorfor går du ikke med hijab som andre kvinner? Hallo, nå har jeg tatt et skritt og turte å gå uten hijab og med sjal. Er det også et problemet?
Ja det bekymrer meg også når små jenter går i hijab. Det er urettferdig og viser mennens kontrolbehov.
april 22, 2011, kl. 02:24 |
Han dude’n burde innse at det er HAN som er problemet her. Om det ikke hadde vært for slike som han, så hadde ikke kvinnene trengt å «bli beskyttet fordi de er svake» slik som han forklarer.
april 22, 2011, kl. 14:31 |
Det kalles tragisk ironi. All den tiden disse såkalte mennene snakker om «beskytte» kvinnen så driver de bevisst å seksualisere (og objektifisere) hun.