– Det er bare Israel som skiller kristne og muslimer

I dagens Klassekampen står konvertitten Yousef Assidiq fram med noe som nok vil overraske mange: Han har meldt seg inn i KrF. (den originale artikkelen er ikke online)

Bakgrunnen er at KrF nå vurderer å oppheve den såkalte bekjennelsesplikten, som sier at man må være kristen for å ha verv i partiet (mens ikke-kristne må nøye seg med å være vanlige medlemmer). Mehboob ur-Rehman, den respekterte imamen i den store moskeen Islamic Cultural Center i Oslo, reagerte ved å oppfordre muslimer til å stemme KrF, og sa at han selv vurderte å melde seg inn.

———–

Da jeg leste dette ble jeg minnet om en lang samtale jeg hadde med en norsk-pakistansk mann for over et år siden. Han uttrykte frustrasjon over at det ikke var noe parti som passet akkurat for ham.

– Jeg mener, egentlig er det KrF jeg er aller mest enig i. For det først forsvarer de trosfriheten i Norge, og vil sikre at folk skal ha rett til å tro på det de vil. Det er viktig for meg. De kjemper mot materialismen i samfunnet. De er opptatt av å ta vare på de svakeste. Det mest naturlige ville være å melde seg inn der, sa han.

Men han dro på det.

– Vel… for det første føles det litt feil å melde seg inn i et parti som ikke vil la meg få lov til å være aktiv. Og for det andre… så er det Israel. Hvordan kan jeg være med i et parti som ikke støtter palestinernes sak? Det går bare ikke. Det er så godt som helt umulig. Når det kommer til politikk er det bare Israel som skiller kristne og muslimer. Men det er nok, sa han. Og han virket trist når han sa det.

– Så da ender jeg opp med å stemme Ap. Selv om jeg ikke liker det.

————

Jeg har ikke møtt ham siden det, så jeg vet ikke om han fortsatt står for det samme synet, eller om signalene om at bekjennelsesplikten kan bli opphevet kan få ham på andre tanker.

Men dette med Israel er det nok ikke bare han som opplever som problematisk blant Norges muslimer. Da Yousef Assidiq annonserte det på facebook (før Klassekampen slo det opp) var det det han fikk kritikk for: «Hvordan kan du være med i et parti som er Israels beste venn»?

———-

Det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg. Kanskje får Yousef med seg flere muslimer inn i KrF. Kanskje vil det på sikt forandre hvordan KrF ser på Israel/Palestina. Jeg tror ikke det er det verste som kunne skjedd KrF;)

Og et KrF-engasjement vil prege muslimene som blir med der: Det vil tvinge dem til å tenke prinsipielt gjennom forholdet mellom religion og politikk. Jeg tror heller ikke det er det verste som kunne skjedd norske muslimer. Så alt i alt heier jeg på Yousef og hans nye partipolitiske engasjement. Kanskje blir det et bidrag til å bygge broer mellom kristne og muslimer i Norge.

12 kommentar to “– Det er bare Israel som skiller kristne og muslimer”

  1. Øyvind S Says:

    Slik jeg ser det, er ikke KrF et parti som er spesielt solidarisk med Israel. Kanskje litt mer solidarisk i norsk målestokk, men Høyre og Frp har en langt større støtte overfor Israel. Høyre fordi det har noen av de høyest utdannede menneskene som medlemmer, og FrP fordi det… tja, si det egentlig. FrP er verdikonservativt, liker ikke muslimer, og da er det logisk å støtte Israel.

    Uansett synes jeg KrFs stadige endring er et tap for partiet. KrF begynner å likne AP med bittelitt mer kristendom på timeplanen. Så hvorfor skal jeg stemme KrF når AP er større, har mer gjennomarbeidet politikk, gir større slagkraft etc etc etc ?!!?

    Norge er ikke tjent med et KrF som likner AP.

  2. Nils August Andresen Says:

    En interessant utvikling om det viser seg å bli en trend blant muslimer å gå mot KrF. Imidlertid er det et trekk ved Assidiqs historie som (muligens) er litt urovekkende: Jeg har fått inntrykk av at Assidiq er sosialist – om det er korrekt, er synes jeg det er synd om KrF utvikler seg i retning av et religiøst stammeparti – der synet på statens rolle i økonomi og samfunn ikke er med å forene partiet – snarere enn et parti som kan plasseres i det alminnelige partilandskapet. Nå har forsåvidt dette i noen grad karakterisert KrF helt siden starten, men avstanden til det man oppfattet som Arbeiderpartiets instrumentelle religionssyn, var også med å prege partiets syn på økonomi og samfunn mer alment. Jeg synes ikke andre lands erfaringer med partier som reflekterer kulturell identitet og verdispørsmål snarere enn sammenfallende syn i dag-til-dag-politikken, har vært særlig oppmuntrende.

  3. Sosialisten Says:

    Eg er ikkje heilt samd med Nils August Andresen i at KrF alltid er og har vore meir samd med synet på økonomi og samfunn som ein finn på høgresida enn det ein finn i Arbeidarpartiet. Kanskje ein del kristne, òg i KrF, vil seie at Høgre har eit minste like instrumentelt syn på økonomi og samfunn?

    Eg vil faktisk gå så langt at eg vil seie at hovudmotsetnaden i lokalpolitikken på Sørlandet går mellom på den eine sida Høgre og Frp, og på den andre sida sentrums- og venstrepartia. Samarbeid mellom KrF og Ap er heller regel enn unntaket mange stader. Og dette er den delen av landet der KrF har størst oppslutnad.

    På mykje av 80- og 90-talet var KrF eit av dei viktigaste støttepartia for Ap-mindretalregjeringar. Hovudgrunnen til at KrF som regel har samarbeidt mot høgre i rikspolitikken skuldast vel like mykje at Ap har hatt fleirtal aleine eller saman med SF, SV eller Sp, og har ikkje trengt KrF, som naturleg nok då har søkt saman med andre opposisjonsparti på sentrum- høgresida. På same har vis har Høgre og Frp på Sørlandet, der dei tidt kan få fleirtal utan KrF, vist mindre vilje til å komme KrF i møte enn på riksplan.

    I andre europeiske land er det slett ikkje uvanleg at kristelege parti samarbeider til venstre. Nederland, som har hatt mange koallisjonsregjeringar mellom Arbeidarpartiet og diverse kristelege parti, er eit godt døme på dette.

  4. Amina Exmuslim Says:

    Det var det jeg visste. KrF kommer til å invaderes av muslimer. Det skremmer Bibeltro kristne ut og dermed får de ikke lengere noe problem med at Krf støtter Israel mot terroristene i Hamas.
    At det går an å være så utrolig naiv i forhold til islam. Jeg er himmelfallen.
    Islam er HAT HAT HAT! Det ere det flere enn jeg som har opplevet på kroppen.

    • Spaceman Spiff Says:

      Tusen takk, Amina. Selv om mange ikke setter pris på at du skriver slik i klartekst, så er du og mange andre ex-muslimer veldig viktige i folkeopplysningen om islam.

    • Mohamed Says:

      Oh? Så vi (muslimer) burde hate deg? Like mye som du hater oss eller??

      • Spaceman Spiff Says:

        Vel… Det er vel ikke den største tvilen om at noen av dere gjør det…. 🙂

        Who cares?!

      • vesta Says:

        Hvis man leser hva «Amina» skriver etter at hun påstår at islam er «hat», så skjønner man vel at hun selv har opplevd ting som gjør at hun mener akkurat det? Kanskje det var en ide å se nærmere på hva det i så fall kunne være?? Folk flest kommer vel ikke med slike ytringer uten grunn?

  5. Amina Exmuslim Says:

    En ting til som jeg glemte! En del tror dessverre at allah er den samme som Bibelens YHWH! Det er både historisk, religiøst og praktisk 100% umulig!

  6. Shoaib Says:

    Den eneste som øser ut hat i blokkbokstaver er nok deg Amina, da er det kanskje speilet man burde tittet i?

  7. kent andersen Says:

    Det er dog en veldig stor forenkling å si at det bare er Israel som skiller.

    Synet på Jesus skiller…
    Synet på Gud skiller
    Synet på Bibelen skiller
    Synet på tigivelse, rettferdighet og nestekjærlighet skiller
    Synet på nåde og veien til himmelen skiller
    Synet på skille mellom politikk og religion skiller
    Synet på muhammed og Koranen skiller

    Det er bare noen skillelinjer…

    Å skulle kalle Islam og Kristendom samme sak, er som å kalle Arbeider-partiet og Høyre for samme sam sak. Bare forde de begge ønsker å ha demokrati og vill att Norge skal bli det beste landet å bo i, betyr ikke at de er like.

    Jeg tror ikke at det er bra om Krf forandres til et antisemitisk parti, da går nok partiet virkelig i graven…

Legg igjen en kommentar