– Jeg har blitt spyttet på, på grunn av hijaben

Den forrige bloggposten handlet om Mari Morken, som opplevde å bli mobbet fordi hun var hvit. Men slik jeg skrev er det vanlige mønsteret i Norge at diskrimineringen går den andre veien.

Det jeg ble igjen minnet på nylig, da jeg hørte en jente fortelle om hvordan det var da hun begynte å gå med hijab.

——–

– Jeg opplevde faktisk å bli spyttet på. Av folk på gata, fremmede folk som ikke kjenner meg, sa hun.

Dette sjokkerte meg. Ja, jeg visste at jeg jenter med hijab kunne oppleve negative reaksjoner… men å bli spyttet på?

– Spyttingen er bare de ekstreme reaksjonene. Det verste er egentlig de skeptiske blikkene jeg får. Jeg merker det, på måten de ser på meg… det er ikke behagelig.

———

Men dette får vi svært sjelden lese om i avisene.

37 kommentar to “– Jeg har blitt spyttet på, på grunn av hijaben”

  1. Heidi Says:

    Dette finner jeg ganske sjokkerende! Hvordan er det mulig å få seg til å spytte på medmennesker?

  2. amirah Says:

    Det er ikke egentlig noe nytt.
    Jeg har blitt spyttet på, mens min da treårige datter sto å så på.
    Blitt kaldt for landsforæder. Og hadde en periode min egen «nazizt»/rasist som komentere noe nedsettende hvær gang hun så meg i butikken.
    Har venner hvor døtrene deres har opplved å bli drogen av hijaben. osv
    Men jeg trur det handler om valg, om man velger å ta det til seg eller ikke. Sefølgelig så er det noen ganger tungt å ignorere, så man tar igjen. Andre ganger så velger man å bare gå.
    Jeg trur hijabjenter er mere utsatt enn menn. Det å bli snakket til som om jeg ikke forstår hva man sier.
    Det verste er egentlig de «velmendene» rådene som egentlig er godt gjemt fordommer. Slike som, om jeg får lov av mannen min å ha så sterke meninger som jeg har. Eller stakkar deg holdninger.

  3. amirah Says:

    Det er egentlig så sjokerende at man folk «utenifra» trur du ikke snakker sant.
    Men jeg vil påbeke at dette skjer ikke hvær dag, eller at hvær gang folk stirrer på deg så trur man at blikket er negativt. Det er å overdrive. Men jeg trur også at i mange tilfeller så er konvetitter som meg utsatt på en annen måte enn de som er fødte muslimer.
    Når jeg leser i avisen, eller får beskjed om å dra hjem til hjemmelandet mitt, hvor skal jeg dra da?
    Hvis jeg kan få legge med et notat som jeg skrev for en stund siden så tar jeg meg den friheten å gjøre det.
    Men der har jeg sefølgelig malt fanden på veggen litt.

    ly av mange diskusjoner som foregår nå ,har jeg begynt å fundere hva jeg egentlig er. For meg så er islam den rette vei, Jeg bøyer meg fem ganger i ydmyghet for min skaper. jeg bruker hijab for jeg mener at det er korekt i henhold til islam. Jeg kler meg det jeg har oppfattet er riktig.

    Når jeg konverterte over var noe av det første jeg falt for var ydmykheten, respekten og hvor logisk ting var. Men jeg har skjønt at ting ikke er så enkelt.

    Etter noen år hvor jeg på en måte har fått mere fotfeste innfor miljøet har jeg blitt overasket hvor vanskelig ting egentlig er, jeg skal være kledd på en riktig måte (noe som er vanskelig for det finnes jo 20 forskjelige def på hva som er riktig)ikke skal jeg nyte musikk, ikke skal jeg snakke høyt, ikke skal jeg se på en mann når jeg er nødt til å snakke med det andre kjønn. Jeg skal i hverfall ikke jobbe med det jeg jobber. Jeg må huske å gå med venstre fot inn på badet , eller var det høyre? ikke skal jeg ønske mine ikke muslimske familie og venner god jul, eller god påske, men de kan ønske meg god eid. Ikke skal jeg synes at julen er en kosleig tid, jeg skal aller helst ikke besøke min ikke muslimsk familie i den tiden. Jeg skal ikke se på dansefilmer, kysse sener på tv, jeg skal egentlig ikke se på tv i det hele tatt. Alt for å oppnå status for å kalle seg muslim.

    Når jeg treffer en født muslim så får jeg høre mashaallah for at jeg har blitt muslim, men jeg er forsatt ikke akseptert, for jeg er bare en konvettitt. Opplæringsfasen føles veldig viktig å informere meg på hva som er korekt islam. At det finnes kulturelle sniking som på en måte er akseptert innfor hva som er korekt, har jeg i prinsippet ikke lov til å informere om, for jeg er forsatt bare en konvetittt, at jeg har vært muslim i over ti år gir forsatt rett til å opplære meg på hva som er riktig. Jeg har fått kritikk for at jeg går med for kort hijab, for lang hijab og med hijab. at jeg går med abaya, ikke abaya, jeg spiser med venstre hånd og burde tvinge meg selv for å spise med høyre, at jeg ikke bruker sokker en varm sommerdag, at jeg bruker sokker.
    Jeg må værtfall tenke på mannen og høre på hva han sier. Jeg må helst ha samme meninger som mannen og akseptere ting i fishebillas navn.
    for å bevise sin rett, hoster det opp masse haditer på hva som er korekt slik at min samvittighet og min styrke skal få en knekk på slik at jeg følger den riktige vei.

    ute i den store verden så blir jeg sett på som lite skolert, det at jeg bruker hijab betyr at mine hjernesceller har sluttet å virke, jeg har ikke lov til å kalle meg feminist for definisjonsmakten på hva som er feminist har bare ikke muslimer lov til å definere. Jeg blir plasert i en gruppe som skal definere meg på hva jeg er noe som jeg egentlig ikke er. Jeg har ikke lov til å fortelle om negative opplevelser for da inntar jeg offer-rollen. Jeg har blitt spyttet på, kaldt landsviker, pakkishore, araberhore, fått beskjed om å dra til bake til dit jeg kommer i fra (Tromsø?) Barna mine har fått ropt æsj etter seg

    Man føler seg forbliktet til å fortelle at mine valg er feil, og jeg kan bare ta av min hijab hvis jeg føler at det er for mye problemer med å bruke det.
    Min valgfrihet er ikke min valgfrihet, norsk kultur er norsk kultur, men etter som jeg husker så konvertert jeg over til islam, ikke til arabisk kultur. Jeg liker forsatt brunost på skiva, når jeg ser meg selv i speilet ser jeg forsatt det norske som bare har konvertert over til islam.
    Min norskehet ligger dypt forankret inn i meg, men på mange ommråder så skal den tvinges i fra meg for mitt valg er kontravesielt. Min selvstendighet som kvinne blir diskutert til å menes at det ikke eksiterer. valg blir tatt fra meg i en mening på at jeg klarer ikke å ta et valg siden jeg allerede har gjort et valg som ikke er akseptert.Jeg er en ok person så lenge jeg mener det som man defineres som politisk korekt.

    Sammtidig så skal jeg skal hele tiden ha en mening om noe,hele tiden ta avstand fornoe om det gjelder homofili eller steining til døde.
    Jeg har gjort et valg med å bo iNorge, jeg vet hvor jeg og bor, er veldig glad i mitt kjære fredreland, blir rørt når jeg ser garden på 17 mai og stolt av kongefamilien når de gjør en god amasadør jobb, har blitt skuffet over Kristin Halvorsen for det siste innspillet om hjijab.

    Jeg har ennå til gode å lese i koranen at det står at det er akseptablet å gjøre æresdrap,tvangsgifting, og omskjæring av kvinner.
    At det eksiterer, ja, at det eksiterer i muslimske land ja, men også i land som ikke er muslimske som eritrea,nigeria osv, for det er kulturellt betinnget.

    Jeg er så lei av å lese at jeg ikke er «bra» nok i aviser. Det har bllitt stuerent å komme med negative fordommer. venner som jeg trudde ikke hadde fordommer eller problemer med mitt valg har følt det som en forpliktekse å ringe mitt nr for å fortelle hvor skapet står. Korekt kunnskap om islam blir baset på hva man har lært av Dagbladet og vg debatter, at jeg som muslim sier at det er ikke slikt blir ignorert bort i svada.

  4. Trude Says:

    Kjenner til et tilfelle hvor en muslimsk dame gså har blitt kastet stein etter mens hun gikk og trillet barnevognen.

    At man blir snakket stygt til, sett stygt på, spyttet på osv er så vanlig at det ikke er en nyhet for oss muslimer lenger.

    Mange ungdommer blir stoppet på gaten av «velmenende» folk som sier de kan si sannheten til dem om hvordan de blir tvunget hjemme, så skal de hjelpe dem. For ikke å snakke om alle de lærerene som spør ungene når de begynner å bruke hijab om de måååå bruke den.

  5. Konrad Says:

    Ja, slikt er trist. Jeg tror dette i stor grad skyldes at det har blitt skapt et inntrykk (i media og offentligheten generelt etc) av at hijab betyr noe bestemt, og da noe annet enn det brukerne av hijab selv mener. Majoritetens forhold til hijab blir en nedlatende/velmenende holdning (antatt at kvinnene ikke vet sitt eget beste) eller en aggressiv (fordi det blir ansett som en trussel). Politikere og andre som argumenterer kraftig mot hijab o.l. plagg (f.eks. krav om forbud) bærer hovedansvaret for denne mobbingen. Feminister, sosialister og høyrevridde er alle medansvarlige.

  6. Julia Says:

    Dette er nok dessverre ikke en enestående sak. Jeg vet om ei jente på Islam.no som også har opplevd å bli spyttet på og flere der som har blitt trakkasert.

    Det er slik at det finnes mennesker som hater og det finnes mennesker som hater så mye at de dras langt vekk fra vanlig menneskelig anstendighet

  7. bastianblogg Says:

    Dette er noe alle kan hevde….

    Det er ikke forkommet bevis eller anmeldelser som tyder på at dette er et problem.

    Det er dette som er problemet:

    http://bastianblogg.wordpress.com/2010/05/11/taliban-gasser-skolejenter/

    Hei, jeg ble fortalt at en gutt på skolen ble banket opp fordi han ikke hyllet Allah og tegnet karikaturtegninger, har ikke bevis men står like sterkt som påstandene i bloggen.

    • Sanim Says:

      «Da hijab-kledde Anne Barzenje gikk tur i byen med barnevogn midt på lyse dagen, opplevde hun å få steiner kastet etter seg i gågata.»

      http://www.sa.no/lokale_nyheter/article3855180.ece

      Noen ganger ser man kun det man ønsker å se…

    • Mohamed Says:

      Den eneste hykleren her er du, bastian. Du er ikke villig til å anerkjenne den uretten som skjer mot muslimer – men du er veldig flink til å spre usannheter om historien og gaule over det enkelte muslimer gjør på din blogg.

      Som for øvrig er en interessant blogg – ikke på den positive måten. Legg særlig merke til det du skriver om helsereformen i USA. Hvor du sammenligner logoen med nazistiske symboler. Da er spørsmålet jeg sitter igjen med følgende: Kan man i realiteten ta deg seriøst da? Jeg tviler sterkt på det.

      Dette skjer med kvinner og jenter som bærer hijab hele tiden uavhengig om du vil tro på det eller ei. Det finnes en verden utenfor ditt lille nøtteskall. Det heter samfunnet.

      Legg også merke til de patetiske og smålige kommentarene på den ene linken som Sanim postet. Hvorav den ene kaller kvinnen som ble angrepet for en «uniformert islamist». Makan til idioti!

      • bastianblogg Says:

        Det skjer ikke mer urett mot muslimer enn andre nordmenn.

        Jeg har aldri sammenlignet nazismen/nazismens symboler med helsereformen i USA. Det ville være tullete da Nazistene hadde som de fleste andre landene på den tiden et sterkt privatisert helsevesen.

        Hvis du tenker på bildet på posten «Healthcare, Yes or nay?» så står det tydlig ved siden av: Dette var symbolene min bestefar kjempet mot.

        Jeg linker til posten så du kan se selv:

        http://bastianblogg.wordpress.com/2010/05/10/healthcare-yes-or-nay-look-to-norway/

        Dette er et forsøk på å gjøre muslimske kvinner til ofre. Vel det er ikke en jobb som er særlig vansklig da kvinner som blir undertrykket eller bærer undertrykkede symboler allerede er ofre.

        Hijab er ikke bare et plagg, det er et symbol for undertrykkelse og underkastelse. Anbefaller denne bloggen:

        http://abrebloggen.wordpress.com/2010/04/29/10-grunner-for-et-burkanikab-forbud/

        Der har du samtlige av mine(og bloggerens) synspunkter på et forbud mot slike hatefulle plagg.

        Det nederste avsnittet regner jeg med at handler om en annen.

      • muslimprosjektet Says:

        Mohamed: Synes du kan holde deg for god til å angripe Bastian som person! («hykler» mm). Husk min «la alle være venner»-policy her på bloggen😉

        Bastian: Jeg tror du kan innse først som sist at det skjer diskriminering mot muslimer, og at dette spesielt går utover kvinner som bærer hijab. Det er en del av virkeligheten, enten man liker det eller ikke.

      • Spaceman Spiff Says:

        At det er diskriminering mot muslimer er det liten tvil om, men påstanden hans var ikke at det ikke foregikk. Han sier jo at det ikke skjer MER urett mot muslimer enn andre. I utgangspunktet en nøktern påstand inntil noe annet er bevist. At hijab-bærende kvinner diskrimineres mer er det liten tvil om. Det ligger jo i sakens natur at de som faktisk bærer symboler og viser sin tilhørighet også vil være mer utsatt for negativ oppmerksomhet. Spesielt gjelder jo det om det nettopp er et symbol på det folk misliker som bæres.

  8. Murmeluppa Says:

    «sånne som deg burde kles naken, bli barbert av alt hår, for deretter å slepes nake gjennom Karl johan, slik de gjorde med landforrædere og tyskertøser etter krigen»….

    Ett av mange mange utsagn jeg personlig har måttet tåle…og det, mine venner…var FØR hijaben kom på.

  9. Murmeluppa Says:

    -skulle stå «naken2…. og jeg glemte delen om at tilskuerene skulle spytte og kaste stein og råtten frukt på meg…

    Jeg har noen unger her som maser litt😉

  10. Henrik Says:

    «Etter noen år hvor jeg på en måte har fått mere fotfeste innfor miljøet har jeg blitt overasket hvor vanskelig ting egentlig er, jeg skal være kledd på en riktig måte (noe som er vanskelig for det finnes jo 20 forskjelige def på hva som er riktig)ikke skal jeg nyte musikk, ikke skal jeg snakke høyt, ikke skal jeg se på en mann når jeg er nødt til å snakke med det andre kjønn. Jeg skal i hverfall ikke jobbe med det jeg jobber. Jeg må huske å gå med venstre fot inn på badet , eller var det høyre? ikke skal jeg ønske mine ikke muslimske familie og venner god jul, eller god påske, men de kan ønske meg god eid. Ikke skal jeg synes at julen er en kosleig tid, jeg skal aller helst ikke besøke min ikke muslimsk familie i den tiden. Jeg skal ikke se på dansefilmer, kysse sener på tv, jeg skal egentlig ikke se på tv i det hele tatt. Alt for å oppnå status for å kalle seg muslim.

    Når jeg treffer en født muslim så får jeg høre mashaallah for at jeg har blitt muslim, men jeg er forsatt ikke akseptert, for jeg er bare en konvettitt. Opplæringsfasen føles veldig viktig å informere meg på hva som er korekt islam. At det finnes kulturelle sniking som på en måte er akseptert innfor hva som er korekt, har jeg i prinsippet ikke lov til å informere om, for jeg er forsatt bare en konvetittt, at jeg har vært muslim i over ti år gir forsatt rett til å opplære meg på hva som er riktig. Jeg har fått kritikk for at jeg går med for kort hijab, for lang hijab og med hijab. at jeg går med abaya, ikke abaya, jeg spiser med venstre hånd og burde tvinge meg selv for å spise med høyre, at jeg ikke bruker sokker en varm sommerdag, at jeg bruker sokker.
    Jeg må værtfall tenke på mannen og høre på hva han sier. Jeg må helst ha samme meninger som mannen og akseptere ting i fishebillas navn.
    for å bevise sin rett, hoster det opp masse haditer på hva som er korekt slik at min samvittighet og min styrke skal få en knekk på slik at jeg følger den riktige vei. »

    I det du beskriver her finnes det hverken ydmykhet, respekt eller logikk.

    • Spaceman Spiff Says:

      Men likevel mener hun at hun har funnet den rette troen….

      For øvrig interessant at Olav måtte skynde seg å lage en «motsak» for å balansere litt etter å ha skrevet om Mari Morken.

      • 9bbi Says:

        skal du kanskje bestemme hva som er riktig tro for andre??
        Det er bra Olav tok det opp, for det er egentlig ikke noe nytt

      • muslimprosjektet Says:

        Vel, dette er en del av virkeligheten like mye som Mari Morkens opplevelser. Da var det en anledning til å skrive om det (ettersom jeg har hørt mange slike historier tidligere, men ikke skrevet om det).

      • Spaceman Spiff Says:

        Jeg kritiserer ikke AT han tar det opp. Jeg bare synes det var interessant at dette kom opp etter mye storm rundt den andre saken om Mari Morkens opplevelser. Det blir kanskje enda mer interessant at dette var en anledning, for dette er vel en mer enn god nok sak i seg selv til å omtale uavhengig av Mari Morkens opplevelser. Uansett, dette var bare en parantes og ikke verdt noen lang diskusjon.

  11. bastianblogg Says:

    En av kommentarene mine står fortsatt og venter på å modereres.

  12. martin Says:

    Dette er selvsagt helt forkastelig, uansett hva man mener om hijaben. Trist lesning.

    • Konrad Says:

      Er du ikke en smule dobbelmoralsk, Martin, når du Anfindsen, Skirbekk og Fjordmann på leselisten din.

      • Spaceman Spiff Says:

        Er det noen av de som har sagt at det er greit å spytte på folk? Ta dem heller på saklig grunnlag istedet for å prøve med en lett utvannet brunbeising.

      • muslimprosjektet Says:

        Enig med Spiff. Man kan kritisere Anfindsen og Skirbekk for mye og mangt, men ingen av dem har oppfordret til negative sanksjoner mot enkeltpersoner ala hijab-spytting.

        Fjordman har jeg ikke lest noe av, så han kan jeg ikke uttale meg om.

      • Spaceman Spiff Says:

        Vel, Fjordman har jo skapt litt furore på Document fra tid til annen. Han har en del som faktisk er bra, men også noe som går vel langt i å spekulere i f.eks IQ osv. Likevel har jeg ikke sett han oppfordre til noe som helst voldelig eller direkte rasistisk. At han likevel vandrer litt i grenseland når det gjelder menneskesyn, kan jeg ikke nekte for. Ikke at han skriver noe galt, men en del av formuleringene kan være rimelig på kanten og gjør at man lurer på hva som er hans egentlige motiver.

        Jeg klarer ikke å plassere han. Skirbekk derimot har jeg utvekslet et par mailer med og han virker i høyeste grad som en sympatisk figur som kort og godt står for noe annet enn det resten av akademikerne står for. Så langt så kan jeg ikke se at han har tatt feil ennå.

      • muslimprosjektet Says:

        Dette er litt off topic, men dog: Jeg synes Ole Jørgen (Anfindsen) har beveget seg i positiv retning i forhold til muslimer de siste årene. Men en av tingene som virkelig gjør meg betenkt i forhold til Selvmordsparadigmet er at boka er featuring Fjordman. Har som sagt ikke lest noe av de større tingene han har skrevet, men et par av innleggene på Document burde i seg selv være nok til å diskvalifisere ham fra å skrive i boka til Ole Jørgen.

        Når det gjelder Skirbekk er jeg enig: Jeg er veldig uenig i en del av konklusjonene hans, men han er ryddig og virker som en sympatisk person.

  13. martin Says:

    Konrad, saklighet er noe jeg håper du blir flinkere på i fremtiden.

    • muslimprosjektet Says:

      Vel, Konrad er en saklig og dyktig debattant. Dette var jo bare én kommentar, som heller ikke var så alt for hetsende. Men jo: saklighet er definitivt en dyd🙂

    • Konrad Says:

      Joda, det var en usaklig kommentar, dog for å få frem et poeng: Folk som Fjordmann bidrar til å legitimiere mobbing av muslimer. Forstår du det, Martin?

  14. Tankekorset Says:

    Jeg tror garantert at han kan være en dyktig og saklig debattant, men jeg synes det er uredelig å plassere meg i samme leir som folk som liker å spytte på muslimer – med eller uten hijab.

    Men jeg liker prosjektet ditt, og skal bli flinkere til å følge med her =) ..selv om det er store utfordringer i forhold til Islam i Europa, må vi selvsagt ikke glemme nyansene; at det finnes fredselskende muslimer og at det finnes ulike grupperinger.

  15. Unknownrebel Says:

    De muslimske jenter som opplever å bli spyttet på, eller få stein kastet etter seg fordi de velger å gå med skaut har min betingelsesløse sympati.

    Slik oppførsel er avskyelig.

    • Stephan Andreas Jensen Says:

      Jeg kunne ikke vært mer enig.

      Selv alle stereotypiske og lite gjennomtenkte anklager som blir rettet mot Islam og muslimer hadde vært riktige (og det er nok heldigvis ikke i det hele tatt tilfelle), ville slik oppførsel vært helt uakseptabel og moralsk forkastelig.

Legg igjen en kommentar

