– Vi muslimer har ansvar for debattklimaet i Danmark

I helgen var jeg på en muslimsk ungdomsleir, og det var veldig hyggelig. Skal ikke skrive mye derfra, bare nevne en kort episode (som egentlig var på siden av temaene leiren handlet om).

En dansk gjest var på besøk for å holde foredrag. Jeg spurte henne hvorfor hun trodde at debattklimaet overfor muslimer og islam i Danmark var mye hardere enn i Norge. Svaret hennes overrasket meg.

– Det er muslimene i Danmarks eget ansvar. Vi har ikke vært flinke nok til å delta i den offentlige debatten, og har ofte valgt å tie stille. Dessuten har vi ikke klart å organisere oss.

———

Jeg er ikke så enig i denne analysen, tror jeg. I stor grad skyldes debattklimaet i Danmark at politikere som Pia Kjærsgaard har prøvd å slå politisk mynt på frykten en del mennesker føler for islam, innvandring og hva som skjer i et flerkulturelt samfunn.

Men: Jeg synes det er strålende at personer som denne foredragsholderen viser en slik selvkritisk holdning. Dersom alle hadde hatt en slik holdning – muslimer, ikke-muslimer, nordmenn, folk i andre land – ville verden vært et bedre sted.

Man kan nemlig ikke forandre andre. Man kan forandre seg selv. Og man kan til en viss grad påvirke sine omgivelser. Som nordmann kan jeg kanskje påvirke Norge. Men jeg kan gjøre fint lite for å påvirke Tyskland.

Denne muslimen fra Danmark kan antagelig ikke gjøre så mye for å påvirke Pia Kjærsgaard. Men hun kan påvirke innad i det muslimske miljøet. Og ved å få til endringer der kan kanskje det større debattklimaet også endre seg.

———

Så jeg håper på flere mennesker som inntar en slik holdning: Som først ser kritisk på seg selv og gruppen de tilhører. Både muslimer og ikke-muslimer. Og deretter eventuelt ser kritisk på andre. I så fall tror jeg både Norge og Danmark blir bedre land å leve i.

Legg igjen en kommentar