To frisører på Tøyen (om antisemittisme blant muslimer)

Jeg klipper meg stort sett hos arabiske frisører på Tøyen. Det er billig, de er (stort sett!) flinke, og jeg får praktisert den rustne arabisken min. Hos disse frisørene har jeg møtt vidt forskjellige holdninger.

Jeg tenkte på det nå, siden det har blitt en del oppmerksomhet om antisemittisme blant muslimske elever i norsk skole, noe som har fått den norske jødiske lederen Anne Sender til å reagere.

Det er særlig to frisører jeg har blitt godt kjent med. Ettersom jeg vokste opp i Israel som misjonærbarn kommer praten ofte inn på jøder og israel. Begge er enige om at palestinerne må få sin egen stat og at Israels må avslutte okkupasjonen. Men der slutter enigheten.

FrisørÉn (las oss kalle han det) mener at holocaust ikke gikk langt nok: Hitler burde fått bukt med alle jødene.

FrisørTo understreker alltid at vi alle er mennesker og barn av Gud, med like stor verdi: Jøder, kristne og muslimer.

——–

FrisørÉn:

– Du vet at jødene står bak det meste dårlige som skjer i hele verden? De eier media, og de gjør sånn at det blir krig. Spesielt prøver de å skade oss muslimer, sa han.

Jeg spurte han om han hadde noen beviser for dette, og sa at jeg trodde det ikke var helt sånn det hang sammen.

– Du må åpne øyenene dine gutt, ropte han. – Du må forstå hvordan det er! Se her, du skal få en gratisk hodemassasje av meg, sånn at du klarer å se virkeligheten slik den er og skjønner jødenes planer.

Hvorpå han ga meg en hard knaing i hodet som var vond, men likevel behagelig. Men jeg følte meg fortsatt ikke overbevist om at det eksisterte noen jødisk verdenskonspirasjon. Det var da han sa noe som virkelig rystet meg.

– Vet du, i blant tenker jeg at Hitler ikke gikk langt nok. Hvis han bare hadde fullført jobben, og blitt kvitt dem, alle sammen! Både jødene og de homofile! Så hadde vi hatt mye mindre problemer i verden i dag.

——–

FrisørTo:

Jeg hadde akkurat fortalt ham at jeg hadde vokst opp blant jøder og pratet hebraisk flytende. Jeg var litt engstelig for hvordan han ville reagere. Han merket nok at jeg var litt usikker, for han bare skoggerlo:

– Altså: Jøder, kristne, muslimer – det har ikke noe å si! Vi er alle barn av Gud. Vi hører alle til på jorden her, og vi må lære oss å leve sammen, sa han.

Han hadde hatt flere jødiske venner da han bodde i Midtøsten, fortalte han.

– Under holocaust var det mange jøder som ble reddet i arabiske land, fordi arabiske familier tok seg av dem. Arabere og jøder hører egentlig sammen.  Vi er brødre. Vi må bare løse konflikten i Palestina, så ordner det seg nok, skal du se.

———

Jeg vet ikke hvem av disse to frisørene som har mest «oppslutning» hos arabere og muslimer i Norge. Jeg har møtt mye antisemittisme, ja. Men jeg har møtt svært få som lovpriser holocaust. Og jeg har møtt en del som forteller at de respekterer jøder like mye som andre mennesker. Likevel forteller jeg ikke høyt – som det første jeg sier – at jeg har vokst opp i Israel og prater hebraisk flytende. Og det sier kanskje noe om hvilke holdninger jeg forventer å møte?

25 kommentar to “To frisører på Tøyen (om antisemittisme blant muslimer)”

  1. Konrad Says:

    Vet ikke noe om disse holdningene blant norske muslimer, men jeg antar at norske muslimer er som nordmenn flest: det finnes noen få med ekstreme holdninger, mens de fleste er fornuftige og inkluderende som firsør nr 2.

    Engasjmentet for palestinernes sak er forståelig, og har også gitt seg utslag i antisemittisme blant norske marxister (se min blogg). Pga Gaza finnes det også norske kristne som hinter om at «Hitler hadde rett».

    Vi skal heller ikke glemme at det i Norge er en del fanatiske anti-muslimer som er ærlig mener at muslimsk holocaust er eneste løsning.

    • muslimprosjektet Says:

      Jeg tror HL-senteret er i gang med et prosjekt for å kartlegge antisemittisme i Norge (både blant ikke-muslimer og muslimer) mer vitenskapelig, så da får vi nok et slags svar på hvor utbredt det er!

      Helt riktig at antisemittisme også finnes blant marxister og kristne. Og at anti-muslimer kan være vel så ekstreme.

      Samtidig har jeg nok følelsen at antisemittisme er utbredt også blant muslimer som ikke er ekstreme ellers – man kan være for likestilling, demokrati og alle mulige sympatiske saker, og likevel mene at jødene er ansvarlige for nesten all dritten i verden. Men her har jeg ikke noen tall, det er mer et inntrykk jeg har.

      Og som Amal Wahab kommenterte på facebook til meg: Det dreier seg også mye om utdanning og klasse. Blant utdannede muslimer er det mye mindre antisemittisme og konspirasjonsteorier enn blant muslimer uten utdanning. Akkurat som hos nordmenn;)

      • Konrad Says:

        Frustrasjonen over den Israels politikk er forståelig og legitim, men dette gir dessverre næring til rendyrket antisemittisme. Arabiske TV-kanaler (som mange ser på) hausser jo opp denne antisemittismen.

      • Tintin Says:

        Jeg mener at Amal Wahab tar feil. Jeg har hørt høyt utdannede, antatt oppegående muslimer uttale at det var jødene som sto bak 9/11.

        At IRN uttaler at de er «sjokkerte» overrasker meg ikke, selv om de ikke burde være det miste sjokkerte. Under demonstrasjonen mot Gaza-krigen i fjor, deltok bl.a barn helt ned i 5-års alderen fra Rabita. Tror man virkelig at et barn på 5 år klarer å skille mellom slem israeler, snill israeler og det faktum at en jøde ikke nødvendigvis er synonymt med en israeler?

        http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2859987.ece

  2. veggavisen Says:

    Jødehat i praksis
    http://veggavisen.wordpress.com/2010/03/06/strsta-mjliga-tystnad/

  3. RB Says:

    Desto mere som kommer frem, desto mere skremt blir jeg av dette…

    http://nrk.no/nyheter/norge/1.7037063
    http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1458224.ece
    http://www.fvn.no/mening/leder/article748291.ece
    http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1158507.ece

    Dette stammer fra boken alle muslimer mener er feilfri!
    Og de færreste gå ut mot dette…

    Og igjen er andre (blandt annet lærere) REDD for å gå ut mot islamer. Dette burde si en del om kulturen og religionen? Det er bare to andre grupper som skaper slik redsel og det er nazismen og enkelte motorsykkel klubber…

    • RB Says:

      Ups…muslimer med sterke meninger, burde det stått, ikke islamer! :-/

      Jeg er selvsagt klar over at ikke alle er så ekstreme, men ifølge lærere (i en reportasje på NRK) har MANGE elever slike holdninger! Mangfoldet er stort hos muslimer som hos andre, men det kan virke som Islam brukes til hat og undertrykkelse og da DRITER jeg i om noen IKKE bruker det slik. Poenget er at mange gjør det!

      Men når holdningen er at Islam og Koranen er feilfri, så er debatten tapt i utgangspunktet…

      • muslimprosjektet Says:

        Glad for at du presiserer at ikke alle er ekstreme, RB;)
        Jo, jeg tror også mange unge muslimer går og bærer på en viss antisemittisme. Det er det ingen grunn til å legge skjul på.

        Til det siste poenget ditt: Islam brukes både «til hat og undertrykkelse» og til kjærlighet og respekt. Ja, muslimer mener at koranen er feilfri. Men de er ikke enige om tolkningen. Det er det som er det vesentlige.

        I morgen skriver jeg om dette, tror jeg, om hvordan koranen kan tolkes både til støtte for antisemittisme og på helt andre måter. Det er tolkningene vi må diskutere. Og konsekvensene de får. Du får nok aldri med deg en eneste muslim på å si at koranen er full av feil… 🙂

      • RB Says:

        Igjen med disse tolkningene…

        Dette begynner å bli noe av det største tullet jeg vet om! Dersom det er flere enn 1 tolkning, så har da de som velger å tro, et valg. Dette valget gjør de på grunnlag av egne erfaringer eller på grunn av gruppepress. Uansett, det da et ren mennesklig adpekt ved dette og IKKE et gudommelig et!

        Spaceman og andre har valgt sin tolkning og har blitt nedsablet til de grader. Med begrunnelsen om at deres tolkning ikke er «tiktig». Mens de «gode» muslimene har den «riktige» tolkningen. Liksom….

        Hva slags tolkning har da alle disse som mener at alle norske jenter er horer, at alle jøder burde vært drept i andre verdenskrig og at mannen er kvinnen overlegen?

        Finnes det en mellomting også?

        Dette begynner å blir helt på viddene dumt…

        Jeg begynte denne søken med et formål, å lære å kjenne Ilam litt bedre. Men jeg skremmes så til de grader av Islam! Jeg skremmes ikke av de ny-religøse muslimene her inne. De virker oppegående og tolker mye på en ok måte. Men jeg skremmes av koranen og jeg skremmes av islam som religion! Det er en religion som innbyr til det mange kaller feil tolkninger! OG den ligger mange 100 år etter kristendommen, som også har vært nokså grusom og navlebeskuende!

        Hvordan i alle dager kan det være mulig å diskutere med noen som mener at det de tror på er fullkomment? Og de kan bare velge seg en tolkning for å underbygge sitt valg. Hvordan? Det er bare ikke mulig…

        OG det kommer fra hjertet, for mine meninger kommer rett fra Ringenes Herre og jeg tror alt der er sant! Og fullkomment! Leve Frodo! Ned med alle orkene…

    • berbermaroc Says:

      RB: du må snart bestemme deg for om du ønsker rom for tolkning, eller ingen rom for tolkning. Men her er det galt å snakke om tolkning i de fleste tilfeller.

      Når det gjelder de muslimer som viser et generelt jødehat, så er de nok ikke kjennetegnet av en utpreget forståelse av islam, eller at de handler ut fra en bevisst og gjennomtenkt vurdering av islamske prinsipper.

      Et av de mest grunnleggende prinsipper er at alle kun er ansvarlige for sine egne handlinger, og ikke kan bære andres bør.
      Man kan hate sionismen og den jødiske stats kriminelle handlinger, men man kan ikke hate jøder som sådan. Dette er uislamsk, og det er kun den mest kunnskapsløse og forblindede person som ikke ser dette.

      • RB Says:

        For å være ærlig, jeg driter vel langt i hvordan DU velger å tolke Islam. For det jeg ser er langt fra din tolkning av koranen! Det som er i ferd med å komme opp av holdninger fra mange muslimer, er utifra deres tolkning og deres tolkning skremmer meg!

        Jeg må ikke bestemme meg for noe! Det er faktisk dere som må bestemme dere. Skal koranen, som er skrevet at profeten selv, tolkes eller leses? Og hvilke tolkninger skal dere velge? For det er en bra antall å velge i, ikke sant? Og med en gang dere velger en tolkning, så er det en mennesklig tolkning av av et gudommelig ord, det må da være et dilemma?

        Det kan da umulig være uislamsk, når brorparten av muslimer mener og gjør det?

        Så du, som konvertitt (om jeg har skjønt det riktig), har mere forståelse for koranen enn de som kommer fra muslimske land? Tør du si det til de? 🙂

      • berbermaroc Says:

        Hvem har sagt at jeg er konvertitt? Og hvem sier at bare noen er født muslimer, så kjenner de automatisk islam? Spør kredible lærde, så vil de fortelle deg det jeg sa. Du vil finne en og annen rabiat liksom-lærd som vil hate jøder på generelt grunnlag, men han vil ha vansker med å argumentere for det ut fra profetens eksempel (som viste godhet mot en jødisk nabo selv da vedkommende kontinuerlig plaget ham), og han er ihvertfall ikke representativ for majoriteten.

        Apropos hvorvidt Koranen skal lese eller tolkes; hvem sier at det er enten eller? Den skal leses, OG den skal tolkes. Det er regler og begrensinger for tolkning, men tolkning som sådan har alltid vært en del av den islamske tradisjonen. Koranen har både generell og spesifikk ledelse, og den er for hele menneskeheten, og for evig tid. Dette forutsetter en del fleksibilitet, og følgelig kan man utlede en del generelle prinsipper hvis konkrete anvendelse vil avhenge av omstendighetene, med sikte på oppnåelse av Sharias overordnede mål (maqasid as-Sharia). Dette er tolkningsprinsipper som ikke er omstridte i det hele tatt.

        Du kan forøvrig ikke gå ut fra brorparten av muslimer gjør og konkludere med at det er Islam. Muslimer er også mennesker, og mennesker har svakheter; både i form av mangel på rett kunnskap og manglende etterlevelse av rett kunnskap. Eksempelvis er utenomekteskapelige forhold forbudt i Islam uansett hvor mange som måtte begå det. Tilsvarende er alkohol forbudt uansett hvor mange som drikker det, og bønn er påbudt selv om det kun skulle være en person som utfører den.

  4. Konrad Says:

    Jeg tror du la inn en kommentar på min blogg, men jeg kom i skade for å slette. Legg gjerne inn på nytt.

  5. Beate Says:

    Her i Norge så er det sjelden jeg hører «vettuge folk» om tror på jødekonspirasjonsteorier. Men i mange andre (kristne) land så er det langt mer utbredt. Kanskje er det vanligere blant muslimer enn kristne, det vet jeg ingenting om, det som er sikkert er at det universelt sett ikke er noen «muslimsk greie». Det viste jo ikke minst tiden før og under 2. vk.

  6. anonym Says:

    jeg holder med frysør nr.2
    synes han første virker litt rar, i forhold til sine meninger. islam oppfordrer i hvertfall ikke meg til å hate jøder. jeg har ingenting i mot dem, de få jødene jeg en sjelden gang ser på gata har ikke gjort meg noe.

  7. Salim Nazzal Says:

    Sionistene prøve å terrorisere meg I Norge
    Av Salim Nazzal

    I begynnelsen fikk jeg «rar» e post som hintet mot drapet og likt. Den sionistiske karakter i disse e post var åpenbar. Jeg vet frykt sionister av stemmen til ofrene. Min stemme er stemmen til mitt folk som var drept og drevet vekk fra sine hjemland. Min stemme er stemmen til nasjonen min omgitt av sementerte vegger og 620 sjekkpunkter. Min familie er en gammel Galilea familien flyktet til Libanon etter min landsby var angrepet og bombet to ganger av sionistisk fly. Flere personer med familien min ble drept, og i Libanon, ble jeg født og oppvokst som flyktning uten hjem, uten rettigheter, uten fremtid, men med håp om at rettferdigheten vil seire én dag. Den skremmende e-post aldri stoppet. Og hver gang jeg endrer min e post, kan de fortsette å prøve å skremme meg i ny e-post og sende virus nesten hele tiden min datamaskin er på.

    Det samme gjelder telefonen min og mobilen min, hvor jeg pleide å få ukjente telefon anroper ofte og ingen svare n[r jeg ta p[ telefon. Jeg måtte endre dem og sette dem hemmelige. Min advokat rådet meg til å holde alle mistenkelige e post som bevis for politiet i tilfelle min advokat tar saken til retten.

    Sist sommer reiste jeg med min familie til Kypros for å tilbringe en uke ferie. Jeg fant ut at de følger meg enda der. Jeg trodde ikke på meg selv hvis jeg var sikker på det.

    Da vi kom hjem til Norge rosene i hagen var kuttet og kastet på bakken, og et tre var halvt kuttet med kniv til å være lett synlig. Under treet var det en lighter som jeg aldri har sett før. Den lettere er åpenbart satt som et symbol for ild.

    Jeg informerte norsk politi og norske etterretningstjenesten. Jeg har også informert de akademiske kretser, og at media i Norge og verden sier klar at sionister står bak denne.

    Jeg gjorde det klart at dersom de ønsker å stoppe min stemme de vil helt sikkert mislykkes. Min stemme er stemmen til barna jeg så og kroppene deres er revet av den israelske F16. Min stemme er stemmen til alle palestinere som lengter etter å dra hjem og være fri og leve i fred. Min stemme prøver å formidle historien om min nasjon som gjorde noe galt for noen, men som betalte tungt 61 år med smerte i eksil, 41 år med okkupasjon og rettferdig.

    Min stemme er rettet p[ menneskeheten, uansett tro eller ideologi, land eller farge. Fordi som professor Howard Zinn lært oss, må vi vise historien til mennesker, ikke bare gjennom kriger og konflikter, men også gjennom samhold og omsorg. Derfor hater jeg ikke ingen bortsett fra okkupasjon og urettferdigheten. Jeg tror på en sameksistens mellom palestinere og jøder i en demokratisk stat hvor alle kan leve i likestilling og fred borte fra hat kultur og krig og konflikter. Men jeg tviler sterkt på at dette målet kan nås mens apartheid staten Israel er sterk. Derfor løsningen i mitt syn er og delegitimize apartheid-staten Israel med håp om at dette kan skje fredelig og å bygge et demokratisk og sekulær samfunn hvor jøder og palestinere kan leve på like fot. Jeg sier det fordi jeg ikke tror lenger at det er mulig for to stat løsning.

    En måned siden bestemte jeg meg for å slutte å skrive artikler, fordi jeg trenger tid til å jobbe på en bok, jeg er historiker i første omgang og ikke politisk analytiker. Men jeg var engstelig at hvis jeg slutter å skrive de kanskje tror de skremmer meg. De sikkert kunne ikke fordi jeg er for gammel til å være redd, og altfor sta til å bli skremt. Og mer, fordi jeg vet at jeg å forsvare kultur fred og rettferdighet og forsvare den kultur for krig og okkupasjon. sionister er for blinde til å se det vakre bildet av Palestina i fremtiden, der stemmene til bønner går i harmoni til himmelen fra synagogene, kirker og moskeer. Dette er min drøm, som jeg deler med alle undertrykte palestinere sammen med fred og rettferdighet elskere på jorden.
    PS. etter skriving av denne artikkelen stoppet de [ e maile meg truende mailer. Men Ukjente nummer brukes ikke i Norge ringte meg 5 ganger på min hjem og mobile telefoner selv om begge er hemmelig!

    Salim Nazzal er en Palestinsk-Norsk historiker i Midtøsten, som har skrevet mye om midøsten. Nazzal er oversett til mer en 10 språk

  8. veggavisen Says:

    Salim Nazzal det er trist
    men hvordan står det egentlig til?
    Se Gaza

    http://veggavisen.wordpress.com/2010/03/21/islam-forf%c3%b8lger-kristne/

  9. Tintin Says:

    Følgende står å lese på fansiden til Islamsk Ungdomsråd Norge på facebook:
    «Støtter partiet Rødt sine anti-Israel demonstrasjoner som har foregått den siste tiden. Det viser seg att slike demonstrasjoner har fått resultater i svenske byer som f.eks Malmø, der det viser seg nå att svenske jøder ikke tør være i byen lenger av frykt for sine liv. Håper de samme resultatene vil skje her til lands. STEM RØDT!».

    At slike innlegg får stå umotsagt i over en måned er skremmende, men Islamsk Ungdomsråd Norge er kanskje for opptatt med den påståtte muslimhetsen, til at de gidder å bry seg om at deres egne utøver jødehets…

    http://tinyurl.com/y25xmje

    • muslimprosjektet Says:

      Sjokkerende.
      Dog: Nå har det jo ikke vært noen innlegg etter dette, så det virker ikke som om dette er en side der folk går inn og debatterer noe særlig.

      Dessuten lurer jeg sterkt på om han fyren som skrev det er en fake profil som er ute etter å sverte Rødt og muslimer. Israelsvenner pleier jo nettopp si at israelskritikk fører til (eller ER) antisemittisme, og her er en fyr som sier eksplisitt at Rødt og anti-israel-demonstrasjoner har ført til at jødene i Malmö ikke tør bo der, og at det bra. Det virker nesten for «godt» til å være sant.

      Jeg kjenner ingen på venstresida som kunne sagt noe sånt. (at det er bra at jødene frykter for sine liv?).

      Når det er sagt så finnes det antisemittisme blant mange muslimer, derom råder ingen tvil. Men jeg har likevel mine tvil om denne profilen som skrev dette er ekte.

  10. Muslimer ute, muslimer hjemme « Muslimprosjektet Says:

    […] Oppdatering: Jeg fikk en god innvending på facebook, der det ble påpekteat en del muslimer i Norge og Europa har sagt eller gjort antisemittiske ting. Det er helt riktig, noe jeg har skrevet om flere ganger. […]

  11. Spaceman Spiff Says:

    «Jeg vet ikke hvem av disse to frisørene som har mest “oppslutning” hos arabere og muslimer i Norge.»

    Bare det er jo ganske skremmende… Hvis du sitter med intrykk av at det er omtrent like stor oppslutning om begge synspunktene, betyr det at det er en uhyggelig stor andel av muslimene her i landet som har et mildt sagt anstrengt forhold til jøder….?

    • muslimprosjektet Says:

      Vel, jeg mente da jeg skrev det at jeg ikke har sett noen undersøkelser på dette. Hva jeg TROR basert på egne erfaringer – som ikke kan brukes til å generalisere selvføgelig, i vitenskapelig forstand:

      Antisemittisme er det en del av, det er det ikke tvil om. Men ønsker om folkemord på jøder er neppe særlig utbredt. Den svært universalistiske holdningen som den andre frisøren har er det nok en del som har, men den tilhører nok et mindretall. Tror flertallet ligger i mellom der et sted.

      Men altså: dette er egentlig gjetninger fra min side, basert på den personlige, anekdotiske erfaringen jeg har.

      • Spaceman Spiff Says:

        Ta på deg en kippah og ta deg en tur gjennom en viss bydel, så kan du telle folk som smiler til deg og de som ser olmt på deg…. Selv om du snevrer det inn til folk som går til angrep på deg, så tror jeg nesten de er i flertall fremfor de som møter deg med et smil.

  12. jaddah Says:

    han første frisøren du snakket med er jo ikke riktig klok. jøder er et folk som kommer i bunn og grunn godt overens med palestinere, men det er sionistene som har denne onde planen han snakker om. de som eier media osv osv osv.

  13. Jødofober « minerva Says:

    […] har fortalt om sine erfaringer på feltet. Alle som har vært en del i muslimske miljøer i Norge, støter innimellom på uttalelser om jøder som er fullstendig hårreisende. Det finnes selvsagt også muslimer som tar til motmæle. […]

Legg igjen en kommentar